Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äänestätkö puoluetta vai henkilöä? Millä perusteella?

Vierailija
13.04.2011 |

Itse olen kotoisin maaseudulta, ja kotini oli vahvasti keskustalainen. Sekä isäni että äitini olivat aktiivisesti mukana kunnallispolitiikassa, isä oli vuosikaudet valtuustossa jne.

Vasta heidän kuolemansa jälkeen olen voinut vapautuneesti äänestää kulloisenkin elämäntilanteeni mukaan, enkä aina automaattisesti kepua. Olen äänestänyt vihreitä, kokoomusta ja demareita - ja kepua. Nyt en oikein tiedä, ketä äänestää.

Haluaisin äänestää nuorehkoa naista, jolla on lapsia, ja joka ei ole ennestään eduskunnassa. Itselläni on alakouluikäiset lapset, joten nuorten tulevaisuus on ensisijainen huolenaihe.

Osaako joku suositella ehdokasta Turun seudulta? Kerro myös puolue.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siksi, että vaikka tämä suosikkiehdokkaani ei pääsisikään läpi, ääni menee silti sen puolueen hyväksi, joka vastaa parhaiten omaa ajatusmaailmaani.

Minulle ei esimerkiksi kävisi ollenkaan, että äänestäisin Jyrki Kasvia, josta kovasti tykkään, mutta auttaisin sillä jonkun vanhan telaketjukommarin läpi.

Vierailija
2/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanon, että jos et yhtään seuraa politiikkaa niin jätä sitten äänestämättä. Sen verran voisi kyllä jokainen äänestäjä vaivautua, että selvittää hieman puolueiden ohjelmia, jotta voi muodostaa mielipiteensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaalikoneen mukaan olen kokoomuslainen, ja ajatuksiltani kuitenkin eniten vihreä.

Hieman vaikea valita...

Vierailija
4/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolue tekee kaikki päätökset. Eli, äänestän puoluetta, ja sieltä sitten jotain sopivaa henkilöä.

Vierailija
5/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niille se ääni kuitenkin todennäköisemmin menee

Vierailija
6/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli äänestän puoluetta. Plussaa on, jos puolueesta löytyy omia arvoja lähellä oleva henkilö, jolle antaa ääni.

Vierailija
7/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän meillä riittää hyvin rahaa näille köyhille Somaleille, ei niissä mitään pahaa ole.

Vierailija
8/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina puoluetta, ja SDP:tä. Nyt äänestän henkilöä joka sattuu olemaan Kokoomuksesta.

Vierailija
9/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanon, että jos et yhtään seuraa politiikkaa niin jätä sitten äänestämättä. Sen verran voisi kyllä jokainen äänestäjä vaivautua, että selvittää hieman puolueiden ohjelmia, jotta voi muodostaa mielipiteensä.

Enkö juuri kertonut, että olen poliittisesti valveutuneesta kodista? Olen aina seurannut politiikkaa ja vaalitenttejä. Nyt vain elämäntilanne on sellainen, etten ole voinut seurata näitä vaaleja. En myöskään tunne paikallisia ehdokkaita tarpeeksi hyvin. Tottakai voisin äänestää Ilkka Kanervaa, joka takuuvarmasti pitää maakunnan ihmisten puolta.

Haluaisin kuitenkin äänestää nyt aivan uutta naisehdokasta, enkä vanhoja partoja.

Kummallinen tuo neuvosi, että jätä äänestämättä, olet varmaan kommari, joita en ikinä tule äänestämään. Sen verran kunnioitan edesmenneiden vanhempieni vakaumusta, vaikka olisi sydänystäväni ehdokkaana. T. ap

Vierailija
10/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketä itse kukanenkin äänestää, kunhan antaa sen ainoan äänensä harkiten. Minusta harkitseminen ei ole ollenkaan liikaa vaadittu keneltäkään. Jos tietäisit, mitä mieltä olet, et pitäisi äänestäsi lottoarvontaa vauvapalstalla.

t. se tympeä

Vierailija
11/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei esimerkiksi kävisi ollenkaan, että äänestäisin Jyrki Kasvia, josta kovasti tykkään, mutta auttaisin sillä jonkun vanhan telaketjukommarin läpi.

[/quote]

Eikös Jyrki Kasvi ole vihreä? Ja siitä johtuikin mieleeni, että olen ennen äänestänyt vihreitä, mutta enää en, koska olen huomannut, että heistä suurin osa on vahvasti oikeistolaisia, vaikkakin vasenta siipeäkin on.

Tänä vuonna olisin halunnut äänestää vihreää, hyväksi tietämääni naista, mutta en halunnut antaa ääntä puolueelle. Niinpä äänestin toiseksi parasta vaihtoehtoa ihmisenä ja parasta vaihtoehtoa puolueena.

Vierailija
12/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lainsäädännöstä johtuen ääni menee molemmille halusi tai ei

Vierailija
13/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketä itse kukanenkin äänestää, kunhan antaa sen ainoan äänensä harkiten. Minusta harkitseminen ei ole ollenkaan liikaa vaadittu keneltäkään. Jos tietäisit, mitä mieltä olet, et pitäisi äänestäsi lottoarvontaa vauvapalstalla. t. se tympeä

Tympeyden lisäksi olet vielä ylimielinenkin. Etkä pysty esittämään mitään järkevää. T.ap

Vierailija
14/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdokkaan. Mielellään henkilö joka on suunnilleen samassa elämäntilanteessa kuin itsekin olen, joka on fiksu ja aikaansaava.

Vierailija
15/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketä itse kukanenkin äänestää, kunhan antaa sen ainoan äänensä harkiten. Minusta harkitseminen ei ole ollenkaan liikaa vaadittu keneltäkään. Jos tietäisit, mitä mieltä olet, et pitäisi äänestäsi lottoarvontaa vauvapalstalla. t. se tympeä

Tympeyden lisäksi olet vielä ylimielinenkin. Etkä pysty esittämään mitään järkevää. T.ap

äänestäis vauvapalstalta :) Etkö millään viitsi etsiä tietoa esim. netistä. Ei siihen kauan mene, puolueilla on vaalisivustoja joilla ehdokkaat esitellään. Vaikea meidän on sulle valmista ehdokasta valita, kun ei tiedetä sinusta oikeastaan mitään.

Vierailija
16/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka takuuvarmasti löytyvät netistä. Eikä tämä ole mikään VAUVApalsta, tämä on Aihe Vapaa.

Vierailija
17/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse näpyttelen niitä ja katson mitä tulee tulokseksi. Sitten voi lukea samaa vastanneiden ehdokkaitten kannanottoja ja lekasta vaikka ehdokkaasta enempi facebookista tai kotisivuilla.

Näin löytyy myös niitä ihmisiä, jotka on sun omalla vaalialueella, nuoria joita et tunne.

Vierailija
18/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on lähinnä arvojasi. Pitäisi olla helppoa. Kai suunnilleen tiedät mitä eroja puolueilla on..? Sitten katsot puolueen listoilta jonkun henkilön.

Enkö juuri kertonut, että olen poliittisesti valveutuneesta kodista? Olen aina seurannut politiikkaa ja vaalitenttejä. Nyt vain elämäntilanne on sellainen, etten ole voinut seurata näitä vaaleja. En myöskään tunne paikallisia ehdokkaita tarpeeksi hyvin. Tottakai voisin äänestää Ilkka Kanervaa, joka takuuvarmasti pitää maakunnan ihmisten puolta.

Haluaisin kuitenkin äänestää nyt aivan uutta naisehdokasta, enkä vanhoja partoja.

Kummallinen tuo neuvosi, että jätä äänestämättä, olet varmaan kommari, joita en ikinä tule äänestämään. Sen verran kunnioitan edesmenneiden vanhempieni vakaumusta, vaikka olisi sydänystäväni ehdokkaana. T. ap

Vierailija
19/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä politiikkaa ihan yleensä, eikä vain oman tämänhetkisen elämäntilanteen kautta. En oikeastaan koskaan ole tajunnut, mitä merkitystä on sillä, onko ehdokas mies vai nainen tai että minkä ikäinen hän on. Pääasia on mielestäni ehdokkaan ajatukset, jotka nykyään saa aika hyvin selville esim. vaalikoneiden kautta.

Vierailija
20/27 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet keskittyvät uraansa ja hyväveli- seurakuntiin. Naisten on pakko jollain lailla pysyä kiinni arjessa, oli kansanedustaja tai ministeri.

Miten niin elämäntilanne ei vaikuta? Äänestätkö itse eläkeläisten edustajaa, jos sulla on pieniä lapsia?

Ei ihme, että samat vanhat pierut pysyvät kansanedustajina, jos tämä on nuorten naisten periaate, että äänestetään vanhempien puolueen ääniharavaa. Eihän sillä lailla mitään muutosta saada aikaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi