Perheet voisivat paremmin jos kaikilla olisi kaksi asuntoa.
Yksi asunto lapsille, siellä vanhemmat asuisivat omien menojensa ja jaksamisensa mukaan, kuitenkin aina jompi kumpi vanhemmista.
Toinen asunto olisi vanhempien "sinkkuelämä"-kämppä. Paikka ilman lasten leluja, hälinää, vilskettä ja jatkuvaa sotkua. Paikka jossa kummatkin vanhemmista vuorollaan saisivat ladata akkujaan ja viettää aikuisaikaa ilman lapsiperhe-elämän huonoja puolia.
Suosittelen, meillä ainakin toimii.
Kommentit (56)
miehelläni mutta niin pitkälle ei ole tarvinnu mennä että tarvis oikein omaan asuntoon mennä lataamaan akkuja. Jos homma siinä pisteessä kannattais kyl miettiä että misssä vika ei kuulosta enää normaalilta! Ja lapsia sit turhaa syytellä vika löytyy peilistä ja korvien välistä!
yksi suuri syy pienten lasten vanhempien sivusuhteille on ihan vaan tarve päästä aikuiseen seuraan siistiin asuntoon - ei tarvi edes seksiä.
musta ap puhuu asiaa. Tästä samasta mainitsi myös joku mieshaastateltava Meidän Perhe lehdessä... olivat eronneet ja sitten eron jälkeen mies huomasi, että kun olisivat ajoissa ymmärtäneet oman ajan ja rauhan tarpeen - juuri vaikka tuollaisen "pakopaikan" muodossa - eroa ei ehkä olisi tullutkaan... Kuuden kotiäitivuoden ja kolmen lapsen jälkeen täytyy myöntää, että avioero kiehtoisi ihan vaan jo senkin takia, että saisi sitä omaakin aikaa joskus... PS. Myönnän, ehkä minun ei olisi pitänyt hankkia lapsia - ainkaan kolmea... mutta kun ei sitä etukäteen tiedä, millaista se on...
...töihin menossa syksyllä - ja todella toivoo sen tuovan helpotusta elämään..!!!
yksi suuri syy pienten lasten vanhempien sivusuhteille on ihan vaan tarve päästä aikuiseen seuraan siistiin asuntoon - ei tarvi edes seksiä.
Kyllä sivusuhde on jotain muuta ja parisuhteessa silloin vika.
Ei ne ehdi kovin isoiksi kasvaa kun jo tajuavat että miksi meidän perhe elää tällaista osa-aikaista vanhemmuuselämää kun muiden perheissä eletään yhdessä jokapäiväisesti...siinähän sitten selitätte!
...eikö lapsille voisi selittää vaikka että toinen tekee siellä jotain työhommia tms..? Käydäänhän sitä työmatkoillakin.
Ja mä siis mietin nyt elämäntapaa, että siellä kakkosasunnossa oltais silloin tällöin - ei jatkuvasti vuorotellen.
Ja loppujen lopuksi, eikö tuo tilanne olisi parempi kuin avioero? Joka muuten on aika yleinen juttu tänä päivänä - eli ei sitä ihan kaikki muut perheet elä yhdessä jokapäiväisesti...
että maalla on hehto talo ja tontti ja mies vetäytyy autotalliin päiväksi omiin hommiin ja nainen johonkin muualle. Yksiö on tähän vähän niinkuin city-ratkaisu :-)
kysele jos tottuvat alusta asti siihen että vanhemmat vuorottelevat paikalla olevina hoitajina ja miksi se on aina isukki, joka niitä akkuja lataa?
suomalaisista perheistä ole mökki?
Mökkeilyä uudesta näkövinkkelistä vain, tullee edullisemmaksikin kuin kakkosasunto kaupungissa.
Tai jos todella niin vanne puristaa päätä, niin pariskunta voisi tehdä jonkun kestosopimuksen hotellihuoneesta joka lauantai-illaksi. Sinne sitten toinen / pari yhdessä / tai vaikka jos ollaan OIKEIN jaksavaisella päällä (herranjestas mikä stressi lapsista) niin KOKO perhe!
Oletteko miettineet kuinka LAPSENNE kestävät teitä, arvon aikuiset rouvashenkilöt? Hormonihöyryjänne, vittuiluanne miehellenne, siisteysstandardejanne, työkiireitänne, suttuista meikkikaappianne, pitkin kylppäriä roikkuvia push-up-up-up-please liivejänne, valkoviinihöyryisiä ystäväpariskuntianne, jotka saapuvat viikonloppuisin pitämään hauskaa kanssanne... jne.
Hommatkaa lapsillenne loma-perhe, jossa voivat vähän ladata akkuja. Kuunella rauhassa poppalooraa täysillä, levitellä keksinmuruja olohuoneeseen, jättää kädet ja pyllyt pesemättä sekä valvoa pitkään.
SEURUSTELU AVOLIITTO TYTTÖ YSTÄVÄ KAVERI NAISYSTÄVÄ NAISKAVERI TUTUSTUU PAREMMIN SURAKKA VELI ITSELLENI SEURUSTELU POIKA YSTÄVÄ POIKA KAVERI MIES YSTÄVÄ KAVERI SURAKKA VELI AVOLIITTO VAIMONA EUKKONA KULTANA ROUVA PUOLISO EMÄNTÄ ITSELLENI SURAKKA VELI OMALLAETUNIMELLÄ MIEHENÄ SURAKKA VELI ITSE PARISUHDE PARISKUNTA RASKAANA SYNNYTTÄÄ TYTTÖPOIKA VAUVA VAIMON OMALAPSI ÄITINÄ MIEHENÄ ISÄ ISÄNTÄ LASTEN TARHA PÄIVÄ KOTI KERHO ESIKOULUTYTTÖ ALA ASTEKUMMUNKOULUTYTTÖ 3216325 YLÄASTEKUMMUNKOULUTYTTÖ 97 POHJOISAHONKADU28D9 OUTOKUMPU NAISEN VAPAA AIKAVANHEMPINA TÄRKEE UUDISTUU PERHE AIKA NIILLEENNIIYHDELLÄ LAILLA SILLON OTTAA YHDEYTTÄ SURAKKAVELI
Mä en uskalla sanoa ääneen, mutta siinä, että kuljin jonkun aikaa toisella paikkakunnalla töissä, oli puolensa. Mulla oli oma asunto eikä miestäkään viikot. Tosin mulla jo lapset isoja siinä vaiheessa. Mies ei ollut onnellinen, minä taas nautin siitä, että sain arkipäivisin katsoa televisiosta mitä halusin ja syödä koska huvittaa ja mitä haluan. Mies on hirmu tarkka aikatauluista ja mun on mahdoonta mennä klo 18 jumppaan, koska miehen mielestä 18 jälkeen ei saa syödä yhtään mitään ja jos pääsen neljältä töistä, niin ennen jumppaa ei voi puraista kuin hedelmän. Lounastauko on ennen puoltapäivää, enkä voi siihen itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
keskustelun aloitus on aivan sairas. En ihmettele enää yhtään, miksi lapsilla ja nuorilla on niin paljon ongelmia. Lapsi velvoittaa aikuisia 24/7 eikä vanhemmuudesta voi olla/ottaa vapaata, vaikka kaikkien varmasti joskus mieli tekisikin.
En väitä sitä, etteikö vanhemmat joskus voisi levätä/harrastaa ja hankkia omaa aikaa, mutta että erillinen asunto, huh!Ja päiväkodin kiinni olemisesta: ettekö ihmiset nauti ajasta lastenne kanssa? Ajatteletteko ylipäätänsä KOSKAAN MILTÄ LAPSESTANNE TUNTUU?!
Oma mielipiteesi on outo. Me asumme kahden asunnon taloudessa ja välillä erikseen, välillä yhdessä. Lapset ovat olleet pääasiassa miehen matkassa ja minä olen ollut se, jota lapset käyvät tapaamassa koska olen se osapuoli, joka tarvitsee luonteensa ja ammattinsa puolesta enemmän yksinoloa ja rauhaa muista ihmisistä. Välillä olemme kaikki yhdessä saman katon alla. Mieskin haluaa välillä olla yksin ja ennen kaikkea: MEIDÄN LAPSEMME YMMÄRTÄVÄT NÄMÄ RATKAISUT KOSKA HEIDÄN KANSSAAN ON ASIOISTA KESKUSTELTU JA HEIDÄN MIELIPITEITÄÄN KUUNNELTU JA HEKIN HALUAVAT VÄLILLÄ RAUHAA. MEILLÄ ON LAPSIA KANNUSTETTU SEKÄ YSTÄVIEN KANSSA TOUHUAMISEEN ETTÄ YKSIN TEKEMISEEN JA KESKITTYMISEEN SEKÄ LEPOON JA RAUHAAN. EI OLE OLLUT EDES MITENKÄÄN VAIKEAA KOSKA MOLEMMAT VANHEMMAT OVAT SAMANLAISIA, JOTEN PERIMÄLLÄ LIENEE ASIASSA TEKEMISTÄ. Terveisin maisteri ja tohtori.
Vanha suomalainen toteutus tässä asiassa on ollut jo 70-luvulta lähtien kaupunkikoti ja mökki. Parisuhteestakin kaipaa välillä omaa aikaa sen lisäksi että jos samassa taloudessa asuu paljon ihmisiä siitä häiriintyy paitsi ajatus, rahoittuminen myös uni. Vauva-vaiheessa vaativaa tai vuorotyötä tekevän pitää päästä kotoa jonnekin nukkumaan. Nämä edelliset kriitikot eivät ilmeisesti ole mökkeilyperheestä.
Lastenteko on suomessa 100% oma ja vapaaehtoinen valinta ja asuntojakin voi ostaa vaikka 20 kpl jos haluaa.
Siis ihanaa kun löyty tälläinen vanha ketju. Miten voikaan olla että vaaditaan 100% vanhemmuutta. Kyllä meillä ainakin viimeistään eron myötä lasten isä irtisanoutui siitä velvollisuudesta sen 100%. Joten miten voikaan olla mahdollista että ydinperhepumpulissa elävät ymmärtäisivät vaikka yh äitien uusien suhteiden herättämät ajatukset siitä, jospa olisikin kaksi kotia. Terv. exäni ei kertaakaan imuroinut työhuonettaan 4v aikana, saati muuttanut sitä lastenhuoneeksi suunnitelmista huolimatta.
Kysymyksessähän oli toinen asunto...vanhemman lepäämiseksi. Mulla olisi tylsää ilman lapsia :D