Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaiselle HOITOPAIKKA kesän ajaksi? Kunnaltako?

Vierailija
11.04.2011 |

Olen yksinhuoltaja.

Aloitan uudessa työpaikassa ensi viikolla ja näin ollen minulla ei ole kesälomaa kuin muutama päivä kesällä.

Minulla on 4- ja 7-vuotiaat lapset, vanhin siis nyt koulussa ja koulun jälkeen iltapäiväkerhossa.

4-vuotias on päiväkodissa normaalisti kesän ajan, pitää lomaa isänsä kanssa sekä myös parin päivän ajan minun kanssa sekä myös jonkin verran mummolassa.

MUTTA: pitääkö minun jättää 7-vuotias yksin kotiin yli 9 tunnin ajaksi (työpäivä + matkat) vai saako ekaluokkalainen vielä hoitopaikan?

Äitini on luvannut auttaa mutta koska he asuvat yli 70 kilometrin päässä, en voi olettaa että lapsi haluaa vietää siellä koko kesän tai äitinä meillä tai että itsekään haluan että lapsi asuu muualla koko kesän :(

Eli mites te muut yh:t ratkaisette nämä asiat?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan järjestämiä kesälomakerhoja?

Meillä olisi sellaisia, mutta ne ei mun vuorotyön takia auta. Eli samanlaisten ongelmien kanssa painitaan.

Missäpäin asut?

Vierailija
2/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leirejä (sekä päivä- että yö-), koulupuutarhatoimintaa ym. ym.

MIten voit olla niin tietämätön? Kouluissa jaetaan kunnan leiriesitteet, ja kymmenillä järjestöillä ja seurakunnilla on kymmeniä leirejä, kursseja ym. kesällä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta tarjoaa tasan yhden "leirin" ja se on 4 päivän mittainen taidepaja joten se ei tuo helpotusta meidän kesään kyllä.

Muita leirejä ei ole.

Ja vaikka olisikin, en saa lastani sellaisille, kärsii meinaan runsaasta yökastelusta eikä suostu menemään kavereillekkaan yökylään.

Ja kunnalla ei tosiaan ole mitään kerhojakaan.

Asutaan pienessä kunnassa, Turusta 60 kilometriä.

Vierailija
4/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoina on lapsen isä, päiväleirit, leirit, kavereiden vanhemmat ja se mummo.

Itse kysyisin voiko mummo muuttaa kesäksi meille.

Vierailija
5/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästät siis kaiken ylimääräisen rahan sitä varten.

Vierailija
6/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten voit olla niin tietämätön? Kouluissa jaetaan kunnan leiriesitteet, ja kymmenillä järjestöillä ja seurakunnilla on kymmeniä leirejä, kursseja ym. kesällä!

Miten voit olla niin naiivi että kuvittelet että joka kunnassa on KOKO Kesäksi järjestetty ohjelmaa?? Me asumme pienessä kunnassa ja OLEN OTTANUT SELVÄÄ että täällä tarjolla on YKSI 4 päivän kestävä taidepajakerho, ei muuta.

MLL yritti järjestää kesäleikkipuistokerhoa mutta se ei onnistunut koska siihen ei saatu tukea eikä työntekijää yms.

Koulusta on tullut tosiaan TASAN yksi esite, tuosta taidepajaleiristä. EI MUUTA. Ja itse otin selvää ettei muuta ole. SRK ei järjestä MITÄÄN KOKO KESÄNÄ, ei kellekkään, ei minkään ikäisille.

T. Ap.

Vierailija
7/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatkaa yhdessä parin perheen kanssa hoitaja.

Vierailija
8/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan minäkin :)

Vierailija
9/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästät siis kaiken ylimääräisen rahan sitä varten.

Aloitan juuri uudessa työpaikassa jossa 4 kk:n koeaika. Miltä se mahtaisi vaikuttaa jos heti pyytäisin 2.5 kuukauden palkatonta vapaata ?!

Ja millähän mahtaisin tuon vapaan rahoittaa?

Eli ei kiitos.

Vierailija
10/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku teinityttö hoitamaan ekaluokkalaistasi. Joissain kunnissa kunta tai työkkäri maksaa osan työllistettävän nuoren palkasta. Voit tietty myös maksaa pimeästi.

Vierailija
11/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit olla niin naiivi että kuvittelet että joka kunnassa on KOKO Kesäksi järjestetty ohjelmaa?? Me asumme pienessä kunnassa ja OLEN OTTANUT SELVÄÄ että täällä tarjolla on YKSI 4 päivän kestävä taidepajakerho, ei muuta.

MLL yritti järjestää kesäleikkipuistokerhoa mutta se ei onnistunut koska siihen ei saatu tukea eikä työntekijää yms.

Koulusta on tullut tosiaan TASAN yksi esite, tuosta taidepajaleiristä. EI MUUTA. Ja itse otin selvää ettei muuta ole. SRK ei järjestä MITÄÄN KOKO KESÄNÄ, ei kellekkään, ei minkään ikäisille.

T. Ap.

Onneksi asumme Hgissä! Täällä riittää toimintaa! Ei tiedä, mitkä kaikista kymmenistä eri tahojen leireistä valitsisi!

- kaupunki

- seurakunta

- partio

- nuoret kotkat

- lastenliitto

- urheiluseurat

- ym.ym.....

Vierailija
12/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harva tätä tietää, mutta näin se vain on eli tilanteessasi se on kunta, joka paikan hankkii. Kysy lisää AVI:sta eli aluehallintovirastosta, jos ei kunnassa muuten suostuta.

Kyseessä tilanne, jossa nimenomaan lapsi tarvitsee hoitopaikan äidin/isän työtilanteen takia, eli ei mahdollinen kenelle tahansa.

Vierailija
13/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä täällä ole millään taholla mitään velvoitetta järjestää yhtään mitään lapsille kesäloman ajaksi, valitettavasti olen sen tullut huomaamaan. Onneksi viimekesänä sain jotenkin järjestettyä asiat niin, ettei tytön tarvinnut koko lomaa yksin viettää.

Vierailija
14/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhempani tulevat meille viikoksi ja lapset menevät sinne viikoksi.

Lähellä asuva lukiolaistyttö katsoo ekaluokkalaisen perään kolme viikkoa kesäkuussa, sen ajan päiväkotilaiset on vielä päiväkodissa. Lupasin tytölle satasen viikossa ja se kelpasi. Meidän tuloilla sekin on aika paljon, mutta ilmaiseksikaan kukaan ei ko hommaa tee, selvähän se.

Meillä järjestyy omin voimin 4 viikkoa heinäkuussa ja elokuussa siis mun vanhemmat pystyvät avittamaan. Kesäkuussa on ongelmana yksi viikko, mutta yritämme sitten ainakin tehdä lyhyempiä työpäiviä tms, jotta lapsen ei tarvitse olla koko päiviä yksin ja kehtaampa pyytää apua myös lapsen parin kaverin vanhemmilta.

Aika järjestelyjä se vaatii, mutta en itsekään halua lapsen olevan pitkiä päiviä kokonaan yksin. Toivottavasti meidän palapeli pysyy koossa ja säkin löydät teille apuja!

Vierailija
15/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli niitä kotona monena kesänä.

Vierailija
16/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä asut ja minnepäin ajat mutta meille voisit tuoda ainakin kesäkuun alkuviikoiksi sekä loppukesäksi. Asutaan lähellä Turkua ja löytyisi samanikäistä seuraa.

Vierailija
17/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoret tee töitä. Itse olen kysynyt lapsenvahdiksi mutta eivät tule. Rahaa saa muutenkin kotoa ja kivempi maata rannalla.

Ohis

Vierailija
18/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoret tee töitä. Itse olen kysynyt lapsenvahdiksi mutta eivät tule. Rahaa saa muutenkin kotoa ja kivempi maata rannalla.

Ohis

No mä tunnen monia nuoria, jotka turhaan etsii kesätöitä.

Toivottavasti mä en koskaan tule siihen vaiheeseen elämässä, että puhun kitkerään sävyyn "nykyajan nuorista".

Vierailija
19/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan ivallisia vastauksia olet taas saanut :) Kaikissa paikoissahan kaikki asiat on järjestetty samalla tavalla.

Ei meillekään muuten ole kotiin tullut yhtäkään leiriesitettä, eikä niitä kyllä täällä koulun toimesta edes suuremmin jaeta vaan itse täytyisi etsiä tietoa ja se on välillä aika hankalaa, kun monet järjestöt toimivat aika pitkälti harrastevoimin ja esim. nettisivuilta ei välttämättä kauheasti tietoa löydy. Se on sellaista palapelin kasaamista. Lisäksi sitten monet yksityisten tahojen järkkäämät leirit ovat monesti aika kalliita jos niitä joutuu useamman kesälle haalimaan.

Mutta, meilläpäin kesäkuun toimii Iltapäiväkerhon "kesäjälkkäri", kannattaa tiedustella ihan ekana onko teillä vastaavaa toimintaa. Meillä tästä on aina tullut tieto kovin myöhään ja se on järjestetty kysynnän mukaan, eli ennakkoilmoittautumisia pitäisi tulla tarpeeksi.

Heinäkuu on varmasti haastava järjestää, mutta ehkä tuota mummin apua kannattaisi yrittää keskitetysti siihen?

Yksi taho joka täällä meilläpäin on järjestänyt tosi edullisia ja kivoja päiväleirejä on 4H-yhdistys.

Tsemppiä. Meillä on jo pikkuisen isommat koululaiset, mutta silti se on aina sellaista sumplimista noiden kanssa kun ei heitäkään todellakaan viitsi viikkotolkulla pitää kahdestaan kotona.

Vierailija
20/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalla velvollisuus tarjota kesäksi hoitopaikka harva tätä tietää, mutta näin se vain on eli tilanteessasi se on kunta, joka paikan hankkii. Kysy lisää AVI:sta eli aluehallintovirastosta, jos ei kunnassa muuten suostuta. Kyseessä tilanne, jossa nimenomaan lapsi tarvitsee hoitopaikan äidin/isän työtilanteen takia, eli ei mahdollinen kenelle tahansa.

Subjektiivinen hoito-oikeus loppuu silloin, kun koulu alkaa. Ei kunnalla ole mitään velvollisuutta järjestää ekaluokan käyneelle hoitopaikkaa.

Ja ei ap:n tilanne eroa mitenkään kenenkään muun ekaluokkalaisen vanhemman tilanteesta, kaikki painii saman ongelman kanssa, eli miten ne kesän yksinäiset päivät hoidetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi