Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on olla pienituloinen suomessa:

Vierailija
20.04.2011 |

Tulot ovat kummallakin siinä rajalla että ylimääräisiä tukia ei heru.

Viimeinen kuukausi on kituuteltu mahdollisimman paljon, mutta kaikki menee mikä tulee.

- Ollaan pienennetty ateriakokoja, niin lasten kuin aikusten. Itse elän välillä neljällä leivällä koko päivän että ruokaa säästyisi lapsille enemmän.

- Vesikelillä ollaan sisällä koska ei ole varaa ostaa uusia kuravaatteita ja saappaita vanhimmalle.

- Omat allergialääkkeet jäävät hankkimatta.

- Auto laitettiin seinontavakuutukseen, ei ole varaa korjauttaa saati ostaa bensaa.

- Olen kärsinyt hiivasienestä 5vkoa, lääkkeet liian hintavia.

Tätä on siis elää suomessa, hyvinvointivaltiossa!

Aletaan miehen kanssa olla aivan uupuneita, sossunluukulle ei työssäkäyvän kannata mennä, mutta tulot eivät riitä menoihin.

En saa enää nukuttua, päivisin särkee päätä ja olen masentunut.

Mieheni lauloi minulle yksi päivä Leevi and the leavingsin pimeää tietä ja totesi perään että ei tässä ole enää mitään järkeä, eiköhän "lähdetä". Todettiin kumpikin että lapset ovat nyt se jonka takia noustan aamuisin, muuten olisimme elämämme jo lopettaneet.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me "köyhät". Itse en osaa meitä köyhinä pitää kun kuitenkin kaikkea tarpeellista saadaan,herkkujakin syödään ja ihan normaalia ruokaa joka ainoa päivä,lapset ovat hyvin puettu,välillä hyviä vaatteita kirpparilta mutta esim ulkovaatteet ihan uusina ja kengät. Itsellekkin ostan uusia vaatteita parin kk välein,siis en mitään röikkiötä,mutta paidan silloin,housut sit parin kk päästä jne...

Tulomme mmenevät siis näin:

Mies saa palkkaa,netto, 1850e/kk.

Lapsilisät sen 210e/kk.

Mun kotihoidontuki käteen jää 440e/kk.

Mulla menee lääkkeisiin n.50e/kk,pojan allergialääkkeisiin ja rasvoihin yms n.50e/kk ja miehen työmatkakulut 60e/kk. Sähkölasku on 60e/kk ja vuokra (sis.vesi,autopaikat) 855e/kk. Ruokaan en ole vielä joutunut laskemaan edes paljonko menee,mutta veikkaan jotain 150e/viikko.

Autoja on 2 kpl,niihin menee täyskaskot ja lisäksi toisen auton bensat,mutta sillä ajellaan vähemmän,en osaa sanoa paljonko menee bensoihin. Niin ja tv-lupa,netti ja 3 kännykkää puhelinlaskuineen...

No,jokatapauksessa,kuun viimeinen päivä meillä on yleensä n.100e vielä tilillä. Eli säästöön emme saa mitään.

Lomalla käydään (yleensä kotimaassa kylläkin) n.2x vuodessa joka on mahdollista koska kesälomastaan (joka on 5 viikkoa) puolet mies tekee töitä toisella ammatillaan,nämä rahat säästetään sitten lomailuun JA pahanpäivän varalle toiselle pankkitilille.

Itse teen välillä iltaisin oman alani töitä,niitä on todella vähän tarjolla,mutta teen kun on,näinkin saamme lisätuloja hieman.

Vierailija
62/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että risoo tuollaiset idiootit mitkä tulee huutelemaan tänne yli 3000 euron tuloilla että on niin köyhää mutta hyvin me pärjätään kun mietitään mihin rahat käyttää...

Tervetuloa meidän tuloilla näyttämään. Minulla jää käteen n.950e/kk, puolisolla 1000e. Lapsia on 3 ja vuokra on 700e.

Asumistukea ei saada, haettu on, eikä toimeentulotukea, haettu on.

terv. ei ap

Voi voi, ottaako päähän. Meidän nettotulot 2000 euroa ja säästetään 200-300 euroa kuussa vaikka lainoihin ja asumiseen menee 1000 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollenkaan ymmärrä. Me olemme kumpikin opiskelijoita, ja meillä on 2 lasta. Saamme kumpikin opintotukea ja lisäksi kodinhoidontukea. Opiskelemme vuorotellen, jotta lasten ei tarvitse mennä päiväkotiin. Elämä on vähän rankkaa, mutta ei me silti nälkää nähdä.

Asumme edullisessa opiskelija-asunnossa ja saamme yleistä asumistukea. Kumpikin teemme ajoittain joitain työvuoroja, tulot näistä 100-200€/kk. Enempää ei ehdi, koska lastenhoidon ja riittävän opintopisteiden suorittaminen on jo melkoista taiteilua.

Ehkä emme niin valita tästä, koska tilanne on oma valintamme, ja helpotusta on luvassa jahka valmistumme. Silti en ymmärrä, että pitäisi nälkäinen olla, tai ei olisi varaa lääkkeisiin. Vaatteitakin meillä on ihan riittävästi joka säähän.

Vierailija
64/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus saanut tt-tukea tai ollut pienipalkkaisessa työssä, nyt äitiyslomalla ja 5:den lapsen yh. Tulomme ovat jollain kympillä tt-rajan yläpuolella.

Samaa mieltä kuin moni muu että ap:n rahankäytössä jokin mättää TAI hän olisikin oikeutettu tukiin.

Kyllä meillä penniä venytetään, mutta silti aina saa syödä niin paljon kuin napa vetää eikä annoskokoja vahdata, herkkujakin syödään, käyn kampaajalla muutaman kk:n välein, myöskin bilettämässä ym. Se on se sama minimi mikä kaikille tulee. Jos nyt hemmetti saatte molemmat palkkaa niin on se takuulla isompi kuin minun äitiysraha, elarit ja lapsilisät joilla elätetään 6 ihmistä. Täytyy todella ihmetellä ettei ole ruokaan tai hiivalääkkeeseen rahaa.

Ei vaan ole mahdollista ap:n yhtälö ja voin sen varmaksi sanoa koska olen itsekin köyhä.

Vierailija
65/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lasta elätettävänä mutta asumiskulut huomattavasti isommat.

Vierailija
66/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin ketjun "Meidän nettotulot ovat 1600€ kuussa". Tule juttelemaan :)

Vierailija
67/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei jos peruskoulussa ymmärrä sitä, että hankkii kunnon koulutuksen ja mielellään ammattitutkinnon, niin se on sitten voi voi ja lämmin leipä.

Töitä ei vaan löydy ja molemmilla pitkäaikaissairaus.

Vierailija
68/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:llä rahat.

Vierailija
69/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus saanut tt-tukea tai ollut pienipalkkaisessa työssä, nyt äitiyslomalla ja 5:den lapsen yh. Tulomme ovat jollain kympillä tt-rajan yläpuolella. Samaa mieltä kuin moni muu että ap:n rahankäytössä jokin mättää TAI hän olisikin oikeutettu tukiin. Kyllä meillä penniä venytetään, mutta silti aina saa syödä niin paljon kuin napa vetää eikä annoskokoja vahdata, herkkujakin syödään, käyn kampaajalla muutaman kk:n välein, myöskin bilettämässä ym. Se on se sama minimi mikä kaikille tulee. Jos nyt hemmetti saatte molemmat palkkaa niin on se takuulla isompi kuin minun äitiysraha, elarit ja lapsilisät joilla elätetään 6 ihmistä. Täytyy todella ihmetellä ettei ole ruokaan tai hiivalääkkeeseen rahaa. Ei vaan ole mahdollista ap:n yhtälö ja voin sen varmaksi sanoa koska olen itsekin köyhä.

Itse olen kusessa talovelan ja talon älyttömien kustannusten takia,kun mies päätti ottaa ja lähteä. Jäin yksin kahden lapsen kanssa kotihoidontuelle.

Talo yritetään saada myyntiin, mutta siinäkin on omat kommervinkkinsä, en niitä nyt ala sen enempää ruotimaan.

Lisäksi minulla on velkaa entisestä elämästäni, en osannut arvioida joutuvani tähän tilanteeseen velkaa ottaessani. silloin olin hyvin pärjäävä yhden lapsen töissäkäyvä yh.

Tätä velkaa ei huomioda toimeentulotuessa.

Eli tosi vähällä pitää kituuttaa.

etkö osaa ajatella että ap:llä voi olla esim miehensä sairauden aikana otettua velkaa ja muita juttuja,jotka ajavat talouden ahtaalle?

Älkää heti tuomitko huonoksi rahankäyttäjäksi vaan ymmärtäkää, että tilanteita on monenlaisia eikä kaikki ole niin yksiselitteistä.

Vierailija
70/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää rahaa...Suomessa on niin kallista että jos on huono rahajutuissa niin huonosti käy!!Usein ruokaan menee aivan liikka!!Jos osattais leipoa ja laittaa ja VALITA kaupasta edulliset tuotteet niin ei olisi hätää.Meiän tulot ovat nyt todella hyvät,mutta tiedämme myös mitä on elää niukasti.Mieheni oli vakavassa onnettomuudessa lapsemme ollessa vastasyntynyt,monta vuotta laskimme kaiken.Mitään ylimääräistä ei ostettu.Soisin että kunnilla olisi henkilö,joka opastaisi raha-asioissa ilmaiseksi.Tosin itse olen tehnyt sitä vapaaehtoisesti mutta ei mene perille neuvot ei...ja taas valitetaan

Vierailija
71/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä brutto tulot 2000e ja itsellä reilu tonni niin nuo eivät edes ole vielä pieniä tuloja...perus palkkaa perus amis tasolla.-lh

Vierailija
72/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin ilkeitä ja epäempaattisia ihmisiä, että ihan kauhistuttaa!

Ei kukaan jaksa/pysty koko ajan elämään järkevästi vaan kaikenlaisia mokia tulee matkan varrella. Rikkaita ne eivät taloudellisesti niin rasita kuin köyhempiä.

Kyllä mä uskon, että Suomessa on köyhiä. Olen itsekin. Eikä se pelkästään ole omaa syytäni ja tyhmyyteni aikaansaannosta vaikka toki olisin voinut jättää menemättä naimisiin ja saamasta lapsia niin sittenpä en olisi tässä tilanteessa. Mutta etukäteen tuollaisia ei voi tietää.

Sitä nuorena uskoo, että kyllä töitä löytyy ja terveenä pysyy jne.

Tsemppiä ap:lle, ehkä te kuitenkin pärjäätte. Kesä sentään on tulossa eikä tarvitse paljon vaatteitakaan. (toivottavasti)

Vierailija
73/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä ette saa, niin tuskin kovin pienituloisia olette.

kyllä se on niin, että pienituloinen on se, jos on oikeutettu asumistukeen ja köyhä kun toimeentulotukeen.

Muuten taitaa olla puutteita taloudenpidossa.

Vierailija
74/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on jo kertonut oman ja miehensä palkat ja vuokran ja lapsimäärän.Hän myös kertoi ettei heillä juoda eikä tupakoida.Mikä teitä vaivaa????

Vierailija
75/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää käteen vajaa 300/kk kaikkien kiinteiden menojen jälkeen (noista tietysti vielä laskut jne. jotka ei tule kuukausittain) ja elän kyllä ihan niin leveästi kun haluankin. Mähän saisin vielä n. 150€ sossulta, että olisin minimirahoissa, mutta en koe tarvitsevani kun pärjään tollakin, enkä jaksa sitä paperisotaa.

Syön mitä haluat, ryyppään viikonloput, olen ostanut kaksi 1500€ koiraa säästöillä, vaatteita on varaa ostaa aina kun kivaa löytyy jne. Autoa en kyllä omista,joten bussilla kuljen.

Mulla jää usein tuosta rahasta vielä muutamakymppi säästöön, millä sitten sillointällöin ostan jotain isompaa kivaa. Joskus olen ihan tosissani miettinyt, mitä ihmettä tekisin kaikilla rahoilla, jos tienaisin vaikka 1500€/kk, saati jos tienaisin vaikka 3000. Varmaan käyttäisin yhtä paljon kun nytkin, ja loput menisivät säästöön. Tietysti matkustella voisi useammin, mutta kun mulle toi kerran vuodessakin on liikaa.

Vierailija
76/76 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

penniä saa venytettyä kyllä! Halpoja ruokia on esim:

- Nakki-/makkarakeitto. Lenkki tai nakkipaketti on alle euron, kilo perunoita euron, lanttu sesongista riippuen parikymmentä senttiä-euro, porkkanapussi 50 snt - euro, purjo muutaman kymmenen senttiä. Näistä saa jo todella ison keiton aikaiseksi. Nakit voi vaihtaa vaikka jauhelihaan, kanaan tai mitä ikinä keksii.

- Kaalipata. Keräkaali on halpaa ja siihen sitten muutama peruna, porkkana, vähän lanttua ja purkki tomaattimurskaa + mausteita. Jos haluaa hifistellä, mukaan jauhelihaa.

- Soijarouhe on suhteessa todella halpaa ja kaikenlisäksi terveellistä proteiinia. Soijarouheesta saa todella halvalla esim. "jauheliha"kastikkeen.

- Leipää ei kannata ostaa valmiina, se on hullun kallista. Leivo itse! Teeleipiä ei tarvitse edes kohottaa ja niiden tekemisessä menee korkeintaan puoli tuntia. Googlaa ohjeita. Leivän päälle juustoa vain juhlatilanteessa ja silloinkin Valion arkijuustoa, se on halvinta.

- Tee aina kerralla ruokaa PALJON ja pakasta, pakasta, pakasta. Tulee oikeasti halvemmaksi niin.

- Suosi halvimpia mahdollisia merkkejä ja Lidlin tuotteita, ne on aivan yhtä hyviä mutta niissä säästää pitkän sentin.

- Puuro on hyvää ja ravitsevaa, varsinkin jos siihen laittaa voisilmän. Eikä maksa paljon mitään.

- Ruoka-apua on mahdollista saada. Katso esim: http://leipajono.blogspot.com/

Täällä on joitain edullisia reseptejä, joista osa on kyllä suhteellisen kalliita: http://www.nicehouse.fi/keittio/reseptit/kilpailures/halvalla04.htm

Terveisin köyhän perheen lapsi, nykyään pelkällä opintotuella + asumislisällä toimeen tuleva opiskelija.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi