olimmeko törkeitä (hääkutsutuista)
Menemme naimisiin kesällä, olemme asuneet yhdessä jo kohta 5 vuotta ja meillä on yhteinen lapsi. Päätimme mennä naimisiin ja kutsua ystävät ja ne sukulaiset joita olemme tavanneet yhdessä näiden 5 vuoden aikana.
Tästä nousi odotetusti haloo nenänsä toisten asioihin tunkevan anopin taholta. En vain arvannut miten kauhea. Juuri siksi teimme kutsulistan itse ja kaikki kutsutut mukaanlukien anoppi saivat kutsun samaan aikaan. Nyt on vetänyt herneen nenään siitä, että hänen mielipidettään kutsutuista ei kysytty ja lisäksi että emme ole kutsuneet kaikkia "samantasoisia" sukulaisia. Siis sukulaisuuden läheisyyden perusteella.
Meistä olisi ollut outoa kutsua häihin ihmisiä, joita toinen meistä ei ole koskaan nähnyt tai toinenkin vain joskus vuosikymmeniä sitten lapsena. Avecit sitten erikseen. Laitoimme kaikille naimattomille kutsut aveceineen, kun emme olleet ihan varmoja parisuhdekuvioista.
Anopin mielestä hääthän ovat hyvä paikka tavata uusia ihmisiä ja kun kuitenkin aveceina voi tulla uusia tuttavuuksia, niin perustelumme eivät häntä vakuuta. Hänen mielestään minä en vain pidä mieheni sukulaisista enkä ole tasapuolinen. Ärsyttää. Mutta samalla olen myös miettinyt että menikö meillä "metsään"? Tiedän, että häihin saa tietenkin kutsua ja olla kutsumatta kenet tahansa, mutta onko se joku isokin etikettivirhe kutsua yhteydenpidon eikä sukulaisläheisyyden perusteella?
Kommentit (67)
Mikään ei ole helppo ratkaisu.
JOs kyseessä on suku, jossa on aina kutsuttu kaikki, niin on outoa, että yhtäkkiä jaotellaan ja osa sedistä kutsutaan ja osaa ei. Tai kutsutaan kolme serkkua, mutta neljä jätetään kutsumatta. Ja sukujuhlissa eli häissä ja hautajaisissa sitä usein sukuun tutustutaan.
miettikääpä millaisia vastauksia olisi tullut jos aloituksen tekijänä olisi ollut se vieraaksi kutsuttu pikkuserkku, joka ei ole morsiusparia nähnyt tällä vuosituhannella.
Ensin olisi pitänyt matkustaa toiselle puolelle Suomea, hommata perheelle vaatteet, ostaa lahja, tuhlata kesälomasta yksi viikonloppu häihin.
Silloin olisi morsiuspari ollut ahne kusipääpariskunta, joka haluaa vain kiillottaa omaa kilpeänsä kutsumalla valtavan vierasjoukon ja saamalla törkykalliita lahjoja, joilla sisustaa unelmalukaalinsa tai rahoittaa häämatkansa.
Mutta häiden ja juhlien järkkääminen on nykyään aika kallista. Itse haluaisin kovasti kutsua sukua koolle vaikka ilman syytäkin, mutta jo pelkkä tarjoiluiden järkkääminen maksaa nykyään aika lailla.
Esim. mulla on 18 serkkua, kaikki aikuisia, eli heillä on perheet. Mulla on myös 12 setää ja tätiä, joilla lähes kaikilla puolisot. Tähän miehen suku päälle.
Ei pysty kovin usein järkkäämään sukubileitä, joihin kutsuisi kaikki.
Jokaisella on tietysti oikeus kutsua häihinsä ketä haluaa, mutta minusta on kuitenkin surullista se että sukuyhteydet rapautuvat entisestään kun ihmiset yhä enemmän valitsevat sen että juhlitaan vaan pienessä piirissä ja niiden kesken joita jo muutenkin tapaa arjessa. Olin juuri hautajaisissa ja olin siellä nuorimmasta päästä vaikka ikää on jo 40+. Ei oikeastaan ole enää tilaisuuksia joissa sukulaiset tapaa toisiaan sen jälkeen kun häät on muutettu kaveripiirien bileiksi.
Pienet häät, maksoimme itse. Kutsuimme ketä halusimme, mutta erään miehen sukulaisen kohdalla tuli vaikeus. Mies on läheinen sukulaismiehen kanssa, mutta tämän vaimo ei suostu tulemaan meille. (Syystä jota kukaan ei tiedä.) Istuu esim. autossa sillä aikaa kun mies käy meillä :( Emme kutsuneet sitten kumpaakaan, kun pelkkä miehen kutsuminen olisi ollut naurettavaa.
Tästä osa suvusta suuttui, mutta kun kerroimme syyn, kaikki vain ihmettelivät. Kaikki kutsutut saivat kutsut yhtäaikaa, myös omat vanhempamme ja sisaruksemme. En missään nimessä olisi halunnut esim. joitakin serkkuja häihini, ovat mulle ihan vieraita ihmisiä.
Kyllä mä menisin jos mun joku serkku vaikka kutsuisi.
Vaikka en olisi sitä nähnytkään sitten lapsuuden. Tottakai menisin!Jokaisella on tietysti oikeus kutsua häihinsä ketä haluaa, mutta minusta on kuitenkin surullista se että sukuyhteydet rapautuvat entisestään kun ihmiset yhä enemmän valitsevat sen että juhlitaan vaan pienessä piirissä ja niiden kesken joita jo muutenkin tapaa arjessa. Olin juuri hautajaisissa ja olin siellä nuorimmasta päästä vaikka ikää on jo 40+. Ei oikeastaan ole enää tilaisuuksia joissa sukulaiset tapaa toisiaan sen jälkeen kun häät on muutettu kaveripiirien bileiksi.
Mä en oikein näe siinä mitään surullista, että ihmiset haluavat viettää juhlapäivänsä heille läheisten ihmisten kanssa. Kyllä siinä sukulaisuudessa on mennyt jo joku aiemmin pieleen, jos ainoa tilanne sukulaisten tapaamisiin on pikkuserkkujen häät.
toimitte täysin oikein paitti et anoppi olis kannattanu jättä kuhtumatta.
Pienet häät, maksoimme itse. Kutsuimme ketä halusimme, mutta erään miehen sukulaisen kohdalla tuli vaikeus. Mies on läheinen sukulaismiehen kanssa, mutta tämän vaimo ei suostu tulemaan meille. (Syystä jota kukaan ei tiedä.) Istuu esim. autossa sillä aikaa kun mies käy meillä :(
Se on nussinu sun miestä, syyllisyys kalvaa mut se haluis lisää vieläkin
morsiamen sukua kutsutaan enemmän kuin sulhasen. Sehän on selvä viesti anopille että sulhasen suku on vähempiarvoista.
Häät on muutenkin juuri sellainen tilaisuus, jossa on mukava nähdä myös niitä joita harvemmin tavataan. Alunperin hääjuhlan tarkoitus oli nimenomaan tutustuttaa sulhasen ja morsiamen suku toisiinsa.
Minusta on jopa outuoa että nykyiin kutsutaan ennemmin työkavereita kuin sukulaisia. Niitä työkavereitahan näkee joka tapuksessa koko ajan ja heidän kanssa voi juhlia muutenkin.
Kyllä siinä sukulaisuudessa on mennyt jo joku aiemmin pieleen, jos ainoa tilanne sukulaisten tapaamisiin on pikkuserkkujen häät.
Ei minusta tarvisikaan olla läheinen serkkujensa kanssa, mutta silti haluaisin nähdä edes kerran vielä serkkuni jonka kanssa leikin paljon lapsena kesäisin kun he tulivat maalle lomalle. En minä hänestä mitään sydänystävää halua tietenkään enkä siksi rupeaa ottamaan yhteyttä out of the blue 15 vuoden jälkeen. Mutta olisi nyt vaan tosi kiva nähdä edes joskus ja rupatella. Meillä on tuo puoli suvusta ottanut sen kannan että ihan kaikki juhlitaan perhepiirissä. Yhdet isommat häät oli joskus kauan kauan sitten.
Kyllä siinä sukulaisuudessa on mennyt jo joku aiemmin pieleen, jos ainoa tilanne sukulaisten tapaamisiin on pikkuserkkujen häät.
Ei minusta tarvisikaan olla läheinen serkkujensa kanssa, mutta silti haluaisin nähdä edes kerran vielä serkkuni jonka kanssa leikin paljon lapsena kesäisin kun he tulivat maalle lomalle. En minä hänestä mitään sydänystävää halua tietenkään enkä siksi rupeaa ottamaan yhteyttä out of the blue 15 vuoden jälkeen. Mutta olisi nyt vaan tosi kiva nähdä edes joskus ja rupatella. Meillä on tuo puoli suvusta ottanut sen kannan että ihan kaikki juhlitaan perhepiirissä. Yhdet isommat häät oli joskus kauan kauan sitten.
No jos sä haluat olla serkkusi kanssa tekemisissä, niin mikä estää kutsumasta häntä teille.
Sä odotat, että joku muu hoitaa sulle sukulaistapaamiset valmiiksi, itse ei tarvitse kuin tulla paikalle.
kutsumaan ihmisiä, joita ei todella halua häihinsä. Minulla ja miehelläni on häät keväällä ja emme todellakaan ole kutsumassa häihimme mieheni joitain serkkuja, joita minä en ole koko yhdessäoloaikanamme edes nähnyt. Ja olemme olleet yhdessä 12 vuotta. Minusta hääpari päättää keitä häihinsä kutsuu ja sillä siisti. Siihen ei ole anopeilla eikä muillakaan puuttumista. Meillä häät pääkaupunkiseudulla ja tulee maksamaan aika paljon. Ja miksi me maksaisimme paljon enemmän häistämme saadaksemme sinne ihmisiä, joita emme edes halua.
Sano anopillesi, että kaivaa kuvettaan ja maksaa kaikki ne jotka haluaa. Eiköhän mene hiljaiseksi. Uskomatonta puuttumista toisten asioihin. Ja jos en olisi itse saanut kutsua ja en olisi ollut hääpariin yhteydessä, niin ei todellakaan olisi ollut pokkaa alkaa mankumaan kutsun perään.
Mukavia häitä joka tapauksessa!
ihmisiä paikalle. Eli ei niinkään huono ajatus.
kutsumaan ihmisiä, joita ei todella halua häihinsä. Minulla ja miehelläni on häät keväällä ja emme todellakaan ole kutsumassa häihimme mieheni joitain serkkuja, joita minä en ole koko yhdessäoloaikanamme edes nähnyt. Ja olemme olleet yhdessä 12 vuotta. Minusta hääpari päättää keitä häihinsä kutsuu ja sillä siisti. Siihen ei ole anopeilla eikä muillakaan puuttumista. Meillä häät pääkaupunkiseudulla ja tulee maksamaan aika paljon. Ja miksi me maksaisimme paljon enemmän häistämme saadaksemme sinne ihmisiä, joita emme edes halua.
Sano anopillesi, että kaivaa kuvettaan ja maksaa kaikki ne jotka haluaa. Eiköhän mene hiljaiseksi. Uskomatonta puuttumista toisten asioihin. Ja jos en olisi itse saanut kutsua ja en olisi ollut hääpariin yhteydessä, niin ei todellakaan olisi ollut pokkaa alkaa mankumaan kutsun perään.
Mukavia häitä joka tapauksessa!
TOiset pitävät aika löyhästi yhteyttä ja silloin on ok kaikille, että kaikkia ei johonkin kutsuta.
Toisissa suvuissa ollaan tiiviimmin yhteydessä ja vaikka nuoripari ei vielä olisi ollut kaikkiin yhteydessä, sedät ja tädit ja serkut muuten pitävät yhteyttä ja koskaan ei kutsuta vain osaa suvusta. Tällöin ihmiset loukkaantuu.
tuommoinen. Pikkuisen olisitte voinut vähän ajatella asioita eteenpäin! Mitä te lapsellennekin opetatte, suvusta vieraantumista? Käsittämätöntä.
vaikka joku tädinkumminkaima veti herneen nenäänsä. Jos ei ole pidetty yhteyttä moniin vuosiin niin miksi mun pitäisi yhtäkkiä heidän kanssa häitäni juhlia ja syöttää ja juottaa? Ystäviä ja ystäväperheitä meidän häissä olikin sitten paljon. Ei sukulaisuus ole mikään velvoite mihinkään.
Mikään ei ole helppo ratkaisu.
JOs kyseessä on suku, jossa on aina kutsuttu kaikki, niin on outoa, että yhtäkkiä jaotellaan ja osa sedistä kutsutaan ja osaa ei. Tai kutsutaan kolme serkkua, mutta neljä jätetään kutsumatta. Ja sukujuhlissa eli häissä ja hautajaisissa sitä usein sukuun tutustutaan.
... että häissä ei ole koskaan kyseesä yksi suku, vaan kaksi ja niissä voi olla aivan erilaiset perinteet. Lisäksi morsiuspari on voinut luoda itselleen avoliiton aikana omat perinteensä. Meidänkin esikoinen oli jo vuoden kun mentiin naimisiin, mutta onneksi mitään ap:n kuvailemia kriisejä ei tullut.
Usein naiset monopolisoivat häätohinan itselleen (palstahavainto :)) ja siinä saattaa paitsi mies, myös miehen suku tapoineen jäädä jalkoihin.
Olen edelleen sitä mieltä, että myöhäistä nyt on katua. Terästäydy, ap. Jos joku arvostelee teidän systeemiä, niin sano vain, että "me teemme nyt näin". Jos joku ei sen takia halua tulla häihin, niin suo hänelle se oikeus, älä tee siitä numeroa, älä vedä siitä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Hauskoja häitä! :)
18
No jos sä haluat olla serkkusi kanssa tekemisissä, niin mikä estää kutsumasta häntä teille.
ja erityisesti se että en HALUA ruveta virittelemään mitään uusiokaveruutta. Ennenaikana häät oli luonteva tapa tällaiseen kuulumisten vaihtamiseen. Enkä nyt siis todellakaan vaadi että mun pään mukaan pitäisi häät järjestää, minusta vain on surullista että perinteet on muuttumassa näiltä osin. Ja ymmärrän tietysti myös rahakysymyksen tässä suhteessa.
Nyt häät ovat juhla, joissa a)kerjätään rahaa vierailta, b)biletetään kavereiden kanssa.
Vastaavissa tapauksissa moni on saanut huomata, että osa suvusta todella kääntää selkänsä. Jos et kutsu tätiä häihin, miksi hän kutsuisi sinut laivaristeilylle omiin juhliinsa?
Tosin jos ihan itse maksatte häänne ettekä pyydä kutsussa rahalahjoistusta kulujen kattamiseksi niin samahan se, keitä siellä on. Voitte jopa tilata teatteriseurueen verran hyvännäköisiä vieraita vain siksi, että saatte kauniin kuvan.
Mutta varoituksen sana. Nyt kun anoppi tietää milloin, hän saattaa kikkailla taustalla. meillä anoppi kutsun saatuaan, alkoi kutsua häihin omia työkavereitaan ja heidän sukulaisa jota mm. mieheni ei ollut ikinä nähnytkään. Sitten häissä me yhdessä ihmeteltiin, että tunettko tuon kuka tuo on, onkohan tuo joku kuokkavieras jne.. Että silleen. ja kun anopilta kyseltiin niin hänestä se oli ihan normaalia että hänen lähimmät työkaverit tuli hänen poikansa häihin.. että silleen.
Jokaisella on tietysti oikeus kutsua häihinsä ketä haluaa, mutta minusta on kuitenkin surullista se että sukuyhteydet rapautuvat entisestään kun ihmiset yhä enemmän valitsevat sen että juhlitaan vaan pienessä piirissä ja niiden kesken joita jo muutenkin tapaa arjessa. Olin juuri hautajaisissa ja olin siellä nuorimmasta päästä vaikka ikää on jo 40+. Ei oikeastaan ole enää tilaisuuksia joissa sukulaiset tapaa toisiaan sen jälkeen kun häät on muutettu kaveripiirien bileiksi.