Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on "lasten kautta eläminen"?

Vierailija
18.04.2011 |

Yksi tuttava tokaisi minulle, että elän vain lasteni kautta. No joo haloo, pienimmät ovat pieniä ja kaikkiaan lapsia on kuusi. Näissä nyt vain on aika paljon tekemistä.

Mitä ihmettä se sellainen eläminen sitten on, jossa ollaan vanhempia mutta eletään "itsensä kautta"?

Kertokaas mammat eroja ja esimerkkejä näistä.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vastaat että "Antero sai enkusta kympin, Kikalla oli just oksennustauti, Minna-Maarit aloitti satubaletin ja Veikko lähtee kesällä ratsastusleirille".

Vierailija
2/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotona neljän lapsen kanssa ja olen saanut kuulla tuota hokemaa jo riittämiin.

Minulla on omia harrastuksia, ystäviä ja kiinnostuksen kohteita, vaikka olenkin kotona. En mielestäni edes passaa lapsia liikaa, vaan kannustan heitä tekemään itse mahdollisimman paljon kotitöistä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sitä kun joku haluaa elää lasten ehdoilla kun ovat pieniä. Mulle taas on päivänselvää että nyt eletään aika lailla lasten ehdoilla ja myöhemmin sitten saa sitä omaa aikaa enemmän. En siis ole kipannut lapsiani vauvaiässä tarhaan vain sen takia että pääsisin töihin toteuttamaan itseäni enkä myöskään biletä joka viikonloppu. en juokse jatkuvasti omissa harrastuksissa kuten ei miehenikään. Nyt eletään oikeastaan perheen ehdoilla...kai se sit on eräille sitä lasten kautta elämistä mutta parempi niin!

Vierailija
4/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ja kun ei ole mitään muuta elämää kuin ne lapset ja kaikki pyörii heidän ympärillään.

Välillä tuntuu että se on vähän kaksipiippuinen asia. Meillä on kolme lasta joista kaikki harrastavat ja ovat harrastaneet urheilua. Väkisinkin elämä välillä pyörii aika tavalla niiden menojen mukaan.

Elänkö siis lasten kautta?

Mielestäni en. Meistä molemmat käy kuitenkin töissä ja molemmilla vanhemmilla on myös omia menoja. Ja on myös muita perheen yhteisiä ei-urheiluun-liittyviä menoja.

Vierailija
5/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin nuo lapset merkkaavat niin paljon meille vanhemmille että ne ikään kuin kuuluvat tähän pakettiin. Toki kerron jos itsellenikin kuuluu jotain uutta mutta mulle ei ole tärkeää koko ajan hankkia itselleni niitä uusi kuulumisia :) se on ihan selviö, että jos on useampi lapsi niin aika kuluu heidän kanssaan!

Vierailija
6/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyse on siitä, elääkö pelkästään lapsilleen, vai onko omaakin elämää, kiinnostuksen kohteita, toiveita ja unelmia. Kuluuko kaikki valveillaoloaika pelkästään lapsien passaamiseen silloinkin, kun ei olisi pakko (kuuden lapsen kanssa varmaan on aika pakkokin hoitaa täystoimisesti lapsia).

Kyllä minusta muuten on outoa sekin, jos joku pienten lasten vanhempi välttelee lastensa kanssa oloa kaikin keinoin. Sellaistakin ON, eikä se edes ole kovin harvinaista! Siis että lapset ovat liki kaikki lomat ja viikonloput mummolassa, poissa tieltä, että vanhemmat saavat "toteuttaa itseään".

Vierailija
7/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sitä, että vaatii lastensa osallistuvan (ja menestyvän) niihin harrastuksiin joihin itse olisi halunnut.

Esim. se, että minä vaatisin lasteni harrastavan balettia ihan tosissaan ja vaatisin menestymistä lajissa. ..vain koska itse en saanut lapsena harrastaa balettia vaikka kovasti olisin sitä halunnut harrastaa.

..sen sijaan harrastin käsitöitä, savenvalamista ja askartelua sillä äitini piti ko. harrastuksista :/

Se on minusta melkolailla normaalia jos kotiäidin kuulumiset ovat pitkälti sitä mitä lapsille kuuluu.

Vierailija
8/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että kotiäiti kertoilee paljon lastensa kuulumisia ei ole lasten kautta elämistä mut se on jos vanhempi tunkee tyttärensä väkisin balettiin ja vaatii menestymistä vain sen takia että itse joskus sitä harrasti ja menestyi/ei menestynyt. Normaali toisilleen läheinen perhe toki kertoo paljon toistensakin kuulumisia se on luonnollista. Sit on ne jotka näkevät perhettään pari tuntia illassta ja viikonloppuna ehkä neljä tuntia eipä siinä paljon voi kuulumisiakaan kertoa kun ei tiedä mitä sille omalle lapselle kuuluu!

Vierailija
9/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi kertoa lapsistaan jos kaveri kysyy mitä sulle kuuluu? Kyllä meillä ainakin nuo lapset merkkaavat niin paljon meille vanhemmille että ne ikään kuin kuuluvat tähän pakettiin. Toki kerron jos itsellenikin kuuluu jotain uutta mutta mulle ei ole tärkeää koko ajan hankkia itselleni niitä uusi kuulumisia :) se on ihan selviö, että jos on useampi lapsi niin aika kuluu heidän kanssaan!

kysytäänkö, mitä sinulle kuuluu. Jos kysyjä on sinun ystäväsi, hän on ensisijaisesti kiinnostunut, voitko sinä hyvin. Vasta toissijaisesti lapsiesi tekemisistä.

Normaalisti äideillä on ihan lapsista riippumatonkin elämä olemassa, vaikka tietysti lasten ollessa pieniä sitä on vähemmän...

Vierailija
10/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mun ystävät ole niin idiootteja että jos kysyvät mitä mulle kuuluu eivät haluaisi kuulla mitä mun elämääni kuuluu...siihen kuuluvat mies ja lapset myös. Kummallinen ajatusmaailma eräillä jos henkilöt perheessä täytyy noin eriyttää mutta kukin tyylillään. Ja kyllä jokaisella äidillä varmasti on se omakin elämä vaikka ei jatkuvalla syötöllä olekaan selittämässä "mitä mulle kuuluu" vaan "mitä meille kuuluu".

Vierailija
11/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tosiaan tuo tarkoittaa, että lapselle valitaan ne harrastukset, joita olisi itse halunnut harrastaa, puetaan kuin itse haluaisi pukeutua jne...

Että kun ei itse päässyt/pääse tekemään jotain, niin siirretään ne lapselle.

Vierailija
12/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitan sillä kysellä heidän elämästään. Siis ystäväni koko elämästä lapsineen miehineen kaikkineen. Ehkä minä ja kaverini vaan sit ollaan enemmän perhekeskeisiä kuin jotkut muut?

Vierailija
13/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulumisia se tarkoittaa vain ja ainoastaan jokaisen henkilökohtaisia kuulumisia. Vain sitä mitä tapahtunut hänelle itselleen. Jotenkin liian ahdas ajatusmaailma mulle. Mä käsitän kaverini ja itseni kokonaisuutena joiden elämään kuuluu niin paljon muutakin kuin vain minä itse.

Vierailija
14/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mun ystävät ole niin idiootteja että jos kysyvät mitä mulle kuuluu eivät haluaisi kuulla mitä mun elämääni kuuluu...siihen kuuluvat mies ja lapset myös. Kummallinen ajatusmaailma eräillä jos henkilöt perheessä täytyy noin eriyttää mutta kukin tyylillään. Ja kyllä jokaisella äidillä varmasti on se omakin elämä vaikka ei jatkuvalla syötöllä olekaan selittämässä "mitä mulle kuuluu" vaan "mitä meille kuuluu".

jos kysyn kaverilta, mitä hänelle kuuluu ja hän vastaa vain, mitä lapset tekevät. Siitähän kakkosen esimerkissä oli kyse. Sinä vaan et tahdo ymmärtää.

Vierailija
15/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko elämästäni johon kuuluu lapset, harrastukset, puoliso, koti, harrastukset jne...en siis rajaa lapsiani pois tästä listasta vain sen takia että jonkun mielestä ei saisi lapsista kertoa. Joskus sattuu enemmän harrastusten parissa ja joskus lasten jne...siitä kerrotaan mitä uutta on tapahtunut. Sitä paitsi mun kaverit takuulla ovat kiinnostuneempia lasteni tekemisistä kuin esim mun jumppaillastani sillä meillä menossa sama elämänvaihe johon lapset liittyvät kiinteästi.

Vierailija
16/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulumisia se tarkoittaa vain ja ainoastaan jokaisen henkilökohtaisia kuulumisia. Vain sitä mitä tapahtunut hänelle itselleen. Jotenkin liian ahdas ajatusmaailma mulle. Mä käsitän kaverini ja itseni kokonaisuutena joiden elämään kuuluu niin paljon muutakin kuin vain minä itse.

vaan että jos SUN oma ystäväsi kysyy sinun kuulumisiasi, hän haluaa kuulla MYÖS ne, ei pelkästään siitä, millainen kakka Nico-Petterillä oli tai miten Janina-Annica pärjäsi muskarin pääsykokeessa.

Got it?

Vierailija
17/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin nuo lapset merkkaavat niin paljon meille vanhemmille että ne ikään kuin kuuluvat tähän pakettiin. Toki kerron jos itsellenikin kuuluu jotain uutta mutta mulle ei ole tärkeää koko ajan hankkia itselleni niitä uusi kuulumisia :) se on ihan selviö, että jos on useampi lapsi niin aika kuluu heidän kanssaan!

Suoraan sanoen, jos kysyn ystävältäni, että mitä hänelle kuuluu, haluan kuulla hänen kuulumisensa, enkä hänen lapsensa. Vastatahan voi vaikka näin: "mulle kuuluu hyvää nyt, koska Anteron flunssa parani ja mäkin olen saanut nukuttua. Olin tosi huolissani Anterosta, kun hän oli flunssassa ja voin silloinitsekin huonosti. Nyt mulla menee paremmin".

Tämä on vastaus kysymykseen. Jos haluaisin tietää, mitä Anterolle kuuluu, kysyisin, että "mitä Naterolle kuluu?"

Vierailija
18/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko elämästäni johon kuuluu lapset, harrastukset, puoliso, koti, harrastukset jne...en siis rajaa lapsiani pois tästä listasta vain sen takia että jonkun mielestä ei saisi lapsista kertoa. Joskus sattuu enemmän harrastusten parissa ja joskus lasten jne...siitä kerrotaan mitä uutta on tapahtunut. Sitä paitsi mun kaverit takuulla ovat kiinnostuneempia lasteni tekemisistä kuin esim mun jumppaillastani sillä meillä menossa sama elämänvaihe johon lapset liittyvät kiinteästi.

Kyse ei ole siitä, etteikö perheen kuulumisiakin saisi kertoa. Vaan siitä, että jos SUN ystäväsi kysyy SUN kuulumisiasi, sinä selität pelkästään lastesi tekemisiä, et omaa vointiasi tai tekemisiäsi.

SE on sitä, ettei elä kuin lastensa kautta.

Vierailija
19/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tulin just Kallen treeneistä ja tässä Jutan kanssa tehdään läksyjä"...ja totta kai pitää kertoa jos esim lapselle tapahtunut jotain uutta siinä missä itsellekin. Mutta olen huomannut, että toiset vaan eivät ole niin perhekeskeisiä ja heille aina ollut vaikeampaa se perheen kanssa oleminen ylipäänsä. En vaan tajua sitä että joku kokee ettei ole omaa elämää jos ei iltaisin juokse omissa harrastuksissa vaan laittaa esim lasten harrastukset edelle.

Vierailija
20/59 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se mitä kaveri häärinyt töissään sinä päivänä! Mua ei kiinnosta toisten työt juurikaan...mut en kyllä koskaan ole ajatellut kaverin elvän töidensä kautta vaikka kertoiliskin töistään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi