Kadonnut 3-vuotias löytyi kuolleena
Kommentit (106)
Luuletteko, että mies voisi joskus antaa itselleen anteeksi? .
Miksi hänen pitäsi antaa itselleen anteeksi? Hänhän jätti lapsen vahtimatta vaaralliseen paikkaan. Onko hän lukutaidoton, vai miksi hän ei ole ottanut opikseen edellisistä samanlaisista tapauksista, esimerkiksi siitä, kun se perhepäivähoitaja tapatti 3-vuotiaan myöskin jokeen? Ja onhan näitä muitakin.
Sen takiahan meillä on teidotusvälineet, jotta oppisimme jotakin. Mielestäni meillä ei pitäsi enää kuyolla yhtään 3-vuotiasta jokiin eikä järviin.
Minusta hän voisi kävellä vapaehtoisesti kärsimään elinkautista vankilaan.
2v lapsensa toikkaroida uimaaltaan reunalla? (siinä ketjussa jossa arvuuteltiin laittoiko isä vaunujen jarruja kun ne vaunut kaatui terassin reunalta)
Itselläni on ylihuolehtiva, hössöttävä anoppi (ihan mukava kumminkin). Kerran kumminkin mies, anoppi ja appiukko olivat pihalla kaksivuotiaan pojan kanssa, minä keittiössä. Kun poika katosi pihalta, olettivat hänen tulleen luokseni keittiöön...
Onneksi huomasin ikkunasta, ettei jätkää näy missään. Menin kysymään missä poika on, ja mulle kerrottiin sen tulleen varmaan keittiöön! Onneksi ei ollut ehtinyt kovin pitkälle, eikä ollut jokea, eikä vilkasta liikennettä. Asuinpaikka on kyllä valittu pitkälti sen perusteella, mutta sama moka olisi voinut sattua missä vain (ehkä - sitä emme onneksi joutuneet kokeilemaan).
Luottamus anopin lastenvahtitaitoihin kärsi kyllä kovan kolauksen.
Ei siinä kukaan ketään syytellyt. Pahalta tuntuu tuon perheen puolesta, tuli eilen uutisen luettua elävästi mieleen ne tunteet kun meidän pikkuista joesta etsittiin. Näitä av:n täydellisiä äitejä jotka näkevät lapsensa jokaisen liikkeen ja kuuntelevat jokaista hengenvetoa en viitsi edes kommentoida. Tiedätte varmasti itse oman typeryytenne, toivottavasti tajuatte edes hävetä. Toiv. tuon hukkuneen pikkupojan omaiset eivät lähiaikoina tänne eksy! (Itse ainakin tajusin pysyä poissa, täällä kun osataan kiusaamisen ja asioilla mässäilyn jalo taito jopa kuolemassa.)
ja osanotto menetykseesi!
joka on melko syvä (2-3 vuotias hukkuisi helposti sinne). Vaadin, että sinne laitetaan aita ympärille tai en päästä lapsia mummilaan. Mies sitten väsäsi aidan..Anoppikin on sellainen, että puuhastelee koko ajan jotain eikä todellakaan katso lasten perään. Iso piha niin kaikkea ei edes heti huomaa, jos jotain tapahtuis. Onneksi nyt lapset vanhempia, eikä tarvitse stressata enää asiasta. Mutta tervettä järkeä kannattaa käyttää. En olisi IKINÄ antanut anteeksi anopille, jos lapsille olisi käynyt jotain.
kun oli lapsenlapset hoidossa. Vieressä syvä oja ja vieressä leikkimässä 2 lasta n. 2-3 vuotiata.
Huh huh, sydäntä kouraisi kun naapuri penkoi autotallia ja siivoili pihaa ja lapset keikkui ojan vieressä. Ja oja siis on todella syvä.
Mietin, että tietääköhän lasten vanhemmat, kuinka heikolla vahtimisella lapset ovat. Tai välittävätköhän edes kun tärkeintä on saada parisuhdeaikaa, ettei vain tule avioero.
tulkaahan taas koloistanne haukkumaan sitä sukulaismiestä, joka jätti pojan yksin ja meni lämmittämään saunaa
Omasta sukulaismiehestäsi, joka tekisi noin kohtalokkaan virheen? Että vahinkoja sattuu ja voihan noita lapsia tehdä aina lisää?
Ei siinä kukaan ketään syytellyt. Pahalta tuntuu tuon perheen puolesta, tuli eilen uutisen luettua elävästi mieleen ne tunteet kun meidän pikkuista joesta etsittiin.
Näitä av:n täydellisiä äitejä jotka näkevät lapsensa jokaisen liikkeen ja kuuntelevat jokaista hengenvetoa en viitsi edes kommentoida.
Tiedätte varmasti itse oman typeryytenne, toivottavasti tajuatte edes hävetä.Toiv. tuon hukkuneen pikkupojan omaiset eivät lähiaikoina tänne eksy! (Itse ainakin tajusin pysyä poissa, täällä kun osataan kiusaamisen ja asioilla mässäilyn jalo taito jopa kuolemassa.)
Omasta kokemuksesta tiedän, ettei tuossa tilanteessa ole voimia syyttelyyn. Eikä sillä edes ole mitään merkitystä - mikään ei tuo sitä lasta enää takaisin. Aikaa ei voi siirtää ja elämä on muuttunut peruuttamattomasti, lopullisesti.
Siinä ei kuulkaa jonkun av-mamman mielipiteillä ole väliä. Silti toivon, että ymmärtäisitte pitää mölyt mahassa ja ettei teidän täydellisten äitien koskaan tarvitsisi käydä läpi sitä mitä minä ja moni muu äiti on joutunut käymään... Sitä en nimittäin toivoisi kenellekään; kukaan ei ole sellaista surua ansainnut.
Mammat surffailee netissä ja roikkuu av-palstalla - eikös teidän pitäisi olla niitä mussukoitanne vahtimassa, kuten hyvän ja maailman täydellisimmän äidin pitäisi? Eihän lasta voi jättää sekunniksikaan yksin, muuten jotain voi sattua. Ja eikös oma koti ole vaarallinen paikka, jos tilastoja katsotaan... Vai onko kaikkien muksut toisten vahdittavana virikehoidossa?? Paitsi eihän täydellinen äiti voi jättää lapsia toisten hoivin??
Mun isä on suuripiirteinen lapsenvahti. Koska on ne lapset ennenkin kasvaneet, kunhan illalla on puurolle huudeltu. Kun esikoinen oli 3v hän hävisi pihalta mun isän silmien alta, onneksi meni vaan naapuriin hevosia katsomaan, mutta olisi voinut mennä polkua pitkin rantaankin.
Silti isäni joskus lasten kanssa touhuaa, enkä osaa joka sekunti pelätä. Jos jotain tapahtuu tulen syyttämään eniten itseäni. Mutta tapaturmien pelon vuoksi en aio estää isääni luomasta hyvää suhdetta lapsenlapsiinsa.
hyökätään niiden kimppuun, jotka ottaa vastuuta.
Ei, lapseni eivät ole tällä hetkellä leikkimässä tulvajoen rannalla yksin, vaikka sinun lapsesi saattavat olla. Silti en ole täydellinen äiti.
Olen pahoillani tästä tapauksesta ja ymmärrän senkin, että vanhempi mies ei ymmärrä, että pieniä pitää vahtia koko ajan. Sen ikäluokan miehet eivät ole hoitaneet pieniä lapsia omassa nuoruudessaa, joten tuntuma puuttuu.
Mutta yleisesti ottaen on ihan hyvä keskustella siitä, että miten lapsia voisi suojella enemmän. Eli ei panna lapsia ulos ja jäädä sisälle puuhastelemaan jos vieressä joki, missä jo heikot jäät. Ei parivuotiaita ulos yksin ilman aikuista ja katsota vain silloin tällöin keittiön ikkunasta, että ne ei katoa, koska "ei ne ennenkään ole kadonneet"
Vahinkoja voi aina sattua, kuten on sattunut minullekin. Mutta hyvä näistä on puhua ja oppia kartoittamaan vaaratilanteita. Minultakin on lapsi hävinnyt ja tiedän sen hädän kun etsin sitä. Ja lapsi hävisi todellakin selän takaa sinä aikana kun vilkaisin hetkeksi muualle. Olen uskaltanut kertoa tästä tutuilleni juuri siksi, että olen varoittanut, että se lapsi saattaa ihan oikeasti livahtaa niin nopeaa, ettet uskokaan. Että jos joku ottaisi oppia minun säikähdyksestäni ilman, että hänen täytyy takoa samalla tavalla päätään seinään.
Minusta tästä ketjusta pitäisi herätä ihmisille kysymys tarkastella sitä, onko isovanhemmat enää siinä kunnossa, että pystyvät vahtimaan ihan pieniä lapsia. Joskus voi olla sokea omien vanhempiensa kunnolle, eikä huomaa, että he eivät enää pysty vastaamaan parin vilkkaan lapsen turvallisuudesta.
Mammat surffailee netissä ja roikkuu av-palstalla - eikös teidän pitäisi olla niitä mussukoitanne vahtimassa, kuten hyvän ja maailman täydellisimmän äidin pitäisi? Eihän lasta voi jättää sekunniksikaan yksin, muuten jotain voi sattua. Ja eikös oma koti ole vaarallinen paikka, jos tilastoja katsotaan... Vai onko kaikkien muksut toisten vahdittavana virikehoidossa?? Paitsi eihän täydellinen äiti voi jättää lapsia toisten hoivin??
syyttely ja saivartelu on vain itsesuojelureaktio: torjutaan asia ajattelemalla, että meille ei voi ikinä käydä noin. Syyllisen kaivaminen myös helpottaa pahaa oloa.
Ei se pahasta ole, että asiasta keskustellaan, mutta on aivan selvä, että lapsiakin kuolee tapaturmissa ja ikävissä vahingoissa. Aika vähän näitä kuitenkaan tapahtuu, mutta kaikelta ei voi suojautua. Julkinen keskustelu aiheesta tuskin auttaa asiassa, sillä jokainen tietää muutenkin ainakin teoriassa, kuinka lapsia pitäisi vahtia. Käytäntö on sitten eri juttu.
Surullinen juttu. Osanotto ja voimia omaisille.
Tätä ajattelua en ymmärrä. Jos ei itse viitsi ottaa vastuuta lapsistaan hyökätään niiden kimppuun, jotka ottaa vastuuta.
Ei, lapseni eivät ole tällä hetkellä leikkimässä tulvajoen rannalla yksin, vaikka sinun lapsesi saattavat olla. Silti en ole täydellinen äiti.
Olen pahoillani tästä tapauksesta ja ymmärrän senkin, että vanhempi mies ei ymmärrä, että pieniä pitää vahtia koko ajan. Sen ikäluokan miehet eivät ole hoitaneet pieniä lapsia omassa nuoruudessaa, joten tuntuma puuttuu.
Mutta yleisesti ottaen on ihan hyvä keskustella siitä, että miten lapsia voisi suojella enemmän. Eli ei panna lapsia ulos ja jäädä sisälle puuhastelemaan jos vieressä joki, missä jo heikot jäät. Ei parivuotiaita ulos yksin ilman aikuista ja katsota vain silloin tällöin keittiön ikkunasta, että ne ei katoa, koska "ei ne ennenkään ole kadonneet"
Vahinkoja voi aina sattua, kuten on sattunut minullekin. Mutta hyvä näistä on puhua ja oppia kartoittamaan vaaratilanteita. Minultakin on lapsi hävinnyt ja tiedän sen hädän kun etsin sitä. Ja lapsi hävisi todellakin selän takaa sinä aikana kun vilkaisin hetkeksi muualle. Olen uskaltanut kertoa tästä tutuilleni juuri siksi, että olen varoittanut, että se lapsi saattaa ihan oikeasti livahtaa niin nopeaa, ettet uskokaan. Että jos joku ottaisi oppia minun säikähdyksestäni ilman, että hänen täytyy takoa samalla tavalla päätään seinään.
Minusta tästä ketjusta pitäisi herätä ihmisille kysymys tarkastella sitä, onko isovanhemmat enää siinä kunnossa, että pystyvät vahtimaan ihan pieniä lapsia. Joskus voi olla sokea omien vanhempiensa kunnolle, eikä huomaa, että he eivät enää pysty vastaamaan parin vilkkaan lapsen turvallisuudesta.
Hassua, että sait kirjoituksestani sen käsityksen, että en viitsi ottaa vastuuta lapsistani... Luojan kiitos ettet ole kaltaiseni täysin edesvastuuton äiti... Halusin vain muistuttaa, että moni lapsi on täysin vailla valvontaa, kun äiti istuu koneella. Omani on tässä sylissäni; ikää on JO 5vkoa, joten ei vielä tarvitse tulvajokeen putoamista pelätä...
Säälittää lapsenne, kun en tiedä millaisissa kahleissa he ovat palstailunne aikana.
että joku, joka miettii kehtaisiko olla antamatta lasta kyseenalaiselle hoitajalle, ehkä sittenkin kehtaa. Vaikka olisi oma isä.
syyttely ja saivartelu on vain itsesuojelureaktio: torjutaan asia ajattelemalla, että meille ei voi ikinä käydä noin. Syyllisen kaivaminen myös helpottaa pahaa oloa. Ei se pahasta ole, että asiasta keskustellaan, mutta on aivan selvä, että lapsiakin kuolee tapaturmissa ja ikävissä vahingoissa. Aika vähän näitä kuitenkaan tapahtuu, mutta kaikelta ei voi suojautua. Julkinen keskustelu aiheesta tuskin auttaa asiassa, sillä jokainen tietää muutenkin ainakin teoriassa, kuinka lapsia pitäisi vahtia. Käytäntö on sitten eri juttu. Surullinen juttu. Osanotto ja voimia omaisille.
Tuleeko mieleesi, että osa palstailee esim. töistä. Osalla on lapset koulussa yms.
Ja kyllä, kyllä minusta tulee tosikko jos joku panee pään perseeseen, eikä halua keskustella elämän realiteeteista vaan huutelee puskista, että missäs teidän lapset sitten ovat. Minusta lasten turvallisuus on ihan yhtä hyvä keskustelunaihe, ellei tärkeämpikin kuin se, onko pilluni posliini ja kuinka miehet tykkää siitä.
Tätä ajattelua en ymmärrä. Jos ei itse viitsi ottaa vastuuta lapsistaan hyökätään niiden kimppuun, jotka ottaa vastuuta.
Hassua, että sait kirjoituksestani sen käsityksen, että en viitsi ottaa vastuuta lapsistani... Luojan kiitos ettet ole kaltaiseni täysin edesvastuuton äiti... Halusin vain muistuttaa, että moni lapsi on täysin vailla valvontaa, kun äiti istuu koneella. Omani on tässä sylissäni; ikää on JO 5vkoa, joten ei vielä tarvitse tulvajokeen putoamista pelätä...
Kerran kumminkin mies, anoppi ja appiukko olivat pihalla kaksivuotiaan pojan kanssa, minä keittiössä. Kun poika katosi pihalta, olettivat hänen tulleen luokseni keittiöön...
Luottamus anopin lastenvahtitaitoihin kärsi kyllä kovan kolauksen.
Mutta ei miehen ja appiukon?
Säälittää lapsenne, kun en tiedä millaisissa kahleissa he ovat palstailunne aikana.
Moni ei uskalla olla antamatta lastaan vanhemmilleen, koska pelkää heidän loukkaantuvan. Silti tietää, että lapsi ei ole täysin turvassa. Kyllä, siitä voi kieltäytyä.
että joku, joka miettii kehtaisiko olla antamatta lasta kyseenalaiselle hoitajalle, ehkä sittenkin kehtaa. Vaikka olisi oma isä.
syyttely ja saivartelu on vain itsesuojelureaktio: torjutaan asia ajattelemalla, että meille ei voi ikinä käydä noin. Syyllisen kaivaminen myös helpottaa pahaa oloa. Ei se pahasta ole, että asiasta keskustellaan, mutta on aivan selvä, että lapsiakin kuolee tapaturmissa ja ikävissä vahingoissa. Aika vähän näitä kuitenkaan tapahtuu, mutta kaikelta ei voi suojautua. Julkinen keskustelu aiheesta tuskin auttaa asiassa, sillä jokainen tietää muutenkin ainakin teoriassa, kuinka lapsia pitäisi vahtia. Käytäntö on sitten eri juttu. Surullinen juttu. Osanotto ja voimia omaisille.
näinhän se yleensä on jos pieni lapsi veden äärellä katoaa niin pitkäksi aikaa että poliiseja kutsutaan apuun. pienet lapset ovat yllättävän vikkeliä ja tottelevaisimmatkin unohtavat välillä käskyt ja osaavat myös liikkua hiljaa joten ei ole ihme että tllaisia tapauksia sattuu.
esimerkki tapauksesta joka onneksi päättyi hyvin: 3-vuotias lähti mummin kanssa hakemaan ulkovajasta pulkkaa. menivät vajaan, mummi veti oven kiinni mutta ovi suljetaan vaan haalla eli sen saa työntämällä auki. pulkka löytyi, mutta naru olikin jäänyt kiinni johonkin. mummi käski lapsen odottaa sen eikaa että irrottaisi narun, siihen meni ehkä puolisen minuuttia. kääntyi, ja näki vajan oven auki ja lapsen kadonneen. lapsi löytyi laiturilta (jonne on ehdottomasti kielletty menemmästä myös talvella), mutta onneksi järvi oli vielä umpijäässä eikä mitään käynyt.