Miksi teillä ei jaettu isyys- ja äitiyslomaa/vanhempainvapaata 50-50
Miksi miehesi vietti vain yhden kuukauden lapsen kanssa, jos sitäkään? Kumman päätös se oli?
Kommentit (51)
ei siitä edes keskusteltu. Minä olin 18v, ei työpaikkaa, ei ammattia. Mies yrittäjä, tulot nyt 5000e kk silloin vähän vähemmän tosin mutta eipä tuossa tilanteessa asiasta paljon tarvi keskustella... Eikä nytkään tarvisi vaikka olen töissä kun minun palkkani 1200e.
1 v 4 kk. Sen jälkeen mies on ollut vastuussa lapsista arkisin johtuen työvuoroistaan.
Samoin kun itse olen ollut äitiys- ja vanhempainvapaalla niin mies on samaan aikaan ollut paljon kotona -olemme silloin viettäneet tosi paljon aikaa perheenä. Itse halusin breikkiä töistä, siksi minä vietin nuo lomat.
Ei sitä imetystä kuitenkaan voi lopettaa heti kun 6 kk tulee täyteen. Meillä vauva alkoi syömään kunnolla kiinteitä vasta 10 kk iässä ja silloin vanhempainvapaa jo on loppunut. Söi siis vielä yölläkin maitoa, joten en olisi jaksanut yövalvomisten lisäksi käydä töissä. Mies sai nukkua yöt ja mennä paremmin levänneenä töihin.
mutta ettei nyt väärinkäsityksiä pääse syntymään niin eihän imetys ole mitenkään este työssäkäynnille. Täysimetys varmasti olisi vaikeaa, mutta eihän sitä suositellakaan kauempaa kuin 6 kk. Mä imetin lapset noin 1,5-vuotiaaksi vaikka ne olivatkin isänsä kanssa kotona, eikä se ollut mitenkään hankalaa.
Imetin viimeiseksi aamulla, ensimmäiseksi kun tulin kotiin, illan ja pitkään vielä yölläkin (nukuimme perhepedissä, siksi se ei ollut raskasta).
oletteko ajatelleet, että se kuilu vain kasvaa mitä pidempään olet kotona ja mitä useampi lapsi teillä on? Kaikki ne vuodet mies saa työkokeumsta ja palkka kehittyy.
ja mitä sitten vaikka menisikin? Yhteiseen laariin se sataa.
Ja minä tienaan viidesosan siitä minkä mieheni, joka on yrittäjä ja jolla on mahdollista tienata vielä rutkasti enemmänkin, mutta minun palkkani ei tuosta enää nouse ellen kouluttaudu uudelle alalle koska saan jo nyt alani suurinta tesin mukaista palkkaa, ja yhdessä firmassa suomessa maksetaan 200e/kk enemmän, mutta en ole menossa siihen firmaan töihin, joten...
Mies opiskelee. Jos olisi ollut opiskeluista pois, olisi voinut samantien olla pois koko vuoden. Kurssit pitää suorittaa tietyssä järjestyksessä.
Mulla ei olisi ollut työ- tai opiskelupaikkaa, minne mennä. Olisi ollut järjetöntä, että mä olisin mennyt työttömäksi työnhakijaksi ja mies olisi jäänyt pois opiskeluistaan.
oletteko ajatelleet, että se kuilu vain kasvaa mitä pidempään olet kotona ja mitä useampi lapsi teillä on? Kaikki ne vuodet mies saa työkokeumsta ja palkka kehittyy.
Mies oli kotona molemmista lapsista isyysloman ja kesäloma osui siihen perään kesävauvoja kun olivat molemmat. Minä en olisi millään raaskinyt mennä töihin eikä mies olisi halunnut jäädä kotiin lasten kanssa joten ei asiaa sen enempää mietitty. Musta on ihan typerää jos nuo lomat määrätään vanhempien jaettaviksi, onneksi meillä lapset on jo tehty. Kyllä sen pitää olla joka perheellä oma päätös.
juttu että ei o varaa isin jäädä kotiin jos tulot 5-8 tonnia kuussa...mahtaa olla miljardöörilainat...ja tottahan sitä nyt siinä poreallaskultahammastalossa asuu töissä käyden ennemmin ku vaihtaa päivät kakkavaipppoja...
terv. stadilainen asuntovelallinen jolla mies tienas alta kolme...mitenhän me on ruuassa pysytty...onnii kallismaku ja lapset pelaa hylkeennahkahanskoilla pesistä kolme kert vkossa 10kk iästä alkaen...no mut mä äänestänki oikeistoo
koska osallistuu arkeen siinä missä minäkin vaikka töissä käykin. Ollut kaikista kolmesta sen enimmäisisyysloman, paljonko lienee, en muista.
En ole kokenut ongelmaksi mitenkään, koska ei ole ikinä käyttänyt työntwkoa verukkeena millekään asialle :)
Niin ei sitä vielä missään "poreallaskultahammastalossa" asuta ;) varsinkaan jos lapsia on enemmän kuin se yksi bambino. Eikä suuria perintöjä ja osakesalkkuja. Siitä viidestä tonnista kun jää tilille joku 3000€ ja sillä ei vielä ihan mahdottomia kustanneta...
juttu että ei o varaa isin jäädä kotiin jos tulot 5-8 tonnia kuussa...mahtaa olla miljardöörilainat...ja tottahan sitä nyt siinä poreallaskultahammastalossa asuu töissä käyden ennemmin ku vaihtaa päivät kakkavaipppoja...
terv. stadilainen asuntovelallinen jolla mies tienas alta kolme...mitenhän me on ruuassa pysytty...onnii kallismaku ja lapset pelaa hylkeennahkahanskoilla pesistä kolme kert vkossa 10kk iästä alkaen...no mut mä äänestänki oikeistoo
Vauvat saivat työpäiväni ajan kiinteitä ja pumpattua maitoa.
En muuten tajunnut että tässä tosiaan tarkoitettiin vain sitä 10 kuukauden jaksoa, ei mekään siis sitä jaettu 50/50. Mä olin kotona kunnes lapset olivat 8 kk ja mies jatkoi siitä. En olisi lähtenyt 5 kuukauden päästä töihin, koska
a) halusin täysimettää lapset siihen 6 kuukauteen
b) en kuitenkaan halunnut että ne menisivät hoitoon 10 kuukauden ikäisinä
c) en olisi halunnut mennä vielä takaisin töihin, kotona oli niin ihanaa (mutta oli vähän paha sanoa miehelle että sä joudut käymään töissä kun täällä kotona on niin paljon kivempaa ja sä et saa siitä osaasi).
Ei sitä imetystä kuitenkaan voi lopettaa heti kun 6 kk tulee täyteen. Meillä vauva alkoi syömään kunnolla kiinteitä vasta 10 kk iässä ja silloin vanhempainvapaa jo on loppunut. Söi siis vielä yölläkin maitoa, joten en olisi jaksanut yövalvomisten lisäksi käydä töissä. Mies sai nukkua yöt ja mennä paremmin levänneenä töihin.
mutta ettei nyt väärinkäsityksiä pääse syntymään niin eihän imetys ole mitenkään este työssäkäynnille. Täysimetys varmasti olisi vaikeaa, mutta eihän sitä suositellakaan kauempaa kuin 6 kk. Mä imetin lapset noin 1,5-vuotiaaksi vaikka ne olivatkin isänsä kanssa kotona, eikä se ollut mitenkään hankalaa. Imetin viimeiseksi aamulla, ensimmäiseksi kun tulin kotiin, illan ja pitkään vielä yölläkin (nukuimme perhepedissä, siksi se ei ollut raskasta).
Lisäksi minä olin ja olen edelleen halukkaampi jäämään kotiin. Lapsia nyt kolme alle 3,5-vuotiasta.
tulot on 3x suuremmat kuin minulla, joten eipä tarvitse paljon miettiä että kumpiko jäi hoitovapaalle. Nyt kun olen vuorotyössä niin isi saa hoitaa lasta monina viikonloppuina, varmasti saavat laatuaikaa kahdestaan ja isän suhde lapseen oli kyllä jo aiemminkin hyvä!
eikä mies halunnut jäädä kotiin pitkäksi aikaa.
Eli molempien päätös oli.
isä oli kotona 3viikkoa isyyslomalla ja 4 viikkoa isäkuukautta. Minä imetin, isä ei. Eikä isällä ole lähelläkään sellaista organisaatiokykyä ja arjenhallintataitoa joka minulla on. Ei ikimaailmassa olisi saanut arkea kolmen alle kouluikäisen kanssa sujumaan.
Ja kyllähän rahakin vaikutti.
Ihan siitä syystä että miehenikin mielestä vauvan kuuluu olla äidin luona, ja imetän vauvaa siihen asti että siirtyy lehmän maidolle. Toisekseen tulee taloudelliset syyt, minä en ole missään uraputkessa eikä työelämästä poissaoloni ole keneltäkään poissa. Mies tienaa enemmän, ja olisi taloudellisesti hyvin haastavaa vaihtaa tässä vaiheessa rooleja.
Voi olla kuitenkin että mies jää vuodeksi hoitovapaalle, kun saadaa rahaa irti talosta.
minä en ole kotiäitityyppiä. Siksipä pidin vain äitiysloman ja pari kuukautta vanhempainvapaata, mies sitten vanhempainvapaan loppuun ja hoitovapaata päälle. Näin tehtiin kolme kertaa. En tiennyt, että se kuuluu jakaa 50+50.
Hänellä ei ole tuuraajaa ja yritystä on vaikea laittaa hyllylle viikoiksi tai kuukausiksi. Yhteinen päätös oli.
kun mulla ei ole varsinaista työpaikkaa ja mies taas tienaa kivasti työssään
No ei mennyt oikein noin kuin ap kirjoittaa.
Ei jaettu sitä 50-50, mutta ei mies viettänyt vain kuukautta kotona.
Mies oli isyyslomalla / vanhempainvapaalla kaikkiaan 7 viikkoa ja minä olin äityslomalla/hoitovapaalla yhteensä vuoden ja mies oli vielä puoli vuotta hoitovapaalla. Ihan 50-50 ei mennyt siis aika, mutta Matti Nykäsen fifty-sixtystä ei kyllä kauas heittänyt.
Ihan meidän yhteinen päätös oli. Syy oli se, että minä imetin ja siksi olin ensin kotona ja sitten kun vauva pärjäsi 1v ilman tissiä (ei huolinut pullomaitoa), niin isä jäi kotiin.
Niin ja mainittakoon, että mies tienasi tohon aikaan vähän enemmän, mutta se ero kyllä korjaantui sillä, kun molemmat oltiin yhden vuoden aikana puolet ja puolet töissä, niin molempien veroprosentit laski, joten ei olisi ollut taloudellisesti juuri merkitystä, että olisiko mies ollut koko sen vuoden töissä vai jaettiinko noin.