Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaiselle HOITOPAIKKA kesän ajaksi? Kunnaltako?

Vierailija
11.04.2011 |

Olen yksinhuoltaja.

Aloitan uudessa työpaikassa ensi viikolla ja näin ollen minulla ei ole kesälomaa kuin muutama päivä kesällä.

Minulla on 4- ja 7-vuotiaat lapset, vanhin siis nyt koulussa ja koulun jälkeen iltapäiväkerhossa.

4-vuotias on päiväkodissa normaalisti kesän ajan, pitää lomaa isänsä kanssa sekä myös parin päivän ajan minun kanssa sekä myös jonkin verran mummolassa.

MUTTA: pitääkö minun jättää 7-vuotias yksin kotiin yli 9 tunnin ajaksi (työpäivä + matkat) vai saako ekaluokkalainen vielä hoitopaikan?

Äitini on luvannut auttaa mutta koska he asuvat yli 70 kilometrin päässä, en voi olettaa että lapsi haluaa vietää siellä koko kesän tai äitinä meillä tai että itsekään haluan että lapsi asuu muualla koko kesän :(

Eli mites te muut yh:t ratkaisette nämä asiat?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalla velvollisuus tarjota kesäksi hoitopaikka harva tätä tietää, mutta näin se vain on eli tilanteessasi se on kunta, joka paikan hankkii. Kysy lisää AVI:sta eli aluehallintovirastosta, jos ei kunnassa muuten suostuta. Kyseessä tilanne, jossa nimenomaan lapsi tarvitsee hoitopaikan äidin/isän työtilanteen takia, eli ei mahdollinen kenelle tahansa.

Subjektiivinen hoito-oikeus loppuu silloin, kun koulu alkaa. Ei kunnalla ole mitään velvollisuutta järjestää ekaluokan käyneelle hoitopaikkaa. Ja ei ap:n tilanne eroa mitenkään kenenkään muun ekaluokkalaisen vanhemman tilanteesta, kaikki painii saman ongelman kanssa, eli miten ne kesän yksinäiset päivät hoidetaan.

mutta harkinnanvarainen alkaa. Ja kyllä ap:n tilanteessa kunta on velvollinen hoitopaikan kesäksi antamaan, kannattaa lukeapäivähoitolain toinen pykälä, jossa sanotaan "Lasten päivähoitoa voivat saada lapset, jotka vielä eivät ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä hoitoa ole muulla tavoin järjestetty, myös sitä vanhemmat lapset."

Vierailija
42/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku pieni kunta, jossa tämä on mahdollista?

js kyllä meidän poika ainakin olis tokaluokkalaisena mielellään myös päiväkotiin mennyt. nytkin (4. luokkalainen) leikkikaverit on 6-11v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 - 11 -vuotiaiden kanssa kuin mennä päiväkotiin 9 tunnin hoitopäiväksi.

Ja jos et ole huomannut, päiväkodissa on yleensä 1 - 6 -vuotiaita...

Vierailija
44/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia leikkiä 6 - 11 -vuotiaiden kanssa kuin mennä päiväkotiin 9 tunnin hoitopäiväksi.

Vierailija
45/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tokaluokkalainen on 10 vuoden päästä aikuinenkin.

Mutta miten se tähän aiheeseen liittyy?

Vierailija
46/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja aattele, se tokaluokkalainen on 10 vuoden päästä aikuinenkin.

Mutta miten se tähän aiheeseen liittyy?

Vierailija
47/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä älykääpiöille tiedoksi.

Vierailija
48/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asumme Hgissä! Täällä riittää toimintaa! Ei tiedä, mitkä kaikista kymmenistä eri tahojen leireistä valitsisi!

- kaupunki

- seurakunta

- partio

- nuoret kotkat

- lastenliitto

- urheiluseurat

- ym.ym.....

kokopäivähoitoa tarjota.

Vierailija
49/50 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia leikkiä

6 - 11 -vuotiaiden kanssa kuin mennä päiväkotiin 9 tunnin hoitopäiväksi.

tekemään siellä samat hommat kuin ne 1-6-vuotiaatkin? Ehei.

Vierailija
50/50 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 7 vuotias on yksin kotona. Mulla 10h vuorot ja tulen iltavuorosta kotiin vasta kahdelta yöllä. Ei voi mitään, sellaista se on. En voi työttömäksikään jäädä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme