Jos ei edes tiedä, minä päivänä lapsilisä tulee tilille, ei silloin tarvitse sitä!!!
Tätä mieltä minä olen. Hyvätuloisten lapsilisät voisi lakkauttaa.
Kommentit (62)
Ja nimenomaan lapsiperheiden ja ei-lapsiperheiden välillä, ei rikkaiden ja köyhien.
Eli jos on matalapalkka-alalla ja lapsia niin lapsilisä tasaa menoerää verrattuna toiseen matalapalkka-alalla olevaan jolla ei ole lapsia. Samoin hyväpalkkaisella lapsiperheellä verrattuna toiseen hyväpalkkaiseen perheeseen jolla ei ole lapsia.
Joten yhtä hyvin ne kuuluu rikkaille kuin köyhillekin.
Olen äänestänyt, enkä äänestänyt kokoomusta.
On täällä huonotuloisiakin jotka käy töissä. Itse olen ansainnut jokainen lantin, ja elänyt säästäväisesti. Ei ole perintöjä eikä tule, koska olen ihan työläisperheestä kotoisin. Mutta meillä kannustettiin opiskelemaan, ja hankkimaan elantonsa työtä tekemällä. Ja todellakin katson että lapsilisiin olen oikeutettu, vaikka ei tarvii joka penniä enää laskea.
jotka käy töissä? Paistaa niin läpi, mitä puoluetta sinäkin edustat! ap
Jos minulla ei olisi lapsia, niin koko palkkani joka on ihan ok hyvä, olisi käytettävissä veroihin ja omaan kulutukseeni. En saa edes mitään lapsivähennyksiä verotuksessa, joten on hyvin kohtuullista, että myös minun tulonmenetystäni tasataan lapsilisän muodossa. Todennäköisesti palkkani olisi ilman 3 äitiyslomaa ja hoitovapaajaksoja huomattavasti nykyistä parempi. Ja juu en tiedä ihan tarkkaan koska ne lapsilisät tulee, koska en suunnittele budjettiani päivän tarkasti. Onneksi on rahaa maksaa laskut aikanaan ja säästönkin vielä jää. Huonotuloisetkin voisi mennä vaikka töihin...
että tienaa tarpeeksi. Jos oikeasti perheen elatus on niin kiikun kaakun, että satanen ratkaisee, on lapsiluku väärin mitoitettu elatuskykyyn nähden. 2.
Sillä ei ole mitään väliä että on jo kouluaikana päättänyt menestyä urallaan ja tehnyt määrätietoisesti työtä sen eteen että tulee joskus ansaitsemaan suurta palkkaa. Se on kaikki pois niiltä jotka eivät ole pelanneet korttejaan yhtä fiksusti, ovat ajelehtineet nuoruuden ja tulevat toimeen kitkutellen.
Loppujen lopuksi se lapsilisä ei edes ole niin merkityksellinen potti valtion kassassa.
Tästä syystä sinun täytyy tietää, milloin se on siellä. Mutta jos lapsilisä jää kuun lopuksi käyttämättä tai käytät sen johonkin extraan, et oikeasti tarvitse sitä. ap
Minä tiedän tarkkaan, paljonko saan rahaa kuuukaudessa kokonaisuudessa. En kyttää lapsilisäpäiviä koska tiedän muutenkin paljonko rahaa voin kuluttaa ja lapsilisät sisältyvät siihen. En siis törsää rahapäivinä vaan elän samalla budjetilla päivästä toiseen.
Suunnittelen kuukauden budjetin ja voin kuun puolessa välissä laskea, että laitan nyt kauppaan tämän verran kun lapsilisät tulee vielä kuun lopussa ja en tiedä tarkkaa päivää. (bruttopalkka alle 2000e)
Taitaa olla talouden hallinta ap:lta vähän hukassa. Jos elää budjetin mukaan, niin sillä ei ihan oikeasti ole väliä tuleeko se lapsilisä 15 pvä vai viimeinen päivä. Silti se voi olla äärimmäisen tärkeä tulo perheelle.
tulee tililleni ja tarvitsemme senkin rahan. (Vaikka saammekin kuukaudessa aika paljon palkkarahaa ja muita tuloja). Itse ottaisin kaikki tuet kotiäideiltä pois. Varsinkin lapsilisän. Kun on kotona niin ei mee lapsiin niin paljon rahaa. MIelstäni kotona olemista ei pitäisi tukea ollenkaan.
Oletko oikeasti tätä mieltä?Eli kun mä olin lasten kanssa kotona ja ittekseni niin meidän olisi pitänyt muuttaa....???minne???
Tilillä on aina kuukausipalkan verran rahaa. ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Autoton, vuokralla asuva, ei juuri meikkaava nainen ei niin kauheasti kuluta. Silti lapsilisä tulee tarpeeseen.
luuletko sä että paljon meikkaavilla menee ihan suurikin osa tuloista niihin meikkeihin?!!!
Jotkut meistä ajattelevat, että vanhemmilla on myös velvollisuus kasvattaa lapsiaan vastuullisiksi aikuisiksi. Meidän elämäntapoihin ei kuulu tupakointi eikä viikonlopun känni - moni pienituloinen pitää tupakointia ja kännäämistä ihan normijuttuna, ja saa siihen kulutettua helposti ylikin 100 euroa / kk ja sitten onkin tosi hätä siitä lapsilisästä.
Niin, ihan tällainen teoreettinen kysymys - jos meillä olisi pienemmät tulot ja säästäisimme edelleen sen, mikä teiltä menee viinaan ja tupakkaan, emme voisi laittaa sitä lapsen tilille, koska jonkun mielestä se olisi epäreilua??? Missä menee se tuloraja???
Olen itse ollut pienituloinen, alle 1000 eur/kk brutto vielä 10 vuotta sitten - tehnyt avustustyötä hyväntekeväisyysjärjestössä. Jaoin avustuksia ihmisille, joiden tulot olivat suuremmat kuin itselläni, pitivät vielä että heillä on "oikeus" näihin hyväntekeväisyysjärjestön kovalla työllä keräämiin rahoihin. Jossain vaiheessa alkoi vähän ihmetyttää, kun näillä avustuksia tarvitsevilla oli varaa autoon, tupakointiin, ryyppäämiseen, uusimpiin kännyköihin. Itse pärjäsin ihan kohtuullisesti omilla pienillä tuloillani. Ja sitten kun alkoi harmittaa nuo liian pienet tulot, en mennyt sossun luukulle, vaan tein päivät työtä ja opiskelin illat yli neljä vuotta, ja sain kuin sainkin ihan hyvätuloisen duunin.
Eli mulla on mielestäni perspektiiviä kasvattaa lastani, ja kyllä - siihen kuuluu se, että lapselle säästetään rahaa, kun se kerran on mahdollista. Jos taloudellinen tilanteemme muuttuu - niin kuin on täysin mahdollista, perheessämme on myös ollut työttömyyttä - sitten muutetaan elämäntapoja ja eletään sen tilanteen mukaan.
Ihan kaikista hyvätuloisten lapsista ei kasvateta kiusankappaleita eikä pröystäilijöitä, on myös sellaisia, joita yritetään ohjata ahkeruuteen ja omien kykyjen mukaisiin opintohin & työntekoon.
En ymmärrä miksi lapsestani tulisi talousasioissa vastuuton tai miksi hänen ei pitäisi hankkia kesätöitä ihan niin kuin muidenkin normaalien ihmisten, jos hänen vanhempansa säästävät tulevaisuuden varalle. En myöskään ymmärrä, miksi hän lähtisi etelään ryyppäämään - ainakaan meiltä tai tuttaviltamme hän ei tällaista esimerkkiä tule saamaan... Toivottavasti hän ei myöskään törmää sinuun ja lapsiisi, jottei teidän esimerkkinne & katkeruutenne tartu :-) Omalle elämälleen voi nimittäin tehdä aika paljonkin...
en suostu myöskään maksamaan enää veroja. t. hyvätuloinen, jolle lapsilisä on ainoa jonka saa, muu kaikki viedään
Senhän sä kai voit itse päättää, maksatko veroja vai et =D
Jos lapsilisät maksetaan vain köyhimmille ne muuttuvat tarpeettomiksi suurimmalle osalle kansaa. Kuka niiden olemassaoloa silloin puolustaa? Kokoomus? Sallikaa minun nauraa!
Ihmiset ovat sietämättömän itsekkäitä, ja mitä varakkaampi ihminen, sitä itsekkäämpi.
Kumpi on itsekkäämpi; se, joka pitää kiinni itse tienaamistaan rahoista, vai se, joka vasitikkeetta niitä rahoja itselleen vaatii?
Ei mitään logiikkaa. En seuraa pankin tapahtumia. Jotain rahaa tulee kuun alkupuolella, jotain puolivälissä, en tiedä minä päivänä tulee lapsilisä, tasaisesti käytetään ja lähes kaikki menee. Miehen palkka 1300e, itsellä pelkät tuet. Hyvätuloisuudesta ei voi siis puhua.
että tietää milloin raha tulee ja paljonko sitä tulee. ap
Jos et sen vertaa tiedä, mitä budjetti tarkoittaa niin jätä kommentoimatta.
Jos toiset meistä osaavat suunnitella asioita vähän eteenkin päin niin mitä pahaa siinä on?
T. Itsekin pienituloinen, mutta taloutensa hallitseva
Tästä syystä sinun täytyy tietää, milloin se on siellä. Mutta jos lapsilisä jää kuun lopuksi käyttämättä tai käytät sen johonkin extraan, et oikeasti tarvitse sitä. ap
Minä tiedän tarkkaan, paljonko saan rahaa kuuukaudessa kokonaisuudessa. En kyttää lapsilisäpäiviä koska tiedän muutenkin paljonko rahaa voin kuluttaa ja lapsilisät sisältyvät siihen. En siis törsää rahapäivinä vaan elän samalla budjetilla päivästä toiseen.
Mitä väliä sillä on, tuleeko raha ensimmäinen vai viimeinen päivä, jos on elämäntapa sellainen, että aina on pahanpäivän vara, jos esim. pyykkikone hajoaa. Kun on kuukausibudjetti, riittää, että tietää että lapsilisä tulee kerran kuussa ja uudelleen seuraavassa kuussa. Päivämäärällä ei ole mitään väliä. Ei pidä elää kädestä suuhun vaan aina pitää olla tilillä se hätävara, jos vaikka autosta puhkeaa rengas ja pitää käydä ostamassa uusi, että pääsee aamulla töihin.
Ei mitään logiikkaa. En seuraa pankin tapahtumia. Jotain rahaa tulee kuun alkupuolella, jotain puolivälissä, en tiedä minä päivänä tulee lapsilisä, tasaisesti käytetään ja lähes kaikki menee. Miehen palkka 1300e, itsellä pelkät tuet. Hyvätuloisuudesta ei voi siis puhua.
Eli teilläkin on kuukausibudjetti ihan hyvin hallinnassa eikä ole niin väliä, mille päivälle raha tulee tilille, koska se riittää koko kuun menoihin. Ap ei vaan tajua tätä. Ap vissiin kuuluu niihin, jotka heti tuhlaa, jos tilillä on eurokaan rahaa.
tilille. mielestäni pienipalkkaisen kannattaa tehdä näin, eikä tuhlata kaikkea.
20 vuotta olen maksanut 40 % tuloistani veroa, mieheni samoin. Käytännössä kymppitonnin kuukaudessa. Joten hieman ollaan saamapuolella... 2
mitäs teit lapsia!!
Me olemme hyvätuloinen perhe ja lapsilisät menevät kerran vuodessa lapsen arvo-osuustilille ostettaviin osakkeisiin.
Toisaalta sekä minä että mieheni olemme perheistä, joissa lapsilisät käytettiin tarpeeseen, lasten vaatteisiin ym. kuluihin.
tulee tililleni ja tarvitsemme senkin rahan. (Vaikka saammekin kuukaudessa aika paljon palkkarahaa ja muita tuloja). Itse ottaisin kaikki tuet kotiäideiltä pois. Varsinkin lapsilisän. Kun on kotona niin ei mee lapsiin niin paljon rahaa. MIelstäni kotona olemista ei pitäisi tukea ollenkaan.
siis sun pitäis saada lapsilisä mut mun ei koska olen 1-vuotiaan kanssa kotona??alastiko lapset on?kusee lattialle??syö vettä??leikki varpaillaan??kuulehan sun ajatusmalli on aika huvittava..mielestäni saisit maksaa 100 % hoitomaksus ite,siis todelliset kustannukset..
on varmaan jo mietittynä kohdekin, minne nämä hyvätuloisten veroeurot tulisi laittaa heidän omien lapsilisien sijaan?
Varmaan hänelle itselleen, että voisi odottaa niiden raksahtavan tililleen?
Joku järki kerjätessäkin...
Kaikki yhteiskunnan tulonsiirrot on tarkoitettu tasoittamaan tuloeroja ja antamaan tasavertaiset lähtökohdat lapsille esim. koulutuksen, terveyden yms. suhteen. Jos lapsilisät menevät suoraan tilille mahdollistamaan Nico-Jannican osakekeinottelun tai ryyppyreissut etelään, on tässä yhteiskunnassa jotakin pielessä.
Itse olen keskituloinen niin kuin miehenikin. Juuri nyt hoitovapaalla lapsilisät menevät ja luultavasti vielä pari vuotta hoitovapaan päätyttyäkin, kun taloutemme on nyt vedetty niin tiukalle. Mutta muutaman vuoden päästä meidän tuloillamme ne lapsilisät ovat ylimääräistä, joilla kustannamme joko kesälomamatkojamme tai sitten kerrytämme lastemme tiliä.
Olen vastuuntuntoinen kansalainen, jota hirvittää esim. maamme velat. Mietin ahkerasti säästökohteita ja näen kyllä tässä ihan selvän säästökohteen. Kysymys ei ole siitä, että pitäisi saada jotakin takaisin, koska maksaa veroja. Me saamme jokainen verorahoillemme vastinetta tavalla tai toisella, ja suurin hyöty on se, että kun mahdollistetaan niiden köyhimpien perheiden lasten koulunkäynti, terveydenhuolto ja ylipäätään hyvinvointi, ehkäistään tehokkaasti slummiutumista, rikollisuutta ja epätasa-arvosta johtuvaa katkeruutta.
En tajua sitä itsekkyyden määrä, että kun minulla pyyhkii hyvin, haluan, että saan samat kuin ne köyhät, koska muuten on minulta jotakin pois. Periaatteessa siis te rikkaat lapsilisien puolustajat ajattelette jokseenkin samoin kuin esim. kommunistit: kaikesta työstä sama palkka. Te vain ette ole valmiita tuohon palkkojen tasapäistämiseen mutta tukien tasapäistäminen - oli sitten tarvetta tai ei - tuntuu olevan aina yhtä tärkeää. Hei, miksi ette vaatisi itsellenne työttömyyskorvaustakin? Niin, ja saahan jotkut toimeentulotukeakin. Ajatelkaapa, kuinka rikas se Janica-Nicholas onkaan, kun saa noin paljon tulonsiirtoja itselleen, kun täytyyhän sen saada, kun ne naapuritkin saa...
Ja sitten ihmetellään, miksi suomalaiset ovat niin kateellista kansaa...
Mielestäni olisi aivan reilua ja järkevää, että kaikille tulonsiirroille asetetaan kattoraja. Jos puolisoiden yhteenlasketut tulot ylittävät tietyn rajan, olisi vain kohtuullista, että he eivät saisi kaikkia tulonsiirtoja. Jos taas jotain yllättävää sattuisi - työttömyyttä, sairastumista jne. - niin aivan samalla tavalla niitä tulonsiirtoja alkaisi kertyä. Jos tulevaisuus huolettaa, niin siirtäkää siitä omasta palkastanne sinne lapsen tilille se 100 euroa/kk, niin ette jää tyhjän päälle. Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi kustantaa teille se mahdollinen puskurirahasto, jota ette luultavimmin koskaan tarvitse?
Kun teidän pikkupilttinne saa lapsilisärahat käyttöönsä ja tuhlaa ne esim. etelänmatkaan tai ryypiskelyyn, tuntuu aika pahalta ajatella, että niillä samoilla rahoilla toisissa perheissä on laskettu sentilleen ruokaan riittävät rahat tai maksettu kirpparikumisaappaat taaperolle. Se kirpparisaapastaapero saattaa 18-vuotiaana huhkia kesätöissä saadakseen itselleen opiskelurahaa, kun kaverinsa ryyppää ja rilluttelee verorahoilla. Tällaista näytelmää en halua olla tukemassa - en omien lasteni kohdalla enkä muiden.
Ihmiset ovat sietämättömän itsekkäitä, ja mitä varakkaampi ihminen, sitä itsekkäämpi.