Te, jotka pesette pyykkiä koneellisen-kaksi viikossa, MITEN se on mahdollista?
Onko teillä teollisuuspesukone ja kaikki tekstiilit pyyhkeistä vaatteisiin ja verhoista lakanoihin yhden värisiä ja yhdestä materiaalista?
Kuinka usein teillä vaihdetaan käsipyyhkeet? Kylpypyyhkeet? Petivaatteet?
Kuinka usein vaihdatte vaatteitanne?
Hikoiletteko lainkaan?
Harrastetaanko teillä liikuntaa?
Pesettekö koskaan päällysvaatteitanne?
Pestäänkö teillä koskaan verhoja, päiväpeittoja, tyynynpäällisiä, pöytäliinoja?
Meillä on nelihenkinen perhe, ja pyykkiä pitää pyörittää joka päivä yksi koneellinen. Siltikään pyykkikori ei ole IKINÄ tyhjä.
Pyykinpesusta kun olen valittanut, aina tulee joku ketjuun ihmettelemään ja kertomaan kuinka heillä pestään pyykkiä pari koneellista viikossa. Nyt haluaisin tietää, MITEN tämä on mahdollista? (ja siis kyse on ollut vastaajista, joilla on ollut lapsia, eli eivät ole olleet yksinasuvia sinkkuja!)
Kommentit (64)
Ihmetyttää tuollaiset pesumäärät.
Kyllähän sitä pyykkiä saa tulemaan jos joka vko pyörittää koneessaan pyyhkeitä ja petivaatteita.Miksi ihmeessä lakanoita ja pussilakanoita joka vko
vaihtamaan?
Hulluutta sanon minä ja kamaa veden, sähkön ja pesuaineiden tuhlausta. Kuulostaa hygieniahysterialta.
Vessan ja keittiön käsipyyhe on eri asia. Ne heitän koneeseen sitten kun ne ovat likaisen/ tahriintunen näköisiä. Muuten pyyhkeitä en pese läheskään noin usein. Pyyhkeisiinhän vain kuivataan pestyä vartaloa, eihän se vkossa ehdi likaantua, korkeintaa menee märäksi.
Ja petivaatteet vaihdettaan 2 vkon välein ei joka vko.Kuka käskee joka vko pestä/vaihtaa?Eniten meillä (3 hengen perhe) pesua tulee alusvaatteista, sukista, paidoista, urheiluvaatteista ja taaperon paidoista jotka vaihdetaan joka päivä siksi että ovat likaiset.Myös lapsen ulkovaatteet kaipaa pesua useammin, muut eivät.
Järki käteen tässäkin intoilussa!
2 viikon välein, mutta koska yhdestä vaihtokerrasta tulee 2 koneellista pyykkiä (neljän ihmisen pussilakanat, aluslakanat ja tyynyliinat) niin siitä tulee siis 2 koneellista joka toinen viikko, eli keskimäärin koneellinen per viikko siis. Tajusitko :)
ap
Ja onko teillä tosiaan esim. seitsemät mieluisat farkut jos kerran viikkoon niitä vaan pestään?
Ei siis tosiaakaan ole seitsemää mieluisaa farkua. kolmet taitaa olla ns. aktiivi käytössä. Jos ihan tarkkoja ollaan niin farkkuja en muuten vaihdakkaan joka päivä vaan noin 2-4 päivän välein. Sukat, alushousut, rintaliivit, paidat ym päivittäin. Lastenvaatteet tarhraantuu päiväkodissa sen verran että ne vaihdaan kaikki päivittäin ja niitä sitten onkin ainakin 2-3 viikon tarpeisiin.
Ei tarvitse ihmetellä mistä ne hirveät värjääntyneet vaatteet kirppiksille kulkeutuu: jos pesee 2 koneellista viikossa (40 asteessa, toisessa "vaaleat" ja toisessa "tummat"), niin siinä värit leviää eikä vaatteetkaan puhdistu.
Itse olen pyykin lajittelun suhteen kontrollifrikki, meillä pestään valkoiset erikseen (40 ja 60 astetta), vaaleat (40), punaiset (40), tummat (40 ja 60), mustat (40 ja 60). Lakanat ja pyyhkeet aina 60 asteessa. Lakanat vaihdan 2 vkon väelein, niistä tulee 2 koneellista, pyyhkeet 1-2 kertaa viikossa, samaten 1-2 koneellista. Kuinka joku voi vaihtaa lakanat 4 vkon välein?? Ehkä ne on niitä joiden on pakko käyttä löyhkääviä pesuaineita, että pyykki pesun jälkeen tuoksuisi "raikkaalta".
Nytkin on kuivurissa vaalea satsi ja pesukoneessa villapesussa villahaalaria ja kaulahuiveja. Meillä 2 aikuista ja 2 alle kouluikäistä.
Ja minkä ikäiset lapset likaa 2 vaatekertaa päivittäin?
Mulla 7v+1v ja 1v:n vaatekerrasta body menee vaihtoon päivittäin, mutta sukkikset & sukat kestää yleensä 2pv ja housut 2-3pv käytössä.
7v:llä pusero ja alusvaatteet vaihtuu päivittäin, mutta housut kestää kyllä 2-4pv. Sukkikset pari pv.