Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perustelkaa mulle miksi siisteys ei ole niin tärkeää, parisuhde kriisissä!

Vierailija
23.04.2011 |

Olen jatkuvasti kiukkuinen kun mies ei osallistu siivoamiseen ja mun täytyy koko ajan huomautella sotkuista: laita vaatteet kaappiin, kengät kenkätelineeseen, astiat tiskariin, laita ruokakauppaostokset kaappeihin eikä keittiön pöydälle, pyyhi kylppärin peili suihkun jälkeen... näitä on ihan loputtomasti! Nalkutan koko ajan ja mulla menee kaikki aika työpäivän jälkeen siivoamiseen tai siltä ainakin tuntuu! Mies ei nalkutuksesta huolimatta tee parannusta - tai ei pysty noudattamaan näitä siisteysvaatimuksia. Parisuhde on kriisissä koska joudun tiuskimaan miehelle joka päivä (jos kymmenen kertaa on sanonut samasta asiasta kauniisti...) ja mies suuttuu siitä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä katselisi Ap:n kaltaista mimmiä.

Vierailija
22/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se tekee minusta tyhmän kun meillä ei ole ulostetta keittiön tasoilla?

Ihme porukkaa täällä..

jos joillakin on ulostetta keittiön tasoilla, niin sitten minäkin vaatisin parempaa siistimistä. Onneksi meillä ei sentään niin likaista ole. :D

Mikä ihme siisteyskäsitys sullakin on, jos keittiön tasotkin on paskassa, yök.

tällä palstalla tyhmäksi, eikö olekkin? Vai ootko sä oikeasti tyhmä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies tekee vähän samaa kuin sinä teillä. Tosin ei noin paljoa, mutta uskon ymmärtäväni vähän mitä miehesi päässä liikkuu.

Miehelläni on joitain asioita, jotka hänelle ovat tärkeitä, että ne tehdään tietyllä tavalla tai tavarat pidetään tietyssä paikassa. Ok, hyvä. Olen yrittänyt opetella, että tällä pöydällä ei saa olla kuppeja, mutta tuolla saa ja tiskit pitää laittaa heti pesukoneeseen, ei vasta vähän ajan kuluttua. Ja aika monta muuta asiaa. Sitten kun olen nämä mielestäni joten kuten oppinut (tavoistaan pois oppiminen on yllättävän hidasta, joten satunnaisesti unohtuu pitkäänkin), mies alkaa valittaa seuraavasta asiasta.

Lopputuloksena tuntuu siltä, että yritin kuinka paljon tahansa tehdä miehen tapojen mukaan, valitusta tulee ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Miksi siis edes yrittää, kun teen kuitenkin väärin ja tulee aian valitusta? Luulen, että miehelläsi on vähän sama olo.

Istu joskus rauhassa alas ja mieti mitkä asiat sinulle ovat siisteydessä tärkeimpiä, joihin haluaisit mieheltäsi muutosta. Max. 10 asiaa. Ja nämä täsmälleen määriteltyjä asioita, esim. tiskit koneeseen 5 minuutin sisään syömisen tai ruoanlaiton lopettamisesta. Ei yleisluontoisia "keittiö pitää olla siisti". Sitten keskustelet miehesi kanssa, että nämä asiat olisivat sinulle tärkeitä toteuttaa ja lupaat, että jos mies yrittää parhaansa näiden kanssa, olet tyytyväinen ainakin seuraavan vuoden, etkä valita muista asioista. Näin mies tietää mitä häneltä oikeasti toivot ja mitä hän voi tehdä, jotta olisi tyytyväinen.

Vierailija
25/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istu joskus rauhassa alas ja mieti mitkä asiat sinulle ovat siisteydessä tärkeimpiä, joihin haluaisit mieheltäsi muutosta. Max. 10 asiaa. Ja nämä täsmälleen määriteltyjä asioita, esim. tiskit koneeseen 5 minuutin sisään syömisen tai ruoanlaiton lopettamisesta. Ei yleisluontoisia "keittiö pitää olla siisti". Sitten keskustelet miehesi kanssa, että nämä asiat olisivat sinulle tärkeitä toteuttaa ja lupaat, että jos mies yrittää parhaansa näiden kanssa, olet tyytyväinen ainakin seuraavan vuoden, etkä valita muista asioista. Näin mies tietää mitä häneltä oikeasti toivot ja mitä hän voi tehdä, jotta olisi tyytyväinen.

Vierailija
26/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä minä jaksoin viisi vuotta valittaa siisteydestä ja siivoamisestä yms.

Kunnes tajusin että sen valittamiseen menevän ajan voin käyttää siihen että itse siivoan.

Mies on muuten hyvä mies, mutta ei vaan ymmärrä siisteyden päälle.

Kun olen lopettanut huutokonserttini ja kiukutteluni asiasta niin omakin oloni on paljon parempi. Jatkuva valitus ja kinastelu vie aivan järkyttävästi energiaa.

Nyt kyllä kun tätä yhteiseloa on takana 10 vuotta niin olen huomannut että mies on pikku hiljaa alkanut itse osallistumaan siivoiluun, tai ainakin siivoaa omat jälkensä ja vie tavarat paikalleen kun on niitä käyttänyt.

Vierailija
27/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se tekee minusta tyhmän kun meillä ei ole ulostetta keittiön tasoilla? Ihme porukkaa täällä..

jos joillakin on ulostetta keittiön tasoilla, niin sitten minäkin vaatisin parempaa siistimistä. Onneksi meillä ei sentään niin likaista ole. :D

Mikä ihme siisteyskäsitys sullakin on, jos keittiön tasotkin on paskassa, yök.

tällä palstalla tyhmäksi, eikö olekkin? Vai ootko sä oikeasti tyhmä?

Ei sitten voi mitään. Unohda koko juttu.

Vierailija
28/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä minä jaksoin viisi vuotta valittaa siisteydestä ja siivoamisestä yms. Kunnes tajusin että sen valittamiseen menevän ajan voin käyttää siihen että itse siivoan. Mies on muuten hyvä mies, mutta ei vaan ymmärrä siisteyden päälle. Kun olen lopettanut huutokonserttini ja kiukutteluni asiasta niin omakin oloni on paljon parempi. Jatkuva valitus ja kinastelu vie aivan järkyttävästi energiaa. Nyt kyllä kun tätä yhteiseloa on takana 10 vuotta niin olen huomannut että mies on pikku hiljaa alkanut itse osallistumaan siivoiluun, tai ainakin siivoaa omat jälkensä ja vie tavarat paikalleen kun on niitä käyttänyt.

Vierailija
29/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nainen määrittelee siisteystason, kertoo miehelle mitä mieheltä toivoo ja näin nainen on tyytyväinen?

Mihin se mies unohtui? Missä joustaminen, kompromissit? Miksi Miksi miehen pitää yrittää parhaansa, yrittää noudattaa naisen toiveita?

Eiköhän ne toiveet ja siisteystasot määritellä yhdessä... Ja siten kumpikin tekisi kompromisseja ja ymmärtäisi, että parisuhde vaatii sen, ettei jääräpäisesti vaadi vain sitä, mitä itse haluaa..

Vierailija
30/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa kommentoimaan tätä. Tuon "hyvän neuvon" mukaan nainen asettuu äidiksi ja auktoriteetiksi suhteessa ja miehen pitää sitten "totella" häntä jotta säilyisi rauha maassa. Tuo on tietysti helppo tie jos sen saa toimimaan, mutta ei välttämättä sovi kahdelle tasavertaiselle aikuiselle.

nainen määrittelee siisteystason, kertoo miehelle mitä mieheltä toivoo ja näin nainen on tyytyväinen?

Mihin se mies unohtui? Missä joustaminen, kompromissit? Miksi Miksi miehen pitää yrittää parhaansa, yrittää noudattaa naisen toiveita?

Eiköhän ne toiveet ja siisteystasot määritellä yhdessä... Ja siten kumpikin tekisi kompromisseja ja ymmärtäisi, että parisuhde vaatii sen, ettei jääräpäisesti vaadi vain sitä, mitä itse haluaa..

Vierailija
31/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mies muuttamatta ne 10 asiaa ja saa jättää loput muuttamatta - eikä vaimo saa niistä lopuista naputtaa. Eli kumpikin tulee vastaan.

Olin tulossa kommentoimaan tätä. Tuon "hyvän neuvon" mukaan nainen asettuu äidiksi ja auktoriteetiksi suhteessa ja miehen pitää sitten "totella" häntä jotta säilyisi rauha maassa. Tuo on tietysti helppo tie jos sen saa toimimaan, mutta ei välttämättä sovi kahdelle tasavertaiselle aikuiselle.

Vierailija
32/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt sen päätöksen etten enää sano.

MINÄ tykkään kun on siistiä, MINÄ tykkään sisustaa, MINÄ tykkään siitä että koti on kaunis ja puhdas. Miehelle se ei ole tärkeää, mutta sen olen sanonut että olisi kiitollinen siitä että hänellä on vaimo joka pitää hänelle ja lapsille kodin kunnossa, vaihtaa petivaatteet, pesee pyykit jne. ja kunnioittaisi sitä. Se on minulle mieliksi olemista.

Ihan samoin kun olen hänelle mieliksi että saa riittävästi aikaa harrastusautoonsa, mopoiluun, rakenteluun. Se on miehelle tärkeää, koti ja sisustaminen on minulle.

Tuskimalla ei asia etene mihinkään.

Pitää saada mies ymmärtämään että se on sinulle tärkeää, miehelle joku muu ja kunnioita sinä sitä.

Ei meilläkään mies hallitse pyykinpesua, se ei yksinkertaisesti kiinnosta, siksi minä teen sen.

Jos haluan että hän tekee, pyydän ja kerron miten.

Ihan samoin kun olen apuna esim. remontissa, mies sanoo mitä teen ja miten, en silloin itsekään jätä hommia puolitiehen tai tee huolimattomasti, mitä hyötyä minusta silloin olisi jos mies saisi tehdä vaikka seinänmaalauksen perässäni uusiksi?

En pitäisi sitä nipottamisena jos toinen vaatii että joku homma tehdän kunnolla jos kerran se tehdään.

Vierailija
33/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peilistä: mies tekee kädellä ympyrän peiliin suihkun jälkeen ja siitä jää ikävät jäljet. Siksi meillä on kylppärissä oma pyyhe peilin pyyhkimiseen. Ehkä olen joissain asioissa niin tarkka ettei mies onnistuisi kuitenkaan, mutta tilanne on nyt se että se ei edes yritä. Kun sanon nätisti niin korjaa jälkensä mutta seuraavalla kerralla ei kuitenkaan tee sitä itsestään vaan pitää taas sanoa. Ja kun esim pyyhkii keittiön tasot niin mun pitää paikata perässä, koska mies ei pyyhi kunnolla. Olen kokeillut olla siivoamatta moneen päivään, mutta se alkaa ärsyttää mua itseäni enemmän kuin miestä. Voisin kyllä lopettaa miehen paitojen silittämisen. ap

Mies ei viitsi siivota koska sinä jokatapauksessa menet perässä ja nalkutat. Miksi vaivautua pyyhkimään pöydät, kun siitä kuitenkin saa vain valitusta? Löysää nutturaa, lopeta nalkuttaminen ja siivoa itse. Ei se pöytien pyyhkiminen, kalsarien pyykkiin vieminen ym. niin montaa minuuttia vie. Siinä ajassa kun naputat miehellesi olisit jo siivonnut itse. Koitapa miettiä miltä sinusta tuntuisi jos omassa kodissasi toisen mielestä ensin et tee mitään ja kun teet niin senkin teet väärin?

Vierailija
34/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haudassa on samantekevää, kuinka siistiä kotona on ollut. sillä on väliä, kuinka hyväksyviä ja helliä olemme olleet.

Vierailija
35/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse tehnyt kiukkupuuskassa, kun "mies ei tee mitään".

Heitin rivaritaloyhtiössä roskapussit keskelle pihaa (muutaman ärräpään saattelemana), kun mies ei koskaan niitä vie. Rupes sitte joskus viemään.

Aukoi päätä turhasta, kun ripustin pyykkejä ja komensin lapsia pois jaloista... nakkasin loput pyykit (kuivat ja märät) pitkin lattiaa ja lähdin kahville kauppakeskukseen. Siivosi jäljet.

Ei ehkä kovin kypsää toimintaa, mutta välillä napsuu, kun tuntuu että elää vaan kodinhoitajana. On ainakin hetkeksi tehonneet.

Vierailija
36/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nainen luettelisi 10 hänen mielestään tärkeää kodin viihtyvyyteen vaikuttavaa asiaa ja mies luettelisi omat 10 asiaansa. Ja sitten molemmat ottaisivat huomioon toistensa tärkeät asiat. Kompromissi ei ole se, että toinen määrää ja toinen tottelee.

että mies muuttamatta ne 10 asiaa ja saa jättää loput muuttamatta - eikä vaimo saa niistä lopuista naputtaa. Eli kumpikin tulee vastaan.

Vierailija
37/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva viitsii tehdä mitään jos toinen tekee kuitenkin uudestaan heti perässä ja vielä nalkuttaa.

Äitini on juuri tuollainen enkä heillä ollessani oikein saa tehtyä mitään. Aina kun kuiteskin tekee väärin ja äiti tulee perässä ja tekee aivan saman asian uudelleen. Kotona meillä kuiteskin on siistiä, usein jopa siistimpää mielestäni kuin äidilläni.

Sun pitää päästää irti ja antaa miehen tehdä asiat omalla tavallaan ja ajallaan. Kuullostaa että sinä käsket miehen tehdä kotitöitä sen sijaan, että hän tekisi niitä tasaarvoisena osallistujana. En minäkään mitään tekisi jos mies mua komentaisi.

Jätä miehen vaatteet lattialle, jossain vaiheessa häntä alkaa harmittaa kun ei ole puhtaita vaan ainostaan likasia lattialla. Jätä teidän makkari imuroimatta jos sinne ei mahdu imuri ja lyhyesti ja neutraalisti sano miehellesi ettet mahtunut sinne imuroimaan niin jos hän sitten kun ottaa ne vaatteet lattialta nopsaan imuroisi. Jätä miehen kohtaan pyödälle likaiset astiat, huomaa ongelman viimeistää silloin kuin muiden ruoka on katettu ja hänellä edelleen ne likaiset astiat odottamassa.

Peilin kuivaaminen on sinun hommasi, jos se häiritsee vain sinua ei miestäsi tai suurinta osaa muista ihmisistä.

Ja lopeta ihmeessä mihen paitojen silittäminen, silittääkö hän sinun paitasi?

Peilistä: mies tekee kädellä ympyrän peiliin suihkun jälkeen ja siitä jää ikävät jäljet. Siksi meillä on kylppärissä oma pyyhe peilin pyyhkimiseen. Ehkä olen joissain asioissa niin tarkka ettei mies onnistuisi kuitenkaan, mutta tilanne on nyt se että se ei edes yritä. Kun sanon nätisti niin korjaa jälkensä mutta seuraavalla kerralla ei kuitenkaan tee sitä itsestään vaan pitää taas sanoa. Ja kun esim pyyhkii keittiön tasot niin mun pitää paikata perässä, koska mies ei pyyhi kunnolla. Olen kokeillut olla siivoamatta moneen päivään, mutta se alkaa ärsyttää mua itseäni enemmän kuin miestä. Voisin kyllä lopettaa miehen paitojen silittämisen.

ap

Vierailija
38/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sen mukaan teet päätöksesi. Toista ei kannata kuvitella muuttavansa, itseesi voit vain vaikuttaa.

Vierailija
39/39 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käy miehen luona kylässä. Selitä miehelle, että meidän parisuhde on nyt tällainen. Molemmat voivat paremmin, kun sinä saat pitää siistin kotisi (sinne ei miehellä ole asiaa) ja mies saa pitää omat tapansa.