Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nämä viisi yksinkertaiselta kuulostavaa asiaa voivat tulla autonomistajalle sietämättömän kalliiksi

Vierailija
31.03.2025 |

Muun muassa nämä asiat voivat tulla korjaamolla yllättävän kalliiksi: vakionopeudensäätimeen kytkeytyvä tutka, tuulilasin kalibrointi osuman jälkeen ja kosketusnäyttö. 

Erään HS:n lukijan autosta meni päiväajovalo pimeäksi.

Kuten monissa nykyautoissa, valo oli toteutettu led-nauhalla. Auton varsinaiset ajovalot olivat matriisivalot. Sellaisista voit lukea lisää täältä.

Lukija kertoo hämmästyneensä, kun kuuli, mitä päiväajovalon korjaus maksaisi: töineen hinta olisi noin 4000 euroa.

Siksi olen siirtynyt liisariksi, omistajan vastuuta en enää nykyajan autoista ota.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata bemareita ja mersujakaa korjata merkkiliikkeis

Vierailija
2/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja järkyttyi: Uusi penkki autoon maksaisi enemmän kuin koko auto

Vakuutusyhtiöt ovat havainneet jopa 100 prosentin korotuksia autojen korvausosien hinnoissa.

Eräässäkin tapauksessa takapenkki olisi maksanut If-vakuutusyhtiölle yli 50 000 euroa, vaikka koko auton arvo oli vain noin 13 500 euroa. Asiasta uutisoi Norjan johtava autoaiheinen uutissivusto Motor.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkinä jonkin automallin sivupeili voi maksaa lähes 5 000 euroa, takalokasuoja reilut 6 700 euroa tai ovitiiviste lähes 900 euroa.

Vierailija
4/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että pitäisi tuulilasi kalibroida :D

Vierailija
5/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autot ovat kalliita, siksi ajan polkupyörällä ja markkinoin täällä palstalla liisareita työkseni.

-AP "ApuPoika"

Vierailija
6/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että pitäisi tuulilasi kalibroida :D

Jos tarkkoja ollaan niin tuulilasia ja sen läpi tarkkailevat sensorit pitäisi kalibroida tuulilasin vaihdon yhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

DSG, TSI, TFSI, AdBlue, EGR, hiukkassuodatin...

 

Nuo kun välttää, selviää paremmin.

 

Onneksi nykyautoissa ei enää tarvita noita.

Vierailija
8/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DSG, TSI, TFSI, AdBlue, EGR, hiukkassuodatin...

 

Nuo kun välttää, selviää paremmin.

 

Onneksi nykyautoissa ei enää tarvita noita.

Sähköautoissa siis?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että pitäisi tuulilasi kalibroida :D

Kyllä. Kaikissa uusissa ja uudehkoissa autoissa tuulilasi pitää kalibroida vaihdon jälkeen.

Vierailija
10/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DSG, TSI, TFSI, AdBlue, EGR, hiukkassuodatin...

 

Nuo kun välttää, selviää paremmin.

 

Onneksi nykyautoissa ei enää tarvita noita.

Lommo pohjaan maksaa 50 000 euroa, ihanan kallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DSG, TSI, TFSI, AdBlue, EGR, hiukkassuodatin...

 

Nuo kun välttää, selviää paremmin.

 

Onneksi nykyautoissa ei enää tarvita noita.

Moni noista vagineiden härpättimiä

Vierailija
12/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos takuu on voimassa niin maksaa mitä maksaa, jos ei niin ei kukaan maksele mitään 4000e ajovalosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pienemmätkin vauriot saattavat koitua vakuutusyhtiöille valtavan kalliiksi korjata. Seurauksena ovat luonnollisesti entistä kalliimmat vakuutusmaksut autoilijoille.

- Meillä on useita esimerkkejä siitä, että esimerkiksi ajovalo, tuulilasi, ovi ja niin edelleen ovat kokeneet yli 100 prosentin hinnankorotuksia vain vuoden aikana, kommentoi Brustad norjalaismedialle.

Autojen varaosat voivat olla huomattavasti koko autoa kalliimpia, selviää ruotsalaisen Vi Bilägare -lehden viime vuonna tekemästä selvityksestä.

Pelkästään Volvo XC40-mallin vaihdelaatikko voi maksaa Ruotsissa yli 15 000 euroa ja täydellinen sisustus yli 30 000 euroa, vaikka koko auton arvo on ollut Ruotsissa uutena näiden kahden osan yhteissummaa pienempi.

Tämä tilanne on varsin tyypillinen.

Vierailija
14/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään autot muotoillaan estettisiksi, mutta samalla tehdään tee-se-itse korjaamisesta mahdotonta, joten pakko käydä autohuollossa korjaamassa. Ei ole montaa vuosikymmentä sitten kun kaiken pystyi itse tekemään jos oli edes vähän taitoa hyppysissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole esteettisyydestä vaan ilmanvastuksesta. Regulaatio on tässä kaiken takana.

Vierailija
16/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja autoissa olevaa tietokonetta voidaan huollossa säätää tarkoituksella niin että auto vikaantuu milläs todistat?, bisness is bisness

Vierailija
17/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistaja järkyttyi: Uusi penkki autoon maksaisi enemmän kuin koko auto

Vakuutusyhtiöt ovat havainneet jopa 100 prosentin korotuksia autojen korvausosien hinnoissa.

Eräässäkin tapauksessa takapenkki olisi maksanut If-vakuutusyhtiölle yli 50 000 euroa, vaikka koko auton arvo oli vain noin 13 500 euroa. Asiasta uutisoi Norjan johtava autoaiheinen uutissivusto Motor.

Tässä oli kyse takapenkistä jonka auton omistaja oli poistanut autosta kiertääkseen veroja eli rekisteröidäkseen henkilöauton pakettiautoksi. 

Kyseinen penkki ei siis tuhoutunut kolarissa vaan tulipalossa varastossa jonne penkki oli viety säilytettäväksi. Vakuutusyhtiö siis arvioi kotivakuutuksen mukaisen korvauksen, liikennevakuutuksessa penkin arvo olisi ollu 0 euroa koska se ei ollut enää autossa. 

 

 

Vierailija
18/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään mitään korjata! Vaihdetaan vaan osia tampio ja ihminen senkin tekee niin miksi yksityinen ei voisi tehdä samaa? Poislukien naiset.

Vierailija
19/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DSG, TSI, TFSI, AdBlue, EGR, hiukkassuodatin...

 

Nuo kun välttää, selviää paremmin.

 

Onneksi nykyautoissa ei enää tarvita noita.

Sähköautoissa siis?

 

Kun sähköauton pohjapanssarin naarmuttaa menee koko auto hylkyyn 

Onneksi ei tosiaan ole jotain ureantäyttöjä 

Vierailija
20/25 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että pitäisi tuulilasi kalibroida :D

Niin kun on lämmön ja märän ja vaikka minkä tunnistimia siinä ja kaikki pitää saada yhteyteen ajotietokoneen kanssa jne.

Autot on pahin esimerkki siitä, miten kalliiksi kaikki ylimääräiset turhat hömpötykset ja liian hienot ratkaisut voivat tulla.

Lisäksi nykyautoissa on niin järjetön määrä kaikkea, että johonkin tulee aina vikkaa, ei ne kaikki 10 tuhatta anturia voi aina toimia ja aina kun yksikin antaa edes hetken väärää signaalia, se pitää ajotietokneesta ISOLLA RAHALLA nollata.

Lisäksi moni anturivika voi estää ajamisen vaikka autossa ei ole mitään vikaa, auto vaikka luulee että rengas on puhki, eikä suostu starttaamaan, tämä listahan on myös loputon.