Hyvät vanhemmat: Älkää jättäkö pieniä lapsia ulkoilemaan keskenään
Ymmärrä hyvin, että perheillä on monenlaisia elämäntilanteita ja -tapoja. Olen kuitenkin kovin huolissani itse viimeaikaisten hukkumistapausten lisäksi siitä, että pienet alle kouluikäiset lapset ulkoilevat yksin. Ymmärrän vielä jollain tavalla sen, jos mukana on isompi sisarus, tai muu aikuinen.
Tänäänkin viimeksi autoin pienen keinusta pudonneen lapsen takaisin jaloilleen ja käytin yhtä pissalla vessassa.
Voisitteko vanhemmat ottaa itse vastuuta ja huolehtia jälkikasvustanne?
Kommentit (173)
Veden äärellä ei voi olla ylihuolehtiva. Varsinkaan, jos lapsi ei osaa uida.
Näin mä ajattelen.
autoteitä lähellä, ikkuinoista näkee pihalle ja kuuloyhteys on. Eli jos joku itkee ja riehuu, menen katsomaan.
Pihallamme ulkoilee 4vuotiaasta ylöspäin monia lapsia itsenäisesti ja kaikki sujuu hyvin.
Sellaiset lapset, joiden äiti ratkoo kaikki riitatilanteet ja seisoo vieressä leikkejä, heistä tulee aika nössöjä.(anteeksi vaan...)
Veden äärellä ei voi olla ylihuolehtiva. Varsinkaan, jos lapsi ei osaa uida. Näin mä ajattelen.
Tässä keskustelussa yleistetään että kaikki lapset ovat heitteillä jotka leikkivät ulkona yksin. Näin ei kuitenkaan ole. Jotkut pihat ovat turvallisia,toiset eivät. Jotkut lapset noudattavat sääntöjä, toiset eivät. Jotkut äidit eivät anna kullannuppuselleen yhtään omaa tilaa, toiset antavat. Monesta asiasta riippuu, kannattaako jättää ulos itsenäisesti vai ei.
Se yleistys, että alle kouluikäinen ei pärjää ilman äitiään, on vähän liioiteltua.
Mitäköhän mieltä lastensuojeluviranomaiset ovat näistä "kypsistä" 4-vuotiaista, jotka eivät tarvitse aikuisen valvontaa, ulkoillessa? Meidän kullannuppuset ovat saaneet omaa tilaa, vaikka äitikin on osallistunut ulkoiluun, äidin tehtävänä on ollut olla tukena ja turvana ja opastajana. Itse tein ilmoituksen naapuritalon alle 5-vuotiaasta, joka juoksi tuntitolkulla ulkona, ilman äitiään, eipä ole senjälkeen juossut..
Veden äärellä ei voi olla ylihuolehtiva. Varsinkaan, jos lapsi ei osaa uida. Näin mä ajattelen.
Tässä keskustelussa yleistetään että kaikki lapset ovat heitteillä jotka leikkivät ulkona yksin. Näin ei kuitenkaan ole. Jotkut pihat ovat turvallisia,toiset eivät. Jotkut lapset noudattavat sääntöjä, toiset eivät. Jotkut äidit eivät anna kullannuppuselleen yhtään omaa tilaa, toiset antavat. Monesta asiasta riippuu, kannattaako jättää ulos itsenäisesti vai ei. Se yleistys, että alle kouluikäinen ei pärjää ilman äitiään, on vähän liioiteltua.
vai noudattavat 4-vuotiaat sääntöjä, sen sä tiedät vasta, kun jotain sattuu, tyyliin "oho, nico-petteri ei totellutkaan äitiä ja eksyi auton alle"
toivoisin kovin, että naapurit tms. ihmiset kiinnittäisivät huomiota ja tekisivät ilmoituksen reipaasti, jos näkevät jossain pienten leikki-ikäisten olevan yksin tai keskenään ulkona.
Mieluummin turhakin ilmoitus kuin kuollut tai pahoin loukkaantunut lapsi.
Eilen juuri mieheni kanssa juteltiin, että minkä ikäisenä lapsen meidän mielestä voi jättää ulos yksinkin, ja olimme sitä mieltä, että eskarilainen voi alkaa taitoa opettelemaan, aiemmin emme jätä ulos valvomatta. Vaikka onkin rauhalliset lapset, niin aina voi sattua jotain, tai ollakin vaikka tiellä jotain tosi kiinnostavaa.
Meillä on maalaistalo vilkasliikenteisen tien varrella, lampi ja maatalousrakennusten vaarat takapihalla. Käärmeitäkin. Lapset on olleet pienestä pitäen pihalla päinsä.
Olen osoittanut paikan, missä ovat valvonnan alla. Olen tarkistanut, että paikka on "turvallinen". Seuraan lasten leikkejä, äänet kuuluvat ja tenavat näkyvät sisälle.
Tielle lapset eivät mene, esikoululainen harjoittelee postin hakemista tien toiselta puolelta. Tiellä on pyöräilty laumana heti mahdollista, pienimmän harjoittelu alkaa kohta.
Joo, kerran poliisi poimi 6- ja 7-vuotiaan kyytiinsä, kun itse tulin liian kaukana perässä pienimmän kanssa.
Koululaiset viedään taksilla kouluun, mutta näin keväisin haluavat joskus pyöräillä. Ja saavat, vaikka eivät ole hallinnassa, käyvät kaupasta karkkia jne.
Siinä lammessa ovat uineet kaikki pienintä lukuunottamatta. Kalliolta ovat livenneet, isoin kiskonut pienempää rannalle. Isänsä kävi ottamasta talviteloille lammesta sorsan ja lapset lähtivät laittamaan sitä takaisin. Silloinen kuopus kellui lammessa selällään. Nyt pienin täyttää neljä ja menee uimakouluun.
Omat lapset on jokseenkin hallinnassa, mutta kaverit ovatkin ongelmallisempia, uteliaita ja nopeita. Enimmäkseen omat lapset saavat leikkiä päikseen. Liikaa ovat sisällä.
Itse leikin pihalla isompien perässä puolitoistavuotiaana (äitini kehuskeli). Heitteillejättö, sanon minä. Tulvaojien ja lammenrannalla leikimme, jäälautoilla hypittiin, heinäseipäillä oja yli, mulattiin. Pyörällä karattiin kauas.
Loistavaa valvontaa:) herran haltuun vaan, muista vahingon sattuessa tämä loistava kirjoituksesi ja toistele sitten omantuntosi(jos sinulla edes on) vaimentamiseksi "paikka oli turvallinen, itse tarkistin" jos se helpottaa. Kuulostat pikkuisen simppelille, joilla yleensä onkin paljon lapsia, että edes joku selviäisi jatkamaan sukua..=)
Jos vettä on lähistöllä, niin valvonta on erittäin tärkeää ja itsestään selvää pitäisi olla että alle kouluikäiselle ei pitäisi antaa polkupyörää, ellei vanhempi ole kokoajan mukana. Turvallinen piha ja jatkuva näköetäisyys mahdollistavat jo 5-vuotiaan ulkoilun itsekseen.
Poikkeuksena (arvaus) ap:n kaltaiset kotiäidit eli se pienempi kotona joka tapauksessa ja isompaa ei irroteta vanhempien liekasta, kun ne "kadut on niin vaarallisia". Ja siinä samalla syyllistetään kaikki toisin ajattelevat vanhemmat!
Ehkä itse olet se, joka syyllistyy, kun ei ole hoitanut/pystynyt hoitamaan asioitaan niin, että voisi viedä lapsen kouluun.
Ensinnäkin vanhemmilla on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen ekaluokan ajan. Toisekseen, moni vanhempi pystyy säätelemään omia työaikojaan siten, että voi viedä lapsen kouluun. Voi myös laittaa lapsen esim. iltapäivähoitoon siten, että hoitaja hakee lapsen, tai päin vastoin vie aamulla. Voi myös sopia muiden vanhempien kanssa yhteisistä kyydeistä.
On siis melkoisen monta mahdollisuutta hankkia lapselle valvotut koulumatkat jos niin haluaa. Ja jos ei kerran itse ajattele, että koulumatkoissa olisi mitään vaarallista, niin eihän sitten pitäisi olla mitään ongelmaa. Älä hyvä ihminen syyllisty siitä, jos olet täysin sinut omien valintojesi kanssa, että toiset pitävät enemmän lapsiaan silmällä kuin sinä.
mutta kunpa joku uskaltaisi sanoa tämän yhdelle naapurustomme perheelle... Lapset vaeltavat joka päivä pitkin poikin oman ja lähialueen kaikkien taloyhtiöiden pihoilla täysin ilman valvontaa. Pelkästään meidän rivitaloyhtiössä on 50 asuntoa...
Tällä hetkellä lapset ovat 6v, 8v ja 10v mutta meno on jatkunut samana siitä asti kun olemme tähän muuttaneet eli 4v. Tuo 6v jäi 3 vuotta sitten auton alle oman kotinsa takana olevalla autotiellä - lapsi oli siis taloyhtiön ulkopuolella ihan yksikseen ja ajoi pyörällä (ilman kypärää tietysti) auton alle. Autoa ajanut nainen sai hädissään huhuilla kauan ennen kuin vanhemmat edes tajusivat tilanteen ja tulivat paikalle. Onneksi auto ajoi todella hitaasti (n. 10km/h), koska kyseessä on parkkipaikkaan verrattavissa oleva paikka.
Näiden vuosien aikana kaikenlaista muutakin on sattunut; yksi lapsista rikkoi vauvakeinun (joka ei ole tarkoitettu koululaiselle) ja katkaisi samalla kätensä. Vanhemmat olivat vihaisia (huoltoyhtiölle...) mutta eivät itse puuttuneet lainkaan vaikka näkivät omasta ikkunastaan ison lapsensa pienille tarkoitetussa keinussa pelleilemässä. Samalla perheellä on aina kielloista huolimatta isohko uima-allas takapihalla. Siinä saavat lapset vapaasti uida ja periaatteessa altaalle pääsee kuka tahansa, koska pihaa ei ole aidattu. Viime kesänä katsoin kauhulla, kun 3v (perheen 4. lapsi) "ui" ilman valvontaa altaassa, jossa vettä oli lasta kainaloihin asti...
Koskaan ei ole näitä lapsia vahdittu ja osa lapsista on osallistunut ilkivaltaan, esim. autoja on naarmutettu ja istutuksia tuhottu toisten huoneistokohtaisilla pihoilla. Jos olen jotain huomannut, niin olen asiasta sanonut. Tämä ei ole johtanut mihinkään toimenpiteisiin ja kohta lapset ovat taas samoissa touhuissa (esim. heittelemässä kiviä ikkunoihin). Vanhemmille on toki helpompaa "heittää" lapset pihalle - ei tarvitse sisätiloissa katsella lasten kinastelua tai kuunnella mekastusta. Lapsilla ei myöskään ole mitään asiaa sisälle ennen kuin on lupa tulla. Esimerkiksi viime kesänä yhtenä helle päivänä sanoivat vain yhdelle lapsista, että kahdelta saatte tulla sisälle eli lapsi ei saanut mennä sisälle edes juomaan ennen sitä vaan piti odottaa siihen kahteen asti...
Kummallisinta tässä perheessä on se, että lapsi ei pääse lainkaan ulos ennen kuin on vanhempien mielestä riittävän iso pärjäämään yksin (n. 3v). Kertaakaan ei äiti tai isä ole pienemmän kanssa ollut pihalla kunnes lapsi sitten jossain vaiheessa vain ilmaantuu lapsijoukon jatkoksi ja saa viipottaa ilman valvontaa. Heillä on siis neljäskin lapsi, joka on nyt n. 4v mutta hän on ilmeisesti perheen vauva eikä vielä pääse yksin ulos (ei siis ulkoile koskaan).
kerrostalon pihaan yksin leikkimään? Me olemme alkaneet 5,5 vuotiaan kanssa harjoitella (saa olla 5 minuuttia yksin pihassa).
Lähellä joki ja valtatie... Mutta jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee.
voi olla pienelle lapsellekin turvaton paikka. Keinusta voi pudota, voi jäädä auton alle, paikalle voi tulla joku tuntematon ihminen hakemaan kontaktia, lapsi voi löytää ja pistää suuhunsa jotain likaista, tai lähteä juoksemaan yhtäkkiä pihasta pois. Omasta mielestäni pienen lapsen yksin ulkoilemiseen liittyy monenlaisia riskejä. Pienen lapsen lapsuusaika on loppujen lopuksi niin lyhyt.
t.ap
Meillä on oman talomme vieressä tie, ja myös pihalla ajaa autoja. Pian 5 vuotta täyttävää, vilkasta poikaa en kyllä pariin vuoteen vielä yksin pihalle päästä.
toisaalta 4-5-vuotias voi ympäristöstä riippuen olla itsekseen pihalla, kunhan tilannetta seurataan ja valvotaan. Ei siis niin että lapsi pihalle, itse nukkumaan tms. Meillä on kohta 7 ja 4 vuotiaat lapset. Eivät juurikaan ulkoile keskenään. Joskus voivat olla meidän terassilla kahdestaan puolisen tuntia, kuitenkin niin että hetiä seuraillaan ikkunasta. Eskarilaista en vielä mihinkään puistoihin päästäisi yksin, eikä ole omalla pihallakaan paljoa itsekseen, koska iltapäivällä menen molempien lasten kanssa ulos. Mutta tosiaan, lapsesta ja pihapiiristä, riippuen. Mutta tietenkään koskaan parivuotiaan ei tulisi antaa olla yksin/isompien sisarustenkaan kanssa ilman aikuista ulkona
yksin ulos vasta kuin koulu alkaa, onko se hyvä asia? Koulumatkasta täytyy kuitenkin selvitä itsenäisesti. Sepä vasta vaarallista on. Meidän lapsi joutuu ylittämään koulumatkalla ainakin viisi tienristeystä.
iso piha joka ei rajoitu tiehen, vettä ei lähellä. Tyttö leikkinyt siellä 4-vuotiaasta saakka kavereiden kanssa. En näe mitään syytä, miksi minun pitäisi seistä vieressä.
yksin ulos vasta kuin koulu alkaa, onko se hyvä asia? Koulumatkasta täytyy kuitenkin selvitä itsenäisesti. Sepä vasta vaarallista on. Meidän lapsi joutuu ylittämään koulumatkalla ainakin viisi tienristeystä.
Ainakin kaupungissa vanhemmat yleensä saattavat lapsia kouluun aina toiselle, jopa kolmannelle saakka.
ap
En ole tämän kommentoimasi viestin kirjoittaja, mutta komppaan häntä!
Miten lapsi oppii yhtään mitään, jos hänelle ei anneta tilaisuutta oppia, ja kantamaan vähän vastuuta? Olen myös sitä mieltä niinkuin edellinen kirjoittaja, että riippuu tääysin lapsesta, minkä ikäisenä on valmis leikkimään ulkona ilman valvontaa. Meillä myös turvallinen ympäristö ja lapsen kanssa kerrataan aina säännöt, hienosti oppinut ja osaa sisäistää ne, eikä tee mitään tyhmyyksiä. Alle kouluikäinen on, ja hyvin fiksu ja vastuuntuntoinen sellainen!
Älä yleistä ap. jos omat lapsesi eivät pärjäisi ilman äitiä, se ei tarkoita että muiden lapset eivät pärjää. Sinun tyylisi kirjoittaa on sellainen "olen täydellinen äiti", ja et edes huomaa että suojelet ja paapot lapsiasi, milloin annat heidän kasvaa isommaksi? Kyllä lapset kasvaa ja kehittyy ja ymmärtävät sääntöjä, ja uskon että heille tekee hyvää saada vähän lisää vastuuta, jos vain pystyt luottamaan heihin.