Voi v.., asunnon myyjä vienyt verhotangotkin mukanaan!
Onko tää tavallistakin?? Soitanko kiinteistövälittäjälle vai myyjälle? Eikös ne kuulu kauppaan???
Kommentit (64)
Ostimme talon yli 400 000 Euron hinnalla ja KEHTASI päälle vaatia 100 Euroa noin motista koivuklapeja, jotka oli varastossa. Sanoin vain, etten maksa ja saa viedä pois toki. Eipä tullut hakemaan...:)
Kuulostat todella miellyttävältä ihmiseltä.
Vierailija - 22.05.11 01:17 (ID 12716136)sillä esittessä luki selkeästi (kuin myös kauppakirjassa) että vastaperustettu nurmikkopiha rajoittuu tiehen ja naapurin rajaan. Ei sanaakaan kukista tms. Asia oli käräjäoikeudessa asti ja sieltä tuli yksiselitteinen tuomio: jos pihasta puhuttaessa ei mainita kukkia/pensaita ja kauppa tehdään talvella, jolloin niitä ei lumen alta edes näe, niin ne eivät kuulu kauppaan. Niin ja paperit tehtiin helmikuussa, muutto toukokuussa.
KOko kaupanteon aikana ei kertaakaan keskusteltu pihan kukista (perennoista) vaan pelkästään nurmikosta, joka oli vastaperustettu. Ostajalle ei tullut mielikuvaa siitä, että kauppaan kuului mitään kukkia, puita tms. vaan ainoastaan se nurmi.
Ostaja olisi muuten voinut sen myyntikuvauksen perusteella vaatia meitä ne perennat omalla kustannukselamme sieltä pois kaivamaan, jos ei olisi hyväksynyt kauppakirjan vastaisia kasveja!
Jos asia on ollut käräjäoikeudessa asti, ostaja on todennäköisesti kokenut tulleensa huijatuksi. Mitä en todellakaan ihmettele.
"No mutta viet varmaan itse lähtiessäsi pyykinpesukoneen, miten tiskikone siitä eroaa"
Kun tässä asunnossa oli vakiovarusteena tiskikone. Se olisi siis kuulunut kämppään.
me laitettiin asunto myyntiin niin, että vaihdettiin jääkaappi-pakastinyhdistelmän tilalle halpa vanha rotisko :D
päästiin siitä samalla eroon ja vietiin hyvä, vastaostettu mukanamme.
vein myös kaikki verhonipsut
(isännöitsijätoimistossa) luin vanhoja asiakirjoja jostain 1990-luvun alusta, kun myyjä oli vienyt kerrostaloasunnosta mennessään takan, saunan lauteet, kiukaan, keittiön kaapistot (ja muutkin kaapistot), hellan, jääkaapin, pakastimen, pistorasiat,ovenkahvat, jalkalistat...
kaikki, mikä on mainittu myyntiesitteessä. Jos esim. astiapesukonetta ei ole mainittu, pitää kysyä MYYJÄLTÄ, kuuluuko ko. tavara kauppaan vai ei. Ja kysymykset kannattaa tehdä sähköpostitse vaikka välittäjän kautta, ja pyytää välittäjän vastaus myös sähköpostitse. Kaikki epämääräinen kannattaa kirjata kauppakirjaan. Pienemmistä tavaroista voi sopia suullisestikin. Kannattaa siis aina kysyä, eikä kohteliaasti olla hiljaa! Myyjät ovat ystävällisiä sopimaan niin kauan kunnes nimet ovat paperissa ja rahat tilillä.
Kyllä tuli hyvä mieli kun myyjät olivat jättäneet kahvikuppeja, kahvipaketin, kahvinkeittimen ja puhtaat, uudet siivousvehkeet (rätti, tiskiharja ja tiskiainetta) keittiöön. Oli kiva muuttaa puhtaaseen kotiin!
Samoin kaikki isotkin kaapistot (jolleivät ole alkuperäiset, eli taloyhtiön) täytyy erikseen sopia jääkö ne vai ei.
Meidän kauppakirjassa listattiin myös erikseen, että kauppaan kuuluivat makuuhuoneen vaatekaapit (vaikka ne olivat sillä tavalla "sisäänrakennetut" että olisi joutunut purkamaan jalkalistoja ja sivupaneeleja, että ne olisi edes sitä voinut poistaa).
Keittiökaapistoja ei kai yleensä erikseen mainita (?), mutta toki kyllä vaikkapa jääkaapit ja muut kodinkoneet.
Kaikenlaiset naulakot, hyllyt, telineet yms. kannattaa kyllä ehdottomasti listata kauppakirjaan.
Harvapa niitä kiusallaan vie. Toinen osapuoli on todennäköisesti vain olettanut sinun olevan myös perillä sopimuksen ehdoista.
ja verhotnagothan eivät ole sama asia kuin esim hanat sun muut. Ei mullekaan tullut mieleen jättää monen sadan euron tankoja edelliseen kämppään mukaan otettiin mutta toki kerrottiin se etukäteen ostajille.
tästä on käyty ihan oikeuttakin ja aika paljon tulee maksamaan myyjälle kun pihan laittaa joku ulkopuolinen ns. samaan kuntoon kun se oli myyntihetkellä.
Samoin sälekaihtimet kuuluu kauppaan.
pihan istutukset tai sälekaihtimet ikkunoissa...itse ehkä en lähtisi repimään tankoja mukaani mutta ymmärrän jos haluaa niin tehdä. Toiset tangot tosiaan maksavat maltaita...
eli esim. voidaan olettaa että uuni ja liesi on perusvarustusta.
Mikro taas ei - ellei osta sellaista taloa jossa uusi moderni keittiö, ja mikro on upotettuna ikäänkuin osa sitä kalustusta. Silloin voi toki olettaa että se jää, jos ei erikseen mainita.
Verhotangoistakin voisi ajatella, että jos seellaiset alkuperäiset kiskot, mihin pujotetaan nipsut tms., niin ne jäisi, mutta jos jotain erikosiempia ratkaisuja - esim. joka huoneessa vähän erilaisia tankoja, niin ne ovat omaa sisustusta jota ei jätetä. Eivät siis ole tavanomaista varustusta.
mutta ei verhotankoja. Aika tiukille olet taloutesi vetänyt.
Nuo on sopimuskysymyksiä. Kannattaa kysyä ennen kuin kauppakirjat on kirjoitettu.
asunnon entinen asukas vei palapeilin palat ja jätti vaan vastinparit kiinni seinään, vaikka välittäjä oli sanonut että peili kuuluu kauppaan.
Edelliset omistajat pyysi verhotangoista 50 euroa!
Mä olin ihan ällikällä lyöty koska olin itsekin luullut että kuuluu kauppaan mukaan, en tiedä vieläkään kuuluuko todella vai ei. Lopputulos oli kuitenkin se että me ei sitä summaa maksettu, syy oli se että ne tangot oli sellaset kuparin väriset varmaan satavuotta vanhat rumilukset. No, ne vei ne mukanaan. Ikeasta käytiin ostamassa uudet eikä maksaneet kauheesti.
Nykyään mua naurattaa koko juttu :)
Itse jos tästä muutetaan niin kyllä noi tangot saa tonne kattoon jäädä ja uusi asukas sitten itse päättää pitääkö ne vai vaihtaako mieleisekseen.
Istutukset ja jopa pensaat saa viedä. Tiedän monia, jotka ovat ne ottaneet.
Minä otin edellisestä asunnosta mukaan lääkekaapin ja paneeliverhojen tangot koska tiesin etteivät uudet asukkaat siihen ikkunaan verhoa aio ollenkaan laittaa.
Tästä asunnosta ottaisin mukaan vessan peilin, ei siis peilikaappia vaan peilin. vessan nurkass aon myös pieni hylly, joka vaikuttaa kiinteältä, mutta ei ole vaan ihan huonekalu. Ottaisin senkin.
Marjapensaat ja pihan lasten leikkivälineet hiekkalaatikkoa lukuunottamatta ottaisin mukaani niinikään.
Kuivausrumpu ja pyykkikone eivät nekään jäisi.
Monet tekee remontin, uudistaa kalustoja ja pihaa, ja edellisen asukkaan jättämät asetelmat lähtee kuitenkin roskiin. Miksi siis jättäisin roskiin nakattavaksi jotain sellaista, mistä itse pidän ja meillä olisi sille käyttöä.
Istutukset ja jopa pensaat saa viedä. Tiedän monia, jotka ovat ne ottaneet.
Me jätimme seinään myös hyllykköjä ja muuta vastaavaa, joka ei todella olisi kauppaan kuulunut. Periaate olis se, että jos jää seiniin kohtuuttomia jälkiä tavaran arvoon nähden jätetään paikalleen. Omakotitalossa maalla kun asumme, jäi myös puuliiteriin polttopuita ja erilaisia käyttökelpoisia rakennusmateriaaleja ja kaikenlaista tavaraa.
Mutta ennen asunnon luovutusta, käytiin ostajan kanssa yhdessä vielä paikat läpi tavara tavaralta. Sen mitä ostaja ei halunnut otimme mukaamme tai heitimme itse pois.
Tärkeintä mielestäni oli se, että kaikille jäi hyvä mieli. Niin meille entisestä kodista luopujille ja uuteen kotiinsa saapuville ostajille. Asunto on kuitenkin aina koti. Ja koti on jotenkin pyhä paikka. Turha siinä on turhia riitoja aiheuttaa tai saada pahaa mieltä aikaan kenellekään.