itku ilmaisista luokkaretkistä
ei nyt liity tuohon toiseen ketjuun vaan lähinnä siitä tuli mieleen..ku täällä joskus äidit itkee että ku joutuu maksaan luokkaretkirahastoon rahaa. ja sitte toiset tulee pätemään että ei oo pakko, kaikkien pitää päästä ilmaseks reissuun ku peruskoulun pitää olla ilmasta. joo, eihän toki oo pakko maksaa mutta eikö yleensä oo järjestetty mahollisuus käydä normaalisti koulua sen muiden reissun ajan? Näin ainaki meilläpäin koulut toimii. nii ei niissä esim. kuukausilahjoituksissa pitäs olla mitään epäselvää..
Kommentit (65)
mutta silti on vähän epäoikeudenmukaista.
Esim. meillä oli myyjäisiä koululla 6kpl talven aikana.
Laitoin jokaiseen:
-leipomuksia (en osaa nyt arvioida, paljon niihin meni jauhoineen ja vuokineen. Ei kovin paljoa)
-poppareita
-ostin arpajaispalkintoa 20 euron edestä/myyjäiset
-käytin omaa aikaa suunnittelemalla mainokset yms ja tulostamalla ne kotona
-vein omalla autolla tavarat myyjäisiin.
Lisäksi parissa iltamyyjäisissä olin myyjänä ja näihin tilasin esim. joulutorttuja omalla kustannuksella myyntiin 50 kpl (en ehtinyt töiden takia leipoa) ja pipareita 100kpl. En muista enää niiden tarkkaa hintaa, mutta tuli maksamaan useamman kymmenen euroa.
Lisäksi tilille on laitettu 100 euroa rahaa.
Osa lapsista ja heidän vanhemmistaan ei ole osallistunut millään työpanoksella, ei lahjoittamalla mitään myyjäisiin, ei millään. Mutta pää punaisena ovat nyt vaatimassa ja huutamassa, mitä haluavat.
Näin se on mennyt isompien lastenkin leirikoulurahan keräyksessä.
Rahat kerätään myymällä tuotteita (ei vie lasten vanhempien rahaa), leipomalla (ei kallista, luulisi että kaikilla on varaa edes pariin kääretorttuun) ja vaikka ikkunoita pesemällä tai muulla työnteolla. Retken onnistumiseksi on sijoitettava aikaa ja vaivannäköä. Jos ei tätä voi sijoittaa, niin silloin ei mielestäni ole asiaa mukaan luokkaretkellekään.
Omia kouluaikojani kun muistelen, niin en tiedä, kumpi enemmän lujitti luokan yhteishenkeä, luokkaretki vai ne työt, joita tehtiin yhdessä rahan keräämiseksi.
Rahan keruussa hyöty ei saa kanavoitua vain työn suorittajien hyödyksi, jos kaikki eivät ole osallistuneet työhön ja heiltä evätään luokkaretkelle pääsy, ei kyse ole enää vastikkeettomasta työstä. Tällöin voidaan katsoa, että työhön osallistuneille on maksettu palkkio ja siitä on luonnollisesti toimittettava ennakonpidätys.
Ja muutenkin, rahan keruu koulujen opetukseen liittymättömien matkoja yms. varten ei ole verovapaata, pienimuotoinen varainhankinta kuitenkin jättetään yleensä huomiotta, jos koulu osallistuu rahan keruuseen.
kokopäiväretki maksaa tänä vuonna 23eur/oppilas. Enkä ihan oikeasti usko,etteikö kaikilta löydy se raha kouluvuoden aikana...silti meidän luokalla on kolmasosa vanhempia, jotka eivät millään muotoa osallistu rahankeruuseen.
Meillä on ollut myynnissä tuotteita eli omia rahoja ei tarvitse käyttää, riittää kun käy myymässä pari tuotetta.
Yksi näistä luokan köyhista oli syyslomalla Kanarialla, joululomalla Dubaissa, pääsisäisenä Pariisissa.....
Rahaa ei ole kerätty kertaakaan suoraan vaan omalla työpanoksella on ollut mahdollisuus kerryttää luokan tiliä. Mahdollisuuksia on jo vain viitsii yrittää mutta jotenkin tuntuu, että osalla on asenne jos ei sossu/muut maksa niin ei viitsitä edes yrittää.
oli maksanut tai ei. Eli jos kouluaikana on jokin retki/esitys, on sinne jokaisen päästävä. Vanhemmat voivat valita, että lapsi ei mene, ja silloin koulun on järjestettävä muuta toimintaa.
eli jos olen noin 45 min siellä talkoissa, se riittää?
"leipomuksia (en osaa nyt arvioida, paljon niihin meni jauhoineen ja vuokineen. Ei kovin paljoa)"
Mulla ei olisi aikaa, voimavaroja eikä rahaa leipoa. Ihan oikeasti. Tätä voi olla vaikea ymmärtää, mutta olen omaishoitaja, palkka noin 350 euroa/kk miinus verot. Kolme päivää kuussa olen oikeutettu vapaaseen, JOS löytyy tuuraaja (usein ei löydy).
"käytin omaa aikaa suunnittelemalla mainokset yms ja tulostamalla ne kotona"
Samat perustelut kuin yllä. Paitsi, että meillä ei ole ollut pitkään aikaan tulostimessa mustetta. Sieltä säästetään, mistä voidaan. Tulostimen muste ei ole köyhän ostoslistan kärjessä.
"vein omalla autolla tavarat myyjäisiin"
Ei ole varaa autoon. EI autoa.
"Lisäksi parissa iltamyyjäisissä olin myyjänä ja näihin tilasin esim. joulutorttuja omalla kustannuksella myyntiin 50 kpl (en ehtinyt töiden takia leipoa) ja pipareita 100kpl"
Kunta tuskin järjestää minulle tuurajaa, jotta pääsen koulun myyjäisiin myyjäksi. En edes kehtaisi pyytää. Ja omakin perhe viettää joulun ilman torttuja ja pipareita, jos niitä ei lahjoituksena saada.
"ostin arpajaispalkintoa 20 euron edestä/myyjäiset"
Meillä on 20 eurolle tärkeämpääkin käyttöä.
"Osa lapsista ja heidän vanhemmistaan ei ole osallistunut millään työpanoksella, ei lahjoittamalla mitään myyjäisiin, ei millään."
Meidän perheestä tuskin osallistuisi kukaan. Lapsi saattaisi osallistua, jos olisi jotakin mitä hän osaisi ja voisi tehdä ilman aikuisen ohjausta. Muta työpanosta ei irtoaisi eikä rahaa meidän perheen aikuisilta. Puolison ylimääräinen aika menee siihen, että minä saan hetken levätä (nukkua, käydä suihkussa, syödä, soittaa puhelun ystävälle...)
"Mutta pää punaisena ovat nyt vaatimassa ja huutamassa, mitä haluavat."
Ei varmasti oltaisi. Kiitollisia oltaisiin, että maidänkin lapsi saa jotain ylimääräistä kivaa elämäänsä. Meidän on usein vaikea mitään retkiä/lomia perheen kesken järjestää.
"Retken onnistumiseksi on sijoitettava aikaa ja vaivannäköä. Jos ei tätä voi sijoittaa, niin silloin ei mielestäni ole asiaa mukaan luokkaretkellekään."
Rankaisisit siis lastamme siitä, että yhteiskunta ei arvosta omaishoitajien työtä maksamalla kohtuullista korvausta ja järjestämällä riittävästi vapaapäiviä, jotta muitakin asioita ehtisi hoitaa?
Vanhemmat, joilla on rahat tiukilla, voivat laittaa vähän rahaa sivuun ja säästää lapsen retkeen. Säästämisen voi aloittaa pienillä summilla hyvissä ajoin, koska jonkunlainen retki kuitenkin on todennäköinen joka vuosi.
meillä on yläkoulussa se systeemi, että retkipäivänä on tarjolla erilaisia ja erihintaisia retkiä, mukana myös ilmainen vaihtoehto. Jokaisen kukkarolle/mielenkiinnon kohteelle jotain.
"Vanhemmat, joilla on rahat tiukilla, voivat laittaa vähän rahaa sivuun ja säästää lapsen retkeen. Säästämisen voi aloittaa pienillä summilla hyvissä ajoin, koska jonkunlainen retki kuitenkin on todennäköinen joka vuosi."
Ehkä ne vanhemmat säästävätkin, mutta johonkin tärkeämpään kohteeseen esim. lapsen välttämättömiin ulkoiluvälineisiin (polkupyörään, luistimiin, suksiin, kenkiin, ulkovaatteisiin jne).
Sinulla ei taida olla käsitystä siitä, mitä on kun on oikeasti rahat tiukoilla.
Vaikka retkikohde olisi ilmainen, matka sinne maksaa.
Laki on yksiselitteinen. Peruskoulu on ilmainen. Kaikkien on päästävä mukaan retkelle.
Suomeksi: Jos jollakulla ei ole varaa, muut maksavat tai kukaan ei lähde.
Vapaa-ajalla voi vanhemmat itse käydä kalliimmissa kohteissa yhdessä lapsiensa kanssa, mutta koulussa mennään yhteisin eväin.
tilille. Nyt sitä rahaa jaellaan lapsille taskurahoiksi. Päätin, että ikinä en enää osallistu näihin jos tämä todella näin menee, että muutama mamma kerää rahaa ja sitten nekin lapset saa taskurahaksi 50 euroa, joiden mammat ei ole panneet euroakaan likoon ja ei ole yhtään pullaa leiponeet tai arpajaispalkintoa ostaneet myyjäisiin.
Ei ole sen lapsen vika jos vanhemmat ovat pihejä tai saamattomia. Minä olen antanut ihan itse omistani kun yksi köyhempi lapsi meinasi jäädä pois leirikoulusta, hänellä ei myöskään ollut sosiaalisia taitoja myydä niitä tuotteita joita myytiin.
Osa vanhemmista maksaa keräykseen, osa ei. Kaikkien lapset pääsevät mukaan, myös niiden jotka eivät koskaan osallistu.
Mielestäni systeemi on väärä ja kaukana reilusta. Toisaalta, kuvastaa hyvin nyky-Suomen ajatusmaailmaa: kaikkeen on oikeus, velvollisuuksista viis! Eli myös pummit otetaan mukaan solidaarisuuden nimissä, vaikka mielestäni hyötyisivät paljon enemmän siitä että jäisivät koululle + joutuisivat kysymään vanhemmiltaan, miksi sitä vitosta ei löytynyt hänen retkeensä. Sosiaaliturvan ym. tukien myötä kukaan ei ole liian köyhä kustantamaan lapselleen reissua silloin tällöin, se on varmaa!
kaikkien pitäisi kärsiä yhden takia?
Suomeksi: jos ei rahaa ole, jäädään koululle tekemään jotain muuta.
Juuri tätä sossutouhua vihaan tässä niin ankeassa tasapäistetyssä katellisten kyttääjien maassa.
Mikä helpotus aina kun pääsee täältä pois.
JOILLA EI OLE RAHAA MAKSAA RETKEN HINTAA, OVAT MYÖS NIITÄ VANHEMPIA, JOTKA EIVÄT YHTENÄKÄÄN VUONNA OSALLISTU ESIM. SUKKIEN MYYNTIIN, JOLLA YHDESSÄ TOIMIEN KERÄTÄÄN VAROJA LUOKAN RETKEEN! ON MONEN VUODEN KOKEMUS TÄSTÄ.
SORI VAAN, MUTTA NÄILLÄ "KÖYHILLÄ" PERHEILLÄ MENEE SEKÄ RAHAT ETTÄ AIKA KALJATUOPIN ÄÄRESSÄ.
LAPSET HUOSTAAN NIILTÄ, SANON MINÄ!
kaikkien pitäisi kärsiä yhden takia? Suomeksi: jos ei rahaa ole, jäädään koululle tekemään jotain muuta. Juuri tätä sossutouhua vihaan tässä niin ankeassa tasapäistetyssä katellisten kyttääjien maassa. Mikä helpotus aina kun pääsee täältä pois.
muistaakseni jonkun espoolaismamman itkujen seurauksena.
Mutta siis, luokkaretkelle pääsee aina myös maksamatonkin lapsi, leirikoulu on sitten erikseen.
"leipomalla (ei kallista, luulisi että kaikilla on varaa edes pariin kääretorttuun)"
Itse asiassa, meillä on kerran jäänt lapsen synttärit pitämättä, kun ei ollut mitään, mitä tarjota vieraille. Papan ainoastaan kehtasi kutsua, kun tälle kelpasi pelkkä musta kahvi ja ruokapankin keksit. Toivottavasti toisen kerran ei vastaavaa tule eteen, mutta jospa tämä valaisisi sinua sen verran, että aina ei ole rahaa edes kääretorttuihin. Osa perheistä hakee ruokapankista ruokansa, eikä sieltä kääretorttuaineksia tai muita herkkuaineksia saa. Sossukaan ei myönnä rahaa luokkaretkeen, kun sille on oikeus osallistua maksamatta.
Miten helvetissä joku uskaltaa tehdä lapsia tuollaiseen taloudelliseen tilanteeseen? Tai jos niitä on jo tehty, ottaa sellaisia taloudellisia riskejä, jotka johtavat tuollaiseen köyhyyteen? Mikään normaali työttömäksi jääminen ei sitä ole, jos kulutus on sitä ennen ollut kohtuullista ja harkittua mahdollisen työttömyysriskin mukaan asuntolainat tms.
kai tällä lakipykälällä yritetään ottaa huomioon se, että ei ole lapsen vika, jos hänellä on kusipäiset, pihit, rutiköyhät tai sairaat vanhemmat. Luokkaretki kuuluu opetussisältöön ja siihen on voitava kaikkien osallistua. Retki ei toki ole pakollinen koulun puitteissa järjestää, voihan nämä retkihäsääjät järjestää koulun ulkopuolella sellaisia keräyksiä ja turneita kun haluavat ja johon rahkeet riittää ja kutsua mukaan vain ne ykköstason tyypit. Jos koulun puitteissa jotain järjestetään, sinne pääsevät kaikki tai ei kukaan. Toistaiseksi peruskoulun ja siihen kuuluvan opetussisällön pitää olla ilmaista ja tasa-arvoista kaikille.
Lapsia ei vaan voi laittaa eriarvoiseen asemaan vanhempien maksakyvyn mukaan.
Lapseni luokassa opettaja kerää vuosittain vapaaehtoista reissurahaa 20e/oppilas. Se on täysin vapaaehtoista, ja sitä käytetään luokan yhteisiin reissuihin (bussimatkat, pääsymaksut tms) ja vanhempien antamasta yhteissummasta maksetaan kaikkien luokan oppilaiden matkat ja pääsyliput.
Tämä on minusta reilua, kaikki pääsevät mukaan.
pääse mukaan. Todella epäreilua. Ja kyllä, olen ehdottomasti sitä mieltä että jos jollain lapsella tai paremminkin hänen vanhemmillaan ei ole rahaa, jotta lapsi pääsisi mukaan, niin sitten ei kukaan lähde. Piste. Tätä vaan tuntuu empatiakyvyttömien ihmisten niin vaikealta tajuta =(
joutunut jäämään ainoana lapsena koululle, kun muut olivat lähdössä jonnekin kivaan paikkaan retkelle?
kaikkien pitäisi kärsiä yhden takia? Suomeksi: jos ei rahaa ole, jäädään koululle tekemään jotain muuta. Juuri tätä sossutouhua vihaan tässä niin ankeassa tasapäistetyssä katellisten kyttääjien maassa. Mikä helpotus aina kun pääsee täältä pois.
"leipomalla (ei kallista, luulisi että kaikilla on varaa edes pariin kääretorttuun)"
Itse asiassa, meillä on kerran jäänt lapsen synttärit pitämättä, kun ei ollut mitään, mitä tarjota vieraille. Papan ainoastaan kehtasi kutsua, kun tälle kelpasi pelkkä musta kahvi ja ruokapankin keksit. Toivottavasti toisen kerran ei vastaavaa tule eteen, mutta jospa tämä valaisisi sinua sen verran, että aina ei ole rahaa edes kääretorttuihin. Osa perheistä hakee ruokapankista ruokansa, eikä sieltä kääretorttuaineksia tai muita herkkuaineksia saa. Sossukaan ei myönnä rahaa luokkaretkeen, kun sille on oikeus osallistua maksamatta.