Ex-lesta kertoi,
että lestat voivat tehdä ihan mitä tahansa syntiä, mutta saavat anteeksi seuraavassa kokouksessa kaikki tekemänsä vääryydet. Lisäksi riittää, jos puoliso on lesta, niin tämän kautta voi hyvittää pahat tekonsa.
Vika löytyy aina itsensä ulkopuolelta kaikkiin pieleen menneisiin asioihin.
Kommentit (41)
On rankkaa palata menneisiin kärsimyksiinsä mutta olen varma että julki puhuminen ja asioiden nostaminen esiin vähentää rikosten salaamista.
Kiitos uhreille että olette keskustelussa mukana. Voimia ja kaikkea hyvää!
normaalijärkinen aikuinen, myös lestadiolainen, ymmärtää, että lasta ei voi eikä saa käyttää rippi-isänä aikuisten asioihin. Joka niin toimii, ei todellakaan ole järjissään. Onhan näitä tapauksia tullut esille, mutta minä ole sitä mieltä, että tekijällä on silloin jotain pahasti vialla. Valitettavasti näitä on myös lestdiolaisten joukossa. Tiesittekö, että vanh.lestadiolaisia on Suomessa 80000-150000! Ymmärrätte, että tuohon määrään mahtuu monenlaista tallaajaa ja hörhöä. Eikä kaikki uskovaisten joukossa kulkevat ole todellisia uskovaisia.
Lasta on kohdeltava aina lapsentasoisesti. Myös hengellisissä asioissa. Lapselta voi pyytää asioita anteeksi, jos ne koskevat lasta itseään, enkä tällä tarkoita mitää hyväksikäyttöä vaan esim. normaaleja erimielisyyksiä tai riitoja.
Nämä paljastuneet rikokset lapsia kohtaan ovat järkyttäviä. Olen siitä syvästi häpeissäni. On pettynyt olo, kun aina liikkeessä mukana olleena paljastuukin jotain näin kauheaa. Olen aina ajatellut että tämä liike on kuin lintukoto pahan maailman keskellä. Mutta joillekin tämä liike on valitettavasti toiminut suojakilpenä pahantekoa suojaten ja näille uhreille liike on ollut pahuutta, pelkoa ja salailua, jotka leimaavat koko heidän loppuelämäänsä. :(
Eri paikkakunnilla on erilaisia ihmisiä ja ajatuksia emmekä me vl:t edes ole kaikesta aina yhtä mieltä. Mustavalkoinen asennoituminen on ainakin mun omassa tuttavapiirissä tosi harvinaista.
Kuinka moni rikollinen saa elellä vapaalla jalalla?
Tämä oli hyväksikäytätnyt tyttäriään mutta ne rikokset oli jätetty ilmoittamatta. Enää ei lain koura yltänyt.
Lapsenlapseen kun oli käynyt käsiksi, siitä tuli lievä tuomio.
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/lestadiolaisisoisa-sai-ehdol…
ihan luterilaisillakin. Mitä vain saa tehdä, kunhan "katuu" ja rukoilee vähän.
Lestadiolaisena olen täysin samaa mieltä. Minulle on aina opetettu vl-liikkeessä, että rippi-isänä esim. seksiin tai muihin aikuisten asioihin liittyvissä asioissa EI saa pitää alaikäistä lasta.
Tänne palstalle on tosiaankin pesiytynyt yksi lestavihaajatrolli, joka tehtailee negatiivisia aloituksia.
Koirat haukkuu, karavaani kulkee...
Tarkoitin lainata tätä viestiä ja vastata siihen
"JOKAINEN normaalijärkinen aikuinen, myös lestadiolainen, ymmärtää, että lasta ei voi eikä saa käyttää rippi-isänä aikuisten asioihin. Joka niin toimii, ei todellakaan ole järjissään. Onhan näitä tapauksia tullut esille, mutta minä ole sitä mieltä, että tekijällä on silloin jotain pahasti vialla. Valitettavasti näitä on myös lestdiolaisten joukossa. Tiesittekö, että vanh.lestadiolaisia on Suomessa 80000-150000! Ymmärrätte, että tuohon määrään mahtuu monenlaista tallaajaa ja hörhöä. Eikä kaikki uskovaisten joukossa kulkevat ole todellisia uskovaisia.
Lasta on kohdeltava aina lapsentasoisesti. Myös hengellisissä asioissa. Lapselta voi pyytää asioita anteeksi, jos ne koskevat lasta itseään, enkä tällä tarkoita mitää hyväksikäyttöä vaan esim. normaaleja erimielisyyksiä tai riitoja.
Nämä paljastuneet rikokset lapsia kohtaan ovat järkyttäviä. Olen siitä syvästi häpeissäni. On pettynyt olo, kun aina liikkeessä mukana olleena paljastuukin jotain näin kauheaa. Olen aina ajatellut että tämä liike on kuin lintukoto pahan maailman keskellä. Mutta joillekin tämä liike on valitettavasti toiminut suojakilpenä pahantekoa suojaten ja näille uhreille liike on ollut pahuutta, pelkoa ja salailua, jotka leimaavat koko heidän loppuelämäänsä. :( "
On suurenmoista että saatoit avoimesti kertoa kokemuksistasi ja siitä että olet pitkälle päässyt yli lapsuuden kauhukokemuksista. Olet joutunut väärin kohdelluksi, myötätuntoni sinulle... Kaikkein pahinta lapselle ja nuorelle on omaien vanhempien epäoikeudenmukaisnen ja armoton kohtelu.
Tuntuu lohdulliselta ja toivoa herättävältä että olet itse kyennyt työstämään kokemuksiasi ja auhea ketju katkeaa sinuun. Sinun lapsillasi on viisas ja rakastava äiti. Kaikkea hyvää sinulle!
PALJONKOS ON RAISKAUKSIA JA TAPPOJA JA MURHIA JOUKOSSA JOHON LESTAADIOLAISET EI KUULU?
Hyvä kysymys!
Ei voi olla sattumaa, että juuri vanhoillislestadiolaisissa perheissä isoveljet, isät, sedät, puhujat jne. käyttävät seksuaalisesti hyväkseen pikkulapsia. Uskonnon rakenne tekee tämän mahdolliseksi. Mies on perheen pää ja vain perheen pojilla on oikeuksia. Seksuaalisuus on syntiä ja siitä tehdään lasten mielissä pahaa ja likaista, joten synnin- ja syyllisyydentunto pesiytyy vl-perheissä kasvavien mieleen pienestä pitäen. En tiedä yhtäkään ex-lestadiolaista, jolla ei olisi huonoja kokemuksia ja juuri seksuaalisuuteen ja ruumiillisuuten liittyviä traumoja. Onneksi tästä puhutaan jo ääneen.
Onko kaikki asiat kuitattu kun vl uskova eli ns. " avainten haltija " antaa synninpäästön?
Tarvitseeko tunnustaa rikoksiaan poliisille, henkirikokset, talousrikokset, pahoinpitelyt ja seksuaalirikokset? Riittääkö että tunnustaa kahden kesken, hiljaa ja salaa "avainten valtijalle" syntinsä? Sekä on syntinsä tunnustamista ja hylkäämistä? Onko joku lisäohje esim. jos on syyllistynyt rikokseen lain edessä, pitääkö se tunnustaa tuomarille tai jos on rikkonut vaimoaan kohtaan, niin tunnustaa vaimolle?
Ymmärtääkseni tämä uhri, joka joutui pakotetuksi itseään vanhenpien sisarustensa seksi-syntien kuuntelijaksi ja anteeksi antajaksi, on vanhoillislestadiolaisesta perheestä. Heillä on sellainen oppi, että synnin voi antaa anteeksi vain toinen samaan lahkoon kuuluva, ja synnin voi tunnustaa myös alaikäiselle. Pääasia että tämä kuuluu liikkeeseen. Synninpäästön sanojen lausuja ei saa tämän jälkeen kertoa anteeksi annetuista asioista kenellekään, hänen pitää "painaa" ne vain jonnekiin oman psyykensä uumeniin. Tämä on varmasti lapselle rankkaa.
Esimerkiksi tälläistä: minä yritin noin 13-16 vuotiaana juosta karkuun isosiskoani, joka oli havainnut että helpointa on ripittäytyä pahnanpohjimmaiselle, valmiiksi hyväksikäytetylle ja itsetuntonsa menettäneelle pikkusiskolle, vähiten siis ilmeisesti hävetti minun edessäni tunnustaa yhä uudelleen ja uudellen masturboimisensa "likainen" synti.
Minua ahdisti suunnattomasti ne tilanteet, mutta tiesin, etten voi kieltäytyä kuuntelemasta häntä jos hän saa minut kahdenkeskeiseen tilanteeseen, ja toimimasta niinkuin "piti toimia", eli kuunnella, julistaa synninpäästö ja olla kertomatta kenellekään.
Sitä jatkui useita vuosia...
Ja toinen, yksittäinen, traumaattinen, surullinen, katkera muisto on se, että toinen, minua huomattavasti vanhempi isosiskoni ripittäytyi kerran ollessani n 13 vuotias "huoruuden" synnistä, mitä se sitten käytännössä tarkoittikaan.
Muistan järkyttyneeni siitä ja ahdistuneeni päiväkausiksi.
Nyt en voi olla ajattelematta, että mitä rankinta hyväksikäyttöä siis voi aiheuttaa välillisesti myös tuollainen pakollinen rippisalaisuuden ja synnillä pelottelun kulttuuri!
Tekijän häpeä tekemästään synnistä on vuorenkorkuinen, ja sen vuoren hän voi sitten kaataa sen niskaan, joka on "helpoin" kuuntelija, jonka edessä hävettää vähiten tunnustaa mieltä painavat asiat.
sellaisen höpötyksen levittelyä että vl:t muka hyväksyisi insestin. En ole vl mutta tiedän että vl:t ovat kunnon ihmisiä siinä kuin kuka tahansa. Mutta oman lahkonsa toiminnassa he ovat hyvin sinisilmäisiä ja tulos on tämä
Mies on perheen pää ja vain perheen pojilla on oikeuksia.
Ei todellakaan missään mielessä pidä paikkaansa. Meillä on 1 tyttö ja 2 poikaa, olemme erittäin tasaveroiset ihmisinä ja puolisoina, ja lapset ovat parasta mitä meillä on, sukupuoleen katsomatta yhtä aarteita jokainen :)
Jos av-mammat uskoo kaiken mitä netissä kirjotetaan ja muka hyvistä lähteistä, niin ei ihme että lestadiolaisia vihataan.
Olen tosin el, en vl, mutta meillä ei IKINÄ, IKINÄ, IKINÄ puhuta lapselle helvetistä ja tulimerestä. Lapselle puhutaan hyvästä paimenesta joka hakee kadonneen lampaan, pojasta jolla oli kaks leipää ja viisi kalaa, Jeesus joka paransi sairaan Jairuksen jne eli Jeesuksen vertauksista. Lapsi ymmärtää ne lapsen tavalla, eli juuri niinkuin ne on kirjoitettu, kuin satuna. Ja se onkin tarpeeksi, ei lapsen tarvi vielä niitä hengellisesti ymmärtää. Lapselle luodaan turvallisuuden tunnetta, ei pelkoa.
Toinen juttu tuo rippi-isänä pito. En ole ikinä kuullutkaan että joku pitäisi LAPSIA rippi-isänä!!! Aivan utopistinen ajatuskin. Ei lapsi edes osaa käsitellä sellaisia asioita, eikä kuulukaan tietää kaikkea tämän maailman raadollisuudesta. Jos lasta käytetään rippi-isänä, on kyllä ripin käsitys hunningolla. Rippi-isä, ei vain saarnaa syntejä anteeksi, mutta antaa neuvoja elämän tielle, miten vaikka välttää ko syntiä. Ja voin sanoa omasta kokemuksesta että usein se mikä painaa omaa tuntoa, ei ole mikään ns karkea synti eli vaikka huoruuden synti, vaan se voi olla hengellisellä puolella jotain. Vaikka epäilystä. Mitä lapsi tällaisesta ymmärtää? Vaikea uskoa että nuo kaikki kirjoitukset pitää paikkaansa.
Näin siis esikoislestadiolaisuudessa. Harvoin viitsin tänne av:lle kirjoittaa mitään, mutta nyt oli pakko kommentoida että älkää nyt hyvät ihmiset nielkö kaikkea sontaa mitä täältä netistä ja lehdistä luette. Ja miltei aina joku liikkeestä eronnut ei ole itse käsittänyt oikein asioita, ja sitten katkerana antaa haastatteluja mediaan. Toki aina toivomme että he käsittäisivät uskon vapauden ja tulisivat takaisin. Kun asian oikein käsittää, ei tämä ole mikään kieltojen verkko vaan voimme todellakin olla vapaita ja iloisia. Hyvä omatunto on paras päänalunen!