Eikö enää perhejuhlissa vanhemmat ihmiset ota kahveja yms ensin?
Olenko ihan vanha kalkkis, 34v, kun mulle on opetettu, että perhejuhlissa kuten synttärit, menee vanhemmat ihmiset ensin kahvipöytään? Eli mummot ja papat menee ensin, sitten vanhemmat, sitten lasten vanhemmat, sitten lapset jne. Meillä on ollut lasten synttäreitä, joissa on ollut miehen sukulaisia, ja kun kutsun kaikki kahville ja kakulle, niin nuoret aikuiset ryntää ensin kahvipöytään...
Olenko ihan kalkkis, kun mun mielestä kuuluu ihan alkeellisiin käytystapoihin että vanhemmat/eläkeläiset ottaa ensin ja sitten vasta nuoremmat aikuiset?
Eikö enää opeteta näin lapsille? Kyse nyt siis 80/90-luvun vaihteessa syntyneistä.
Kommentit (102)
että vanhimmasta nuorimpaan. Hyvin jaksavat odottaa (5v ja 2v). Miehen lapset eivät asu meillä ja nolottaa tosi paljon, kun missä tahansa juhlissa he menevät hakemaan ensimmäisinä, joskus jo ennen kutsua. Kielletään toki aina mutta menevät silti. Ovat oppineet eri tavan. He ovat nyt 8, 12 ja 16.
Mua on aina ärsyttänyt se, miksei voida mennä heti ekasta pyynnöstä mennä pöytään. Itse olen nykyisin ottanut sen tavan, että jos kukaan ei mene ekasta kutsusta, minä menen.
Mua on aina ärsyttänyt se, miksei voida mennä heti ekasta pyynnöstä mennä pöytään. Itse olen nykyisin ottanut sen tavan, että jos kukaan ei mene ekasta kutsusta, minä menen.
Juu, tämä jos joku on todella ärsyttävää!
Miehen suku näyttä noudattavan myös ikäjärjestystä; pikkuväki ryntää ekana lähmimään tarjottavia.
katson ympärilleni ja tarkistan, mitä tekee seurueen vanhin nainen tai pappi (vähän riippuen juhlien laadusta). Jos tämä "oletettu ensimmäinen" ei tee mitään, sanon kuuluvasti "taidan olla paikalla se arvokkain, joten kiitos kutsusta, tulkaapa muutkin".
Näin saan ainakin itse kahvini kuumana. Ja jos kukaan ei minua seuraa, huikkaan lapsilleni (teinejä), että ottakaa vaan, taitaa kulua aika pitkään ennen kuin muut kuulevat kutsun. Turha sitä on odotella ja kursailla, kiusata emäntää miettimällä, kenen vuoro on seuraavana, jos ne vanhat aikuiset eivät tajua mennä vuorollaan.
Meillä mennään vähän myös läheisyysjärjestyksessä. Esim. ristiäisissä kummit olisivat kyllä aika kunniavieraita.
Mä ajattelen myöskin olevani 40-vuotiaana jo sen verran vanha, että en kuulu enää teinien kanssa samaan kastiin, vaan aikuisena naisena osaan valita sopivan hetken.
Toi kursailu risoo myös. Koen sen epäkohteliaana jos vieraat eivät vastaa isäntäväen kutsuun.
kahville ainakin kolme kertaa, juhlaväki jatkaa juttuaan eikä ole huomaavinaan. Sitten kun emäntä sanoo "kahvi jäähtyy, tulkaa nyt jo!" vanhin vieras lähtee kahvipöytään päin. Olisi tosi epähienoa mennä ekasta kutsusta tai mennä ennen vanhinta vierasta. Pohjanmaalla asutaan.
sen kolmannen pyynnön jälkeen tyhjensi kahvipöydän tarjottavista ja astioista. Jos ei kutsusta tulla, sopii olla ilman. Vieraat olivat hieman vaivautuneita, mutta omapa oli vikansa. Oli kulunut yli 20 min ensimmäisestä kutsusta, kahvit jäähtyivät ja jäätelö suli. Emäntä ilmoitti, että koska ei pyynnöstä pöytään tultu niin hän oletti, että ei tarjottavat kelpaa.
on lapsille ilmoitettu, että ottakaa nyt, kun ei kukaan aikuinen halua herkkuja syödä. Kahvit on kaadettu aikaa sitten, pariin kertaan pyydetty ottamaan, mutta kukaan ei liikahda. Kun sitten pyytää lapset pöytään, heräävät aikuiset, että ollaanpa täällä huonosti lapset kasvatettu.
Ei se kutsuja niitä herkkuja hanki vain esitelläkseen, kyllä ne on syötäväksi.
Oma suku on tosi pieni ja yleensä juhlissa aloitetaan siitä, jonka on jostain syystä käytännöllisintä aloittaa (on siis vaikka lähimpänä, nälkäisin, eniten lapsia ruokittavana tms.). Kaikki me silti osataan muissa virallisemmissa yhteyksissä odotella niiden vanhempien vuoroa ensin. Mutta jos he eivät millään saa aloitettua, osaan aloittaa ihan itse.
tai nappaan arvokkainta vanhaa rouva käsipuolesta ja kiskon sinne pöytään :)
Emäntänä saatan pyytää lapset eka sillä perusteella, että saavat juosta sitten ulos riuhumaan ja aikuiset voi rauhassa jutella. Tai jos seurue on pieni ja iäkkäitä ihmisiä mukana, ohjaan vanhimmat ensin pöytää ja sitten musta kaikki 0-60-vuotiaat on ihan samanarvoisia sen jälkeen.
eli "kursaillaan" tai miksi sitä kutsutaankin. Kun emäntä kutsuu pöytään, sanotaan kiitos ja mennään eikä ihmetellä.
Ja muuten sitten sekalaisessa järjestyksessä. Tosin meillä lastenjuhlat pidetään aikuisten osalta ihan lähipiirissä, mitä ne lapset vanhempien kavereilla tekisi kun paikalla on omat kaverit, mummit ja kummit? Ja kun kaikki ovat tuttuja ja tunnelma rento, niin ei mitään arvojärjestyskaavoja tarvita. Voisi sanoa että on enemmän juorujärjestys, porukka lipuu siinä järjestyksessä kuka malttaa ensin irrottautua keskustelusta.
Isoissa (aikuisten) juhlissa mennään herkästi muutenkin porukoittain, esim juhlatilassa pidettävissä 50-vuotisjuhlissa mennään pöytäseurueena, hassuahan se olisi siellä alkaa mennä ripotellen mistä sattuu ja kuikuilla onko edeltäneestä ikäluokasta kaikki hakeneet jo :)
Samoin hassua että pöytään kahvia tarjoiltaessa poukottaisiin väki ikäjärjestykessä läpi. Voin olla moukka mutta minä kierrän ensin kahvipannun kanssa järjestyksessä ja sitten vesikannun kanssa enkä valikoi kenelle tarjoan.
Semmoiset "keskisuuret" aikuisten kotijuhlat, esim ne 50-vuotisjuhlat suvun kesken sankarin kotona menee yleensä samalla juorukaavalla. Paitsi jos tarjoilu aloittaa juhlan, silloin väki lähtee yleensä keriytymään seurueittain.
Synttäreillä meillä tarjotaan kahvit saapumisjärjestyksessä koko perheelle, samoin tuttavien synttäreillä. Emme siis harrasta mitään virallisia "kello 14 kaikki paikalla"-juhlia vaan ihmiset on kutsuttu esimerkiksi 12-20 välillä, tulevat kun tulevat. Jos isovanhemmat ovat ensin paikalla, savat he ensimmäisenä kahviakin, jos tulevat myöhemmin niin sitten odottavat! En myöskään emäntänä poukkoile kahvipöydässä kaatelemassa ikäjräjestyksessä vaan ihan istumajärjestyksessä kupit täytän.
Isommissa juhlissa kuten hautajaisissa, häissä jne menee tietysti lähisuku ensin, siinä tulee katsottua että vanhimmat tai läheisimmät ottavat ensin. Muutoin täällä päin juhlissa aika usein ohjataan hakemaan tarjottavia pöydittäin, joten mahdottomia ikäjärjesteljä ei siinäkään tehdä. Aika harvoja tilanteita oikeasti tulee mieleen joissa tarvitsee tuollaista ikäjärjestelyä miettiä.
katson ympärilleni ja tarkistan, mitä tekee seurueen vanhin nainen tai pappi (vähän riippuen juhlien laadusta). Jos tämä "oletettu ensimmäinen" ei tee mitään, sanon kuuluvasti "taidan olla paikalla se arvokkain, joten kiitos kutsusta, tulkaapa muutkin".
Näin saan ainakin itse kahvini kuumana. Ja jos kukaan ei minua seuraa, huikkaan lapsilleni (teinejä), että ottakaa vaan, taitaa kulua aika pitkään ennen kuin muut kuulevat kutsun. Turha sitä on odotella ja kursailla, kiusata emäntää miettimällä, kenen vuoro on seuraavana, jos ne vanhat aikuiset eivät tajua mennä vuorollaan.
Mä teen samoin, tosin ilman et sanon mitään "olen arvokkain". Mut en jää odottelemaan sitä et dementoituneet ysikymppiset saa itsensä könyttyä pöydän ääreen.
Että he ovat nyt vanhimpia, heidän pitää ottaa ensin. Siitä usein on kysymys, kun kukaan 65v ei halua olla se vanhin ja aloittaa. Siksi tönitään ja kursaillaan ja sanotaan, että en ainakaan minä.
Kun täytin 40v, ryhdyin vanhaksi eli jos ei kukaan oikeasti vanha tajua, että hänen pitäisi aloittaa niin nousen ylös ja sanon, että kappas, taidan olla vanhin. Ja otan kahvini ja kakkuni sen enempiä miettimättä, kenen "vuoro" olisi. Saavat nopeammin muutkin.
perheen omat mukulan rynnii sinne pullalautasten äärelle ensimmäisenä, elleivät sitten ole päivän sankareita. Niin osuvasti sanoi eräs sukulaisukko, kun lapset ryntäsi ensimmäisenä jonoon, että "ottakaa nyt vieraatkin, omat on kuin sudet!"
sen kolmannen pyynnön jälkeen tyhjensi kahvipöydän tarjottavista ja astioista. Jos ei kutsusta tulla, sopii olla ilman. Vieraat olivat hieman vaivautuneita, mutta omapa oli vikansa. Oli kulunut yli 20 min ensimmäisestä kutsusta, kahvit jäähtyivät ja jäätelö suli. Emäntä ilmoitti, että koska ei pyynnöstä pöytään tultu niin hän oletti, että ei tarjottavat kelpaa.
Miksi sinne pöytään ei mennä, kun kerran kutsutaan??!!
Kun lapsille on saatu jotain lautaselle, niin sitten aikuiset satunnaisessa järjestyksessä.
Meillä suvun vanhimmat on tällä hetkellä < 65 v ja hyvässä kunnossa. Lapset ovat vielä < 8 v, ja tarvitsevat aikuisten apua tarjottavien ottamisessa. Helpointa on tarjoilla lapsille ja sen jälkeen kahvitella rauhassa aikuisten kesken.