"saisiko tämä isosiskokin tulla synttäreille"?
Siis oikeasti...meillä on lähipiirissä perhe, joka toimii...tavallaan (vähän joka asiassa).
Yksi asia jota en voi ymmärtää on se, että äiti puhuu ekaluokkalaisen tytön isosiskon mukaan kaikille ekaluokkalaisen kaverisynttäreille.
Tämä isosisko ei siis tunne näitä synttärisankareita, mutta kun äidin mielestä isosiskonkin on päästävä mukaan juhliin...hänellä kun ei omia kavereita ole. Aargh!!!
Ei niitä kavereita noin ainakaan saa. Olen kuullut ekaluokkalaisten suusta (omani samalla luokalla) kuinka he itse eivät haluaisi tuota kaverin isosiskoaan juhliinsa, mutta äiti on mennyt antamaan luvan kun tämän "isosiskon" äiti on asioikseen soittanut ja buukannut tyttöään synttäreille.
Voin sanoa, että meille ei tule yksikään isosisko...neliöitä vähän ja kutsuttu koko luokan tytöt (10kpl.) Mutta kenenkään sisaruksia ei kutsuta...eikä oteta mukaan!
Mitä olette mieltä tällaisesta tilanteesta?
Kommentit (53)
Jos mahtuu 10 vierasta, niin aina sinne tämä nro 11 saadaan sopimaan. Juttelisin itse tuon tytön kanssa, jos näyttäisi että ei pääse pienempien leikkeihin mukaan. Pitäisin tytölle seuraa ja järkkäisin jotain kivaa tekemistä hänellekin. Saisi olla vaikka minulla apuna järjestämässä pienemmille ohjelmaa. Vähän niinkuin porukan "isosena".
Lapset ovat mustavalkoisia ja äärimmäisen julmiakin, mutta ei äitejen ole pakko olla samanlaisia. Voihan sen aikuisuutensa antaa näkyäkin eikä hyljeksiä isompaa lasta muiden mukana.
käsittämättömän tökeröä...
ai kun en halua että lapsi levittää koko puiston lelut ja mä joudun ne siivoamaan? Voi voi... mitäs tulivat kysymättä.
oikeasti voisi sotkea? Eihän ne edes tulleet sinne heti. Ja miksi oletat että isä ei olisi siivonnut?
Jos osaisit käyttäytyä, et olisi myöskään ollut siellä yksin "juhlatuulella", vaan apunasi olisi häärinyt muita vanhempia.
mutta noista tarjoilusta väittelevillä sanoisin, että tottakai sillä on väliä, tuleeko ylimääräisiä. Meilläkin lapset syövät eniten toki karkkeja ja sipsejä, mutta kun kaverivieraita on lapsilla ollut aina keskimäärin 7 kpl, on silti riittänyt pari karkkipussia ja yksi sipsipussi. Se on ihan riittämiin. MEillä on poikia ja pääasiassa ovat leikkineet, kestittäminen on vähän sellainen pakollin pikku keskeytys :)
Mutta; joka kerta joku ÄIDEISTÄ kutsutun lapsen sisaruksineen tunkee mukaan joko alusta asti, tai jossain vaiheessa juhlia :/ Jos tulee kaksikin äitiä, niin yhtäkkiä onkin jo kuusi lasta ja kaksi aikuista lisää! Siinäpä sitte tuleekin noloa tilannetta kun pitää saada vaikkapa varatut jäätelöpaketit riittämään kaikille kun ei vain itse ymmärretä sanoa ettei näille tarvitse olla kun ei kerran ole kutsuttu. Ja meilläkin on kyllä mennyt myös omatekemiä leipomuksia sitten huomattavasti enemmän kun näitä aikuisia tulee mukaan. Pienille lapsille pitää saada maitoa tuttipulloon ja kerran meni litra maitoa näille pienimmille! Meillä on matkaa kauppaan 10 km joten sitä ei ihan yhtäkkiä pääsekään hakemaan lisää.
Nykyään toki yritän varautua aina "pahimpaan". Varaan kaikkea oikeastaan aina liikaa. Mutta harmittaa se silti, jos vaikka naapurin "ylimääräiset" lapsukaiset käy haukkaamassa yhden palan kolmesta erilaisesta leivonnaisesta ja loput menee roskiin kun kaikkea vain pitää saada maistaa..
vierasvaraa??
Miten vaikeaa on varata pakastimeen jäätelöä ja kaappiin keksejä?
olen sitä mieltä ettei sisaruksia voi buukata mukaan synttäreille, mutta tavallaan kuitenkin ymmärrän jos on todella tuollainen tilanne et isosiskolla ei ole yhtään (!) kaveria eikä siis kai muuten pääsisi ikinä synttäreille. TUntuisi varmaan tosi pahalta äidistäkin katsoa lapsen surua.
Typerä äiti.
Minulla oli lapsena kaveri, jonka urpon pikkuveljen piti aina päästä joka paikkaan mukaan. Tuloksena oli se, että tyttöäkään ei sitten enää kutsuttu minnekään.
että kutsu koskee vain tiettyä lasta.
Toisinsanoen lapsille ei tuoteta mielipahaa sillä, että vain toinen menee synttäreille. Tottakai toisenkin on päästävä.
Kauhuissaan olen katsonut niitäkin tilanteita kun tämä äiti on jonkun kaverin synttäreille viedessä todenut, että minähän voisin jäädä tänne hetkeksi...ja kun tulen hakemaan omaa lastani, on tämä äiti edelleen paikalla, eli buukkasi itsensäkin bileisiin.
ap.
miettikääpä nyt itse jos omaa lastanne syrjittäisiin tai kiusattaisiin. Kai te silloin tekisitte kaikkenne lapsenne hyväksi? Minä ainakin tekisin. En nyt tiedä onko tuo välttämättä se oikea tapa auttaa lasta. Tuntee ehkä itsekin olevansa ulkopuolinen synttäreillä. Mutta ap:n asenne on kyllä naurettava ja aivan väärä. Ihmettelen aina, miten äidit voivat ajatella noin kapeakatseisesti. Jos teille on jo kutsuttu 10 lasta, yksi lisää tuskin tuntuu missään.
tytön 5v synttäreille. Tää pikkuveli sit tarvitsi vessa-apua mistä äiti ei ollut maininnut, yllättäen sit joku tuli sanomaan että joku huutaa vessassa pyyhkimään.. Itse en kyllä kehtais, etenkin noin paljon nuorempaa joka ei selviydy itsenäisesti buukkaamaan lapsen kaverin synttäreille, enkä muutenkaan.
Mutta kenenkään sisaruksia ei kutsuta...eikä oteta mukaan!
Mitä olette mieltä tällaisesta tilanteesta?
Mistä mahtaa johtua, että kyseinen isosisko on aivan yksin? Lasten maailma on yllättävän julma ja itsekään et tunnu kovine asenteinesi helpottavan tuon yhden lapsen tilannetta. Miltä tuntuu, kun ei ole yhtään ystävää? Minä en tiedä, koska en ole ollut yksinäinen, mutta olen myös koettanut elää niin, etten loisi turhaa yksinäisyyttä muille. Lapsethan tekevät helposti niin, että sulkevat yhden joukostaan syystä tai toisesta tai syyttä suotta.
joka ei itse viitsinyt keksiä kersoilleen tekemistä, joten hän työnsi muitakin lapsiaan kuin vain sen kutsutun, toisten synttäreille ja kylvi kakaralaumansa ympäri kylää, että itse sai ryhtyä piha- tai muihin kotihommiin rauhassa. Muiden naapurien hommista viis, vain hänen touhunsa olivat niin tärkeitä, että hän saattoi niiden varjolla hoidattaa kakaransa muulla kylällä.
lapsillee karhunpalveluksen.
Isosiskoa ei oikeasti kukaan halua synttäreille...saa todennäköisesti "halveksuntaa" osakseen muilta lapsilta. pikkusiskoaan ei välttämättä kaikki enää halua kutsua kun samassa paketissa tulee isosisko.
Pidän periaatteena, että kaikki luokan tytöt voi kutsua koska 10 tyttöä on vielä siinä siedettävän rajoilla. Mieluummin kutsuisin 6, mutta se että jää noin vahästä kiinni ettei kaikkia kutsuttais...olen valmis tekemään myönnytyksen että tyttöjä on vähän enemmän eikä kukaan jää ilman kutsua luokalta.
Tämän päälle en ole valmis tekemään yhtään myönnytystä yhdenkään kaverin sisaruksen kohdalla!
ap.
ei tässätapauksessa suljeta minkään ryhmän ulkopuolelle. Hän ei kuulu näiden ekaluokkalasten kaveripiiriin, ei samalle luokalle...
Hän on kolme vuotta vanhempi. Tuntuu, että äitinsäkään ei kovin aktiivisesti tee mitään koettaakseen saada tälle isosiskolle onam ikäistään kaveriseuraa. Tosiaan...pääsee paljon helpommalla itsekin kun työntää vaan aina pikkusiskon mukaan isommankin...Apuva!!!
ap.
Just muutama päivä sit täällä oli samanlainen kirjoitus miten joku isä "kutsui"pikkusisaruksen synttäreille.Nyt äiti ja isosisko.Onkohan sama perhe.
ei ole sama tapaus, koska en ole tästä asiasta aikaisemmin kirjoittanut. Täytyykin etsiä tuota vanhaa keskustelua ihan mielenkiinnosta...
ap.
eli sanoisin TERVETULOA!
Hauskaa, jos pystyy joskus auttamaan jotenkin :)
Mä pidin lapselleni synttärit leikkipuistossa ja johon kutsuttiin lapsen luokkakavereita, ei muita. No, myöhemmin kun kutsut olivat jo kestäneet ovi käy ja sisälle tunkee yksi isä mukanaan parivuotias ( yhden kutsutun isä ja veli ) että kun " Ville tahtoo tulla leikkimään leluilla" jas samassa jo riisuvat vaatetta pois...
siinä vaiheessa sanoin että näillä leikkipuiston leluilla en nyt anna lupaa leikkiä, sorry. Ihan tarpeeksi muutenkin siivottavaa kun olin ainoana aikuisena siellä.
Ja törkeää muutenkin, isä olisi voinut KYSYÄ saako tulla, se että juhlat olivat puistossa ei tarkoita että on avoimet ovet kaikille.
Siellähän se pieni sitten metelöi ja kiskoi toisia vaatteista... olipa kivaa.
Kaikenhuipuksi isä istui koko ajan sohvalla maha paidan alta pursuten.