Jos nyt joutuisit suorittamaan yo-kirjoitukset, mistä aineesta saisit parhaan arvosanan?
Kommentit (41)
Jos ihan kylmiltään tästä suoraan joutuisi kokeeseen niin ehkä äidinkielestä tai englannista voisin jonkun ämmän verran kirjoitella. Laudaturin olen englannista saanut ja Magnan äikästä. Muut aineet tuskin olisivat niin hyvässä terässä.
- Espanjasta L (jota en aikanaan kirjoittanut)
- Äidinkielestä E (aikanaan E)
- Enkusta E tai L (aikanaan L)
- Ranskasta M (aikanaan E)
Huonommin menisi
- Pitkässä matikassa C (aikanaan E)
- Reaalissa tuurista riippuen C-E (aikanaan E)
mistään muusta en varmaan edes pääsis läpi
Ehkä äidinkieli tai reaali (aineena historia ja yhteiskuntaoppi tai uskonto). Ruotsi menisi läpi ja ehkä englantikin. Venäjä ei todellakaan, kun tuskin osaan enää edes kirjaimia. Matematiikasta saattaisi tuurilla mennä rimaa hipoen läpi, lyhyestä siis.
Aikanaan kirjoitin äidinkielestä M:n, ruotsista E:n, englannista C:n, lyhyestä matematiikasta M:n, samoin kuin venäjästä ja reaalista.
On muuttunut huimasti 90-luvustakin. Mä olen biologi enkä silti kirjoittaisi ehkä kuin m:n biologiasta.
reaalista ehkä M (tai siis nykysysteemillä biologiasta), matikasta (lyhyt) voisi tulla B tai C, ruotsista ehkä samoin, saksaa en varmaan saisi enää läpi.
Niin, vuonna 1986 kirjoitin kaikista muista edellä mainituista L:n, matikasta M:n.
Kirjoitin aikanaan E:n siitä ja nyt taitoni on vähintään yhtä hyvällä tasolla.
aikoinaan kirjoitin E:n mutta olen käyttänyt paljon kieltä niin uskon, että L voisi lohjeta.
Äidinkieli olis myös varmaan ok.
etteivät ne kielten laudaturit muuksi nykyäänkään muuttuisi, kun kuitenkin olen kielityöläinen ja olen myös opiskellut yliopistossa kieliä ja kielitiedettä. Reaali meni lukiossa lukematta magnalla läpi ja oletan, että myös se arvosana pysyisi suunnilleen samoissa. Tietopohja on nykyään laajempi, joskin monet yksittäiset detaljit ovat varmasti unohtuneet. Matikkaa en koskaan kirjoittanut, enkä kokeilisi sitä nytkään.
Se kun kiinnostaa, niin olen sitä itseksenikin jatkuvasti omaaksi huvikseni opiskellut.
Äidinkieli ja terveystiedon ja bilsan kysymykset vois myös onnistua.
Ptiää muistaa, että essee vastauksissa pitää muodon ja tyylin olla oikea, jotta saa enemmän kuin 4/6 pistettä. Pelkästään tietäminen ei riitä!
Kuinka moni on kirjoittanut oikea muotoisia esseitä lähiaikoina?
Sama pätee kielissä, monivalinta tehtävissä (kuulon ja lukemisen ymmärtäminen) on sellaisia "kompia", jotka vain pitää hoksata. Tämän takia ainakin meillä opeteltiin PALJON monivalintoja ennen kirjoituksia.
Mulla ainakin on englannin sanavarasto varmasti kasvanut PALJON lukio ajoista mutta eppäilen silti, että kielioppi ja nuo ymmärtämiset tiputtaisivat arvosanaa.
Matikka ja fysiikka puolestaan ovat sellaisia että harvat joutuvat noita käyttämään niin monipuolisesti kuin lukiossa opiskeltiin. Esim. mulla sähköoppi on varmasti paremmassa kunnossa mutta mekaniikka ja varsinki lämpöoppi olisi pahasti hakusessa.
Sama pätee matikkaan. Derivaatat jäisivät kyllä tälläi kylmiltään tekemättä...
yliopistossa. Muut saattaisivat mennä penkin alle.
Äidinkielikin ehkä. Mitään älliä en kyllä tavoittelisi ilman valmistautumista. Varsinkin välimerkit ovat niin pahasti hakusessa.
Muissa aineissa ovat opit unohtuneet pahasti. En varmaan onnistuisi edes ammattiini liittyvässä aineessa.
Oikeasti kirjoitin monta E:tä, yhden L:n ja yhden M:n.
suomen ja ruotsin taidot ovat päässeet ruostumaan kun töissä pitää kaikki kirjoittaa englanniksi (puhua sentään voi pääasiassa suomea, paitsi asiakastyössä kun minullakin on asiakasyritys ei-suomalainen). Äidinkielestäkin varmaan kuitenkin ihan hyvä arvosana tulisi.
Matematiikka ja reaali menisivät penkin alle jos ei saisi valmistautua tippaakaan. Paitsi että matikkaa en edes kirjoittanut aikanani.
tuota ei ollut omana aikanani
olen sairhoitaja nykyään :))
englannista, ruotsista, äidinkielestä ja reaalista (vastasin historiaan, uskontoon, psykologiaan). Lähes kaikki reaaliaineet olivat kymppejä todistuksessa, samoin kielet. En enää varmaan kirjoittaisi mistään laudaturia.
Kylmiltään suomesta ja englannista.
Englannista sain C;n mutta nykyään puhun englantia koko ajan. Kemia oli mukana reaalissa ja sain L:n. Luulisin osaavani ammattini aika hyvin.
ketkään teistä:))