Jos ei edes tiedä, minä päivänä lapsilisä tulee tilille, ei silloin tarvitse sitä!!!
Tätä mieltä minä olen. Hyvätuloisten lapsilisät voisi lakkauttaa.
Kommentit (62)
Jotkut meistä ajattelevat, että vanhemmilla on myös velvollisuus kasvattaa lapsiaan vastuullisiksi aikuisiksi. Meidän elämäntapoihin ei kuulu tupakointi eikä viikonlopun känni - moni pienituloinen pitää tupakointia ja kännäämistä ihan normijuttuna, ja saa siihen kulutettua helposti ylikin 100 euroa / kk ja sitten onkin tosi hätä siitä lapsilisästä.
Niin, ihan tällainen teoreettinen kysymys - jos meillä olisi pienemmät tulot ja säästäisimme edelleen sen, mikä teiltä menee viinaan ja tupakkaan, emme voisi laittaa sitä lapsen tilille, koska jonkun mielestä se olisi epäreilua??? Missä menee se tuloraja???
Olen itse ollut pienituloinen, alle 1000 eur/kk brutto vielä 10 vuotta sitten - tehnyt avustustyötä hyväntekeväisyysjärjestössä. Jaoin avustuksia ihmisille, joiden tulot olivat suuremmat kuin itselläni, pitivät vielä että heillä on "oikeus" näihin hyväntekeväisyysjärjestön kovalla työllä keräämiin rahoihin. Jossain vaiheessa alkoi vähän ihmetyttää, kun näillä avustuksia tarvitsevilla oli varaa autoon, tupakointiin, ryyppäämiseen, uusimpiin kännyköihin. Itse pärjäsin ihan kohtuullisesti omilla pienillä tuloillani. Ja sitten kun alkoi harmittaa nuo liian pienet tulot, en mennyt sossun luukulle, vaan tein päivät työtä ja opiskelin illat yli neljä vuotta, ja sain kuin sainkin ihan hyvätuloisen duunin.
Eli mulla on mielestäni perspektiiviä kasvattaa lastani, ja kyllä - siihen kuuluu se, että lapselle säästetään rahaa, kun se kerran on mahdollista. Jos taloudellinen tilanteemme muuttuu - niin kuin on täysin mahdollista, perheessämme on myös ollut työttömyyttä - sitten muutetaan elämäntapoja ja eletään sen tilanteen mukaan.
Ihan kaikista hyvätuloisten lapsista ei kasvateta kiusankappaleita eikä pröystäilijöitä, on myös sellaisia, joita yritetään ohjata ahkeruuteen ja omien kykyjen mukaisiin opintohin & työntekoon.
En ymmärrä miksi lapsestani tulisi talousasioissa vastuuton tai miksi hänen ei pitäisi hankkia kesätöitä ihan niin kuin muidenkin normaalien ihmisten, jos hänen vanhempansa säästävät tulevaisuuden varalle. En myöskään ymmärrä, miksi hän lähtisi etelään ryyppäämään - ainakaan meiltä tai tuttaviltamme hän ei tällaista esimerkkiä tule saamaan... Toivottavasti hän ei myöskään törmää sinuun ja lapsiisi, jottei teidän esimerkkinne & katkeruutenne tartu :-) Omalle elämälleen voi nimittäin tehdä aika paljonkin...
Mietin pitkään, että oletko ollenkaan lukenut kirjoitustani, kun väität meidän olevan pienituloisia, tupakoivia ja viinaanmeneviä...
No, voin lohduttaa, että näin ei ole. Niin kuin kirjoitin, olemme keskituloisia, ja myös kirjoitin, että 18-vuotiaat hemmotellut lapset yleensä käyttävät melkoisesti viinaa, jos he saavat yllättäen paljon rahaa käyttöönsä. Kokemusta on siinä mielessä, että olen lukion opettaja, ja näen tätä päivittäin. Opetan hyvämaineisessa lukiossa, jossa oppilaiden vanhemmat ovat todellakin varakkaimmasta päästä - usein. Lapset saavat lähes rajattomasti rahaa käyttöönsä ja tuhlaavat ne viikonloppuina tehtyihin mökkireissuihin ja etelänmatkoihin, jotka esim. ajoittuvat sopivasti lukulomalle ennen yo-kirjoituksia.
Säästämistä ei opi, jos raha lojuu vanhempien toimesta pankkitilillä, kunnes täyttää 18 vuotta. Säästämisen oppii nimenomaan siten, että saa käteensä rahaa, josta pitää itse päättää, mitä käyttää ja mitä kuluttaa. Olenkin varma, että itse olette oppineet säästämisen vanhempienne käytännön esimerkeillä: kun sitä rahaa ei ole yllin kyllin, sitä joudutaan pihistelemään, ja lapsetkin oppivat, että kaikkea ei voi saada. Omat lapsenne sen sijaan tulevat saamaan valtiolta ilmaista rahaa, jonka eteen eivät ole tehneet yhtään mitään. Tiesitkö, että jo alakoulun viimeisiltä luokilta lähtien lasten tärkeimmät esimerkit eivät suinkaan ole vanhemmat vaan luokkatoverit? Jos te ette tee ryyppyreissuja, ei se automaattisesti tarkoita, etteivätkö lapsenne niitä tekisi. Aikamoista kaikkivoipaisuutta ajatella noin. Toki kasvatuksella varmasti saadaan paljon aikaan, mutta edelleen korostan, että ilmainen raha on aina saatu ilman työtä ja vaivaa, ja kun se vielä on kaiken sen normaalin ylläpidon päälle, on selvää, että nuori saattaa riehaantua. Eivät kaikki, en esim. minä, mutta moni muu.
Omalla ilmaisella rahallani minä opiskelin. Vanhempani olivat kuitenkin juuri näitä varattomia, ja olin koko lapsuuteni joutunut pihistelemään kaikesta. 10-vuotiaaseen asti ajelin isosetäni polkupyörällä (!), kunnes mentiin juhlallisesti pankkiin, nostettiin tililtä lapsilisät ja ostettiin niillä polkupyörä. Sitten taas kuukaudesta toiseen muistuteltiin, että et voi saada sitä ja sitä, ellet käytä niitä lapsilisiä, ja jos käytät ne, niin sitten et voi säästää johonkin suurempaan juttuun. Teini-iässä sitten meninkin jo kesätöihin, jotta sain ostettua itselleni vaatteita.
Olen edelleen sitä mieltä, että lapsilisille pitäisi saada jokin katto - ja siis olen keskituloinen, joten se katto varmaan koskisi minuakin. En ymmärrä, mitä saavutetaan tällä "mulle kaikki, mitä voidaan valtiosta irti saada" -mentaliteetilla. Eikö lapsia pitäisi ennemminkin kasvattaa tukemaan heikompia ja auttamaan vähäosaisia, ymmärtämään työn merkityksen ja sen, että ilmaiseksi ei voi saada mitään? Se ilmainen raha on nimittäin aina jostain muusta tai joltain muulta pois. Itseäni suorastaan ällöttää ajatus noista rahoista tilillä lojumassa, kun samaan aikaan lukuisat vanhukset lojuvat sairaaloissa ja vanhainkodeissa omassa ulosteessaan unohdettuina.
paljon edullisempaa maksaa lapsilisä kaikkista lapsista kuin alkaa syynätä kunkin tuloja. Voi sitä valitusten määrää niiden ostalta, jotka ovat siinä rajalla.
Ja nykyään esim. pääkaupunkiseudulla asuminen maksaa niin älyttömästi, että ei niistä hyvistäkään tuloista riitä yleensä elämiseen kovin hyvin.
Pienituloiset unohtaa, miten kova Suomen veroprogressio on.