Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun mielestä on outoa että joudutaan maksamaan täysi päivähoitomaksu

Vierailija
12.04.2011 |

vaikka meidän dysfasia lapsen on pakko olla hoidossa että oppii puhumaan ja saa apua.

Ja mä en taas voi tehdä kuin satunnaisia töitä koska päiväkodin aukioloaika ja terapiat rajoittaa työntekoa ja mies tienaa sitten juuri sen verran että täysi maksu menee:((

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ilmoittanut töihin olevani hoitovapaalla, kunnes lapsi täyttää kolme. Sitten tulikin lääkärin lausunto, että suosittelee osapäivähoitoa kuntoutuksellisista syistä. Lapsi lähti hoitoon, minä jäin kotiin. Hoitomaksu meni "normaalin mukaan", mitä kyllä monesta lähteestä vielä tarkistelin. Taksin sen sijaan saatiin ilmaiseksi.

Vierailija
82/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kuitenkin käytännössä 3-4 neljä päivää viikossa kotona, mikset voi tuolloin hoitaa lasta, jolloin päivähoitomaksunne olisi huomattavasti pienempi? Vai pitääkö sen lapsen saada olla joka päivä päiväkodissa? Onko niiden terapioiden pakko olla jokaisen eri päivänä? Oletko kysynyt, saisiko niitä yhdistettyä niin, ettei tarvitsisi käyttää siihen montaa päivää viikossa?

Oletko koskaan ollut terapiassa? Se on kuule raskasta. Opettelin itse yli 30-vuotiaana uudestaan puhumaan pari vuotta sitten kurkkuni vaurioiduttua ja parannuttua. Kolme varttia tuntui kokonaiselta työpäivältä, olin aina ihan loppu niiden jälkeen. Ja minä sentään olin puhunut ennenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tartte sinun maksaa ja valittaa.

luovu siitä.sillä siitä maksusta pääsee.

ja mene itseesi,ja mieti,mitä teit raskausaikana väärin,että tuollainen syntyi?poltitko?joitko?

Dysfaatikon äiti täällä, hei.

Jossain puolivälissä raskautta aloin epäillä, ettei kaikki ole kohdallaan. Koska odotin ensimmäistäni, huoleni ohitettiin neuvolassa. Lapseni ei liikkunut mahassa ja kohtu ei ollut edes navan korkeudella kuukautta ennen laskettua aikaa.

Kun minut viimein lähetettiin keskussairaalaan tarkastukseen, sain hätäsektiolla lähes täysikäisen lapsen, joka painoi runsaan kilon. Hän oli kuin luuranko, jolla oli jo nahka ja silmät. Työntekijät olivat varautuneet kuolleeseen lapseen, ja olivat liki hysteerisiä huojennuksesta kun lapsi oli elossa.

Kotikuntani lääkäri oli kunnanjohtajan puoliso ja kätilö oli juuri jäämässä eläkkeelle tehtyään koko työuransa samassa kunnassa. Ainoa henkilö, jolla oli rohkeutta kohdata tilanne rehellisesti oli kuitenkin tuo lääkäri - hän puhui asiasta minulle todella itseään säästelemättä. Muiden kuntalaisten ensikommentti oli, että enhän vain aiheuta ikävyyksiä kätilölle, joka on niin monta kuntalaista saattanut maailmaan.

Mitäkö tein väärin? Halusin olla reipas tuleva äiti. En halunnut tölviä paikallisia, kun me muualta tulleet emme oikein olleet ihmisiä heidän silmissään.

Lapseni tila johtui sikiön ja istukan välisen virtauksen vähyydestä. Keskussairaalassa oli laite, jolla asia voitiin mitata. Millään tekemisellä tai tekemättä jättämisellä en olisi voinut virtaukseen vaikuttaa.

Vierailija
84/91 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ilmoittanut töihin olevani hoitovapaalla, kunnes lapsi täyttää kolme. Sitten tulikin lääkärin lausunto, että suosittelee osapäivähoitoa kuntoutuksellisista syistä. Lapsi lähti hoitoon, minä jäin kotiin. Hoitomaksu meni "normaalin mukaan", mitä kyllä monesta lähteestä vielä tarkistelin. Taksin sen sijaan saatiin ilmaiseksi.

Niin. Kaikkia lakipykäliä en tunne ja siksi suosittelinkin kääntymään sellaisen henkilön puoleen, joka tietää (=kuntoutusohjaaja). Olen kuitenkin istunut lukuisissa kuntoutussuunnitelmapalavereissa, joissa lapselle on suositeltu päivähoitoa kuntoutuksellisesti ja todettu vanhemmille, että silloin se on ilmaista. Samoin olen ollut mukana selvittelemässä monia tapauksia, joissa kunnat yrittävät laistaa velvollisuuksistaan joko jättämättä kertomatta perheille, mihin palveluihin he ovat oikeutettuja ja toisaalta myös kieltäytymällä maksamasta palvelua, jotka on lakisääteisestikin pakko maksaa (taksit, kodinmuutostyöt, omaishoidon tuki jne.). Joskus olen joutunut siteeraamaan vammaispalvelun työntekijälle lakipykäliä sanasta sanaan, jotta asiakas on saanut tarvitsemansa LAIN TAKAAMAN palvelun. Eli todellakin monen tuen saaminen riippuu vanhempien omasta aktiivisuudesta ja apua ja tukea on osattava hakea ja _vaatia_. Valitettavasti :(

Terveisin, Terapeutti

Vierailija
85/91 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, miksi maksut on porrastettu. Kato ne maksaa maksimin, JOILLA ON VARAA.

TEILLÄ ON.

Olisiko teillä varaa laittaa lapsi hoitoon ja sun jäädä kotiin ja tehdä 2 päivää viikossa töitä seuraavat kuusi vuotta????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? (Palkkaa saat 100-300e kuussa)

Jos ei niin turpa kiinni!

Mitä helvettiä sä mesoat? Ihan kuule samalla linjalla olen tämän kanssa. Minä teen töitä 0-3 vuoroa kuussa, mies on pienipalkkainen ja maksetaan päivähoitomaksua reilu satku kuussa. On se kumma että teidän pitäisi saada alennusta vaikka miehesi tulot on PALJON isommat! Ja me kuule säästetään monta sataa vielä kuussa että revi siitä.

Ja ei mun mies mitään hirveitä tienaa juuri sen maksimi menee. Ja tietysti myös juuri ja juuri sen verran ettei asumistukea saada.

Ja me ollaan tässä tilanteessa tahtomattamme. ap

Ei, me emme saaneet valita. Kokopäivähoitopaikka on minun sairastamisen takia ja sen vuoksi en voi kokopäivätöitäkään tehdä. Mutta ei tulisi mieleenkään mesota eikä ole minun vikani ettette te osaa rahaa käyttää =)

Vierailija
86/91 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

, ap

Ei, me emme saaneet valita. Kokopäivähoitopaikka on minun sairastamisen takia ja sen vuoksi en voi kokopäivätöitäkään tehdä. Mutta ei tulisi mieleenkään mesota eikä ole minun vikani ettette te osaa rahaa käyttää =)

Kaikki perheen ongelmat eivät ole ratkaistavissa sillä, "että miksi ette käytä maksullisia palveluita"

Moni pienituloinen räpiköi sairauksineen kamalassa suossa. Minimituet ovat tosiaan minimi..kaukana todellisesta tarpeesta. Monilla ei ole mahdollisuuksia edes maksaa vakuutuksia. On opintolainaa ja kamala autonrämä pihassa. Asutaan vuokrakolhoosissa ja sosku laskee vain nämä sekä nämä toimeentulotukeen. Pienistäkin tuloista joutuu maksamaan päivähoitomaksun. Ei siinä oteta huomioon vanhempien ongelmia!

Vierailija
87/91 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä 1-2 päivää viikossa. Työpaikallani ei ole mahdollisuutta ethdä esim. 4-6 tunnin vuoroja vaan on aina oltava se 8 tuntia.

ap

Luulen, että sun pitää yrittää vain jyrätä esim. päivähoitoa niin, että lapsi saisi terapiat päiväkodissa. Mulla on ollut vastaavia ongelmia monivammaisen lapsen kanssa, joka päiväkoti on ollut auki vain klo 16 saakka - vaikeuttaa aika lailla työssäoloa ja sitä työn saantia. Ei kaikilla aloilla voi olla free tai osa-aikainen, ainakaan tehden töitä vain esim. 9-15. Itselläni tosin on ollut sitten vammaistuki ja omaishoidontuki kompensoimassa.

Vierailija
88/91 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

, ap

Kaikki perheen ongelmat eivät ole ratkaistavissa sillä, "että miksi ette käytä maksullisia palveluita"

Moni pienituloinen räpiköi sairauksineen kamalassa suossa. Minimituet ovat tosiaan minimi..kaukana todellisesta tarpeesta. Monilla ei ole mahdollisuuksia edes maksaa vakuutuksia. On opintolainaa ja kamala autonrämä pihassa. Asutaan vuokrakolhoosissa ja sosku laskee vain nämä sekä nämä toimeentulotukeen. Pienistäkin tuloista joutuu maksamaan päivähoitomaksun. Ei siinä oteta huomioon vanhempien ongelmia!

Tässä on nyt lainaukset hölmösti mutta vastaan silti. Meillä on pienet tulot mutta minusta hoitomaksu on silti varsin kohtuullinen. Lapsi saa hyvää hoitoa ja aamupalan, lounaan ja välipalan. Ja on opintolainat, asuntolainat ja 2 autoa ja silti on varaa maksaa vakuutukset ja säästää. Ei niin mitään järkyttävää.

Vierailija
89/91 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan ole kuntouttava päivähoito ollut ilmaista kehitysviiveisen lapsen kohdalla, maksuttomuus on rajattu kehitysvamma diagnoosiin. Terapioihin viemme itse vaikka avustaja on päiväkodissa, ei kuulu hänen tehtäviin lähteä taksilla kuljettamaan terapiaan. Samoin omaishoidontuki on kiinni ihan siitä onko kunnalla rahaa (tarvitsijoita on niin monia) ja kuinka raskas hoidettava lapsi on. Mun mielestä ap.n pitäisi kyllä olla oikeutettu korotettuun hoitotukeen (vammaistuki) jos lapsi terapioissa käy. Meille ainakin lastenlinnasta sanottiin että täytyy hakea korotettua tukea jotta kela maksaa terapiat. Korotetulla vammaistuella on myös paremmat mahdollisuudet saada se kunnan omaishoidontuki.

Vierailija
90/91 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välivuoroa enkä iltavuoroa enkä viikonloppu vuoroja. Lisäksui mun on saatava kolmena päivänä 3 tuntia vapaata keskellä päivää terapioiden vuoksi joten käytännössä en voi ottaa noihin päiviin työvuoroja. ap

kai muitakin aikoja on ? sinun on vaadittava muu aika!!! ja terapeutit käyvät myös tarhassa antamassa terapioitaan, meidänkin tarhassa käy musiikkiterapeutti ja ties mikä!!

eli kysy sitä mahdollisuutta myöskin, tai vaihda toiseen tarhaan jossa muitakin lapsesi kaltaisia.

mitä MIES tekee---- miksi ei hoida viikonloppuna last!!!????

ja todellakin kun teet vain noin 2 päivää viikossa töitä, niin silloin lapsesi voi pitää vapaata, ei tarttee joka päivä olla hoiossa, vapaat päivät vähentävät hoitomaksua!!

ja myös se et lapsi on alle 7h /pv hoidossa alentaa hoitomaksua, eli voitteko miehen kanssa noina 2 päivänä mennä töihin limittäin ???

ja vielä , etsi toinen työpaikka !!!!

mulla sama tilanne, paitsi et olen kuntoutustuella, miehellä pieni palkka mieheksi, ja täysmaksuluokka menee ..... eli olemme samassa maksussa kuin tuhansia nettona saavat, vaikka tulomme on surkeat ja mun lääkkeet poilkäynnit, sairaalamaksut sun muut nielee mun kuntoutustuen

:(( ja en ole masentunut vaan minulla on syöpä!

eli tosi helposti tuohon suurimpaan maksuluokkaan joutuu jos vain yks lapsi on.....

ei ole minunkaaan mielestäni oikein

niin ja omani on siis hoidossa , silloin kun makaan sairaalassa

Vierailija
91/91 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kaikkia lakipykäliä en tunne ja siksi suosittelinkin kääntymään sellaisen henkilön puoleen, joka tietää (=kuntoutusohjaaja). Olen kuitenkin istunut lukuisissa kuntoutussuunnitelmapalavereissa, joissa lapselle on suositeltu päivähoitoa kuntoutuksellisesti ja todettu vanhemmille, että silloin se on ilmaista. Samoin olen ollut mukana selvittelemässä monia tapauksia, joissa kunnat yrittävät laistaa velvollisuuksistaan joko jättämättä kertomatta perheille, mihin palveluihin he ovat oikeutettuja ja toisaalta myös kieltäytymällä maksamasta palvelua, jotka on lakisääteisestikin pakko maksaa (taksit, kodinmuutostyöt, omaishoidon tuki jne.). Joskus olen joutunut siteeraamaan vammaispalvelun työntekijälle lakipykäliä sanasta sanaan, jotta asiakas on saanut tarvitsemansa LAIN TAKAAMAN palvelun. Eli todellakin monen tuen saaminen riippuu vanhempien omasta aktiivisuudesta ja apua ja tukea on osattava hakea ja _vaatia_. Valitettavasti :( Terveisin, Terapeutti

minä itse olen ollut vakavasti sairas pienen lapsen äiti jo 6 vuotta! lapseni oli vain vastasyntynyt kun sairastuin....

kukaan ei ole koskaan auttanut minua, muut kuin sukulaiset.

ei ole apua kodinhoitoon, ei lapsenhoitoon, mistään tuista ei ole edes puhuttu jne jne KAIKKI PITÄÄ IHAN ITSE ETSIÄ, SIIS TIETO JA TUKI JA APU

se ei ole helppoa kun makaat kuoleman kilissä sairaalassa, minulla siis syöpä....

järkyttävää, muttta totta

eli hae apua vertaistuki ihmisiltä, saman kokenut osaa auttaa.

itsekin yritän nyt auttaa muita oman voimieni mukaan....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan