Mitä mieltä Metsälä-ilmiöstä (HS 1.5.)
Itse en usko, että kyse on noin yksioikoisesta ajattelusta kuin artikkelissa sanottiin.
Tiedän, että jo pitkään vanhemmat ovat laittaneet lapsia hiukan eri kouluihin, kuin mihin automaatisti menisivät. Esim. jos päiväkoti ollut tietyllä alueella ja kaverit menossa johonkin tiettyyn kouluun, sinne sitten halutaan tietysti. Tätä tapahtuu ihan Helsingin kantakaupungissakin kahden ns. "hyvän" koulun välillä eikä kyse ole maahanmuuttajalapsien määrästä alkuunkaan. Myös opettajat vaikuttavat, ja koulun "henki".
TOISAALTA
mukaliberaalit toimittajat päivittelevät lehdissä asioita, joita eivät oikeastaan ymmärrä, koska haluavat vaikuttaa vapaamielisiltä. Haluataan, että maaahanmuutajaperheet ja tavissuomalaiset perheet asuvat rintarinnan, ja että luokalla on suomalaislapsia, jotta mamu-lapset oppivat suomea tai että olisi mamu-kiintiö kouluissa, nätti ajatus, mutta oikeasti maahanmuuttajataustaiset usein haluavat asua samalla alueella jas iten myös lähikoulussa paljon alueen lapsia.
Kommentit (90)
joskus saatetaan perustella asiaa mamuilla, kun ei kehdata sanoa, että kyse on vähintään yhtä paljon näistä kantasuomalaisista kolmannen polven sossun tuella eläjistä yms.
että ketään hävettäisi sanoa, ettei halua lastaan juoppo- ja huumepiireihin tai tällaisten perheiden lähelle.
Ja me asutaan Itä-Helsingissä ja täällä tasan kaikki kynnellekykenevät pakenevat joistakin kouluista.
57
Jatkuvia käytöshäiriöitä ja kieliongelmia, mikä heikentää opetuksen tasoa ja pitkällä tähtäimellä alentaa myös opettajien ja koko koulun tasoa - ovi käy koko ajan ja opet sairastavat paljon eli opetus on jatkuvasti sijaisten varassa. 2
En ole vielä koko ketjua lukenut, mutta tähän tartun. Olen opettanut useissa eri pk-seudun kouluissa ja nähnyt kaikenlaista, mutta yksi asia toistuu kaikissa: kantaväestöstä löytyy ne pahimmat käytöshäiriöiset lähestulkoon aina.
Kyllä ainakin meidän lapsen luokalla pahin häirikkö on kaikkea muuta kuin kantaväestöä. Ja samaa olen kuullut todella monelta, monelta koululaisen vanhemmalta todella monesta koulusta pk-seudulla.
Samaten olen kuullut kummallisesta ilmiöstä: Opettajat eivät puutu mamujen häiriköintiin. Ovat siis suorastaan positiivisesti rasisteja.
2
teitä monikulttuurisuuden ihannoijia on niin paljon, ettei haittaa vaikka minä kuskaankin lapseni 10 km päähän saadakseni jälkikasvulleni haluamani monokulttuurisen oppimisympäristön. Niin ja julkisuudessa lupaan antaa jonkun oikein hyvän ja perustellun syyn. Ehkäpä kielivalinta olisi sellainen, eikö vain?
Mutta tuota mamu-selitystä en kokonaan usko. Se on nyt se syy, minkä kehtaa sanoa ääneen, kun sitä ei kehtaa, että ei halua lasta ylipäätään duunarialueen kouluun, missä kaikki eivät jaa samoja käytösnormeja. Vai kuka kehtaisi todeta, ettei halua lasta mamujen EIKÄ persujen kanssa samaan kouluun?
Olen asunut Helsingissä koko ikäni ja muistan tasan tarkkaan jo lapsuudestani, että ihmiset tiedostivat, mitkä alueet ovat "hyviä" ja mitkä "huonoja". Ero oli, että koulushoppailua ei voinut tai kehdattu tehdä, mutta tiettyjen alueiden maine oli huono jo entuudestaan ja niiden "oppilasaines" mietitytti koulutettuja ihmisiä. Tai sitten mä olen tuntenut jo lapsena ihmisiä, jotka olivat nykytrendin aallonharjalla.
Täsmälleen samaa mieltä. Minä kehtaan anonyymisti täällä sanoa, että persujen lapset häiritsee mua enemmän kuin mamujen lapset ja toivon lapselleni mielummin jälkimmäistä seuraa.
Itse myös asunut Helsingissä koko ikäni ja tiedän, että eri koulujen oppilasaineksesta on puhuttu ja kouluja on vertailtu vuosikausia. Ja käytetty kaikki keinot laittaa lapset haluttuun kouluun mm. kieli- tai taideainevalintojen avulla.
opettaa koulussa jossa on paljon maahanmuuttajia.
Voitte kuvitella, mikä tunnelma siitä luokkaan syntyy.
niitä luuseriopeja, jotka ei enää muualle kelpaa.
eivät meinanneet saada yhtä valinnaisaineen ryhmää enää perustettua kun oppilaat muuttivat ainevalintojaan - äiti jää eläkkeelle ja oppilaat olisivat halunneet nimenomaan hänet opettajaksi.
Ja äiti on ollut tuolla koulussa opettajana ennen kuin alueelle tuli enemmän maahanmuuttajia, ekoina vuosina ei ollut ollnekaan tai ehkä 1.
niitä luuseriopeja, jotka ei enää muualle kelpaa.
asuu samoissa paikoissa. Ja ihan eyeopenerina niin on myös erittäin paljon moniongelmaisia mamuja...