Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinteistä, täysimetyksestä jne... auttakaa ymmärtämään

Vierailija
27.04.2011 |

Itse olen aina ymmärtänyt, että neuvola suosittelee 6 kuukauden täysimetystä. Kuitenkin omat ja lähipiirin kokemukset ovat olleet varsin erilaisia.

Kaverini, joka sai vauvan 4 vkoa etuajassa joutui aloittamaan kiinteät 4 kk, vaikka poika kasvoi yläkäyrillä, koska keskoset tarvitsevat "lisäravintoa". Toinen kaverini sai vauvan yliaikaisena, mutta kasvoi hiukan miinuskäyrillä, niin painostettiin aloittamaan kiinteät, sillä kasvuun tuli saada vauhtia. No oma poikani oli yliaikainen potra poika ja oli nyt 4 kk-neuvolassa iso (8400 g ja 66 cm). No nyt sitten ehdotettiin, että aloittaisin kiinteät, koska poika on niin iso. Ja siis on täysimetyksellä, eli sellaista vaaraa ei ole, että korviketta menisi liikaa tms.

Eli siis onko 6 kk:n täysimetys ainoastaan vauvoille, jotka kasvavat tasan keskikäyrää??

Toinen juttu, mitä en ymmärrä: rintamaidonhan sanotaan olevan energiapitoisempaa kuin esim-. perunasoseiden. Miksi kiinteitä sitten tarjotaan ratkaisuksi pienipainoiselle vauvalle tai hyvin kasvavan vauvan nälän hillitsemiseksi?

En vaan tajua.. ja aionkin jatkaa täysimetystä 6 kk asti, vaikka neuvola nihkeästi tähän suhtautuikin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa nyt eivät oikeasti muutenkaan mitään mistään tiedä.

Itse olen täysimettänyt kolme lastani 6kk ikään, syntymäpainosta (välillä 3-4+kg) riippumatta. Hyvin ovat kasvaneet noin 1000g/kk.

Ihan oikeasti, siellä neuvolassa on ihan mukava käydä mittauksissa, mutta kaikkien "neuvojen" kannattaa antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos jotain OIKEAA asiaa erehdyt kysymään, ei oikeaa vastausta saa kuitenkaan. Google tietää paremmin...

Vierailija
2/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas voisin neuvolan mukaan kuulemma täysimettää vauvaani 6 kk asti mutta en halua. Imetys jatkuu siis kyllä, mutta haluan tähän syömisrytmiin jotain rotia, ja muutenkin olen sitä mieltä, että haluan aloittaa hitaasti ja rauhalliseti ettei sitten tarvitse liian nopeasti lisätä uusia ruokalajeja ruokavalioon. Jokainen tekee miten tykkää. Pääasia että lapsi voi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas voisin neuvolan mukaan kuulemma täysimettää vauvaani 6 kk asti mutta en halua. Imetys jatkuu siis kyllä, mutta haluan tähän syömisrytmiin jotain rotia, ja muutenkin olen sitä mieltä, että haluan aloittaa hitaasti ja rauhalliseti ettei sitten tarvitse liian nopeasti lisätä uusia ruokalajeja ruokavalioon. Jokainen tekee miten tykkää. Pääasia että lapsi voi hyvin.

jotenkin nopeammin edetä jos 6kk aloittaa kiinteät? Ihan samalla tavalla hitaasti ne voi aloittaa ja pitääkin. Ja kiinteillähän et moneen kuukauteen saa mitään rotia syömisrytmiin =O Mut joo, kukin tavallaan. Tutkitusti vaan perempi olis odotella sinne lähemmäs 6kk ikää.

Vierailija
4/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-6 kk. Yhden lapsen täysimetyksen lopetin 4 kk iässä, kun ei kasvanut tarpeeksi, maidon tulo alkoi selvästi hiipumaan. Yksi lapista oli tooosi iso ja neuvolassa kehoittivat jatkamaan vielä 6 kk jälkeenkin täysimetystä, mutta aloitin kuitenkin kiinteät, kun se oli mukavempaa niin.

Mä olen käsittänyt, että jos lapsi ei kasva tarpeeksi, niin hänelle aletaan antamaan kiinteitä. Osalle kavereiden lapsista niin aikaisin, että en ole ymmärtänyt että miksi ihmeessä niin aikaisin. Jos lapsi kasvaa hyvin tai käyrien mukaan, niin ainakin täällä päin suositellaan mahdollisimman pitkään imetystä.

Vierailija
5/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google tietää paremmin...

buahahahahaaa, ethän ole tosissasi ethän????

Uskot mieluumminen kenen tahansa nettiin tunkemaa tietoa kun alan koulutuksen käyneitä ihmisiä? Lapsiparat..

Jokainen äiti kyllä itse huomaa mikä sille omalle lapselle sopii ja niitä neuvolan vinkkejä voi käyttää kasvatuksen tukena, mutta ei minään orjallisena ohjenuorana.

Vierailija
6/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin nopeammin edetä jos 6kk aloittaa kiinteät? Ihan samalla tavalla hitaasti ne voi aloittaa ja pitääkin. Ja kiinteillähän et moneen kuukauteen saa mitään rotia syömisrytmiin =O Mut joo, kukin tavallaan. Tutkitusti vaan perempi olis odotella sinne lähemmäs 6kk ikää.

Nykyään allergialääkärit suosittelevat ennemmin sitä 4 kk:n aloitusikää kuin sitä 6 kk:n ikää. Mutta en aio alkaa tästä vääntämään. Minä teen niin kuin haluan. Imetä sinä täysimetyksellä muksuas vaikka 3-vuotiaaksi. Ei kuulu mulle.

Vierailija
7/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aloitin ne makuannoksilla jo aiemmin. Lapsi sai syödä sen verran kun halusi - ja söi hyvin ja mielellään.

Pienipainoisilla suositellaan usein raudan saannin takaamiseksi kiinteiden aloittamista hyvissä ajoin.

Vierailija
8/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kiinteät aloitettaisiin 4-6 kk iässä. Varsinkin jos on allergiataipumusta, mielummin ennen 6 kk ikää.

Vierailija
9/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään tosiaan allergialääkärit ovat sitä mieltä, että tuo4kk ikä olisi hyvä aloitella niitä kiinteitä maistelemaan.

Omasta kokemuksesta: esikoista imetin sen 6kk, kun se nyt oli suosituksena ja hänellä oli tosi herkkä vatsa ja ajattelin että parempi antaa vatsan kypsyä mahdollisimman pitkään...

Vaikeuksia kuitenkin tuli. Kiinteitä pystyttiin ottamaan tosi hitaasti, kun tuli niitä vatsaongelmia. Sitten tuli painostusta kuinka pitäsi nyt aloittaa jo lihat ja puurot jne...

Nyt kun meillä on taas herkkävatsainen vauva, niin aloitin kiireettömän maistelun ja suoliston siedättämisen siinä 4kk iässä. On muuten paljon stressittömämpää. Lisäksi vauva oppi todella nopeasti lusikasta syömisen, joten kai siinä on perää, että vauvalla on jonkinlainen herkkyyskausi syömiselle siinä vaiheessa.

Ja kyllä, ne ruokailut tuovat rytmiä päivään todella nopeasti ja elämä selkiytyy.

Että tässä muutamia syitä.

Vierailija
10/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ainakin oman kokemuksen mukaan lapsi oppii todella nopeasti ja helposti syömään kiinteitä, kun aloituksen ajoittaa herkkyyskauteen. Mutta herkkyyskausi tulee eri lapsille eri ikäisenä. Jollain jo n. 4 kk iässä, toisille vasta paljon myöhemmin. Herkkyyskauden huomaa siitä, että lasta kiinnostaa muiden syöminen. Laittaa lusikkaa/kättä suuhun ja yrittää maistella ruokaa miden lautasilta ja katsoo, miten muut syövät. Meillä ainakin oli varsin helppo huomata, että nyt olisi kiinteisiin kiinnstusta ja aloitus ajankohtainen. Kokemusta on myös ns. "väärään aikaan " aloitetusta maistelusta ja eipä lasta juuri kiinnostanut ja sylki soseet pois. Odotimme muutaman viikon ja sitten kokoeilimme uudestaan ja jo sujui paremmin.

nykyään tosiaan allergialääkärit ovat sitä mieltä, että tuo4kk ikä olisi hyvä aloitella niitä kiinteitä maistelemaan. Omasta kokemuksesta: esikoista imetin sen 6kk, kun se nyt oli suosituksena ja hänellä oli tosi herkkä vatsa ja ajattelin että parempi antaa vatsan kypsyä mahdollisimman pitkään... Vaikeuksia kuitenkin tuli. Kiinteitä pystyttiin ottamaan tosi hitaasti, kun tuli niitä vatsaongelmia. Sitten tuli painostusta kuinka pitäsi nyt aloittaa jo lihat ja puurot jne... Nyt kun meillä on taas herkkävatsainen vauva, niin aloitin kiireettömän maistelun ja suoliston siedättämisen siinä 4kk iässä. On muuten paljon stressittömämpää. Lisäksi vauva oppi todella nopeasti lusikasta syömisen, joten kai siinä on perää, että vauvalla on jonkinlainen herkkyyskausi syömiselle siinä vaiheessa. Ja kyllä, ne ruokailut tuovat rytmiä päivään todella nopeasti ja elämä selkiytyy. Että tässä muutamia syitä.

Vierailija
11/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran fiksu ja älykäs, että todellakin osaan lähdekritiikin jalon taidon. Sen sijaan ei tulisi monessa asiassa mieleenikään uskoa 50v. vanhaa neuvolantätiä, joka ei ole kiinnostunut uudistamaan tietojaa yhtään mistään.

Monesti kysyn ihan kiusallani ajankohtaisista sairaus-/rokotus-/lääkintä- tms. asioista, joista TIEDÄN ihan hirveän paljon enemmän kuin tätsy. Eipä tule vastausta ei...

Google tietää paremmin...

buahahahahaaa, ethän ole tosissasi ethän???? Uskot mieluumminen kenen tahansa nettiin tunkemaa tietoa kun alan koulutuksen käyneitä ihmisiä? Lapsiparat.. Jokainen äiti kyllä itse huomaa mikä sille omalle lapselle sopii ja niitä neuvolan vinkkejä voi käyttää kasvatuksen tukena, mutta ei minään orjallisena ohjenuorana.

Vierailija
12/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun vauva täytti pääsiäisenä puoli vuotta. On täysimetyksellä, mutta on hiihtolomasta asti saanut maistella perunaa, porkkanaa, parsakaalia, omenasosetta ja banaania. Nyt sitten pitäisi aloittaa vähän järjestelmällisempi syöminen, mutta en pidä sillä kirettä. Yleensä, kun istutaan muutenkin ruokapöydässä, niin vauvallekin tarjotaan samalla jotain. Pikkuhiljaa...

Vierailija
13/13 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun vauva täytti pääsiäisenä puoli vuotta. On täysimetyksellä, mutta on hiihtolomasta asti saanut maistella perunaa, porkkanaa, parsakaalia, omenasosetta ja banaania. Nyt sitten pitäisi aloittaa vähän järjestelmällisempi syöminen, mutta en pidä sillä kirettä. Yleensä, kun istutaan muutenkin ruokapöydässä, niin vauvallekin tarjotaan samalla jotain. Pikkuhiljaa...

sun lapsi ole ollut täysimetyksellä hiihtoloman jälkeen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan