Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pitkäperjantai sopiva kyläilypäivä?

Vierailija
20.04.2011 |

Omasta lapsuudestani olen oppinut, että pitkäperjantaina ei kyläillä. Perustelu tietysti, että Jeesuksen ristiinnaulitsemisen (= kärsimyksen) päivä. MIes sitten ei taas muistanut tätä kunnioittaa, vaan sopi kyläilyn anopille. Toiminko omien periaatteitteni mukaisesti ja pyydän muuttamaan päivän vaikka lauantaiksi (= aiheuttaa miehen mökötyksen) van menenkö kiltisti kyläilemään?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota, ettei pitkäperjantaina saisi vierailla.

No, olen tosin pakana pakanaperheestä.

Tänään nukuin pitkään, imuroin kämpän ja pesin vessat. Laitoin lammasta ja kestitin vieraita. Syötiin lasten kanssa pääsiäismunia ja nautittiin olosta.

Mukava päivä. Kukin tyylillään.

Vierailija
22/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin et tietenkään mene muiden mieliksi. Varmasti ymmärtävät kun selität, että kyse on sulle tärkeästä asiasta ja uskostasi. Muuten tuollainen tapa pelkkänä tapana on kyllä todella hölmö.

Mä oon sellainen iloinen pakana ja teen mitä lystään, olipa pyhä tai arki. Just käytiin kyläilemässä mun äidillä, joka on jo yli 80 v ja onneksi myös iloluontoinen. Kahvit ja konjakit hörpättiin. Sen sijaan vakavamielinen anoppini on varmaan viettänyt päivän hartaissa tunnelmissa ja senkus viettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohta. Ja aamulla olen vasta päässyt töistä. Koko pääsiäisen olen yövuoroissa.

On se kamalaa kun joutuu työpaikan oven pitkänäperjantaina aukaisemaan, että sairaat saa hoitoa. Nyt en kyllä pääse varmaan taivaaseen ja Jumala minua rankaisee tällaisesta. Kun ei hoitaja voi edes pääsiäisenä rauhoittua vaan vääntyy töihin yöksi.

yhtä päivää vuodessa?

Puhumattkaan toisen ihmisen vakaumuksen kunnioittamisesta. Oikeestaan surullista, että sekin on kadonnut.

eikö tää asia nyt ole ihan itsestäänselvyys,että joitakin töitä täytyy tehdä päivästä riippumatta. mutta tässähän olikin kyse KYLÄILYSTÄ vapaa-aikana!!

hoitaja minäkin, ja uskovainen.

Vierailija
24/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju..

Muistan jostain nuoruudesta että leffateatterit olivat kiinni pitkäperjantaisin. Ei taida enää olla niin, kun jälkikasvu tällä hetkellä suuntaa katsomaan Iron Sky:ta.

Meillä on vietetty ihan normi vapaapäivää. Syöty hyvin, ulkoiltu, sekstailtu pariinkin otteeseen (onko sekin syntiä?), kohta aukeavat viinipullot. Niin ja naapurikin kävi kylässä.

Vierailija
25/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä me lapsina saatu pitkäpejantaina kyläillä, eikä meille saanut tulla kylään. (ikää mulla vasta 28). Omia lapsiani en tänään kyläilemään laskenut, eikä meille kaverit saaneet tänään tulla. Sen sijaan jos meidät olisi jonnekin tänään kutsuttu, niin olisimme kyllä voineet mennä. Aikuisia ihmisiä (ystäviä ja sukulaisia) on muutenkin vaikea tavata, niin silloin tavataan kun kaikilla on kalentereissa tilaa.

Vierailija
26/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkavat vasta pääsiäissunnuntaina, silloin paasto loppuu ja pasha, lammas ja pääsiäismunat tarjotaan.

Kiirastorstai ja pitkäperjantai varsinkin, ovat hiljaisuuden, omien syntien miettimisen aikaa, eikä näinä päivinä pidetä iloa vaan paastotaan. LAuentai on hiljaisen odotuksen ja valmistelun päivä ja sunnuntaina sitten kajahtaa.

Mä en kanssa saa oikein tuosta ap:n ajatuksesta kiinni. Eikö pääsiäinen ole nyt ensisijaisesti toivon juhla, Jeesus nousi ylös kuolleista?

Vierailija
27/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin pisti silmään tuo ortodoksien pääsiäisateria pitkänäperjantaina. Suuri perjantai kun on erittäin ankara paastopäivä, ja normaalisti juhla-ateria syödään sunnuntaina.

Pääsiäisateria syödään sunnuntaina, ortodoksit aloittelevat munilla ja kulitsalla jo sunnuntain puolella heti puolen yön jälkeen.

Vierailija
28/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellemme olisi kyläilleet ja ellei meillä olisi kyläilty!

Vierailija
29/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten kiinnosta sitten yhtään taikauskonne.

Teen mitä lystään koska olen uskonnoista vapaa! :)

Vierailija
30/36 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten kiinnosta sitten yhtään taikauskonne.

Teen mitä lystään koska olen uskonnoista vapaa! :)

Vierailija
31/36 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet jos haluat mennä. Eikai aikuinen ihminen vieraile kenenkään luona jos ei kiinnosta? EIHÄN? Me mennään ainakin anopin luo pitkänä perjantaina syömään pääsiäisateria. Meidän perhe ei kuulu kirkkoon, anoppi on ortodoksi, appiukko ev.lut ja muut sekalaista seurakuntaa eikä kyl tullu ees mieleen tollanen.

Vierailija
32/36 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrasta, ja ihan oikeesti et voi kyläillä, niin sit siirrä. Jos taas kyseessä on perinne (sinun, ei miehen!) että pitkäperjantaina ei voi kyläillä, niin sit kyllä kyläilette.

Vierailija
33/36 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tulossa ystäviä kylään pitkänäperjantaina. Osan kanssa ei olla puoleen vuoteen nähty ja se oli ainoa päivä viikonvaihteessa, joka kaikille sopi.

Kaksi vieraista on erittäin uskovaisia. Ja uskon minäkin. Silti en koe ongelmaksi.

Vierailija
34/36 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä päivää vuodessa? Puhumattkaan toisen ihmisen vakaumuksen kunnioittamisesta. Oikeestaan surullista, että sekin on kadonnut.

niin etten mene heidän luo, jotka eivät tänään vieraita halua. toivottavasti hekin kunnioittavat sitä päätöstä, että voin vierailla.

Vierailija
35/36 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin pisti silmään tuo ortodoksien pääsiäisateria pitkänäperjantaina. Suuri perjantai kun on erittäin ankara paastopäivä, ja normaalisti juhla-ateria syödään sunnuntaina.

Vierailija
36/36 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooooo