Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen homma on vahtia kyläileviä lapsia??

Vierailija
13.04.2011 |

Meidän naapuri oli kolme vuotiaan poikansa kanssa meillä kyläilemässä noin viikko sitten.

Meidän omat lapset on jo 12- ja 10-vuotiaat, joten kotikin on sen mukainen. Meillä ei ole mitään lapsilukkoja missään (ei kyllä ollut lasten ollessa pieniäkään..) ja hyllyillä ja pöydillä on koriste-esineitä, maljakoita yms.

No, naapurin poika tutustui ihan estottomasti meidän kotiin äidin katsellessa vierestä. Kävin hakemassa pojan muutaman kerran pois, kun alkoi purkaa tavaroita meidän kirjahyllyn kaapeista. Vihjasin pari kertaa äidille, että meillä ei ole kyllä tapana antaa lasten myllätä paikkoja. Äiti vaan hymyili, että heidän poikansa on niin toimelias, itsenäinen ja oma-aloitteinen. Ok, hyvä niin, olkoon sitä kaikkea kotonaan.

Menimme keittiöön kahville ja poika jäi olohuoneeseen. Pyysin äitiä hakemaan pojan mukaan mehulle ja keksille, koska en halunnyt jättää lasta valvomatta olohuoneeseen. Äiti halusi antaa pojan touhuta omiaan, kun hän nyt tuntuu viihtyvän. Saman tien kuului räsähdys. Menin katsomaan ja näin, että poika oli pyyhkäissyt kukkapöydältä isoäitini perintönä saadut posliiniset koriste-esineet, jotka oli peräisin 40-luvulta. Ne tietysti meni rikki lattialle pudotessaan. Äitikin tuli katsomaan, mutta sanoi vain jaa, jaa, kun aika kireänä kerroin mitä poika rikkoi.

Sillä aikaa touhukas poika oli hakenut pihanoven kynnykselle laitetun muurahaismyrkkyrasian, ja sitä tomerasti ravistellen tuli esittelemään löytöään äidille. Äiti sai minulle kauhean raivarin, että poika olisi voinut kuolla ja syy on minun. Minun olisi pitänyt kerätä myrkyt pois tai vahtia, että lapsi ei pääse niihin käsiksi. Siltä seisomalta naapuri kaappasi pojan kainaloonsa ja pyyhälsi myrskytuulen lailla ulos. Sen jälkeen hän on pitänyt mykkäkoulua, ei edes sano moi. Sanaakaan siitä, että poika rikkoi meillä tavaroita, ei hän ole sanonut eikä anteeksi pyytänyt. On lisäksi paasannut taloyhtiön muille asukkaille miten edesvastuuton olen.

Olen ihan äimistynyt! :O Kyllä me ainakin itse valvoimme lapsiamme kyläpaikoissa, ei se mielestäni ole emännän tehtävä. Vai olenko ihan hakoteillä??

Olen pohtinut myös sitä, että pyytäisin jotain korvausta rikotuista koriste-esineistä, koska niillä oli jo keräilyarvoakin tunnearvon lisäksi. Taitaa olla kyllä turha toivo, kannattaneeko yrittääkään?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos naapurisi joskun lauhtuu, niin älä päästä kotiisi. Sano, että edellinen vierailu tuli niin kalliiksi ettei ei enää kiitos.

Vierailija
2/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun jotkut ei kertakaikkiaan tätä tajua niin ei kai siinä muu auta kun emännän ottaa komentovastuu jos ei halua omaisuuttaan tuhottavan/tärveltävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosi juttu?

Että lapsi sai rikkoa ne perintöastiat ym. mutta äiti hermostui muurahaismyrkystä?

ONko teillä kotivakuutus? Onko ko. perheellä kotivakuutus? Jossa on siis mukana se lapsi-osuus... Sitä kautta voisi kysellä korvausta. Säästä sirpaleet.

Vierailija
4/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äimistyin itsekin tilanteesta niin, että taisi jäädä suukin auki. Ei tuon jaa-jaan lisäksi mitään reaktiota sirpaleisiin, mutta ihan järjetön raivari siitä myrkystä. Naapuri haukkui minut ihan pystyyn.

Myrkky on tietysti myrkkyä, mutta noi rasiat on kyllä melko turvallisia ellei niitä nyt suuhunsa ala tunkea. Senkin takia aika voimakas reaktio..

Meillä on kotivakuukutus, mutta se ei tässä tapauksessa korvaa. Jos meidän omat lapset olisi rikkoneet ne, niin sitten olisi saattanut jotain saadakin. Tosin en tiedä miten niiden arvon olisi voinut todistaa, kun meillä on vain sanallinen arvio niiden arvosta (80 - 100 e kappale ja kaksi esinettä).

En ole naapurin kanssa asiasta jutellut, koska olen odotellut josko hän tulisi selvittämään asiaa. Ei taida tulla. Täytynee mennä koputtelemaan heidän ovelle ja kysymään miten asia hoidetaan.

ap

Vierailija
5/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi taas uskoa, että on tommosia lapasia kuin sinä ap... Miksi ihmeessä et voinut suoraan sanoa äidille, että pidä lapsestasi huoli tai sitten mennään kahvittelemaan sinun luokse???

Oma mokasi.

Vierailija
6/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaadit korvausta rikkimenneistä tavaroista! Ihan selväähän se on, että heidän on ne korvattava, edes jotenkin.

Vierailija
7/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten saat suurin piirtein lastenmyrkyttäjän maineen.

Kyseinen äiti oli täysi idiootti, se on tietenkin HÄNEN velvollisuutensa valvoa lastaan. "Talo elää tavallaan, vieraat tulee ajallaan".

Vierailija
8/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikoituista esineistä perään.

Vierailija
9/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi taas uskoa, että on tommosia lapasia kuin sinä ap... Miksi ihmeessä et voinut suoraan sanoa äidille, että pidä lapsestasi huoli tai sitten mennään kahvittelemaan sinun luokse???

Oma mokasi.

Pyysin äitiä hakemaan lapsen keittiöön, pois olohuoneesta. Lapsi oli yksinään olohuoneessa korkeintaan pari minuuttia, mutta tällä kertaa se riitti. Jos olisin tiennyt pojan rikkovan tavaroita, niin en tietenkään olisi jättänyt häntä valvomatta sekunniksikaan. Mutta kristallipallomme oli tapahtumahetkellä huollossa, joten...

ap

Vierailija
10/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa kodissani. Jos mennään näpelöimään tavaroita, jotka ei lapsille kuulu, niin varmasti asiasta sanon ja jos ekalla (hyvällä) ei mene perille, niin sitten sanon pahasti. Vanhempi vetäköön herneen nokkaansa jos haluaa, tää on vapaa maa, mutta mun koti on mun koti. Ja meillä siis kolme lasta, joten suurinpiirtein tiedän mistä puhun. tuosta myrkkyrasiasta oon samaa mieltä naapurisi kanssa, sen oisin kyllä nostanut pois esiltä, kun tulossa on noin pieni vieras. saman oisin tehnyt, jos joku olisi tullut koiransa kanssa meille kylään.

Vierailija
11/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vanhemmista kuvittelee kylään tullessaan saavansa automaattisesti lomaa vanhemmuudestaan, ja antavat muksujensa mellastaa mielin määrin, jos kutsuja ei kehtaa asiaan puuttua. Noita on nähty jo 1980-luvulla, omissa sukulaisissanikin.

Itse puutun kyläilyllä olevien lasten käytökseen, jos tarvetta on, oli sitten kyse siisteydestä tai muiden lasten kanssa toimimisesta.

Vierailija
12/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän naapurin lapset ovat kulkeneet itsenäisesti meillä leikkimässä jo 2-vuotiaasta.. on naarmutettu autoja leikkikaluilla, katkottu omenapuita ja muuta mukavaa. Kun ei ole itse edes tiennyt ko. lasten olevan taas meillä leikkimässä. Paha olisi siis vahtiakaan kun tullaan koska vaan. Ei musta ole ainakaan karjumaan heti naapureille että koittakaas nyt pitää nämä lapset omalla puolella. Kuitenkin omakotitalossa asutaan ja tarkoitus aika pitkäänkin asua.. onneksi ne lapset on jo vähän isompia että on mennyt perille edes sellaiset asiat että meidän autotalliin ei mennä leikkimään ja silloin ei tarvitse meillä leikkiä kun emme ole kotona (monesti on oltu pihassa leikkimässä kun tulemme kotiin..)

Vierailija
13/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää vahtia lastaan, mutta jos noin ikävä mamma olis meillä kylässä ja meno samanlaista, olisin itse ottanut sen lapsen kainaloon, kun siirrytään kahvittelemaan, osaan tehdä niin ja teen, jos tarve vaatii. Ja tottakait pyydät korvaamaan vahingot.

Vierailija
14/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollaista ystävää ja naapuria välttelisin mielelläni, koska en halua olla tekemisissä ikävien ihmisten kanssa.

Vierailija
15/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kanssa oikein osaa ajatella, että olisin toiminut ap:n mainitsemalla tavalla eli olisin tyytynyt vain vihjailemaan.

Lähden siitä, että meillä on meidän säännöt kotona. En voi olettaa muiden niitä tietävän ellen erikseen niistä sano. Mulla ei siis tulisi mieleenkään päästää sellaista tilannetta syntymään jossa 3 v olisi yksin toisessa huoneessa.

Olisihan siinä voinut ihan hyvin tehdä niin, että olisit vaan nostanut 3-vuotiaan keittiöön ja tarjonnut keksiä.

Mulla ei tosin tulisi myös mieleenkään jättää myrkkyjä esiin. Ei meillä ladattuja aseitakaan ole nurkissa, vaikka en aktiivisesti pelkää, että joku niitä lähtisi sormeilemaan.

Vierailija
16/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat katsovat lapsiensa perään ja kylässä ollaan entistä tarkempia. eräs ystävistäni ei seuraa yhtään mitä hänen lapsensa touhuaa meillä, rasittavaa komentaa äitiä seuraamaan lastansa.

Vierailija
17/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnistaa siitä, että juttua tulee niin sujuvasti niin sujuvasti ja mahdollisimman seikkaperäisesti kerrottuna.

Vierailija
18/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne lapset siirretään pois tavaroiden luota. ymmärrän sinua ap.

Vierailija
19/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitähän tietysti löytyy joka junaan, mutta itse olen kyllä mukeloni vahtinut. Paljon käyty esim. paikoissa missä ei lapsia ole tai että ovat vanhempia. Meillä on lapsen omia leluja mukana ym. ja pidän huolen ettei kaappeihin jne. mennä puuttumaan.

Ihmettelen aina näitä aloituksia.

Vierailija
20/29 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on oman vanhempansa vastuulla. Ellei hän osaa pitää lastaan aisoissa on emännän/ isännän velvollisuus käskeä häntä siihen. Ellei sekään auta, voi emäntä/ isäntä hillitä kyläilevää lasta.

Luulen että ap:n naapurin nykyinen käytös johtuu siitä, että häntä jälkijättöisesti nolottaa, ettei ottanut mitään kantaa perintöastioiden rikkomiseen. Eikä hän osaa tulla suoraan ap:n luo selvittämään asiaa.

Ihmiset on sosiaalisesti niin tolloja nykyään, eivät tajua että koko maailma ei ole heidän kotinsa, tilanteentaju on ihan hakusessa jne.

Sympatiaa, ap! :-)