Tätä on olla pienituloinen suomessa:
Tulot ovat kummallakin siinä rajalla että ylimääräisiä tukia ei heru.
Viimeinen kuukausi on kituuteltu mahdollisimman paljon, mutta kaikki menee mikä tulee.
- Ollaan pienennetty ateriakokoja, niin lasten kuin aikusten. Itse elän välillä neljällä leivällä koko päivän että ruokaa säästyisi lapsille enemmän.
- Vesikelillä ollaan sisällä koska ei ole varaa ostaa uusia kuravaatteita ja saappaita vanhimmalle.
- Omat allergialääkkeet jäävät hankkimatta.
- Auto laitettiin seinontavakuutukseen, ei ole varaa korjauttaa saati ostaa bensaa.
- Olen kärsinyt hiivasienestä 5vkoa, lääkkeet liian hintavia.
Tätä on siis elää suomessa, hyvinvointivaltiossa!
Aletaan miehen kanssa olla aivan uupuneita, sossunluukulle ei työssäkäyvän kannata mennä, mutta tulot eivät riitä menoihin.
En saa enää nukuttua, päivisin särkee päätä ja olen masentunut.
Mieheni lauloi minulle yksi päivä Leevi and the leavingsin pimeää tietä ja totesi perään että ei tässä ole enää mitään järkeä, eiköhän "lähdetä". Todettiin kumpikin että lapset ovat nyt se jonka takia noustan aamuisin, muuten olisimme elämämme jo lopettaneet.
Kommentit (76)
kasvaneen pään sisällöstä.
Kaikilla ei ole ns tervettä tai kunnon pohjaa ja perustaa mille se oma elämä rakentaa, ei mahdollisuutta miettiä esim sitä mitä lähtisi opiskelemaan vaan mentaliteetti on olosuhteiden pakosta "kunhan nyt jonkin paikan saisi että pääsisi pois kotoa".
Joskus, edes joskus, voisi(t) pitää suusi kiinni.
Jos ei jos peruskoulussa ymmärrä sitä, että hankkii kunnon koulutuksen ja mielellään ammattitutkinnon, niin se on sitten voi voi ja lämmin leipä.
kun se olisikin niin helppoa, kun tuossa aikaisemmin joku viisas kehtotti, että mene ottamaan pieni laina ja kouluttautumaan... :D. Itse olen akateeminen ja tästä ylöspäin en enää paljoa voi mennä, ellen väittele tohtoriksi, ja silti palkkani on "vaivaiset" 1800€ NETTONA/kk! Olen kyllä yrittänyt hakea parempipalkkaista työtä, mutta tuloksetta. Kokemus ja opinnot eivät vain oikein kohtaa...
joo siis meni vähän yli aiheen, mutta olisi kyllä kiva tietää millaisilla tuloilla on noin tiukkaa elää? (niinku ap)
sellaisilla tuloilla pärjää, joilla ei ole enää oikeutettu mihinkänä yhteiskunnan tukeen.
törkeitä vastauksia olet saanut, mutta pakko minunkin on kyllä ihmetellä. Meillä mies saa n. 2000e/kk käteen ja minä olen opiskelija (eli tuki 250e/kk). Näillä nelihenkinen perhe elelee omistusasunnossa ja kyllä on ulkomaillakin pariin otteeseen käyty. Terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan on varaa aina.
Oletan kuitenkin, että ap:n perhe tienaa enemmän, koska molemmat ovat töissä eivätkä ole oikeutettuja tukiin. Jonkin on siis pakko olla vialla taloudenpidossa. Ehkä kannattaisi nyt alkaa olla rehellinen itselleen, jotta tilanne voisi alkaa parantua.
En tarkoita tällä nyt ap:ta, mutta tiedän minäkin tapauksia, joissa ollaan ns. ihan köyhiä, mutta joka viikonloppu ostetaan salkku olutta, ja toppa röökiä. Lisäksi kaikki ylimääräinen raha pistetään älyttömyyksiin, kuten pelikoneisiin ja turhiin heräteostoksiin. Joissakin tapauksissa ns. köyhyys on siis kyllä ihan itse aiheutettua.
Sinä et miehesi kanssa menetä mitään muuta kuin vähän aikaa siinä et laitat kelalle asumistuki hakemuksen.Sitten laitatte toimeentulotuki hakemuksen.Kyllä se päätös tulee sieltä aikanaan.Mitään ette saa hakematta mut voitte yllättyä ja saadakin jotain.
Minä tein nuorena 40h töitä viikossa eikä palkka riittänyt ja sain helsingissä jonkun aikaa toimeentulotukea palkan ja asumismenojen välisen erotuksen.Ja maksusitoumuksen apteekkiin jota en edes tarvinnut.Vähintään saat varmuudella ne lääkkeet vaiik rahaa saisi.
mutta jos laittaisit tähän minkä kokoiset kuravaatteet tarvitset voisi joku kiltti av-mamma ne sinulle lähettää.
Ja ehkä jonkun anonyymin sähköpostiosoitteen jossa vaihtaa puh numeroita, yms tietoja.
olen hieman empaattinen.. mutta leipä ei ole kovin halpaa. Kokeilepas sen sijaan vaikka puuroa. Iso paketti kaurahiutaleita maksaa alle 2€ ja sillä saa jo monta puurolautasellista keitettyä! Lisäksi nämä muut.. tonnikala-makaronilinja.. sipulit ovat edullisia ja hedelmistä vaikka omenat.
Marttojen sivuilta tms. voi löytää hyviä, edullisia ruokaohjeita. Ei sitä montaa kymppiä tarvitse viikossa rahaa pistää ruokaan, jotta saa sen verran ettei nälkää tarvitse nähdä. Ja luulisi, että sen verran on, jos kerta ei tukia tipu.
Hiivasienilääkeen hinta on noin 12€. Luulisi sen verran rahaa pystyvän keräämään viiden viikon aikana, reilu 2€/vko jemmaan.
Pariskunta tappaa itsensä ja lapsensa kun ei saa asuntolainaa.
Syökää halvempaa ruokaa. Leipä on kalliimpaa kuin moni itse tehty ruoka kuten esim. keitto.
Huutiksesta saa edullisesti kuriksia ja saappaita.
Autoa ei ylipäätään kannata pitää, ei meilläkään ole.
Lääkkeet pitää kyllä ostaa, joten niihin pitää sitten jostain rahat repiä. Myykää vaikka auto.
Metsät,mökit,veneet ja se omistusasunto syö tukia aika reippaasti niinkuin pitääkin.Moni omistusasunnossa asuva jolla on kesämökki ja perintö metsää voi elää hyvinkin pienillä tuloilla kun tukia ei saa ennen kuin myy.AP,een tilanteessa voi olla kyse jostain tuon kaltaisesta.Auto taitaa myöskin olla este.Sosiaalivirasto kehoittaa myymään auton varsinkin jos töihin pääsee julkisilla.
AP kertoi jo et he asuu vuokralla ja talous ajautui kuralle kun mies sairastui aikaisemmin.Nyt mies on terve ja työkykyinen mut elämä laahaa perässä.Miehen sairastumisesta johtuvat velat???
taitaa olla taas jotain taustalla kun ei voi kommentoida.
Olisi reilua että hän nyt listaisi heidän tulot, niin voisi katsoa onko ne todella niin pienet.
Outo yhtälö todella, että tulot on niin suuret ettei tukia saa, mutta sitten kuitenkin muka NIIN pienet että ruokaan ja lääkkeisiin ei olisi rahaa. (Ja kuravaatteita saa lapsille kirppiksiltä 1-3 eur.)
omat dvd:t vein divariin aikapäiviä sitten. Kyllä nyt on ihan tosissaan kyse köyhyydestä eikä "köyhyydestä".
Ja siis huomautukseksi vielä: Minä käyn töissä, mutta vain n. 20h/vkossa koska hoidan lapsiamme kotona.
Kelalle olen laittanut asumistukihakemuksia, eivät myönnä. Huomenna soitan sosiaalitoimistoon, laskurin mukaan on näemmä mahdollista jonkinnäköiseen tukeen jos nyt osasin laittaa kaikki oikein.
Kiitos teille jotka todella ymmärrätte!
omat dvd:t vein divariin aikapäiviä sitten. Kyllä nyt on ihan tosissaan kyse köyhyydestä eikä "köyhyydestä".
Ja siis huomautukseksi vielä: Minä käyn töissä, mutta vain n. 20h/vkossa koska hoidan lapsiamme kotona.Kyllä nyt on kyse tyhmyydestä eikä "tyhmyydestä" Töissä käyt, ei ole päivähoitomaksua, saatko vielä kotihoidontukea, mies töissä ja olet köyhä. Salli mun nauraa :D:D
että risoo tuollaiset idiootit mitkä tulee huutelemaan tänne yli 3000 euron tuloilla että on niin köyhää mutta hyvin me pärjätään kun mietitään mihin rahat käyttää...
Tervetuloa meidän tuloilla näyttämään. Minulla jää käteen n.950e/kk, puolisolla 1000e. Lapsia on 3 ja vuokra on 700e.
Asumistukea ei saada, haettu on, eikä toimeentulotukea, haettu on.
terv. ei ap
ettette saa mitään tukia, teillä on hyvään elämään tarvittavat tulot. Miehelläni palkka noin 2200 €, minulla 1800 €. Siis brutto. Me pärjätään oikein loistavasti. Kyllä riittää rahaa lääkkeisiin, kuravaatteisiin, autoon, omistusasuntoon (lainanhoitokulut 1250 € kuussa!!) ja parin vuoden välein jopa matkusteluun. Teillä on todella huono taloudenpito, jos ette pärjää. Me ei juoda, ei polteta, ei tilata lehtiä. Siinä säästää jo aika paljon rahaa kuussa.
meillä miehellä brutto 2000e, mulla 1300e. Hyvin pärjätään, thaimaan matkakin tilattuna taas ens talveksi :) kyse on todellakin siitä mihin rahansa käyttää.
että noilla tuloilla matkustatte thaimaseen tai ylipäänsä minnekkään. Onneksi olkoon vaan!
että risoo tuollaiset idiootit mitkä tulee huutelemaan tänne yli 3000 euron tuloilla että on niin köyhää mutta hyvin me pärjätään kun mietitään mihin rahat käyttää...
Tervetuloa meidän tuloilla näyttämään. Minulla jää käteen n.950e/kk, puolisolla 1000e. Lapsia on 3 ja vuokra on 700e.
Asumistukea ei saada, haettu on, eikä toimeentulotukea, haettu on.
terv. ei ap
Voi voi, ottaako päähän. Meidän nettotulot 2000 euroa ja säästetään 200-300 euroa kuussa vaikka lainoihin ja asumiseen menee 1000 euroa.
Onhan täällä ollut monta kertaa keskusteluja niistä, osattais antaa neuvoja mistä apua hakea.
Ei kerro tuloja koska tietää itsekin ettei kyse ole rahan määrästä vaan siitä miten käyttävät rahansa.
meillä 2 lasta,omakotitalo lainalla...ja aika uudehko auto. hyvin pärjätään vaikka mun tulot bruttona 1200e ja miehen brutto 1900e. ei ne suuret tulot vaan pienet menot. tosin eipä ole kun kerran käyty ulkomailla jne. mut silti onnellinen. Ruokaa ja vaatteita on. Ostan paljon kirppareilta ja tutuilta. en sisustele tai käy parturissa tai muissakaan hoidoissa. ostan vain tarpeellista.