jos ostat kerrostaloasuntoa, niin millainen on vähimmäisvaatimus vessan suhteen?
Olen itse tottunut liian hyvälle, tiedän sen. Mulle vessassa pitää olla tilaa vaikka ylimääräiselle nojatuolille (ei siellä sellaista ole, mutta tilaa olisi). Olen kyllä myös tottunut siihen, että aina ei ole, joa kohtuumäärin pystyn sen kanssa elämäänkin.
TÄnään kuitenkin kävin katsomassa yksiötä nuorelleni, joka ehkä pian muuttaa pois kotoa. Kyseessä oli asunto, joka rakennettu viime vuosisadan alussa ja sitä sitten remontoitu. Tavallaan ihan kiva, vaikka tietysti kaikki vanhojen asuntojen kiintoisat piirteet hyvässä ja pahassa olevat mukana. Ja se vessa, se oli todella vinkeä. Se oli rakennettu vintin rappujen alle niin että pöntön kohdalla sopi juuri ja juuri istumaan pää katossa. Sen vieressä oli matalammassa kohdassa käsienpesuallas (katto meni noi n30cm altaan reunan yläpuolelta) ja korkeammassa kohdassa "suihkutila" jossa nyt juuri ja juuri mahtui sivusuunnassa aikuinen seisomaan. Vessan koko yhtensä ehkä noin 3/4 m2.
Ja nyt kysymys kuuluu: onko vain minun vanhuuteni ja hyvälle tottumiseni syytä, että minusta tuo oli ihmisarvon alapuolella, oikeastaan pahempaa kuin mökkihyyskä (siellä sentään mahtuu istumaan). Nuori oli siitä päinvastoin ihan innoissaan, hänestä se oli "uskomattoman söpö". Ja kumman mielipide meistä on todennäköisempi löytymään mahdollisista ostajista sitten kun sitä yksiötä joskus ollaan myymässä eteenpäin?
Kommentit (5)
asuntoa itsellesi.Miksi siis pohdit tällaistä asiaa?
Kylppärissäni pitää olla pönttö, lavuaari, suihku ja paikka pesutornille.
Siellä pitää mahtua seistä suorassa.
Se pitää olla mahdollisimman pieni, ettei vie pinta-alaa (ellei asunto itsessään ole hehtaari)
Ei muita vaatimuksia kylppärin suhteen. En nimittäin asu siellä, pistäydyn siellä vain aika nopeasti.
Ethän ole ostamassa asuntoa itsellesi.Miksi siis pohdit tällaistä asiaa?
kunnes se myydään eteenpäin. En muutenkaan ole kannustanut lapsiani ostelemaan harkitsemattomasti mitään.'
ap
Mutta silti, vanhojen talojen huoneiden suhteet, paksut seinät, leveät ikkunalaudat ... Yleensä ne ovat myös kivoissa kaupunginosissa, hyvien yhteyksien ja palvelujen äärellä. Hyvässä lykyssä asuntoon ei ole tehty kovakouraisia remontteja, joten siellä voi olla tallella alkuperäisiä yksityiskohtia.
Kuinka paljon aikaa yksin asuva nuori loppujen lopuksi vuorokaudessa viettää vessassa? Minua kiinnostaisi enemmän se, millainen keittiö asunnossa on ja onko talossa hissi.
Ja ehdoton vaatimus on suihku + vessanpytty + lavuaari samassa tilassa.
Saunallaista vanhaa asuntoa en ostaisi.