Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt apua taaperon uniongelmiin!!! Pää hajoaa...

Vierailija
09.04.2011 |

Meillä 1v 3kk ikäinen poika, joka nukkunut aina enemmän tai vähemmän levottomasti. Unikoululla lopetettu yösyötöt 7kk iässä, jonka jälkeen hetken oli parempi jakso, heräsi vain pari kertaa yössä.

Nyt ongelma on yöheräily. Lapsi mene mukisematta nukkumaan omaan sänkyyn klo 19-20. Nukahtaa helposti itsekseen. Heräily alkaa tunnin, kahden tunnin kuluttua. Nousee pinnasängyssä seisomaan, itkee/huutaa äitiä/isää ja rauhoittuu heti kun menee paikalle ja nukahtaa yleensä helposti uudelleen, kun laittaa makaamaan.

Heräilee läpi yön pahimmillaan tunnin välein. Hyvänä yönä vain 3-4 kertaa, mutta yleensä reilusti yli 5 kertaa. Saattaa olla parin tunnin jaksoja, jolloin herää jatkuvasti 2-5min välein. Näitä yleensä parin viikon välein muutamia öitä peräkkäin.

Aiemmin nukkui osan yötä vanhempien sängyssä eli kun itse menin nukkumaan ja lapsi seuraavan kerran heräsi, otin viereen. Siinä saattoi nukkua aamuun asti tai jos heräilikin (tai oli em. valvomisjaksoja), se ei minua häirinnyt.

Nyt ollaan opetettu poikaa 2 viikon ajan nukkumaan omassa sängyssä koko yön, sillä hän alkoi vaatia minua nukkumaan jo aikaisin eli ekan kerran kun heräsi, ei rahoittunutkaan jos ei päässyt minun viereeni. Osaa myös jo puhua ja ilmaisi selvästi halunsa päästä "isoon sänkyyn".

Koska en halua mennä nukkumaan klo 21 pojan niin päättäessä päätettiin, että hänen on aika nukkua koko yö omassa sängyssä. Monet sanoivat sen myös lopulta rauhoittavan öitä. 2 viikon aikana edistystä ei ole kuitenkaan tapahtunut, paitsi että ei enää vaadi viereeni. Heräily siis jatkuu entisellään.

Vikat 2 yötä ollaan miehen kanssa nukuttu olkkarissa (lapsella ei vielä omaa huonetta), jos se vaikuttaisi tilanteeseen, mutta ei. Jostain syystä lapsi en osaa nukahtaa uudelleen herättyään.

Onko tilanne nyt tuomittu toivottomaksi? Onko normaalia että tämänikäinen heräilee näin paljon? Mielestäni ollaan toimittu enimmäkseen oikein, eli aina kuunnellaan onko lapsella hätä ennen kuin rynnätään "auttamaan". Ainoa "virhe" jonka tiedän tehneeni, on se että olen väsymystäni ja mukavuuden haluani ottanut lapsen viereen nukkumaan yöllä.

Aamulla herätään klo 6-7 kun lapsi herää. Päivärytmi säännöllinen (kotona ollaan) ja päiväunet 1 t 15min- 1t 30min.

Ihan kaikki neuvot ja kommentit otetaan vastaan, ne av:n ilkeätkin... ;) Luovutan kohta ja alan mennä pojan ehdoilla nukkumaan, kun se takaa edes jonkinlaiset yöunet... :S

Kiitos kun jaksoit lukea ja ehkä vastatakin! Päätä särkee, miehen kanssa tapellaan ja olen kohta ihan hermoraunio...

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieressä 2kuukauden iästä 1-vuotiaaksi. monesti laitettiin yhdessä nukkumaan klo 20. Omaan sänkyyn tottui ihan itse, kun siirsin pinnasängyn kiinni omaan sänkyyni, minua eu haittaisi vaikka haluaisi tulla viereeni. nyt lapsi 1,5vuotias heräilee 0-5kertaa yössä. Joskus herää ihan sen takia että vaippa on liian märkä -> rauhoittuu kun vaihtaa. Tai joskus vaan tarkistaa että on vieressä. Monesti herää n. tunti nukahtamisen jälkeen eikä rauhoitu, niin otan olohuoneeseen syliin nukkumaan (jos vaikka katson telkkaria) Annan hetken nukkua sylissä.:) Älä ala stressaamaan. Nauti vielä kun lapsi on pieni, se ei ole sitä pitkään. tsemppiä!

Vierailija
42/43 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

p.s. Näille perhepetifanaatikoille-kysymys: olemmeko me nykysukupolvi sitten kaikki ihan kaheleita, jos emme ole kasvaneet perhepedissä? Entä maailman kaikki aikaisemmat sukupolvet? Nukuitteko itse perhepedissä vauvana, oletteko kovastikin psyykkisesti häiriintyneitä jos ette nukkuneet? Jokainen perhe tehköön niin kuin juuri heille sopii parhaiten, onnelliseksi ja tasapainoiseksi lapseksi ja aikuiseksi voi kasvaa monin eri tavoin.

Ennenvanhaan nukuttiin yhdessä.

Ongelma nykypäivänä on se, kuten tuo lastenpsykiatrikin totesi, että liian pienet lapset yritetään laittaa yksinään nukkumaan.

Mä sanoisin, että on tärkeintä, että pieni lapsi tuntee olonsa turvalliseksi myös öisin. Se takaa myös vanhempien hyvän voinnin ja paremmat unet. Jos aloittajan lapsi nukkuu paremmin lähellä, niin sitten pitää tehdä niin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asiaan. Onko teillä lapsen sänky oman sänkynne lähellä? Me ollaan saatu 2-vuotias "koulutettua" niin, että kun heräilee yöllä niin riittää, että silitän häntä tai hän saa ottaa kädestäni kiinni. Hänen sänkynsä on siis meidän vanhempien sängyn vieressä. Aika harvoin nykyään vaatii päästä viereen, vaikka vauvana ei muualla suostunut nukkumaan. Minusta ainakin on todella hankala olla, jos taapero pyörii ja potkii vieressä koko yön, olkoon sitten vaikka miten lapsentahtista tms!

Tuo on kyllä hankala juttu jos lapsi vaatii sun viereen jo klo 21 illalla, eihän sulle jää omaa aikaa juuri ollenkaan ja tietenkin tarvit sitäkin :( Teidän lapsi vaikuttaa fiksulta ja jos kerran itsekin jo puhuu niin auttaiskiko yhtään, jos hänelle selittäisi, että äiti tulee ihan pian nukkumaan, odota sinä täällä omassa sängyssä? Meillä tehosi jo aika pienenä tuo. Lapsi jäi sänkyynsä odottelemaan ja siinä odotellessa se uni tulikin.