Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen homma on vahtia kyläileviä lapsia??

Vierailija
13.04.2011 |

Meidän naapuri oli kolme vuotiaan poikansa kanssa meillä kyläilemässä noin viikko sitten.

Meidän omat lapset on jo 12- ja 10-vuotiaat, joten kotikin on sen mukainen. Meillä ei ole mitään lapsilukkoja missään (ei kyllä ollut lasten ollessa pieniäkään..) ja hyllyillä ja pöydillä on koriste-esineitä, maljakoita yms.

No, naapurin poika tutustui ihan estottomasti meidän kotiin äidin katsellessa vierestä. Kävin hakemassa pojan muutaman kerran pois, kun alkoi purkaa tavaroita meidän kirjahyllyn kaapeista. Vihjasin pari kertaa äidille, että meillä ei ole kyllä tapana antaa lasten myllätä paikkoja. Äiti vaan hymyili, että heidän poikansa on niin toimelias, itsenäinen ja oma-aloitteinen. Ok, hyvä niin, olkoon sitä kaikkea kotonaan.

Menimme keittiöön kahville ja poika jäi olohuoneeseen. Pyysin äitiä hakemaan pojan mukaan mehulle ja keksille, koska en halunnyt jättää lasta valvomatta olohuoneeseen. Äiti halusi antaa pojan touhuta omiaan, kun hän nyt tuntuu viihtyvän. Saman tien kuului räsähdys. Menin katsomaan ja näin, että poika oli pyyhkäissyt kukkapöydältä isoäitini perintönä saadut posliiniset koriste-esineet, jotka oli peräisin 40-luvulta. Ne tietysti meni rikki lattialle pudotessaan. Äitikin tuli katsomaan, mutta sanoi vain jaa, jaa, kun aika kireänä kerroin mitä poika rikkoi.

Sillä aikaa touhukas poika oli hakenut pihanoven kynnykselle laitetun muurahaismyrkkyrasian, ja sitä tomerasti ravistellen tuli esittelemään löytöään äidille. Äiti sai minulle kauhean raivarin, että poika olisi voinut kuolla ja syy on minun. Minun olisi pitänyt kerätä myrkyt pois tai vahtia, että lapsi ei pääse niihin käsiksi. Siltä seisomalta naapuri kaappasi pojan kainaloonsa ja pyyhälsi myrskytuulen lailla ulos. Sen jälkeen hän on pitänyt mykkäkoulua, ei edes sano moi. Sanaakaan siitä, että poika rikkoi meillä tavaroita, ei hän ole sanonut eikä anteeksi pyytänyt. On lisäksi paasannut taloyhtiön muille asukkaille miten edesvastuuton olen.

Olen ihan äimistynyt! :O Kyllä me ainakin itse valvoimme lapsiamme kyläpaikoissa, ei se mielestäni ole emännän tehtävä. Vai olenko ihan hakoteillä??

Olen pohtinut myös sitä, että pyytäisin jotain korvausta rikotuista koriste-esineistä, koska niillä oli jo keräilyarvoakin tunnearvon lisäksi. Taitaa olla kyllä turha toivo, kannattaneeko yrittääkään?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota toisten lapsista vastuuta, mutta huomautan ja pyydän kyllä varomaan ja huolehtimaan. En kuitenkaan huomautusten jälkeen alkaisi järeämpiin toimiin vaan olettaisin, että äiti tajuaisi jälkikasvuaan vahtia. Lapselle saattaisin kyllä jotain sanoa vielä tämän jälkeenkin.

Kaverini on myös sitä mieltä, että koska ei voi tietää meidän talon sääntöjä, ei ole hänen tehtävänsä lapsia valvoa meillä. Raivostuttavaa! Sitten jos näitä lapsia komentaa, kaverini ilmoittaa lapsilleen: "Lapset, meillä saa hyppiä sohvilla, joten ymmärrän, että täälläkin haluatte niin tehdä. XXX ei halua, että hypitte täällä." Tämän taas lapset tulkitsevat niin, että äidistä on ok, että he hyppivät sohvilla ja niinpä jatkavat sitä edelleen. Tähän kaverini sitten vaan toteaa, että lapset eivät ymmärrä, miksi eivät saisi tehdä sitä täällä kun kotonakin saavat.

Oli kyläpaikassa mitä sääntöjä tahansa, niin ensisijaisesti vanhemmat ovat lapsistaan vastuussa ja korvaavat, jos lapsi jotain rikkoo. En ymmärrä vanhempia, joiden mielestä kyläpaikassa saa lapset tutkia ja katsella ja tonkia laatikoita ja kaappeja mielin määrin. Joskus täällä palstallakin avauduin eräästä lähipiirin lapsesta, joka saa meillä tosiaan tonkia kaikki laatikot ja mitään ei kielletä. Itseäni se raivostutti - varsinkin näiden tunnearvoltaan korvaamattomien esineiden tutkiskelu, minkä siis kielsin ja sain äidin raivostumaan. Täällä sain sitten vain kuraa niskaani, kun olen niin nipo ja elämäni on niin ankeaa, että pitää pientä tutkimusmatkailijaa kieltää. Niin, aika yleistä on se, että oma lapsi saa tehdä mitä vaan toisten kodissa. :(

Vierailija
22/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mielestäni on lapsen äidin vastuulla huolehtia lapsestaan kyläilyvierailulla. Itse katson toimintatapani kyläpaikan mukaan. Jos kyläpaikassa on samanikäisiä lapsia, niin luotan hyvin pitkälle siihen, että koti on lapsiturvallinen ja voin jättää lapseni toiseen huoneeseen leikkimään - silloin sieltä löytyy myös läjäpäin niitä ikäkauteen sopivia kiinnostavia leluja.

Lapsettoman ihmisen kotona (tai jos perheessä olisi isompia lapsia - näitä vain ei omaan tuttavapiiriini kuulu) taas vahdin lastani tarkemmin ja olenpa jopa omin lupineni nostellut koriste-esineitä pienten kätten ulottumattomiin, sillä tiedän miten nopea lapsi voi olla: ei tarvitse kuin pari sekuntia vilkaista muualle niin johan on joku koristekippo lattialla...

Ja ymmärrän senkin, että muut toimivat samalla tavalla. Juuri pari päivää sitten meillä kävi ystäväni oman lapseni ikäisen lapsen kanssa. Tämä vieras lapsi jäi hetkeksi touhuilemaan yksikseen olohuoneeseen ja oli onnistunut repimään yhden kaiuttimen rikki - oma rauhallinen lapsemme ei ole koskaan moista yrittänyt. En nostanut siitä meteliä, koska toki ystäväni oletti kotimme olevan lapselle sopiva kun itsellämme on samanikäinen lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmä naapuri! Olisi vahtinut lastaan, niin ei olisi ollut mitään "myrkytys-vaaraa" ja perintöposliinitkin olisivat vielä ehjiä.

Meillä on alle 2v lapsi ja vahdimme hänen tekemisiään tietenkin aina kylässä käydessämme, näin tekevät kaikki meidän ystävämmekin omien lastensa kanssa, onneksi. En odota, että ihmiset järjestelevät kotinsa sen mukaan minkä ikäisiä lapsia on tulossa kylään, vaan katson itse lapseni perään, ei se nyt niin ylivoimaista voi olla.

Vierailija
24/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta kai se on vanhempien vastuulla huolehtia omista lapsistaan. Jos eivät kuitenkaan sitä tee, niin en mä jäisi sivusta seuraamaan kun hajottavat paikkoja.

Vierailija
25/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun olisi ollut hyvä huomauttaa lapsen äidille siitä muurahais jutusta, heti vierailun alussa. Näin vastuu siitä olisi siirtynyt sille äidille.

Ja sitä vartenhan ihmisillä on kotivakuutuksia, että jos ollaan kylässä ja lapsi vahingossa rikkoo jotain, niin vakuutus korvaa.

Naapurin poika ajoi polkupyörällä meidän auton kylkeen ja heidän kotivakuutus korvasi. Ei me siitä oltu yhtään vihaisia, sillä vahinkoja sattuu ja vakuutukse on niitä varten.

Vierailija
26/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten ei mikään. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, kuin av:n kuvailema nainen (ilmiselvästi keksitty tapaus!). Älkää pliis uskoko ihan kaikkea mitä täällä ihmiset kirjoittaa...

Vierailija
27/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en koskaan tahdo mennä kenellekkään kylään, sillä meillä on pieniä lapsia. Itse ei kylässä kerkeä muute tekemäänkään kuin juosta lasten perässä vahtimassa ja stressata että ne ei koske mihinkään.

Mukavampaa on, että ihmiset tulvat meille kylään, sillä itsekkin saan olla rennosti, kun ei tarvitse pelkää, että jokin menee rikki yms ja aikaa jää seurusteluun.

Vierailija
28/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se on jokaisen kellä on jälkikasvua itse vahdittava omiaan!

sääli että sinulta rikkoontui tavaroita,tuskin saat korvausta niistä. :(

Vierailija
29/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin ei 3.v enää kuulu joka paikkaa tonkia ja koskea...ja kyllä se äidin tehtävä on omiensa perään katsoa ja varsinkin tälläisen tapauksen.Tuskinpa mäkään olisin muistanut mistään muurahaismyrkyistä muistutella..