Mikä on se päivä, kun tipu/pupu käy piilottamassa munia?
Tai siis vanhemmat piilottavat pääsiäismunia lapsille ja uskottelevat pupun/tipun käyneen yöllä piilottelemassa niitä...
Kommentit (13)
Näköjään tavat todellakin vaihtelevat perheestä toiseen...Lauantaihan on vielä paastonaikaa, ja pitkäperjantai sitä vasta onkin. Ennen sunnuntaita en itse syö mitään pääsiäisherkkuja.
Ei meillä ainakaan ole tapana istua perjantaita suremassa jeesuksen kärsimyksiä ristillä... Kyllä meillä rairuohot, puput, tiput ja suklaamunat ovat jo esillä - oikeastaan jo palmusunnuntaista lähtien.
Mutta meille pääsiäinen onkin iloinen kevään juhla ilman sen suurempia uskonnollisia vaikutteita.
Näköjään tavat todellakin vaihtelevat perheestä toiseen...Lauantaihan on vielä paastonaikaa, ja pitkäperjantai sitä vasta onkin. Ennen sunnuntaita en itse syö mitään pääsiäisherkkuja.
Pääsiäiskoristeet ovat toki esillä ja juhlaan valmistaudutaan, mutta ortodoksiperheissä usein pidetään kiinni niistä omista perinteistä, joihin kuuluu se, että juhliminen ja mässäily aloitetaan vasta lauantaiyönä. Ja sitä on ainakaan turha väittää, etteivätkö meikäläiset osaisi juhlasta riemuita. Onhan kyseessä vuoden ylivoimaisesti suurin ja iloisin juhla.
Oli vaan kiinnostavaa kuulla, että näinkin erilaisia tapoja löytyy. Hyvää suurta viikkoa ja pääsiäisen odotusta joka tapauksessa :)
lauantai-iltana kun lapset ovat jo menneet nukkumaan.
Aloittavat sunnuntai-aamun etsimällä munia.
siis jeesuksen heräämiseen kuolleista?
Suklaamunat ovat saaneet alkunsa kananmunista, jotka nimenomaan symboloivat uutta elämää. Ne ovat olleet ainakin ortodoksien keskuudessa perinteinen pääsiäislahja jo ikuisuuden.
lauantai-iltana kun lapset ovat jo menneet nukkumaan.
Aloittavat sunnuntai-aamun etsimällä munia.
sunnuntaina. Mutta miten te muut, syöttekö jo lauantaina juhlavammin vai vasta sunnuntaina?
saat helposti selville munan merkityksen kristillisessä symboliikassa, mutta autan sen verran, että se on elämän symboli. Siksi pääsiäissunnuntaina syödään munia, suklaisia ja kanan.
siis jeesuksen heräämiseen kuolleista?
perinne tulee mun kotoa.
Uutena perinteenä on otettu pääsiäismunien etsintä aarrekartan mukaan.
Me vanhemmat paistellaan makkaraa ja nuotiokahvia ulkona ja tenavat serkkujensa kanssa juoksentelevat kartan kanssa pääsiäiskarkkeja etsien
syödään perjantaina aina "paastoruokaa" eli kalaa. Lauantai on ihan tavallinen lauantai ja sunnuntaina syödään juhlaruokaa: lammasta, kananmunia, kermaa, pashaa, suklaata ... Usein tulee vieraita tai mennään itse kylään silloin. Eli noudatetaan ikäänkuin ortodoksiperinteitä, vaikkei ortodokseja ollakaan.
sunnuntaina. Mutta miten te muut, syöttekö jo lauantaina juhlavammin vai vasta sunnuntaina?
Eli kaikki kolme pääsiäispyhää.