Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun mielestä on outoa että joudutaan maksamaan täysi päivähoitomaksu

Vierailija
12.04.2011 |

vaikka meidän dysfasia lapsen on pakko olla hoidossa että oppii puhumaan ja saa apua.

Ja mä en taas voi tehdä kuin satunnaisia töitä koska päiväkodin aukioloaika ja terapiat rajoittaa työntekoa ja mies tienaa sitten juuri sen verran että täysi maksu menee:((

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim avustajan, saahan kaikki muutkin erityislasten perheet, mutta sä et vaan halua, haluat lapsesi halvalla hoitoon

Vierailija
62/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kelpaa mikään tälle ap:lle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim avustajan, saahan kaikki muutkin erityislasten perheet, mutta sä et vaan halua, haluat lapsesi halvalla hoitoon

mä kaivan tämän ketjun huomenna ja linkitän sulle vuoden takaisen kelan päätöksen jos se on mulla tallella. EN SAANUT!

En saanut myöskään paikkaa puheterapiapäiväkotiin, ai niin sä tiedät mä en halunnut, tälläsen tilanteen mä halusin mitä olen yllä kuvaillut. Just hyvä yötä mulkku!

Vierailija
64/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mikä näillä ihmisillä on niin vaikeeta ymmärtää TEKSTIÄ? toiset inisee ettei ap halua käydä töissä vaikka kirjoittaa juuri päin vastoin.

Ja toiset sanoo että mies voisi lyhentää työpäivää vaikka ap juuri kirjoitti että mies on pidentänyt työpäiviä, että saisi lisää rahaa elämiseen. Eli suomeksi, jos lyhentää työpäivää niin palkka pienenenee..

Tottakai palkka pienenee jos lyhentää työpäivää. En tarkoittanut, että työpäivää pitäisi lyhentää puoleen vaan pari tuntia pois eli normi 8h päivän esim. klo 8-16. Mies ehtisi hakemaan lapsen ja ap pystyisi käymään iltavuoroissa. Luulisi, että jos molemmat tekisivät täyspitkän päivän niin palkka olisi yhteensä isompi kuin se miehen kahden tunnin työpäivän pidennys? Silloihan se miehen veroprosenttikin mahdolisesti laskisi.

Vierailija
65/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kelpaa mikään tälle ap:lle

Ainut "hyvä" vaihtoehto ehto oli tuo että tuloja pienenettäis sillä että mies jäis pois töistä, väitätkö tosissaan että se on HYVÄ vaihtoehto?

Vierailija
66/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijä kirjoitti lausunnon.

Noin parin tonnin tuloilla eletään, neljä henkeä. Kummallakin valitettavasti sairauksia. Kelan lääkekatto jotakin 675.. euroa, sairaala-, tk- ja poliklinikkamaksujen katto 630 euroa ja risat.

Molemmilla opintovelkoja jne.

Raskasta on!

Vierailija
67/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mikä näillä ihmisillä on niin vaikeeta ymmärtää TEKSTIÄ? toiset inisee ettei ap halua käydä töissä vaikka kirjoittaa juuri päin vastoin.

Ja toiset sanoo että mies voisi lyhentää työpäivää vaikka ap juuri kirjoitti että mies on pidentänyt työpäiviä, että saisi lisää rahaa elämiseen. Eli suomeksi, jos lyhentää työpäivää niin palkka pienenenee..

Tottakai palkka pienenee jos lyhentää työpäivää. En tarkoittanut, että työpäivää pitäisi lyhentää puoleen vaan pari tuntia pois eli normi 8h päivän esim. klo 8-16. Mies ehtisi hakemaan lapsen ja ap pystyisi käymään iltavuoroissa. Luulisi, että jos molemmat tekisivät täyspitkän päivän niin palkka olisi yhteensä isompi kuin se miehen kahden tunnin työpäivän pidennys? Silloihan se miehen veroprosenttikin mahdolisesti laskisi.

Mies tekee tällä hetkellä aamu ja iltovuoron putkeen. On annettava joko koko iltavuoro tai ei iltavuoroa ollenkkaan.

Me ollaan mietitty päämmme puhki näitä vuoroja, ollaan laskettu ja muokattu mutta ei ole vielä ratkaisua löytynyt. ap

Vierailija
68/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on porukka pihalla kuin lumiukko. Ilkeillä osaavat, mutta siihen se jääkin.

Pyydä lääkäriä tai sitä henkilöä joka on suositellut päivähoitoa lapsellesi tekemään se kirjallisena ja lapsen kuntoutumisen vuoksi. Melkein kaikkialla sillä paperilla(lääkärin pitäisi osata ja huomata se muutenki)saa hoidon ilmaiseksi lapselle tai ainakin alennuksen hoitomaksuun.

Älä piittaa ilkeilevistä tunnekylmistä ihmisistä jotka haluavat ymmärtää kaiken väärin.

Voimia arjesta selviämiseen. Sairaan lapsen kanssa ei ole helppoa?

Vierailija
69/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajaa ei haeta Kelasta, vaan kaupungilta!

t.56, joka todella yrittää auttaa, mutta vaikeeta on

Vierailija
70/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on porukka pihalla kuin lumiukko. Ilkeillä osaavat, mutta siihen se jääkin.

Pyydä lääkäriä tai sitä henkilöä joka on suositellut päivähoitoa lapsellesi tekemään se kirjallisena ja lapsen kuntoutumisen vuoksi. Melkein kaikkialla sillä paperilla(lääkärin pitäisi osata ja huomata se muutenki)saa hoidon ilmaiseksi lapselle tai ainakin alennuksen hoitomaksuun.

Älä piittaa ilkeilevistä tunnekylmistä ihmisistä jotka haluavat ymmärtää kaiken väärin.

Voimia arjesta selviämiseen. Sairaan lapsen kanssa ei ole helppoa?

Suurin osa on luultavasti ihan samanlaisia, peruskilttejä ihmisiä kuin olen itsekin.

Siitä huolimatta meidän on vaikea ymmärtää, että kolmen terapiakäynnin takia ap ei voi tehdä käytännössä lainkaan töitä. Minäkin käyn lapseni kanssa kerran viikossa terapiassa, mutta se ei estä minua ja miestäni työskentelemästä lähes kokopäiväisesti.

En voi ymmärtää, ettei ap muka pystyisi löytämään mitään työtä, jota voisi tehdä?

Kai minä sitten olen ilkeä ja tunnekylmä.

Vierailija
71/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Nyt otat yhteyttä hoitavaan tahoonne ja vaadit saada kuntoutussuunnitelman jos sellaista ei vielä ole. Kuntoutussuunnitelmaan kirjataan kaikki toimenpiteet ja terapiat, joita lapsi kuntoutuakseen tarvitsee. Mikäli päivähoidossa käyminen on kuntoutuksellisista syistä tarpeen (kuten dysfasialapsilla usein on), PÄIVÄHOIDON TULEE OLLA TEILLE ILMAISTA.

Kelan velvollisuus on paitsi maksaa kilometrikorvaukset terapiaan kuljettamisesta,myös maksaa tarvittaessa TAKSIKULJETUS päivähoidosta terapiaan ja takaisin. Itselläni käy useita tällaisia terapialapsia, joiden vanhemmat käyvät työssä,eivätkäsen vuoksi pysty kuljettamaan lasta. Tilaat lapselle taksin tai solmit spivan taksiyrittäjän kanssa sopimuksen taksikuljetuksista ja KELA MAKSAA omavastuun ylityttyä.

Jos lapsella on merkittäviä arkea vaikeuttavia ongelmia, olette todenäköisesti oikeutettuja myös (korotettuun) vammaistukeen, joka on 90 (200)e/kk. Tämän rahan on tarkoitus kattaa perheelle lankeavia ylimääräisiä kustannuksia.

Eli nyt otat yhteyttä hoitavaan tahoon, jos siellä on kuntoutusohjaaja, ota yhteys häneen. Kuntoutusohjaaja osaa kertoa, mitä hakemuksia mihinkin pitää laittaa. Jos Kuntoutusohjaajaa ei ole lapsesi terapeutit osaavat todennäköisesti auttaa ainakin jonkin verran.

Toivottavasti näistä tiedoista oli jotain apua.

Terveisin, Terapeutti

Vierailija
72/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkö ei ole?

Vierailija
73/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko? En koko ketjua jaksanut lukea ku alkoi menemään niin älyttömäksi tappeluksi taas....

Mutta itse olen siis toiminut henk.koht. avustajana päiväkodissa. Minä kävin lapsen mukana terapioissa. Koska _kaikki_ piti itsestään selvyytenä, ettei vanhemmat voi olla työstä niin paljon pois. Tietysti jos sinä itse välttämättä tahdot olla mukana niin asia on eri, mutta silloin et voi mielestäni valittaa.

Vierailija
74/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi on kotona kuitenkin iltaisin? Eikö mies voi hakea lasta päiväkodista? Miten pitkiä hänen päivänsä töissä ovat? Jos hän on pystynyt pidentään työpäivää niin luulisi, että voisi myös lyhentää, jotta sinä pääsisit töihin.

Onko mahdollista, että osa terapeuteista kävisi päiväkodissa? Sanot, että koulun alettua näin pystyy tekemään niin miksi ei jo nyt?

Ymmärrän, että terapiareissut jne. vaatii, olen itsekin dysfasialapsen äiti. Nyt kuitenkin kuulostaa siltä, että teet itse tilanteen vielä ongelmallisemmaksi kuin se oikeasti on. Saatte kuitenkin varmasti vammaistukea? Eihän se iso summa todellakaan ole, mutta jotain sentään.

ja olemme laskeneet että miehen on kannattavampaa tehdä työtä kuin minun.

Mies pääsee 18-19 töistä (menee 8-10)ja kestää n tunnin että on kotona. Minun iltavuoro alkaisi viideltä joten en ehdi siihen. Välivuoro kestää viiteen joten en ehdi siihenkään. Ainoa vuoro on siis aamuvuoro mutta terapiat osuvat sitten aamuvuoron päälle. Mies tekee lauantaisin töitä ja sunnuntaisin minulla ei ole töitä. Eikä onneksi miehelläkään koska se on ainoa päivä kun voimme olla yhdessä.

Terapeuteilla ei ole mahdollista tulla päiväkotiin, lapsi ei päässyt siihen päiväkotiin missä ne käyvät.

Vammaistukea saan 90 mikä menee bensoihin ja minulle sanottiin että niihin se on tarkoitettu. Pitää käydä kyllä vielä kysymässä tuosta matkakorvauksesta mistä joku puhui, kukaan ei ole minulle kyllä sellaisesta puhunut vaikka vietin monta tuntia papereita täytellen kelassa.

ap

Vammaistukea ei ole tarkoitettu bensoihin. Sitä varten saat matkakorvauksia, joita haetaan erikseen kelasta. Terapeutti kirjoittaa teille todistuksen matkakorvauksen hakemista varten. Muistakaa pyytää ne kaikilta terapeuteilta erikseen.

Terapeutit eivät käy vain tietyissä päiväkodeissa, vaan juuri siinä päiväkodissa, jossa asiakas on. Päiväkotikäyntien tarve pitää olla perusteltu kuntoutussuunnitelmassa. Jos kuntoutussuunnitelmaan on kirjattu terapiat vastaanottokäynteinä, terapeutti ei tule päiväkotikäynneille, koska terapeutti ei silloin saa niistä palkkaansa (paitsi tietysti jos sattuu olemaan kunnan/ kaupungin palveluksessa).

Terveisin, Terapeutti

Vierailija
75/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on saanut kolmea eri terapiaa (fysio, toiminta ja puhe) Hän on ollut päivähoidossa 2v:sta alkaen, nyt on tietysti koulussa.

Omia kokemuksiani;

-maailmassa on enemmän terapeutteja kuin ne joilla lapsesi käy, vaihda terapeuttiin joka tulee lapsesi luo.

-ota yhteys vammaispalveluun ja pyydä palvelusuunnitelma palaveria; sinne mukaan sossu, päiväkodin ihminen, terapeutit -> ottakaa tilanne haltuun, kaikkien on tiedettävä lapsen asiat ja sopikaa käytännön järjestelyt niin ettei arki ole teille mahdotonta.

-Pyydä lääkärin lausuntoon lisäys päivähoidosta kuntoutusmuotona ja mene sen lausunnon kanssa päiväkodin johtajan juttusille.

Apua on mahdollista saada. Jos koet sen vaikeaksi pyydä apua esim. jäsenyhdistyksen edunvalvonnasta tai kuntoutusohjaajalta.

Vierailija
76/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkö ei ole?

No eipä ole ei. Vammoja on monenlaisia muitakin, kuin "kehitysvammoja". Kun päivähoitoa tarvitaan kuntoutuksellisista syistä, se on lapselle ilmaista.

Terv. Sama terapeutti.

Vierailija
77/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkö ei ole?

No eipä ole ei. Vammoja on monenlaisia muitakin, kuin "kehitysvammoja". Kun päivähoitoa tarvitaan kuntoutuksellisista syistä, se on lapselle ilmaista. Terv. Sama terapeutti.

on hänellä ollut ainakin mahdollista saada myös jossain kunnassa kuljetus sinne.

Vierailija
78/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikoinaan yksinhuoltajana sama ongelma työssäkäynnissä. Helsingissä ei ollut silloin tarhapaikkoja puheterapeutteineen dysfaatikoille kuin sellaisissa päiväkodeissa, jotka menivät kiinni viimeistään klo 17.15. Oli tuskaa etsiä työtä, josta ehtisi julkisilla lapsen hakemaan ajoissa.

Sain lapsesta Kelan tukea, mikä oli tarkoitettu kattamaan lapsen vammasta aiheutuneita ylimääräisiä kuluja, kuten sitä, että sain vähän väliä olla palaveeraamassa lapseni kuntoutuksen takia.

Joku tässä ketjussa ehdotti, että äiti voisi opettaa lasta puhumaan. Ei se yksin riitä, dysfaatikko tarvitsee ammattilaisen apua, ja suunnitelmia päivitetään vähän väliä edistymisen myötä. Kotona saa silti tehdä todella paljon töitä varsinkin kouluikäisen kanssa. Itse opettelin apuviittomat voidakseni kommunikoida lapseni kanssa.

Lapsen ei ehkä teoriassa ole pakko olla päiväkodissa, mutta en kehottaisi olemaan edes rento lapsen kuntoutuksen suhteen. Ammatti-ihmiset osaavat olla vaativia ja heillä on valtaa. Lapsen kuntoutuksen laiminlyönti ei ole heille vitsi, osaksi siksi, että pätevästä henkilöstöstä on krooninen pula.

Vierailija
79/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkö ei ole?

No eipä ole ei. Vammoja on monenlaisia muitakin, kuin "kehitysvammoja". Kun päivähoitoa tarvitaan kuntoutuksellisista syistä, se on lapselle ilmaista. Terv. Sama terapeutti.

on hänellä ollut ainakin mahdollista saada myös jossain kunnassa kuljetus sinne.

tämä taitaa pitää paikansa! Nyt AP tarvitsisi vain jonkun, joka osaisi kartoittaa koko tilanteen: mitä tukia voi/ kuuluu hakea, mihin lapsi on oikeutettu ja esim. tarvitseeko kuntoutussuunnitelmaan tehdä muutoksia. Vammaispalvelu on hyvä paikka ottaa yhteyttä, mutta sielläkin taitavat ensimmäiseksi kysyä lääkärinlausuntoa.

Terveisin, Terapeutti

Vierailija
80/91 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinun olisi alunperin pitänyt pysyä entisessä työssäsi. Aivan varmasti olisi

lapsi saanut avustajan tai jotain.

Lapsellani on laaja-alainen keskivaikea dysfasia ja vahva lukihäiriö. Päiväkodit, nollaluokat ja peruskoulu (ensimmäiset vuodet erityisluokalla) on nyt takana. Hänellä ei ole ollut koskaan avustajaa. Eikä hän itse asiassa sellaista ole tarvinnutkaan.

Näimme lapseni kanssa myös niitä, joilla oli avustaja. Piti olla kunnolla hairiöksi opetustilanteille, mitä läheskään kaikki dysfaatikot eivät osaa olla. Tai sitten toimintakyvyn rajoitteita, esim. avuntarve vessassa käydessä.

Ihmisillä tuntuu olevan hyvä käsitys lainsäädännöstä ja sen toteuttamisesta kunnissa. Tosiasia on, että vammaisen lapsen vanhemmat saavat tapella jokaisen edun ja tuen eteen. Silti kaikkea ei saa. Dysfasia on niin piilossa oleva haitta, ettei sen hoidon laiminlyönti kostaudu välittömästi. Usein pätevää ammattilaista ei ole saatavilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi