Onko mulla velvollisuus tehä lastensuojeluilmoitus
naapurustossa asuu perhe, jossa neljä lasta; 6v, 4,5v, 3v ja 1v, jotka ulkoilevat keskenään. Eivät lapset lähde pihasta poissa, mutta pihallaan ovat kuitenkin. Vieressä katu, josta menee myös autoja, ei mikään vilkasliikenteinen mutta kuitenkin. Mies on sitä mieltä, että ei kuulu meille, parempi kun ei puututa. Mutta kyllä tuo mun mielestä aika vastuutonta on. Lapset ovat kyllä aina asianmukaisesti puetut, eivät siis vähissä vaatteissa ulkona värjöttele. Ja varmaan äiti heitä sisältä seurailee. Mutta mitä mieltä olette, missä menee puuttumisen raja?
Kommentit (34)
Jos lapset ovat tähän asti pihassa pysyneet niin en olisi hirveän huolestunut. Tuskin niistä kukaan ekalla karkureissulla kuolee.
Ja entä jos kuolee? Ihan tarpeeksi ollut viime aikoina näitä... Viimeksi se alle kaksivuotias, jonka vanhemmat joutuvat nyt syytteeseen.
Ei ne lastensuojeluviranomaiset ole mitään helvetin kätyreitä, joiden ainoa tarkoitus on viedä ihmisiltä lapset. Tuo äiti saattaisi olla jopa ihan huojentunut, että joku on vihdoin huomannut hänen hätänsä ja apua on vihdoin tarjolla. Ja kyllä äidin täytyy tuossa tilanteessa olla jo aika lopussa...
Lastensuojelun asiakkaana on ainakin täällä meillä päin oikeutettu esimerkiksi ilmaiseen lastenhoitoapuun ja muihin palveluihin. Kun olet tehnyt ilmoituksen, niin sinun ei tarvitse enää huolehtia. Tai syyttää itseäsi, jos jotain tapahtuukin...
että juuri tuo "ei kuulu meille, parempi kun ei puututa" -asenne johtaa niihin tragedioihin, joista aina saadaan lukea.
Meidän perheestä on siis kerran tehty lastensuojeluilmoitus, eikä minulla ole lastensuojeluviranomaisista mitään muuta kuin hyvää sanottavaa. Ilmoituksen tekijän huolenaihe oli sinällään turha ja asia oli nopeasti selvitetty, mutta itse ainakin otin asian niin, että on mukava huomata, että täällä meilläkin vielä välitetään muidenkin kuin omista asioista...
Oletko varma, ettei äiti vahdi ikkunasta?
Onneksi siinä vappuviikonlopun hukkumistapauksessa jo ymmärrettiin vastuuttaa vanhempia!!
Ei, lasta ei voi jättää yksin valvomatta, se on heitteillejättö!!!
vanhemman vastuu? Minä juttelisin kyllä äidin/isän kanssa uudestaan ja heti!
Jos menet naapurillesi huomauttamaan, saat takuulla kyylän maineen ja ehkä myös verbaalisen paskaryöpyn niskaasi. Naapurisopu mennyttä iäksi. Jospa jutustelet naapurille niitä näitä ja yrität vähän niinkuin kautta rantain tiedustella asiaa?
se on vain huolenilmaisu ja toivottavasti sen avulla äiti saa apua/järkeä päähänsä. Todella huonoa vanhemmuutta laittaa alle kouluikäiset huolehtimaan noin pienistä sisaruksistaan. Itse siis suosittelisin ilmoituksen tekemistä.
lisäksi jokaisesta lapsesta jonka MOLEMMAT VANHEMMAT olivat vähänkin kännissä vappuna /joskus muutoinkin..niin!Tiesitkö että jos vie esim.lapsensa ensiapuun/päivystykseen eikä ole ajokunnossa,susta kuuluu sairaalan tehdä ls-ilmoitus..eli nyt vaan pinkka paprua,kynä ja ulos kyttään!Tietysti teet sen myös JOKAISESTA äidistä,joka ei ole puistossa klo9-11 ja 14-16
ikkunasta. Piha on suojainen, mutta esim.autotien ja pihan välissä ei aitaa.
Ei tulisi mieleenkään päästää yksivuotiasta yksin ulos. Pitäähän sen ikäistä valvoa jatkuvasti sisälläkin.
Nappaa seuraavan kerran naapurin vauva kainaloosi ja käy sanomassa äidille "kuule, hui että säikähdin teidän XX oli juossut toisten lasten perässä pihalle itsekseen - onneksi huomasin, tässä XX - nyt on" ja perään vielä "soo soo XX EI saa mennä ilman äitiä pihalle".
En okein näe syytä tuon kertomasi perusteella.
Ei tulisi mieleenkään päästää yksivuotiasta yksin ulos. Pitäähän sen ikäistä valvoa jatkuvasti sisälläkin.
Nappaa seuraavan kerran naapurin vauva kainaloosi ja käy sanomassa äidille "kuule, hui että säikähdin teidän XX oli juossut toisten lasten perässä pihalle itsekseen - onneksi huomasin, tässä XX - nyt on" ja perään vielä "soo soo XX EI saa mennä ilman äitiä pihalle".
En okein näe syytä tuon kertomasi perusteella.
äidille tai isälle, että olet huomannut asian ja sinusta tuntuu hieman riskialttiilta jättää lapsia yksin pihaan. Mikäli äiti tai isä käyttäytyy asiallisesta ja korjaa asian, eivätkä lapset enää ole pihassa yksinään vaan valvottuna niin sitten ei varmaaankaan mitään hätää ole. Jos lapset ovat edelleen pihassa yksin tai lapsia ei vastaavasti näy enää pihassa lainkaan, mikä myöskin huolestuttavaa, niin sitten voit soittaa kuntasi lastensuojeluun ja kertoa huolesi.
Jos et halua mennä suoraan sanomaan niin soita lastensuojeluun ja kerro tilanne. Monesti lastensuojelussa niin ruuhkaa, että kyseisenlainen ilmoitus voi helposti jäädä odottelemaan kiireen takia. Tästä syystä ystävällinen naapuri, joka käy sanomassa asiasta on paikallaan. Varsinaista ilmoitusvelvollisuuttahan sinulla ei ole, vaan voit ilmoituksen tehdä, mikäli itse haluat. Velvollisuus ilmoittaa on vain viranomaisilla.
Ehkä sitten äitikin ymmärtäisi kuinka hullusti toimii tai sitten ei ainakaan kehtaisi laittaa 1-vee ulos ilman aikuista, kun tajuaa että muut kiinnittää sellaseen jo huomiota
kokonaan aidattu, niin että autot menee siitä edestä niin silloin tekisin jotain asialle. Jos aidattu ympäri niin OK. Oletko varma ettei kokoajan kyyli ikkunassa?
nimim. kyylä
ettei äiti seiso jossain pihalla muttet näe? tai istuskele kuistilla?
me asutaan kerrostalossa ja kun 6v on pihassa olen monesti seisoskellut talon seinää vasten eikä minua näy tuon katoksen/parvekkeiden vuoksi. tuli vaan selväksi kun yksi naapuri sanoi että monesti nähnyt ikkunasta kuin 6v yksin pihassa..ei tosin vihaisesti tai huolissaan tuli vaan puheeksi aiheeseen liittyen.
mutta jos tosiaan lapset keskenään pihassa niin ehkä tekisin jotain...tai laita miehesi asialle :)
sano äidille, että jos et jaksa vahtia, niin sitten teet ilmoituksen. Tai sitten teet vaan ilmoituksen varoittamatta.
ennen kuin alat mitään ilmoituksia tekemään
Jos lapset ovat tähän asti pihassa pysyneet niin en olisi hirveän huolestunut. Tuskin niistä kukaan ekalla karkureissulla kuolee. En siis tekisi ilmoitusta, vaikka 6v tuossa asetetaankin kohtuuttomaan vastuuseen.
Toisaalta jos tuo sinua hirveästi häiritsee niin tee ihmeessä se ilmoitus. Ei se niin vakava toimenpide ole, mutta saa varmasti vanhemmat miettimään.
Ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, ainoastaan ammattilaisilla on velvollisuus tehdä ilmoitus, sinulla on oikeus.