hyötypuutarha haaveissa
Mulla pihalla noin 4m tilaa siihen saisi ainakin metrin levyisen ja tuon 4m pitkän laatikon johon haluaisin alkaa kasvattamaan hyötykasveja. Paikka on puolivarjoisa. Mitkähän tulee keskenään toimeen ja mistä nyt ehkä satoakin saisi? Miten taimet leviää, siis kuinka monta mitäkin täytyy ostaa? Ajattelin ainakin kesäkurpitsaa laittaa...
Kommentit (9)
Kesäkurpitsa vaatii sitten ympärilleen kasvutilaa ainakin metrin, jos ei enemmänkin. Muuten voit kyllä ihan kaikkea kokeilla tuossa.
Puutarhanettiä suosittelen.
Sieltä löytyy ihan hyötypuutarha osio, josta löytyy paljon tietoa.
ja lainata hyötypuutarhakirjoja. Niitä voi tosin ostaakin, jos on rahaa. Lena israelssonilta on tullut juuri uusi kirja aiheesta (aiempi massiivinen Keittiöpuutarhuri -kirja on jo klassikko). Suosittelen myös kirjaa keittiöpuutarhan 3 vuodenaikaa, siinä on hyvin kuvattu ns. kumppanuuskasvit ja kasvit, mitä ei pidä kasvattaa rinnakkain.
toukokuun alkupuolella kannattaa laittaa ne esikasvatukseen. Ne tarvitsevat vahvaa maata, lämpöä, lannoitusta ja paljon vettä. Kun kurpitsahedelmä alkaa muotoutua, laita sen alle sanomalehti tai olkia tms. ettei se saa kosteutta maaperästä. KAsvi on hallanarka, joten istuta taimi ulos vasta kun maaperä ja ilma on yölläkin 10-12 astetta. Käytä hallaharsoa. Kurpitsaa kannattaisi kasvattaa ns. lämpöpenkissä ja katteessa.
Jos syöt salaattia, salaatti on oivaa kasvatettavaa, sillä salaatit kärsivät aina kuljetuksista - tuore salaatti on usein parempaa.
yrtit ovat toinen suositeltava kasvatettava.
itse suosin myös kuukausimansikoita ja kirsikkatomaatteja. Kasvatan niitä parvekelaatikoissa vajaan/aitaan ripustettuna aurinkoisella paikalla. Ne sopivat hyvin parvekeviljelyynkin ja pienille pihoille.
Suosittelen tosiaan jonkun kirjan lukemista, sillä niissä on asia tiivistetyssä, jäsennellyssä muodossa. Nettikin on hyvä, mutta kokonaiskuvan saaminen voi olla työläämpää. Tosin jos viljelet vain vaikka kurpitsaa, perustiedot tästä varmaan sinulle riittää, etkä tarvitse tietää kaikkea.
ne täytyy lukea joko tuosiaan jostain puutarhakirjasta tai sit ihan siemenpussista, jossa kerrotaan rivivälit ja taimivälit.
Monet hyötypuutarhan kasvit ovat yksivuotisia, jolloin sun täytyy ostaa/kylvää niin monta tainta kuin niitä haluat ja saat mahtumaan. Monivuotisia ovat lähinnä yrtit joista kyllä jokseenkin kaikki muut paitsi rakuunat usein leviävät sitten reippaasti.
Niillä kesäkurpitsoilla käytännössä täytät koko masvimaasi. Tuohon mahtuu 4-6 tainta koko penkkiin ja koska kesäkurpitsa vaatii pölytystä, taimia pitäisi olla ainakin 3-4, että satoa on syytä toivoa. No ne 3 mahtuu puoleen penkkiin ja kesäkurpitsaa on tosi helppo kasvattaa siemenestä, mutta ehkä kuitenkin haluat jotain muutakin? Suosittelen just yrttejä ja salaatteja, pinaattia ja mangoldia, joita kaikkia voi kylvää pari kertaa kesän aikana, jotta satoa saa pitempään. Jos kyklvää vain kerran nin juhannuksen jälkeinen elämä on aika ankeaa.
jotta satoa on saatavilla koko kesän. Sinuna laittaisin kesäkurpitsoille omat multa/kompostipedit
erikseen jonnekin pihalle, jos tilaa on, ja tuohon hienoon lavaan laittaisin sitten salaattia, pinaattia yms. pientä naposteltavaa.
Pihalle voi muutenkin yhdistellä hyötykasveja ja koristekasveja sekaisin samoihin penkkeihin, sillä hyvin monet hyötykasvit ovat koristeellisia.
Kaikenlisäksi monet kukat, kuten samettikukat, krassti ja kehäkukat karkottavat tuhohyönteisiä ja
hyötykasvit hyötyvät niiden läsnäolosta. Kehäkukkaa ja krassia voi muuten syödä, ne tuovat väriä salaatteihin ja jälkiruokiin (kukinnot).
pitääkö ryöpätä niin kuin ennen muinoin kaikissa ruokaresepteissä neuvotaan? Vai voiko käyttää tuoreena esim. salaattiin?
Itse kasvattelen rivitalopihassa tomaatteja (isoja ja kirsikkatomaatteja), salaatteja, yrttejä, herneitä, paprikaa ja chilejä.
Nyt yritän tänä kesänä kasvattaa uutuutena purjoa, avomaakurkkua sekä kurpitsaa, saa nähdä onnistuuko
mutta kyllä sitä voi niissäkin käyttää, ei ole pakko ryöpätä. Mä laitan sitä keittoihin ja vokkeihin ja vihannespaistoksiin ja makaronilaatikkoon (silppuna) ja...
Eli salaattia, tilliä, persiljaa, ruohosipulia. Avomaankurkku ja kesäkurpitsa on myös helppoja. Jos laatikon takareunaan laittaa jonkun ritilikön, sinnehän voisi kylvää hernettä.
Aika mittavan kokoinen kysymys :) Ei taida tällä palstalla riittää aika vastaamaan tuohon. Itse olen viljellyt kaikkea pientä jo kuutisen vuotta, ja silti tuntuu että olen ihan noviisi!
Kannattaa käydä tutustumassa puutarhanettiin. Se on pohjaton tietolaari ja sieltä saa vastauksen pulmaan kuin pulmaan. Ihan loistava keskustelupalsta! http://puutarha.net/