Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvät vanhemmat: Älkää jättäkö pieniä lapsia ulkoilemaan keskenään

Vierailija
29.04.2011 |

Ymmärrä hyvin, että perheillä on monenlaisia elämäntilanteita ja -tapoja. Olen kuitenkin kovin huolissani itse viimeaikaisten hukkumistapausten lisäksi siitä, että pienet alle kouluikäiset lapset ulkoilevat yksin. Ymmärrän vielä jollain tavalla sen, jos mukana on isompi sisarus, tai muu aikuinen.

Tänäänkin viimeksi autoin pienen keinusta pudonneen lapsen takaisin jaloilleen ja käytin yhtä pissalla vessassa.

Voisitteko vanhemmat ottaa itse vastuuta ja huolehtia jälkikasvustanne?

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos pihassa on lapsi, jolla ei ole vanhempaa paikalla ja joka tarvitsee apua, niin soitan sosiaalipäivystykseen ja kysyn, mitä tehdä, kun tässä on noin 3v lapsi yksin pihassa, vanhempia tai hoitajaa ei näy ja kaikesta päätellen kaikki ei nyt ole hyvin. Olen saanut joka kerta hyvät ohjeet ja paikalle on myös tullut apua (tosin ei aina ajoissa, joskus vanhempi on paikalle ilmestynyt ennen kuin sossu). En ole pihan ilmainen hoitotäti, jonka oletetaan kasvattavan lapsia "ikänsä mukaisesti". Olen pihassa vain omien lasten takia, en katsomassa muiden perään. Pari viikkoa sitten käänsin selkäni, kun muutama 4-5v poistui pihasta vanhempien tietämättä. Jos heidän henkensä ei kiinnosta vanhempia, niin ei kiinnosta minuakaan. Minä sidon lapseni kengännauhoja, en katsele ympärilleni. Ihan oikeasti: se pihassa oleva aikuinen ei ole "koko kylä, joka kasvatttaa", niin kivaa kun se muiden mielestä olisikin.

Toisaalta lasten vuoksi tuntuu pahalta. ap

meillä on taas vuosia toiminut jo yhteisvastuullisuus; ei kaikkien tarvitse siellä hiekkalaatikolla olla, vaan joku voi mennä lepäämään, siivoomaan tms ja toiset katsoo lasten perään. tästä on seurannut sekin, että isommat koululaiset tosi luontevasti ottavat pienemmät mukaan, katsovat perään ja osaavat jo huolehtiakin.Meilläpäin ei pienet ole yksin pihassa, koska siellä on aina vähintään yksi vastuullinen aikuinen, tai isompia lapsia. Ja aika sanattomalla sopimuksella ne vuorot vaihtuvat. Mut tapansa kullakin- Onneksi asun täällä enkä sun naapurina:D Meillä on kaikenlaista muutakin mukavaa- naapurit tuntevat toisensa, tykkäävät toisistaan jne- mutta kaikilla on myös ihan oma rauhansa. MIstäköhän jotuu että meillä näin ja jossain muualla soitellaan sossuille...?

muut siivoavat, käyvät shoppailemassa, kampaajalla jne. luottaen siihen, että kyllä se "jennin" äiti katsoo perään, kun se muutenkin on lastensa kanssa pihassa. Ja ensin katsoinkin, mutta kun tajusin, että minua pidettiin ilmaisena päivähoitajana, luovuin roolistani. Ei kaikkien tarvitse olla hiekkalaatikolla, ihan OK, mutta ei pidä olettaa, että se hiekkalaatikolla oleva katsoisi koko pihan lasten perään. Tai että se on siellä vielä 10 min kuluttua, voihan se mennä kotiinsa koska tahtoo ja jättää muiden 3-5 v lapset keskenään. En ole se vastuullinen aikuinen, joka kantaa vanhempien vastuun. Jos jotain sattuu, minä en nähnyt mitään.

"jennin äiti"-tilanteita tule..? Meillä ei ole mitään oletuksia, voi ihan suoraan kysyä että jos käyn kaupassa niin katsotko perään tai jos toinen sanoo ettei tullu unista mitään, ni mene lepäilemään. Ihan peruskommunikaatiota. Kukaan ei ole mikään yleishoitotäti, mutta kaikki pitävät silmällä kaikkien lapsia- ja auttavat aina kun tarvitaan. Ei tulis mieleenkään et joku ei piittais mun lapseni hyvinvoinnista- ja toisaalta pidän huolen niin omista kuin naapurienkin lapsista, etttei tapahdu vahinkoa. Että kyllä siinä asumismiljöössä ja ihmisissä on jotakin omituista kun on tuollaisia aggressioita. Vaikka niinkai se useimmiten on. Harmi- kaikki menettää.,Tarvitsisitte hiukan hienotunteisuutta ja tilannetajua..

Vierailija
102/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset täyttävät loppukesällä 7, 4 ja 2 vuotta, eikä yksikään lapsista ulkoile omalla pihalla (omakotitalo) yksin. Ensinnäkään vanhin lapsista ei uskalla pihalla olla puolta minuuttua pidempään yksin esim tilanteessa kun ollaan lähdössä jonnekin ja saa luvan mennä edeltä autolle odottamaan, toiseksi mä en uskaltasi kahta vanhempaa tuohon yksin edes päästää, koska sattavat tippua kiipeilytelineestä, juosta tielle, kaatua, tapella, loukata leikkimökissä tai panikoitua esim. ampiaisesta ja kolmanneksi, mun mielestä noinkin pienten lasten ei vielä tarvitse osata olla niin isoja, että ilman valvontaa pärjäisivät. Pienin nyt on vielä niin pieni, että sen vieressä täytyy koko ajan olla tai ainakin juoksumatkan päässä, jos keksii johonkin singahtaa... Aion viedä vanhinta kouluunkin vielä ainakin ekaluokalle, sillä vaikka matka on lyhyt ja tuttu on siinä kuitenkin yksi vilkas tie ylitettävänä. Enkä tosiaan usko, että lapsistani tulee osaamaton vässykkä, koska äiti aina ulkoilee heidän kanssaan. Toivon kasvattavani tasapainoisia lapsia, jotka tuntevat että heitä rakastetaan ja heistä välitetään.

Olla kotona siis 7v ja enemmänkin. Hoitovapaarahoilla ei helposti makseta asuntolainoja ja viedä lapsia kouluun ilman puolison huomattavia tuloja tai muita tuloja/perintöjä?

Toivon ja uskon, että päiväkotilapsista ja kerrostalon pihoilla yhdessä kasvaneista tytöistä ja pojista tulee kunnollisia lapsia, vaikka se ihka oma äiti ei ihan joka ilta olisikaan siinä mukana (muttei myöskään poissa pihaleikeistä joka ilta)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos pihassa on lapsi, jolla ei ole vanhempaa paikalla ja joka tarvitsee apua, niin soitan sosiaalipäivystykseen ja kysyn, mitä tehdä, kun tässä on noin 3v lapsi yksin pihassa, vanhempia tai hoitajaa ei näy ja kaikesta päätellen kaikki ei nyt ole hyvin. Olen saanut joka kerta hyvät ohjeet ja paikalle on myös tullut apua (tosin ei aina ajoissa, joskus vanhempi on paikalle ilmestynyt ennen kuin sossu). En ole pihan ilmainen hoitotäti, jonka oletetaan kasvattavan lapsia "ikänsä mukaisesti". Olen pihassa vain omien lasten takia, en katsomassa muiden perään. Pari viikkoa sitten käänsin selkäni, kun muutama 4-5v poistui pihasta vanhempien tietämättä. Jos heidän henkensä ei kiinnosta vanhempia, niin ei kiinnosta minuakaan. Minä sidon lapseni kengännauhoja, en katsele ympärilleni. Ihan oikeasti: se pihassa oleva aikuinen ei ole "koko kylä, joka kasvatttaa", niin kivaa kun se muiden mielestä olisikin.

meillä on taas vuosia toiminut jo yhteisvastuullisuus; ei kaikkien tarvitse siellä hiekkalaatikolla olla, vaan joku voi mennä lepäämään, siivoomaan tms ja toiset katsoo lasten perään. tästä on seurannut sekin, että isommat koululaiset tosi luontevasti ottavat pienemmät mukaan, katsovat perään ja osaavat jo huolehtiakin.Meilläpäin ei pienet ole yksin pihassa, koska siellä on aina vähintään yksi vastuullinen aikuinen, tai isompia lapsia. Ja aika sanattomalla sopimuksella ne vuorot vaihtuvat. Mut tapansa kullakin- Onneksi asun täällä enkä sun naapurina:D Meillä on kaikenlaista muutakin mukavaa- naapurit tuntevat toisensa, tykkäävät toisistaan jne- mutta kaikilla on myös ihan oma rauhansa. MIstäköhän jotuu että meillä näin ja jossain muualla soitellaan sossuille...?

muut siivoavat, käyvät shoppailemassa, kampaajalla jne. luottaen siihen, että kyllä se "jennin" äiti katsoo perään, kun se muutenkin on lastensa kanssa pihassa. Ja ensin katsoinkin, mutta kun tajusin, että minua pidettiin ilmaisena päivähoitajana, luovuin roolistani. Ei kaikkien tarvitse olla hiekkalaatikolla, ihan OK, mutta ei pidä olettaa, että se hiekkalaatikolla oleva katsoisi koko pihan lasten perään. Tai että se on siellä vielä 10 min kuluttua, voihan se mennä kotiinsa koska tahtoo ja jättää muiden 3-5 v lapset keskenään. En ole se vastuullinen aikuinen, joka kantaa vanhempien vastuun. Jos jotain sattuu, minä en nähnyt mitään.

"jennin äiti"-tilanteita tule..? Meillä ei ole mitään oletuksia, voi ihan suoraan kysyä että jos käyn kaupassa niin katsotko perään tai jos toinen sanoo ettei tullu unista mitään, ni mene lepäilemään. Ihan peruskommunikaatiota. Kukaan ei ole mikään yleishoitotäti, mutta kaikki pitävät silmällä kaikkien lapsia- ja auttavat aina kun tarvitaan. Ei tulis mieleenkään et joku ei piittais mun lapseni hyvinvoinnista- ja toisaalta pidän huolen niin omista kuin naapurienkin lapsista, etttei tapahdu vahinkoa. Että kyllä siinä asumismiljöössä ja ihmisissä on jotakin omituista kun on tuollaisia aggressioita. Vaikka niinkai se useimmiten on. Harmi- kaikki menettää.,Tarvitsisitte hiukan hienotunteisuutta ja tilannetajua..

Tällöin se ei herättäisi aggressioita.

Vierailija
104/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
105/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopulta aloin tehdä niin, että en jäänyt pihallemme vaan menimme läheiseen leikkipuistoon tai vielä kauemmas. Parin oven päästä eräs mamma tulikin sitten haukkumaan kun hänen Santtunsa oli loukannut itsensä ja en ollut pihalla auttamassa Santtua. Juu, en ollut pihalla kun en ollut ollut pihalla enää pitkiin aikoihin. Mammat eivät vain huomanneet kun eivät katsoneet paljoa pihalle. Luottivat vain siihen, että olen 2 kertaa päivässä lasteni kanssa hiekkiksellä. [i mutta ei pidä olettaa, että se hiekkalaatikolla oleva katsoisi koko pihan lasten perään. Tai että se on siellä vielä 10 min kuluttua, voihan se mennä kotiinsa koska tahtoo ja jättää muiden 3-5 v lapset keskenään. En ole se vastuullinen aikuinen, joka kantaa vanhempien vastuun. Jos jotain sattuu, minä en nähnyt mitään.

en ole ilmainen lastenvahti aina, ja ilman kiitosta ...

no joo, eihän se yhteisvastuu tietenkään toimi vastuuttomien/tyhmien ihmisten kanssa... en minäkään ventovieraiden lapsia kauaa kaitsis. On surku, ettei ihmiset tutustu paremmin ja löydä jotain yhteistä, kaikkien arkea helpottavaa juttua.

Vierailija
106/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrä hyvin, että perheillä on monenlaisia elämäntilanteita ja -tapoja. Olen kuitenkin kovin huolissani itse viimeaikaisten hukkumistapausten lisäksi siitä, että pienet alle kouluikäiset lapset ulkoilevat yksin. Ymmärrän vielä jollain tavalla sen, jos mukana on isompi sisarus, tai muu aikuinen. Tänäänkin viimeksi autoin pienen keinusta pudonneen lapsen takaisin jaloilleen ja käytin yhtä pissalla vessassa. Voisitteko vanhemmat ottaa itse vastuuta ja huolehtia jälkikasvustanne?

- Hukkumistapausten yksityiskohdat eivät ole tiedossa, mutta joka tapauksessa ne ovat sukulaisten seurassa tapahtuneita ja jopa kouluikäisiä. Lopun ikäänskö lasten pitää olla kiinni vai omissa vanhemmissaan minimoidakseekseen riskin hukkua?

- Ymmärrät silti, että isompi sisarus tai muu aikuinen juuri ja juuri voisi huolehtia hetken lapsesta? Kuinka iso? kouluikäinen eli 7v huoletsisi 5v? Kuka aikuinen? Kummitäti, vanha mummi, naapuri?

- Milloin lapsi on oikean ikäinen ulkoilemaan yksin?

Itse koen kysymyksen/syytöksen oudoksi, mutta ymmärrän, että taloyhtiöt ja pihat ovat erilaisia. Kyllä meillä jokainen tulee kotiinsa pissalle ainakin. Oliko tässä kyseessä joku yleinen puisto? Nimittäin sitten en hyväksy toimintaa, jos lapsi tarvitsee pissa-apua jne. Muuten taloyhtiön pihalla mielestäni taaperoiän jälkeen on hyvä samanikäisten kavereiden kanssa harjoitella sitä leikkiä ilman vanhempia.

T. "Liian idylliä kerrostalossa Helsingin lähiössä?"

Vierailija
107/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrä hyvin, että perheillä on monenlaisia elämäntilanteita ja -tapoja. Olen kuitenkin kovin huolissani itse viimeaikaisten hukkumistapausten lisäksi siitä, että pienet alle kouluikäiset lapset ulkoilevat yksin. Ymmärrän vielä jollain tavalla sen, jos mukana on isompi sisarus, tai muu aikuinen. Tänäänkin viimeksi autoin pienen keinusta pudonneen lapsen takaisin jaloilleen ja käytin yhtä pissalla vessassa. Voisitteko vanhemmat ottaa itse vastuuta ja huolehtia jälkikasvustanne?

- Hukkumistapausten yksityiskohdat eivät ole tiedossa, mutta joka tapauksessa ne ovat sukulaisten seurassa tapahtuneita ja jopa kouluikäisiä. Lopun ikäänskö lasten pitää olla kiinni vai omissa vanhemmissaan minimoidakseekseen riskin hukkua?

- Ymmärrät silti, että isompi sisarus tai muu aikuinen juuri ja juuri voisi huolehtia hetken lapsesta? Kuinka iso? kouluikäinen eli 7v huoletsisi 5v? Kuka aikuinen? Kummitäti, vanha mummi, naapuri?

- Milloin lapsi on oikean ikäinen ulkoilemaan yksin?

Itse koen kysymyksen/syytöksen oudoksi, mutta ymmärrän, että taloyhtiöt ja pihat ovat erilaisia. Kyllä meillä jokainen tulee kotiinsa pissalle ainakin. Oliko tässä kyseessä joku yleinen puisto? Nimittäin sitten en hyväksy toimintaa, jos lapsi tarvitsee pissa-apua jne. Muuten taloyhtiön pihalla mielestäni taaperoiän jälkeen on hyvä samanikäisten kavereiden kanssa harjoitella sitä leikkiä ilman vanhempia.

T. "Liian idylliä kerrostalossa Helsingin lähiössä?"

Lapsi voi ulkoilla isänsä tai muun tutun aikuisen kanssa, mutta mielestäni ei ilman valvontaa, eli tämä onnistuu kyllä aivan hyvin. Kyseessä ei ollut yleinen puisto. En jättäisi kouluikäistä vielä huolehtimaan 5-v. Jokainen päättää itse tietysti, mikä heidän perheelle sopii, mutta nyt kun tällaisia tilanteita on tullut vastaan, niin lasten puolesta tuntuu pahalta. Kouluikäisenä esim. 3lk voisi mielestäni ainakin varmasti olla yksin pihalla. Jokainen päättää itse, mikä perheelle on sopivinta.

Vierailija
108/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset täyttävät loppukesällä 7, 4 ja 2 vuotta, eikä yksikään lapsista ulkoile omalla pihalla (omakotitalo) yksin. Ensinnäkään vanhin lapsista ei uskalla pihalla olla puolta minuuttua pidempään yksin esim tilanteessa kun ollaan lähdössä jonnekin ja saa luvan mennä edeltä autolle odottamaan, toiseksi mä en uskaltasi kahta vanhempaa tuohon yksin edes päästää, koska sattavat tippua kiipeilytelineestä, juosta tielle, kaatua, tapella, loukata leikkimökissä tai panikoitua esim. ampiaisesta ja kolmanneksi, mun mielestä noinkin pienten lasten ei vielä tarvitse osata olla niin isoja, että ilman valvontaa pärjäisivät. Pienin nyt on vielä niin pieni, että sen vieressä täytyy koko ajan olla tai ainakin juoksumatkan päässä, jos keksii johonkin singahtaa... Aion viedä vanhinta kouluunkin vielä ainakin ekaluokalle, sillä vaikka matka on lyhyt ja tuttu on siinä kuitenkin yksi vilkas tie ylitettävänä. Enkä tosiaan usko, että lapsistani tulee osaamaton vässykkä, koska äiti aina ulkoilee heidän kanssaan. Toivon kasvattavani tasapainoisia lapsia, jotka tuntevat että heitä rakastetaan ja heistä välitetään.

Olla kotona siis 7v ja enemmänkin. Hoitovapaarahoilla ei helposti makseta asuntolainoja ja viedä lapsia kouluun ilman puolison huomattavia tuloja tai muita tuloja/perintöjä? Toivon ja uskon, että päiväkotilapsista ja kerrostalon pihoilla yhdessä kasvaneista tytöistä ja pojista tulee kunnollisia lapsia, vaikka se ihka oma äiti ei ihan joka ilta olisikaan siinä mukana (muttei myöskään poissa pihaleikeistä joka ilta)

Vanhemmalla on oikeus lyhentää työaikaa, kun lapsi aloittaa koulunsa, esim. 80% palkasta saa kuitenkin ja pienen korvauksen siitä KELA:sta. Verotus kevenee, joten melkein se menee samaan palkan kanssa joka tapauksessa/paljoa siinä ei häviä. Kannattaa selvittää, kysymyksessä tärkeä hetki molemmille. Ei siis tarvitse suinkaan olla seitsemää vuotta tai enemmän kotiäitinä. ap

Okej, meillä koulu kahden sojatieylityksen päässä ja tulen päästämään lapsen yksin.

Minulla on joustavat työajat. Mutta monella ei ole (vaan on esim. kauppojen aukioloaikaiset työvuorot), siltikään 6h työaika+ työmatkat ei auta pienen koululaisen koulumatkasaattoihin.

Hiukan siis realiteettia tähänkin!

Vierailija
109/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teidän pienet lapset kaipaa vanhempia leikin yleisöksi? Tai kaipaa vanhempien seuraa? Kun yleensä perheissä on se tilanne, että toinen tai molemmat vanhemmat ovat töissä. Sitten vapaa-aikakin vietetään erillään?

Päästänkö nyt kesällä lapsen mielestäni turvalliselle sisäpihalle tuttujen naapurin lasten kanssa vai vaadinko sisälläoloa pienessä asunnossa siivotessani ja tehdessäni ruokaa jne.

Olen totaali-YH ja miettinyt näitä asioita paljonkin. Lapseni joutuu pakostakin osallistumaan kotitöihin tai vaihtoehtoisesti leikkimään itsekseen. Vertailukohtana olevassa yhden lapsen ydinperheessä siivoukset hoidetaan toisen vanhemman pitäessä seuraa lapselle jne.

Viikottain ei kai suurempi ongelma, mutta isommat siivoukset ystäväperhe hoitaa ulkoistamalla lapsen isovanhemmille. Itse käytän tukiverkostoni hoitoapua lähinnä omiin menoihini (teatteri, työpaikan iltaohjelmat jne...), paha minä...

Koetteko siis oiekasti, että lapsen ulkonaolo on ulkoistusta lastenhoidosta, jos sinä aikana hoidan monta kotityötä nopeammin ja sen jälkeen ehdin vaikka pelata tai luke lapseni kanssa? Ja lapsi on (riskeistä huolimatta) nauttinut pyöräilystä ja palloilusta kerrostalon pihalla?

Lapsi 4v.

sinä imuroit kotona ja lapsesi kaatuu keinussa ja naapurin äiti hoitaan. Kyllä tässä yhtälössä nyt joku on pielessä. Todella luotat siihen, että joku muu huolehtii lapsestasi, kun sinä siivoat kotia.

Vierailija
110/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joustaa tällaisissa tilanteissa. Suomalaista viedään työnantajan puolelta välillä, kuin pässiä narusta. Ja useinhan on epätodennäköistä, että molemmilla vanhemmilla olisi sellainen työaika, ettei se onnistu.

ap

Vierailija
111/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Hukkumistapausten yksityiskohdat eivät ole tiedossa, mutta joka tapauksessa ne ovat sukulaisten seurassa tapahtuneita ja jopa kouluikäisiä. Lopun ikäänskö lasten pitää olla kiinni vai omissa vanhemmissaan minimoidakseekseen riskin hukkua? - Ymmärrät silti, että isompi sisarus tai muu aikuinen juuri ja juuri voisi huolehtia hetken lapsesta? Kuinka iso? kouluikäinen eli 7v huoletsisi 5v? Kuka aikuinen? Kummitäti, vanha mummi, naapuri? - Milloin lapsi on oikean ikäinen ulkoilemaan yksin? Itse koen kysymyksen/syytöksen oudoksi, mutta ymmärrän, että taloyhtiöt ja pihat ovat erilaisia. Kyllä meillä jokainen tulee kotiinsa pissalle ainakin. Oliko tässä kyseessä joku yleinen puisto? Nimittäin sitten en hyväksy toimintaa, jos lapsi tarvitsee pissa-apua jne. Muuten taloyhtiön pihalla mielestäni taaperoiän jälkeen on hyvä samanikäisten kavereiden kanssa harjoitella sitä leikkiä ilman vanhempia. T. "Liian idylliä kerrostalossa Helsingin lähiössä?"

Lapsi voi ulkoilla isänsä tai muun tutun aikuisen kanssa, mutta mielestäni ei ilman valvontaa, eli tämä onnistuu kyllä aivan hyvin. Kyseessä ei ollut yleinen puisto. En jättäisi kouluikäistä vielä huolehtimaan 5-v. Jokainen päättää itse tietysti, mikä heidän perheelle sopii, mutta nyt kun tällaisia tilanteita on tullut vastaan, niin lasten puolesta tuntuu pahalta. Kouluikäisenä esim. 3lk voisi mielestäni ainakin varmasti olla yksin pihalla. Jokainen päättää itse, mikä perheelle on sopivinta.

Ihan kuin jossain olisi isä ulkoistettu ihan perheestä???

Vierailija
112/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Hukkumistapausten yksityiskohdat eivät ole tiedossa, mutta joka tapauksessa ne ovat sukulaisten seurassa tapahtuneita ja jopa kouluikäisiä. Lopun ikäänskö lasten pitää olla kiinni vai omissa vanhemmissaan minimoidakseekseen riskin hukkua? - Ymmärrät silti, että isompi sisarus tai muu aikuinen juuri ja juuri voisi huolehtia hetken lapsesta? Kuinka iso? kouluikäinen eli 7v huoletsisi 5v? Kuka aikuinen? Kummitäti, vanha mummi, naapuri? - Milloin lapsi on oikean ikäinen ulkoilemaan yksin? Itse koen kysymyksen/syytöksen oudoksi, mutta ymmärrän, että taloyhtiöt ja pihat ovat erilaisia. Kyllä meillä jokainen tulee kotiinsa pissalle ainakin. Oliko tässä kyseessä joku yleinen puisto? Nimittäin sitten en hyväksy toimintaa, jos lapsi tarvitsee pissa-apua jne. Muuten taloyhtiön pihalla mielestäni taaperoiän jälkeen on hyvä samanikäisten kavereiden kanssa harjoitella sitä leikkiä ilman vanhempia. T. "Liian idylliä kerrostalossa Helsingin lähiössä?"

Ihan kuin jossain olisi isä ulkoistettu ihan perheestä???

:D

t.ap

Vierailija
113/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän? Siis oikeastiko kehtasi tulla syyttämään sinua? Sano, että tämä on keksitty juttu, pliis.

Vierailija
114/173 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän? Siis oikeastiko kehtasi tulla syyttämään sinua? Sano, että tämä on keksitty juttu, pliis.

Vierailija
115/173 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa vastavuoroisuus ei onnistu. Jos on kovin erilaiset elämäntilanteet ei myöskään. Taidankin olla aika onnekas täällä:)

En tiedä voisko oikeesti jonkunlainen systeemi onnistua, jos sitä ehdottais? Vaikka suomalainen mieluummin jurmottaa yksin ja ajattelee pahaa naapurista, niin oikeesti toimiva yhteistyö lisää elämänlaatua- ja voihan sopia selvät säännöt ja rajat miten homma toimii. Lapset hyötyvät valtavasti aikuisten keskinäisistä hyvistä suhteista.

Vierailija
116/173 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joustaa tällaisissa tilanteissa. Suomalaista viedään työnantajan puolelta välillä, kuin pässiä narusta. Ja useinhan on epätodennäköistä, että molemmilla vanhemmilla olisi sellainen työaika, ettei se onnistu. ap

pienen koululaisen tuntimäärä on noin 20, ja ekan luokan jälkeen ip-kerho ei Helsingissä ole mahdollinen eli harvalla on työnantajat niin joustavia - tai edes työpaikan työajat mahdollistavia - siihen, että lapsi viedään viikottain joku aamu kymmeneksi kouluun ja haetaan parina päivänä jo puolenpäivän jälkeen?

Ja edelleen, oma työaikani joustaa, mutta se on HARVINAISTA.

Vierailija
117/173 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa vastavuoroisuus ei onnistu. Jos on kovin erilaiset elämäntilanteet ei myöskään. Taidankin olla aika onnekas täällä:) En tiedä voisko oikeesti jonkunlainen systeemi onnistua, jos sitä ehdottais? Vaikka suomalainen mieluummin jurmottaa yksin ja ajattelee pahaa naapurista, niin oikeesti toimiva yhteistyö lisää elämänlaatua- ja voihan sopia selvät säännöt ja rajat miten homma toimii. Lapset hyötyvät valtavasti aikuisten keskinäisistä hyvistä suhteista.

ihmisiä hyväkseen,

ei ne kiltit mammat kehtaa pyytää tai edes ehdottaa, et voisitkos katsoa vuorostaan munkin lasta :(

niin se vaan on...

sä olet onnekas kun on mukava alue ja ihmiset

ei se pääkaupunkiseudulla ain ole...

Vierailija
118/173 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin ulkona. Onko piha kuinka turvallinen? Ymmärrän kyllä et on helpotus saada vaikka siivota ihan rauhassa. Mut niin kauan kun mulla oli ydinperhe- - ei sen isukin varaan voinu laskea. Minusta on ok leikkiä ulkona, jos olet koko ajan kuulolla. Jos et ole, 4v on ihan liian pieni. Ja pyöräily aivan liian vaarallista ilman aikuista.

Vierailija
119/173 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teidän pienet lapset kaipaa vanhempia leikin yleisöksi? Tai kaipaa vanhempien seuraa? Kun yleensä perheissä on se tilanne, että toinen tai molemmat vanhemmat ovat töissä. Sitten vapaa-aikakin vietetään erillään?

Päästänkö nyt kesällä lapsen mielestäni turvalliselle sisäpihalle tuttujen naapurin lasten kanssa vai vaadinko sisälläoloa pienessä asunnossa siivotessani ja tehdessäni ruokaa jne. Olen totaali-YH ja miettinyt näitä asioita paljonkin. Lapseni joutuu pakostakin osallistumaan kotitöihin tai vaihtoehtoisesti leikkimään itsekseen. Vertailukohtana olevassa yhden lapsen ydinperheessä siivoukset hoidetaan toisen vanhemman pitäessä seuraa lapselle jne. Viikottain ei kai suurempi ongelma, mutta isommat siivoukset ystäväperhe hoitaa ulkoistamalla lapsen isovanhemmille. Itse käytän tukiverkostoni hoitoapua lähinnä omiin menoihini (teatteri, työpaikan iltaohjelmat jne...), paha minä... Koetteko siis oiekasti, että lapsen ulkonaolo on ulkoistusta lastenhoidosta, jos sinä aikana hoidan monta kotityötä nopeammin ja sen jälkeen ehdin vaikka pelata tai luke lapseni kanssa? Ja lapsi on (riskeistä huolimatta) nauttinut pyöräilystä ja palloilusta kerrostalon pihalla? Lapsi 4v.

sinä imuroit kotona ja lapsesi kaatuu keinussa ja naapurin äiti hoitaan. Kyllä tässä yhtälössä nyt joku on pielessä. Todella luotat siihen, että joku muu huolehtii lapsestasi, kun sinä siivoat kotia.

"Muiden lasten kanssa". Ei muita vanhempia ;)

Yleensä siis sovin toki, että joku vanhempi katsoo tunnin pihalla (1krt/viikko) ja joskus annan leikkiä muiden lasten kanssa pihalla ilman vanhempia (pari krt/kk).

Oman viestini ydin oli eri (eikä varmasti sovi tähän ketjuun): Kun te siivoatte enemmän tms., ukoistatteko ystävieni lailla lapset hoitoon? Kun teette viikkosiivousta hoitaako toinen vanhempi siellä ulkona lasta? Kun käyt kaupassa, onko toinen vanhempi lapsen kanssa kotona? >>> Onko lapsesi koskaan ilman sitä aikuisleikkiseuraa ja yleisöä, mitä jossain viestissä perättiin? Ja onko se loppupeleissä lapsesi parhaaksi...?

Vierailija
120/173 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joustaa tällaisissa tilanteissa. Suomalaista viedään työnantajan puolelta välillä, kuin pässiä narusta. Ja useinhan on epätodennäköistä, että molemmilla vanhemmilla olisi sellainen työaika, ettei se onnistu. ap

pienen koululaisen tuntimäärä on noin 20, ja ekan luokan jälkeen ip-kerho ei Helsingissä ole mahdollinen eli harvalla on työnantajat niin joustavia - tai edes työpaikan työajat mahdollistavia - siihen, että lapsi viedään viikottain joku aamu kymmeneksi kouluun ja haetaan parina päivänä jo puolenpäivän jälkeen?

Ja edelleen, oma työaikani joustaa, mutta se on HARVINAISTA.

Meille ainakin kerrottiin, että täällä päin kaikki ekaluokkalaiset saavat ip-kerhosta paikan. Koulu alkaa lisäksi aamuisin klo 8 vanhempien työn vuoksi, ei suinkaan klo 10.00

t.ap