Oliko oikein tehty ystävältä? (bensarahaan ja kyyditykseen liittyen)
Olimme kavereiden kanssa viime viikonloppuna baarissa ja itse oli hieman isommassa huppelissa. Yöllä erään hyvän ystäväni mies tuli hakemaan meitä ja heitti minutkin kotiovelle asti vaikka asuinkin eri suunnassa. Tarkoitus oli antaa 5 euroa bensarahaa mutta olinkin ilmeisesti vahingossa antanut 20€ kun en kännipäissäni tajunnut katsoa tarkkaan. Pariskunta otti rahan hyvillä mielin ja ajoi pois sanomatta summasta mitään.
Juttuna tässä on se että itse asun yksin, olen pätkätöissä koska opiskelen ja raha on todella tiukalla. Tuo 20€ vastaa mulle viikon ruokia. Tämä pariskunta taasen tienaa hyvin, mies on töissä ja nainen saa "sairaspäivärahaa" kokotyöpalkan verran. Mielestäni olisi ollut heiltä oikein huomauttaa setelistä kun tiesivät että vitonen piti antaa :(
Okei, oma mokani, mutta itse en tekisi ystävälle noin? En ala mitään perimään takaisin, mutta jäi vähän paha maku suuhun.
Kommentit (20)
on varaa maksaa myös kyydistä kotiin
Vai lykkäsitkö vaan setelin kouraan ja häivyit? Mistä he tietää, että tarkoitus oli antaa 5 euroa? Noh, kuten aikaisempi sanoikin, tuo raha olisi mennyt helposti taksiin...
et munkaan mielestä saa ystävää vastuuseen siitä mitä itse kännispäissäsi teet. Ole ensi kerralla tarkempi.
mutta voi olla ettei heilläkään ollu hoksottimset parhaassa mahdollisessa kunnossa.
Jos ei oltu sovittu, niin 20 euroa ei heille ole välttämättä niin iso raha, että olisivat tajunneet ruveta toppuuttelemaan.
Vai lykkäsitkö vaan setelin kouraan ja häivyit? Mistä he tietää, että tarkoitus oli antaa 5 euroa? Noh, kuten aikaisempi sanoikin, tuo raha olisi mennyt helposti taksiin...
Kysyin vielä mikä olisi sopiva summaja ystävä sanoin että anna vaikka vitonen.
Baariin mulla meni 8 euroa (narikka plus kaksi juomaa puoleen hintaan, huppeli hankittu jo ennen baaria :D). Ja jos en olisi kyytiä saanut, olisin mennyt yöbussilla enkä todellakaan taksilla. Ei ole semmoisiin varaa..
ei me kehdata mitään bensarahoja ottaa vastaan ystäviltä. Jos mulle olisit maksanut tuon 20 euroa, niin en olis ottanut sitä vastaan edes paikanpäällä.
Kaverisi olisi pitänyt jättää kaksikymppinen ottamatta ja sanoa, että tässä on ihan liikaa. Varsinkin kun vitosesta oli sovittu.
Baariin mulla meni 8 euroa (narikka plus kaksi juomaa puoleen hintaan, huppeli hankittu jo ennen baaria :D). Ja jos en olisi kyytiä saanut, olisin mennyt yöbussilla enkä
todellakaan taksilla. Ei ole semmoisiin varaa..
pidit 5e liian pienenä summana ja annoit sitten 20e oman harkintasi mukaan. Näin mä olisin tilanteen ainakin tulkinnut.
ei me kehdata mitään bensarahoja ottaa vastaan ystäviltä. Jos mulle olisit maksanut tuon 20 euroa, niin en olis ottanut sitä vastaan edes paikanpäällä.
Ei minunkaan poikaystäväni ikinä pyydä mitään jos kuskaa mun kavereita jonnekin :( myös tätä samaista pariskuntaa ollaan heitetty sinne sun tänne ilmaiseksi.
Ja olen satavarma ettei mennyt baarissa tuo raha, sillä käytin siellä korttia ja mulla oli koko ajan lompakossa yksi 5€ ja yksi 20€ seteli. :/
- ap
He sanoivat että anna vaikka vitonen, jolla käsittääkseni tarkoittivat että maksulla ei ole niin väliä. Sinä annoit kakskymppisen ja he saattoivat kuvitella, että annoit tuon tarkoituksella. Koska tuon verranhan sinulla olisi mennyt myös taksiin. He eivät mielestäni toimineet yhtään väärin.
Entä jos kännipäissäsi tarjosit ystävällesi tuopin, olisiko hänen pitänyt palauttaa siitäkin rahat myöhemmin?
kavereiden kesken mitään bensarahoja maksella, no okei jos on joku Lapin matka tiedosta niin ehkä sitten...
Mutta samalla paikkakunnilla ja vähän ylikin kuljetellaan kyllä puolin jos toisin.
Joten sikäli voit olla näreissäsi. Se on eri asia kehtaatko enää pyytää rahaa takaisin.
Tai riippuu tietysti kaveristasi. Omalleni voisin kyllä soittaa ja sanoa, että paljonko mä oikein annoin sulle bensasta, kun lompakko on ihan tyhjä nyt. Tosin mun kaverit ei kyllä olisi rahaa edes ottaneet, mutta hypoteettisessa tilanteessa voisin kuvitella soittavani perään.
He sanoivat että anna vaikka vitonen, jolla käsittääkseni tarkoittivat että maksulla ei ole niin väliä. Sinä annoit kakskymppisen ja he saattoivat kuvitella, että annoit tuon tarkoituksella. Koska tuon verranhan sinulla olisi mennyt myös taksiin. He eivät mielestäni toimineet yhtään väärin.
Entä jos kännipäissäsi tarjosit ystävällesi tuopin, olisiko hänen pitänyt palauttaa siitäkin rahat myöhemmin?
Mutta kun he tiesivät etten menisi taksilla, olin jo menossa yöbussiin kun tuo ystävän sanoi että Mikko voi heittää. Ja tietävät kyllä että mulla on raha tiukalla. Yhdestä tarjotusta tuopista (= 5€) ei tietenkään tarvitse maksaa takaisin, mutta siinä vaiheessa jos joku köyhä kaverini tarjoaisi mulle neljä tuoppia (= 20€) sanoisin että nyt kyllä menee yli.
- ap
Minä olisin ainakin näreissäni, jos vitosesta oli puhe niin silloin se on se vitonen, ei muuta. Ja jos hän kerta ystäväsi on, niin hän varmaan tiesi heikon rahatilanteesikin, luulisi hänen sitten maininneen kaksikymppisestä jonka erheellisesti kouraan pökkäsit tai jos ei sitä heti tajunnut niin olisi soitellut seuraavana päivänä asiasta.
Eipä tulis mieleenkään ystäviltä pensarahoja kinuta.
20 euroa...
jos annat kaupan kassalla 50€ ja kassa katsoo sitä 20€ ja antaa siitä takaisin, niin se on ihan ok, koska sä annoit väärän setelin?
- 18
Ja ei, niitä ei makseta aina, jos toinen joskus kyytii toista johonkin ja tämä tapahtuu myös toisinpäin niin ei siinä mitään rahaa vaihdella.
Mutta juuri nuo ns. "juoppokuskeina" olevat saavat rahaa. Ja tämä ihan ollut tapana siitä ilosta että joku jaksaa ajella yöllä ihmisiä kotiin (+säästyy rahaa ja ei tarvitse jonotella taksissa, ja voidaan vaikka käydä syömässä jossain jos nälkä jne.) Ja tätä ei tapahdu joka viikonloppu, vaan lähinnä silloin kun jotain spesiaalia on, kuten hyvä keikka, jotkut juhlat tmv.
Ja tuon 20€ voi ihan hyvin joku antaa bensarahoiksi, itsekin olen kuskina ollut (varsinkin nuorempana isoveljelle ja tämän kavereille) ja kyllä kyytimisellä aika hyvinä "taskurahaa" sai kerättyä. Varsinkin moni mies katsoo onko 5€ tai 10€ seteliä ja jos ei ole antaa sen 20€, harva alkaa kolokoita taskuista kaivelemaan. Joten jos ap:n kuski oli mies, niin ei varmasti ajatellut asiaa.
ja todennäköisesti baariin tuhlasit jotain myös?