En kutsu veljeäni tyttäreni ristiäisiin.
Olen uskonnollinen ihminen ja ristiäiset ovat meille todella tärkeät. Me haluamme kastaa lapsemme ja liittää hänet seurakunnan jäseneksi.
Veljen vaimo on todellakin tehnyt selväksi, että kaikki uskovaiset ovat idiootteja, eikä tajua kuka hemmetti voi olla niin aivoton, että äänestää kristillisiä ja uskoo johonkin satukirjaan. Silti hänen kolme lastaan on kastettu. Ja syy: että saa paljon ristiäislahjoja ja nimiäiset on ihan out.
Minä en aio kutsua kälyäni, enkä samalla veljeäni, ristiäisiin ollenkaan. Veljeni on etääntynyt muusta perheestä kälyn taakse. Emme tapaa enää ilman kälyä missään. En halua ristiäisiin ihmisiä, jotka pitävät kastetta täysin merkityksettömänä asiana.
Olenko hullu?
Kommentit (24)
kutsuisin. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.
Et ole hullu.
Oletko siis USKONNOLLINEN vai USKOSSA?
Vietän kristittyjä pyhiä kristillisinä juhlina, kuten joulua ja pääsiäistä.
ap
Ja toisaalta ristiäisiin kutsutaan yleensä perheet ja kummit, mutta eihän sen välttämättä ole mentävä niin.
Voisiko kuitenkin olla, että pyytäisit rukouksessa että ristiäisenne puhuttelisivat veljeäsi ja hänen vaimoaan. Meillä oli ristiäisissä paikalla ihmisiä, jotka ovat uskossa ja sellaisia, joiden en usko ajattelevan uskon asioita.
Teet niin tai näin, sinulla on mielestäni oikeus siihen, koska ne ovat lapsesi juhlat ja niillä on tärkeä kristillinen merkitys.
Mutta samalla tuo viestisi kertoo myös siitä, miten eri tavalla elävät, ateistit tai ylipäätään erilaiset ihmiset eivät mahdu lähipiiriinne. Se on vain ahdasmielistä ja suvaitsematonta.
Jos todella koet, että veljesi ja hänen vaimonsa vain naureskelevat teidän tavoillenne ja pilkkaavat niitä selkänne takana, ymmärrän ratkaisusi. Mutta jos vastaavasti käyttäydyt itse yllämainitulla tavalla etkä vain suvaitse veljesi erilaista elämäntapaa ja valintaa, olet oikein tyypillinen suvaitsematon uskovainen.
Tunnen uskovaisia, jotka suvaitsevat myös erilaisia tapoja, mutta valitettavasti enemmistö on näitä, joiden mielestä muiden elämä on tuomittavaa ja sitä on arvosteltava kaikin tavoin koko ajan. Kumpaan ryhmään kuulut?
Löysää vähän.
Kyse on veljestäsi perheineen ja sä olet rasisti. Jokainen kun saa uskoa tai olla uskomatta. Kiellätkö sitten tulevaisuudessa lapseltasi ei uskovat ystävätkin jne.?
Entäs kaikki ne ihmiset jotka juhlii joulua ja pääsiäistä ihan vaan kun ne on kivoja juhlia viis uskonnosta? Onko ne kaikki idiootteja? Etkö voi viettää joulujakaan koskaan veljesi perheen kanssa?
Ja en usko että kälysi on pilannut veljesi vaan ihan itsekkin ajattelee samoin, mutta ei vaan uskalla loukata tiukkissiskoaan...
mutta toisaalta voisit nähdä kasteen myös tilaisuutena, missä pappi voisi kertoa kaikille kristinuskon ytimestä, sovituksesta ja pelastuksesta, ja se voisi toimia veljesi perheelle mahdollisesti herättävänä asiana. Näin olen itse omien sukulaisteni suhteen ajatellut, ja tutulta papiltakin sellaista puhetta pyytänyt.
Tiedän, etteivät ole uskossa. He kunnioittavat silti meidän uskoamme, eivätkä tee kristinuskoa naurunalaiseksi.
Tuntuu vain niin väärältä kutsua ristiäisiin henkilöitä, joiden tietää jälkikäteen naureskelevan uskonnollisille menoillemme.
Meidän häämme olivat todella uskonnolliset - laulettiin hengellisiä lauluja, vieraat pitivät uskonnollisia puheita jne. Kuulin toiselta veljeltäni, että käly oli nauranut itsensä kipeäksi niille "hihhuleiden touhuille". Oli todella loukkaavaa mielestäni.
Minua ei haittaa, jos muut uskovat eri tavalla tai eri asioihin kuin minä. Kunnioitan muita uskontoja ja kannatan uskonnonvapautta.
ap
Vietän kristittyjä pyhiä kristillisinä juhlina, kuten joulua ja pääsiäistä. ap
uskovat eivät kerro viettävänsä USKONNOLLISTA ELÄMÄÄ.Se kun tarkoittaa vain tapoja.Jos olet Jeesuksen oma,uudestisyntynyt ja tunnustat sen julkisesti niin tiedät mitä sinun tulee tehdä.Uskovana tiedät ,että ennakkoluuloja on ,jote:sinä kutsut heidät ja he saavat itse päättää,tulevatko he vai eivät.Näin vastuu on heillä,ja he eivät voi ainakaan sua syyttää kun kutsuit.Jokaisella on oikeus uskoa/olla uskomatta,joten käyttäydy sinä raamatun mukaan ja ole esimerkkinä heille!
En näe syytä miksi katkaisisit välisi veljeesi kälysi vuoksi.
Kertoisit kuinka tärkeät ne on sinulle ja antaisit hänen itse päättää tulevatko he tai tuleeko hän yksin.
haluttaisi fanaattista uskovaa lähisukulaista niin kaikki täällä ymmärtäisivät eikä haukuttaisi....
Voithan kertoa veljellesi että vietätte kastejuhlaa uskontonne mukaisesti ja tiedätte ettei veli perheineen sitä kunnioita, joten ehkä parempi etteivät tule paikalle.
siksi, että aika moni "uskovainen" Suomessa uskoo vain sydämessään, eikä se näy mitenkään päällepäin. Pääsiäiset ovat pääsiäispupuja ja pajunkissoja jne.
Kälylläni on ollut herätyksen tilaisuuksia muissa tilaisuuksissamme. Aina on tullut jälkeenpäin paha mieli. Hän ei osaa pitää suutansa kiinni - kuulen aina jostain, että on naureskellen laskenut kuinka monta Jeesusta tilaisuuden aikana mainittiin ja kuinka monta kertaa rukoiltiin ja miten naurettavaa se on.
Kaikki saavat uskoa mihin uskovat, mutta toisten uskoa täytyy kunnioittaa. Tunnen monia muslimeja ja meillä on huomattavasti enemmän yhteistä kuin riviluterilaisilla, jotka eivät vietä minkäänlaista uskonnollista elämää.
Voin harkita kutsuvani veljeni lapsineen, mutta se voi aiheuttaa pahemmat riidat kuin koko perheen jättämättä kutsuminen.
ap
ja koska olet tullut uskoon?Kuulostat kovin kireältä ja nuorelta uskossasi.Koita rukoilla itsesi puolesta ennenkaikkea.Ja hei-tämä nainen tarvitsee rakkautta ja rukousta.Kuulostat siltä kuin inhoisit häntä??Joskus meidän uskovienkin kannatta katsoa peiliin,ei se niin syntiä ole;)
siksi, että aika moni "uskovainen" Suomessa uskoo vain sydämessään, eikä se näy mitenkään päällepäin. Pääsiäiset ovat pääsiäispupuja ja pajunkissoja jne.
Kälylläni on ollut herätyksen tilaisuuksia muissa tilaisuuksissamme. Aina on tullut jälkeenpäin paha mieli. Hän ei osaa pitää suutansa kiinni - kuulen aina jostain, että on naureskellen laskenut kuinka monta Jeesusta tilaisuuden aikana mainittiin ja kuinka monta kertaa rukoiltiin ja miten naurettavaa se on.
Kaikki saavat uskoa mihin uskovat, mutta toisten uskoa täytyy kunnioittaa. Tunnen monia muslimeja ja meillä on huomattavasti enemmän yhteistä kuin riviluterilaisilla, jotka eivät vietä minkäänlaista uskonnollista elämää.
Voin harkita kutsuvani veljeni lapsineen, mutta se voi aiheuttaa pahemmat riidat kuin koko perheen jättämättä kutsuminen.
ap
elämä ja tavat paljon auta jos sydämestä puuttuu aito usko. Sinä taas vissiin uskot että taivaaseen pääsee kun vaan noudattaa tiettyjä tapoja. Näytät muille että kyllä minä uskon ja uskon muuten paremmin kuin tuo naapurin mamma, kun pauhaan Jeesusksesta jouluisin ja pääsiäisenä. Naapuri se vaan hiljaa sydämessään uskoo ja se usko ei ole mistään kotoisin.
Ei millään pahalla, mutta kuulostat aika ulkokullatulta uskovaiselta.
Suurin osa tuttavistani on ei-uskovia, läheisimmät ystäväni toki uskovia. En inhoa kälyäni, mutta minua loukkaa hänen uskontovastaisuutensa.
En minäkään mene heidän juhliinsa nyrpistämään nenääni ties mille asioille - vaikka sydämessäni karsastaisinkin monia asioita. Kunnioitan heidän tapaansa elää ja toivon, että joskus tulisivat uskoon.
ap
Suurin osa tuttavistani on ei-uskovia, läheisimmät ystäväni toki uskovia. En inhoa kälyäni, mutta minua loukkaa hänen uskontovastaisuutensa. En minäkään mene heidän juhliinsa nyrpistämään nenääni ties mille asioille - vaikka sydämessäni karsastaisinkin monia asioita. Kunnioitan heidän tapaansa elää ja toivon, että joskus tulisivat uskoon. ap
ja kuulostat 25-vuotiaalta.Et sinä olet uudestisyntynyt vaan uskonnollinen...mitä mieltä olet hellareista?Onko sulla helluntalaisia ystäviä?
mutta takuu varma riita tosta tulee.