Opettajan pätevyys?
miten voi tietää että opettaja (tässä tapauksessa ala-asteen) opettaja on pätevä esim. äidinkielenopettaja? Tiedän ainakin Nurmijärvellä tapauksen jossa on palkattu äidinkielen opettajaksi ala-asteelle henkilö jolla on "koulutusta" vain lukion verran. Tai ainakin hän kutsuu itseään nimellä äidinkielen opettaja.
Mistä vanhemmat voi tietää että lapsiaan opettaa oikeasti opettajaksi opiskellut? Joka on oikeasti pätevä?
Kommentit (23)
Tosin kannattaa huoamta että vaikka paperilla on virallisesti pätevä, ei tarkoita sitä että henkilö osaa opettaa ja saa kontaktin oppilaisiin.
Itse olen opetannut yli 12 vuotta ja nähnyt kaikenlaista tallaajaa.
voi tehdä siinä tapauksessa, että lapsella on luokanopena muodollisesti pätevä ope, joka on jopa kouluttautunut erkkaopeksi, mutta siitä huolimatta ei osaa opettaa? Vai pitäiskö sanoa, että ei viitsi.. On jo vanhempi ihminen, joka kuulemma mollaa neuvoa kysyvää eikä suostu neuvomaan. Lähtee kesken tunnin luokasta jonnekin ja jättää lapset keskenään tekemään tehtäviä. Kokeita ei tarkasteta ja muu opetus on lähinnä muminaa. Paperilla pätevä ei todellakaan ole sitä elävässä elämässä!
Tosin kannattaa huoamta että vaikka paperilla on virallisesti pätevä, ei tarkoita sitä että henkilö osaa opettaa ja saa kontaktin oppilaisiin.
voi tehdä siinä tapauksessa, että lapsella on luokanopena muodollisesti pätevä ope, joka on jopa kouluttautunut erkkaopeksi, mutta siitä huolimatta ei osaa opettaa? Vai pitäiskö sanoa, että ei viitsi.. On jo vanhempi ihminen, joka kuulemma mollaa neuvoa kysyvää eikä suostu neuvomaan. Lähtee kesken tunnin luokasta jonnekin ja jättää lapset keskenään tekemään tehtäviä. Kokeita ei tarkasteta ja muu opetus on lähinnä muminaa. Paperilla pätevä ei todellakaan ole sitä elävässä elämässä!
jäi pois yksi tärkeä sana niin kuin Jyrki Käteiseltä yksi tärkeä lause: Paperilla pätevä ei todellakaan ole sitä AINA elävässä elämässä.