Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikista on kurjaa, jos lapsen murrosikä alkaa aikaisin?

Vierailija
02.05.2011 |

Tottakai siinä on vaihtelua, miksi sitä surkutella?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö ja poika, jotka kehittyvät muita nopeammin ja liian aikaisin. en halua, että tyttäreni kuuluu siihen..näyttää kyllä siltä, että hän kehittyy nopeammin :(

Vierailija
22/29 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin hedelmällisen iän pituuteen vaikutti ennen kaikkea ravitsemus. Heikosti ravituilla alkoi myöhään ja loppui aikaisin.

Nykyisin kyse on lähinnä vain geneettisetä vaihtelusta (poikkeuksena esim. rankkaa urheilua harrastavat tai anorektikot) ja kuukautisten alkamisiästä ei voi ennustaa niiden loppumisikää.

Jos kuukautiset alkavat aikaisin, niin ne loppuvat myöhemmin. Eli sukukypsyyden aikaisin saavuttaneilla naisilla hedelmällinen ikä kestää kauemmin kuin myöhään kehittyneillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kamalaa. Itse aloin kehittyä ala-asteen kolmannen luokan alussa, vähän ennen kuin täytin 9 v. Vihasin rintojen kasvua: pojat hihittelivät ja tytötkin supisivat ja huomauttelivat ääneenkin etenkin liikuntatuntien yhteydessä. Nolotti ja tunsin olevani kömpelön ja sieltä täältä pullistelevan näköinen verrattuna siroihin, lapsenvartaloisiin tyttöihin. Onneksi samalla luokalla ja rinnakkaisluokalla oli sentään pari muutakin varhain fyysisesti kehittyvää, joten ihan täysin yksin en asian kanssa ollut. Vanhempien suhtautuminen oli hämmentävää: toisaalta äitini vakuutteli naama peruslukemilla, että "ihan luonnollista tuo on, ei siinä ole mitään nauramista", mutta toisaalta kotonani kerrottiin tuhmia vitsejä ja kaksimielisyyksiä, joten mulla oli kyllä sellainen olo, että kehittyminen liittyi aikuismaiseen seksuaalisuuteen - miesten ja naisten välisiin juttuihin, joihin en vielä ollenkaan halunnut mukaan. Toivoin vain, ettei kukaan huomaisi kehitystäni ja pahinta oli, jos joku aikuinen mies luuli minua ikäistäni vanhemmaksi ja puhui minulle kuin isommalle tytölle. Jostain syystä murrosikäni oli vielä pitkäkin ja kuukautiseni alkoivat vasta 13-vuotiaana!! Toisaalta oli helpotus, ettei tarvinnut sählätä siteiden kanssa aikaisemmin, mutta toisaalta siinä oli takana monen vuoden stressi, kun olin joka hetki pelännyt, että milloin alkavat. Harmittavaa liian aikaisessa kehityksessä oli sekin, että silloin ala-asteella olin pitkä ja olisin halunnut kasvaa pitkäksi aikuiseksi, mutta tiesin jo varhain, että se ei ole mahdollista.

Vierailija
24/29 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan hyvin miten lujaa ne lyönnit lähti, kun pojat tulivat kiusaamaan. Nälvivät munankarvojani ja suurta elintäni. Kiusaamista oli jatkunut jo pidempää toiselta luokalta asti.

Onneksi murrosikä iski 11 vuoden vanhana. Parta alkoi kasvamaan vasta 12 kesänä.

Mahtavaa aikaa. Kykenin lennättämään jopa viittä kiusaajaa ojiin ja lumihankeen. Olin kuin teräsmies. Lopulta kiusaaminen loppui. Kyllästyivät selkäsaunoihin.

Kuudennella seurustelin yläasteen tyttöjen kanssa.

Pojalle tuo voi olla lottovoitto. Olin silti ihan lapsi mieleltäni eikä tekojani voi tuomita missään mittakaavassa. Myöhemmin lukiossa kiusaaminen jatkui.

Vierailija
25/29 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoivat menkat 11-vuotiaana, tämä tapahtui 70-luvulla. Sitä ennen oltiin juteltu kavereiden kanssa muutoksista, esim kyseltiin onko alapäähän tullut karvoja yms. Sitä oikein odotettiin jännittyneenä ja iloisena sitä muutosta. Tai ainakin niin minä ja kaverini.

Tissit alkoivat kasvaa aiemmin eli joskus 9-10 vuotiaana. Ne olivat pienet ja ovat yhä pienet ja pystyt, mutta muistan kuinka ylpeä olin niistä. Kuulin kuinka jotkut tytöt puhuivat siitä miten kipeät rinnat ovat kasvaessaan ja ihailivat miten isot mulla jo on (ne eivät todellakaan olleet isot :)). Se olikin ainoa kipu mitä mulla asiaan liittyi: rinnat olivat tosi herkät kasvuvaiheessa.

Menkat alkoivat eikä minulla ollut koskaan mitään kipuja. Äiti antoi valita mitä suojia halusin käyttää, harmi vain ettei kuukuppeja ollut vielä silloin. Nykyisinhän moni tyttö aloittaa suoraan kuukautiskupilla eikä edes kokeile muita. Ja se on ihan ok.

IKINÄ ei mun äidin tarvinnut muistutella siteistä tai muista. En varmaan sit ollut niin lapsellinen itse persoonana.

Koulussa mulla oli 1 kaveri jolla kans alkoi menkat yhtä aikaisin.

Liikuntatunneista sai vapaata kun vaan sanoi "mulla on menkat". se oli vaan hauskaa (olin vähän laiska enkä tykännyt useinkaan liikuntatunneista), sai istua ja katsella.

Vanhempani sanoivat ja kehuivat minua aina kauniiksi ja ihastelivat kuinka minusta on tulossa aikuinen nainen. Siinä ei ollut mitään "likaista" tms, ja se teki itsetunnolleni hyvää.

Mulla oli myös haluja ja masturboin, mutta ymmärsin kristallinkirkkaasti, että en ikinä voisi vielä sen ikäisenä harrastaa mitään seksintapaistakaan. Olin tosi ujo nimittäin.

Ei se kasvaminen ole aina kauheaa.

Mun äidilläkin oli menkkakipuja ja hän alussa pari kertaa varmisteli, että eihän minuun satu. Minusta se oli kauhean hellyttävää ja sanoin äidille, että ei tunnu yhtään mitään.

Omalle äidille pitää nostaa hattua, sillä hän suhtautui asioihin aika hienosti. Esim. siihen että halusin ostaa vaikka tamponeja. Ei hän siitä pitänyt, mutta ei estänytkään. Ja hän on sellaista ikäluokkaa, että on jo lähempänä 80-vuotta nyt :)

Vierailija
26/29 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sillinhan se lapsuus tavallaan jää liian lyhyeksi...niin se vaan on!

Vierailija
27/29 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se mies joka kasvoi täyteen mittaansa 12 vuotiaana. Olin ihan lapsi vielä. Vaikka seurustelin yläasteen tyttöjen kanssa niin iltaisin leikin legoilla ja pelailin nintendoa. Ei se fyysinen kehitys merkitse lapsuuden loppumista. Henkinen kehitys on aivan eri.

Vierailija
28/29 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin tosi aikaista..? Mielestäni melko normaalia. Itselläni alkoivat melkein heti täytettyäni 13v. Omalla tytöllä alkoi toinen rinta kasvaa heti 9v synttäreiden jälkeen. Kasvu ollut hidasta. Nyt kohta 11v eikä niitä erota suuremmin paidan alta, joten joskus kehitys vie montakin vuotta. On ihan ruipelo ja lapsenvartaloinen edelleen.

Vierailija
29/29 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se mies joka kasvoi täyteen mittaansa 12 vuotiaana. Olin ihan lapsi vielä. Vaikka seurustelin yläasteen tyttöjen kanssa niin iltaisin leikin legoilla ja pelailin nintendoa. Ei se fyysinen kehitys merkitse lapsuuden loppumista. Henkinen kehitys on aivan eri.

Serkkuni näytti 12 vuotiaana ihan kolmekymppiseltä mieheltä ja moni nainen erehtyi.

Ei se ole herkkua, kun poika temmataan aikuisten maailmaan ja mieleltään on vasta lapsi ja haluaisi leikkiä. Nyt kolmekymppisenä näyttää edelleen kolmekymppiseltä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan