olimmeko törkeitä (hääkutsutuista)
Menemme naimisiin kesällä, olemme asuneet yhdessä jo kohta 5 vuotta ja meillä on yhteinen lapsi. Päätimme mennä naimisiin ja kutsua ystävät ja ne sukulaiset joita olemme tavanneet yhdessä näiden 5 vuoden aikana.
Tästä nousi odotetusti haloo nenänsä toisten asioihin tunkevan anopin taholta. En vain arvannut miten kauhea. Juuri siksi teimme kutsulistan itse ja kaikki kutsutut mukaanlukien anoppi saivat kutsun samaan aikaan. Nyt on vetänyt herneen nenään siitä, että hänen mielipidettään kutsutuista ei kysytty ja lisäksi että emme ole kutsuneet kaikkia "samantasoisia" sukulaisia. Siis sukulaisuuden läheisyyden perusteella.
Meistä olisi ollut outoa kutsua häihin ihmisiä, joita toinen meistä ei ole koskaan nähnyt tai toinenkin vain joskus vuosikymmeniä sitten lapsena. Avecit sitten erikseen. Laitoimme kaikille naimattomille kutsut aveceineen, kun emme olleet ihan varmoja parisuhdekuvioista.
Anopin mielestä hääthän ovat hyvä paikka tavata uusia ihmisiä ja kun kuitenkin aveceina voi tulla uusia tuttavuuksia, niin perustelumme eivät häntä vakuuta. Hänen mielestään minä en vain pidä mieheni sukulaisista enkä ole tasapuolinen. Ärsyttää. Mutta samalla olen myös miettinyt että menikö meillä "metsään"? Tiedän, että häihin saa tietenkin kutsua ja olla kutsumatta kenet tahansa, mutta onko se joku isokin etikettivirhe kutsua yhteydenpidon eikä sukulaisläheisyyden perusteella?
Kommentit (67)
Teitte todellakin oikean ratkaisun! Ne on teidän häät ja te kutsutte ketä TE haluatte.
Ei ole mitään järjeä kutsua häihin sellaisia ihmisiä joita hädin tuskin tuntee tai joiden kanssa ei ole missään tekemisissä.
Nyt on jo aloitettu miehen suvun vieroittaminen lapsesta. Naisen sukulaisia ja inhottava anoppi.
Lapset voivat joskus ihmetellä, miksi he eivät tunne isänsä sukulaisia. Meillä on näin ja olen todella katkera äidilleni siitä. Äidin työkaverit eivät ole pitämässä enää äidistäni huolta, ne on olleita ja menneitä. Suku olisi ollut se, joka olisi ollut aina mukana.
Minä olen aikuisena opetellut pitämään isäni sukuun yhteyttä, vaikka se on äitiä harmittanut. Jopa isän äitiini eli mummooni. Hänestä tykkään paljon enemmän kuin äidin äidistä, vaikka äitini aina anoppiaan yritti panetellakin minulle.
Äidilleni voi olla katkera paikka kun omissa häissäni onkin isäni sukulaisia enemmistö.
En minä eikä kukaan tuntemani nainen halua erottaa miestä omasta suvustaan. Kuitenkin naiset yleensä pitävät ahkerammin yhteyttä sukulaisiinsa kuin miehet, joten ehkä aikaa myöten naisen sukulaisista tulee miehellekin läheisempiä kuin omat.
Meillä ainakin on se tilanne, että minä sovin tapaamiset oman sukuni kanssa. Mies tulee joskus mukaan ja joskus ei. Mieheni sen sijaan sopii tapaamiset oman sukunsa kanssa, koska hän ei ole yhteydenpidossa yhtä aktiivinen kuin minä, näemme hänen sukuaan harvemmin. (no nykyään joskus saatan itsekin ehdottaa, että käydäänkö anopilla viikonloppuna). Häihin molemmat saivat kutsua haluamansa sukulaiset, miehen sukulaisia tuli jonkun verran vähemmän kuin minun.
Eli jos yhteydenpito isän puolen sukulaisiin on jäänyt, niin minusta se on ennemminkin isän ja isän sukulaisten vastuulla kuin äidin.
että serkkuni kutsui muut serkut paitsi minut häihinsä. Emme ole olleet yhteysissä joten tämän päättelin syyksi. Outoa se oli silti.
Omiin häihini vedin rajan juuri tähän serkkuuteen, eli kutsuin kaikki sukulaiset serkkuihin asti. Pikkuserkkuja en enää kutsunut.
millä tavalla on outoa että serkkusi ei kutsunut sinua jos ette ole missään tekemisissäkään keskenänne? Eikä häissä käymällä sitä yhteyttä olisi syntynytkään. Ellei sitten pienet häät joissa oikeasti pääsisi juttelemaan kunnolla kaikkien kanssa. Suurissa häissä pääset hääparin kanssa vaihtamaan pari sanaa: Voi jäädä jopa onnentoivotusten tasolle.
Niin ne tuntui hyvältä järjestää, en tiedä oisko muuten osattu järjestääkään. Onhan se sukukin tärkeä. Tosin niissä ei ollut mitään omaa, ei niin mitään. Eli semmoinen perus näytellään nyt suvulle tyyli. Tässä mitä lukee, niin jos teille ap on noin tärkeä saada omat juhlat, pitäkää päänne. Me teimme juhlat toisille, yleisempää lienee nykyään keskittyä omaan ja lähipiirin hauskanpitoon ja arvelen, että ehkä se on lopulta ihan sama kummin tekee. Meillä ennen häitä pitkä avoliitto ja 3 lasta, joten ehkä ois ollut liioittelua kaikinpuolin sellainen bilejuhla.
Niin ne tuntui hyvältä järjestää, en tiedä oisko muuten osattu järjestääkään. Onhan se sukukin tärkeä. Tosin niissä ei ollut mitään omaa, ei niin mitään. Eli semmoinen perus näytellään nyt suvulle tyyli. Tässä mitä lukee, niin jos teille ap on noin tärkeä saada omat juhlat, pitäkää päänne. Me teimme juhlat toisille, yleisempää lienee nykyään keskittyä omaan ja lähipiirin hauskanpitoon ja arvelen, että ehkä se on lopulta ihan sama kummin tekee. Meillä ennen häitä pitkä avoliitto ja 3 lasta, joten ehkä ois ollut liioittelua kaikinpuolin sellainen bilejuhla.
Pienet häät, maksoimme itse. Kutsuimme ketä halusimme, mutta erään miehen sukulaisen kohdalla tuli vaikeus. Mies on läheinen sukulaismiehen kanssa, mutta tämän vaimo ei suostu tulemaan meille. (Syystä jota kukaan ei tiedä.) Istuu esim. autossa sillä aikaa kun mies käy meillä :( Emme kutsuneet sitten kumpaakaan, kun pelkkä miehen kutsuminen olisi ollut naurettavaa.
Tästä osa suvusta suuttui, mutta kun kerroimme syyn, kaikki vain ihmettelivät. Kaikki kutsutut saivat kutsut yhtäaikaa, myös omat vanhempamme ja sisaruksemme. En missään nimessä olisi halunnut esim. joitakin serkkuja häihini, ovat mulle ihan vieraita ihmisiä.
HAhahhhaaa... siis istuisiko se vaimo autossa, jos vaikka kutsuisitte heidät saunomaan ja viettämään iltaa? Naurattaa ajatus AIKUISESTA tyypistä, joka mököttää autossa eikä suostu kertomaan syytä.
Mullakin on sellaisia sukulaisia joita en ole nähnyt varmaan yli 10 vuoteen, eikä muitakaan yhteyksiä joihinkin ole, joten en kutsuisi! Itse ollaan jonkin verran suunniteltu jo omia häitämme ja kutsutaan ne keiden kanssa ollaan tekemisissä. Ei se hääruokakaan ihan ilmaista ole, joten ei mua kiinnosta maksella ventovieraita omiin juhliini syömään. Samalla linjalla on myös mies. Hänellä mm.Ruotsissa sukulaisia, keitä ei ole nähnyt varmaan 20 vuoteen.
Sinuna sanoisin anopille nyt suorat sanat. Jos te itse maksatte viulut, niin itse myös päätätte ketä kutsutte. Anoppihan voi jäädä juhlista pois jos ei miellytä. Itse asiassa kaikkein paras olisi, jos perutte häät. Niillä rahoilla varaatte Karibian risteilyn täysihoidolla ja menette naimisiin siellä, samalla vietätte häämatkaa. Eikös houkuttele? ;) Lähetätte sit anopille kortin jossa on apinan kuva...