Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietokoneapua! Mikä olisi edullinen nettiliittymä Helsingissä?

Vierailija
09.04.2011 |

Ei tarvitse olla mikään supernopea yhteys.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ihan pihalla.

Vierailija
2/4 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsetko kiinteän yhteyden vai nettitikun? onko pöytäkone vai kannettava?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua mikä on mobiililaajakaista, mikä laajakaista..huoh!

Läppäri on kyseessä, eikä tarvitse olla langaton.

Vierailija
4/4 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobiililaajakaista on liikkuva laajakaista nimensä mukaisesti. Käytännössä toteutetaan esim mokkulan avulla. Mokkula on palikka, joka laitetaan tietokoneen USB-väylään ja sen avulla otetaan yhteys internetiin. Tätä vaihtoehtoa voit käyttää missä tahansa (Suomen rajojen sisällä, jos ei halua kallista laskua) eli ei ole sidottu kotiin. Hyvä vaihtoehto, jos matkustelee paljon. Nopeudet vaihtelee hirveesti, edullisin lienee noin 10e/kk.

Laajakaista taasen tarkoittaa ns kiinteää verkkoa, joka toimii ainoastaan sun kotona. Eli netti tulee puhelinpistokkeen kautta. Siihen kytketään modeemi, josta vedetään piuha sun koneelle. Tai langaton kotiverkko rakennetaan siten, että modeemi toimii myös langattomana tukiasemana. Edellyttää omassa koneessa langatonta sovitinta, joka läppäreissä nykyään on vakiona. Etuna siirrettävyys kodin sisällä. Langallinen on enempi sidottu yhteen paikkaan.

Laajakaistaa voi käyttää yleensä 1-5 konetta yhtäaikaa ja mokkula on yleensä vain yhdelle koneelle kerrallaan (onnistuu jakaminen, mutta on hankalampaa).

Mulla esim on Saunalahden laajakaista, joka maksaa n. 24 euroa kuukaudessa.

Vielä huomautus: jos haluat katsella vaikkapa videoita netistä tai nettitelkkua, ei tuo halvin mokkula riitä nopeudeltaan. Pelkkään surffailuun riittää hyvin.

Kysy lisää, jos selitin epäselvästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän