Nämä viisi yksinkertaiselta kuulostavaa asiaa voivat tulla autonomistajalle sietämättömän kalliiksi
Muun muassa nämä asiat voivat tulla korjaamolla yllättävän kalliiksi: vakionopeudensäätimeen kytkeytyvä tutka, tuulilasin kalibrointi osuman jälkeen ja kosketusnäyttö.
Erään HS:n lukijan autosta meni päiväajovalo pimeäksi.
Kuten monissa nykyautoissa, valo oli toteutettu led-nauhalla. Auton varsinaiset ajovalot olivat matriisivalot. Sellaisista voit lukea lisää täältä.
Lukija kertoo hämmästyneensä, kun kuuli, mitä päiväajovalon korjaus maksaisi: töineen hinta olisi noin 4000 euroa.
Siksi olen siirtynyt liisariksi, omistajan vastuuta en enää nykyajan autoista ota.
Kommentit (25)
Omistaja järkyttyi: Uusi penkki autoon maksaisi enemmän kuin koko auto
Vakuutusyhtiöt ovat havainneet jopa 100 prosentin korotuksia autojen korvausosien hinnoissa.
Eräässäkin tapauksessa takapenkki olisi maksanut If-vakuutusyhtiölle yli 50 000 euroa, vaikka koko auton arvo oli vain noin 13 500 euroa. Asiasta uutisoi Norjan johtava autoaiheinen uutissivusto Motor.
Esimerkkinä jonkin automallin sivupeili voi maksaa lähes 5 000 euroa, takalokasuoja reilut 6 700 euroa tai ovitiiviste lähes 900 euroa.
Vai että pitäisi tuulilasi kalibroida :D
Autot ovat kalliita, siksi ajan polkupyörällä ja markkinoin täällä palstalla liisareita työkseni.
-AP "ApuPoika"
Vierailija kirjoitti:
Vai että pitäisi tuulilasi kalibroida :D
Jos tarkkoja ollaan niin tuulilasia ja sen läpi tarkkailevat sensorit pitäisi kalibroida tuulilasin vaihdon yhteydessä.
DSG, TSI, TFSI, AdBlue, EGR, hiukkassuodatin...
Nuo kun välttää, selviää paremmin.
Onneksi nykyautoissa ei enää tarvita noita.
Vierailija kirjoitti:
DSG, TSI, TFSI, AdBlue, EGR, hiukkassuodatin...
Nuo kun välttää, selviää paremmin.
Onneksi nykyautoissa ei enää tarvita noita.
Sähköautoissa siis?
Vierailija kirjoitti:
Vai että pitäisi tuulilasi kalibroida :D
Kyllä. Kaikissa uusissa ja uudehkoissa autoissa tuulilasi pitää kalibroida vaihdon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
DSG, TSI, TFSI, AdBlue, EGR, hiukkassuodatin...
Nuo kun välttää, selviää paremmin.
Onneksi nykyautoissa ei enää tarvita noita.
Lommo pohjaan maksaa 50 000 euroa, ihanan kallista.
Vierailija kirjoitti:
DSG, TSI, TFSI, AdBlue, EGR, hiukkassuodatin...
Nuo kun välttää, selviää paremmin.
Onneksi nykyautoissa ei enää tarvita noita.
Moni noista vagineiden härpättimiä
Jos takuu on voimassa niin maksaa mitä maksaa, jos ei niin ei kukaan maksele mitään 4000e ajovalosta.
Näin pienemmätkin vauriot saattavat koitua vakuutusyhtiöille valtavan kalliiksi korjata. Seurauksena ovat luonnollisesti entistä kalliimmat vakuutusmaksut autoilijoille.
- Meillä on useita esimerkkejä siitä, että esimerkiksi ajovalo, tuulilasi, ovi ja niin edelleen ovat kokeneet yli 100 prosentin hinnankorotuksia vain vuoden aikana, kommentoi Brustad norjalaismedialle.
Autojen varaosat voivat olla huomattavasti koko autoa kalliimpia, selviää ruotsalaisen Vi Bilägare -lehden viime vuonna tekemästä selvityksestä.
Pelkästään Volvo XC40-mallin vaihdelaatikko voi maksaa Ruotsissa yli 15 000 euroa ja täydellinen sisustus yli 30 000 euroa, vaikka koko auton arvo on ollut Ruotsissa uutena näiden kahden osan yhteissummaa pienempi.
Tämä tilanne on varsin tyypillinen.
Nykyään autot muotoillaan estettisiksi, mutta samalla tehdään tee-se-itse korjaamisesta mahdotonta, joten pakko käydä autohuollossa korjaamassa. Ei ole montaa vuosikymmentä sitten kun kaiken pystyi itse tekemään jos oli edes vähän taitoa hyppysissä.
Kyse ei ole esteettisyydestä vaan ilmanvastuksesta. Regulaatio on tässä kaiken takana.
Ja autoissa olevaa tietokonetta voidaan huollossa säätää tarkoituksella niin että auto vikaantuu milläs todistat?, bisness is bisness
Vierailija kirjoitti:
Omistaja järkyttyi: Uusi penkki autoon maksaisi enemmän kuin koko auto
Vakuutusyhtiöt ovat havainneet jopa 100 prosentin korotuksia autojen korvausosien hinnoissa.
Eräässäkin tapauksessa takapenkki olisi maksanut If-vakuutusyhtiölle yli 50 000 euroa, vaikka koko auton arvo oli vain noin 13 500 euroa. Asiasta uutisoi Norjan johtava autoaiheinen uutissivusto Motor.
Tässä oli kyse takapenkistä jonka auton omistaja oli poistanut autosta kiertääkseen veroja eli rekisteröidäkseen henkilöauton pakettiautoksi.
Kyseinen penkki ei siis tuhoutunut kolarissa vaan tulipalossa varastossa jonne penkki oli viety säilytettäväksi. Vakuutusyhtiö siis arvioi kotivakuutuksen mukaisen korvauksen, liikennevakuutuksessa penkin arvo olisi ollu 0 euroa koska se ei ollut enää autossa.
Ei nykyään mitään korjata! Vaihdetaan vaan osia tampio ja ihminen senkin tekee niin miksi yksityinen ei voisi tehdä samaa? Poislukien naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DSG, TSI, TFSI, AdBlue, EGR, hiukkassuodatin...
Nuo kun välttää, selviää paremmin.
Onneksi nykyautoissa ei enää tarvita noita.
Sähköautoissa siis?
Kun sähköauton pohjapanssarin naarmuttaa menee koko auto hylkyyn
Onneksi ei tosiaan ole jotain ureantäyttöjä
Vierailija kirjoitti:
Vai että pitäisi tuulilasi kalibroida :D
Niin kun on lämmön ja märän ja vaikka minkä tunnistimia siinä ja kaikki pitää saada yhteyteen ajotietokoneen kanssa jne.
Autot on pahin esimerkki siitä, miten kalliiksi kaikki ylimääräiset turhat hömpötykset ja liian hienot ratkaisut voivat tulla.
Lisäksi nykyautoissa on niin järjetön määrä kaikkea, että johonkin tulee aina vikkaa, ei ne kaikki 10 tuhatta anturia voi aina toimia ja aina kun yksikin antaa edes hetken väärää signaalia, se pitää ajotietokneesta ISOLLA RAHALLA nollata.
Lisäksi moni anturivika voi estää ajamisen vaikka autossa ei ole mitään vikaa, auto vaikka luulee että rengas on puhki, eikä suostu starttaamaan, tämä listahan on myös loputon.
Ei kannata bemareita ja mersujakaa korjata merkkiliikkeis