Mikä mahtaa olla käytös todistuksessa näillä tiedoilla?
Pojan todistuksessa oli jouluna lähes kaikki käytösrastit huonoimmassa ruudussa. Alkuvuosi meni vähintään yhtä penkin alle kuin viime vuosi..
Nyt on tilanne kuitenkin parantunut, ja poika on juuri löytänyt sopivan lääkityksen. Opelta tuli eilen viesti että viimeisen viikon saldo uudella lääkkeellä on, että mopo ei enää juurikaan lähde käsistä. Säheltäminen loppunut ja osallistuminen lisääntynyt selvästi!
Mahtaakohan käytösnumero olla keskiarvo tammi-maaliskuusta ja huhti-toukokuusta, vai voisiko toivoa että alkuvuoden höösääminen annettaisiin vielä anteeksi?
Poika itki koko joululoman surkeaa käytöstodistusta, ja vannoi että on oikeasti yrittänyt. Silloin päätimme aloittaa lääkityksen, ja nyt vasta löytyi oikea valmiste ja annostus. Toivoisin niin että lytistettyä itsetuntuo hoidettaisiin ja alkuvuosi "annettaisiin anteeksi" mikäli loppukevät sujuu yhtä kivasti...
Kommentit (15)
mutta tuskin sentään ihan kokonaan anteeksi annetaan sitä alkuvuotta. EHkä kuitenki non niin, että jos lapsella on diagnoosi ja lääkitys, niin vanhempien kannattaa kotona painottaa, että alkuvuosi ei ollut hänen syynsä ja että tästä eteenpäin on mahdollisuus paljon parempaan, ja että sekään mihin hän ei nyt pysty ei tee hänestä pahaa tai tuhmaa tai huonoa, vaan se on hänen oma erityinen haasteensa, jonka kanssa täytyy vaan opetella tulemaan toimeen. Ja että te autatte siinä opettelussa. Koska voin kertoa, että lääkkeestä huolimatta niitä huonoja päiviä tulee tulemaan jatkossakin ja lapsen tulevaisuudessa paljon on kiinni siitä, miten te opettatte hänet selviämään niisä ja niiden yli. (ja osaan kertoa nimenomaan siksi, että meillä ei olla osattu tukea ,vaan on moitittu ja rangaistu liikaa ja lapsi on turhautunut ja masentunut kun ei vaan pysty. nyt mikään kiitos ei enää ole tarpeeksi ja toisaalta vähäistäkään kiitosta lapsi ei osaa ottaa enää vastaan.)
Kyse on neurologisesta poikkeavuudesta (joko adhd tai lievähkö as, ehkä molemmat, tutkimukset kesken) sekä SI-häiriöstä. Voit kuvitella miten paljon on kasvatettu, että tämäkin lapsi on EDELLEEN normiluokalla ilman henkilökohtaista avustajaa.
ap
koska ei osaa yhdistää koulussa tekemiään hirveyksiä todistukseen.
myös todistukseen.
Voit keskustella huolestasi opettajan kanssa.
koska ei osaa yhdistää koulussa tekemiään hirveyksiä todistukseen.
Ensinnäkään, lapseni ei tee "hirveyksiä", on vain levoton jä äänekäs, huolimaton ja muissa maailmoissa. Toiseksi, veikkaan että lapseni äly on paljon terävämpi kuin sinun, huonoin koenumero koko vuonna 2011 on 8-, suurin osa kiitettäviä. Oppiaineista suurin osa oli rastitettuna parhaassa kohdassa.
ap
ap kertoi, että on adhd, niin kuin kuvauksesta voi päätellä. Down-lapset esimerkiksi eivät ymmärrä omaa sairauttaan.
Älä ota asiaa ap sydämen asiaksi ja ennen kaikkea keskustele poikasi kanssa tästä käytösasiasta. Vertaa sen kykyä käyttäytyä vaikka johonkin ruumiinvammaan, joka estää lasta saamasta kutosta enempää liikunnasta, vaikka kuinka notkistaisi ja norjistaisi itseään. Ja silti voi olla matikassa kymppi. Että ihmiset ovat erilaisia ja hänen heikkoutensa näkyy tässä mitä mitataan käytösnumerolla. Tilanne on nyt tietenkin tosi kiusallinen, koska käytöksestä on niin monta rastia, tilanne helpottuu kun tulee se yksi käytösnumero, sitten se on vain se yksi kutonen tai seiska siellä todistuksessa koreilemassa.
Nyt olisi varmaan myös opettajan kanssa keskustelun paikka, että hänkin saisi tietää, että poika kärsii "huonosta käytöksestään".
Ekalla ja tokalla luokalla ongelma vielä minusta korostuu, kun siellä se painopiste on niissä sosiaalisten taitojen opetteluissa enemmän kuin taidollisissa aineissa.
Mutta, älä unohda korostaa poikasi hyviä puolia ja minusta ei kannata joka opettajan moitetta kertoa pojalle eteenpäin, hyvät uutiset kyllä.
Olisiko jotakin harrastusta, joka sopisi pojallesi ja vahvistaisi hänen itsetuntoaan vielä?
Voimia ja ennen kaikkea iloa teille!
t. yläkoulun ope, joka on saanut uransa mieliinpainuvimmat (myönteiset) kommentit itsestään juuri ADHD-oppilaaltaan.
Ainakin jos vanhat "sählingit" painavat vilä todistuksessa, ope voisi siitä puhua etukäteen.
ja miksi pitäisikään? Ettei poika taas itke koko kesälomaakin?
ja miksi pitäisikään? Ettei poika taas itke koko kesälomaakin?
poika on jälleen iloinen, itseensä uskova persoona, joka tykkää taas käydä koulussa. Jos palaute on "et riitä vieläkään", onko se mielestäsi oikein?
ap
ja miksi pitäisikään? Ettei poika taas itke koko kesälomaakin?
poika on jälleen iloinen, itseensä uskova persoona, joka tykkää taas käydä koulussa. Jos palaute on "et riitä vieläkään", onko se mielestäsi oikein?
ap
open kanssa, että mikä olisi hänen mielipiteensä "normaalista" käytöksestä lapsesi diagnoosilla. Se auttaa sinua ymmärtämään, miltä pohjalta hän lapseesi suhtautuu. Jos hän on tavallinen luokanopettaja, niin jos hänellä ei ole kokemusta tai kiinnostusta erityislapsia kohtaan, niin koulutuksen antamat välineet ovat aika heikot opettajilla kohdata näitä juttuja.
Ja ennen kaikkea, jätä osa opettajan arvostelusta omaan arvoonsa. Opettajia on joka lähtöön ja arvostelu ja suhtautuminen ei ole koskaan objektiivista. Omalla lapsellani, joka kävi soittotunneilla ja esiintyi koulun juhlissa jopa opettajiensa kanssa, oli kuudennen luokan keväällä musiikissa 7 ja jouluna yläkoulussa, kun siellä oli oikea musiikinopettaja, 10.
että se käytös ei vaan voi olla vielä niin hyvä, kuin ehkä loppukausi menee, toivottavasti meneekin. Mutta toki alkukausikin vaikuttaa, ja pitääkin, mutta ehkä vähän lievemmin, jos muutos on merkittävä, kyllä ope tajuaa palkita.
Taitaa saada hymypatsaan suorastaan.
poika on jälleen iloinen, itseensä uskova persoona, joka tykkää taas käydä koulussa. Jos palaute on "et riitä vieläkään", onko se mielestäsi oikein? ap
ja sitten ihmettelee, kun käytös ei olekaan 10?
Onneksi käytös on myös kaikkien oppiaineiden numeroon vaikuttava (lue perusopetuslaista, siellä se sanotaan), joten vaikka kokeesta tulee 9, saa todistukseen laittaa 8.
Saitte tipan linssiini ihanalla asenteellanne! Koitan olla provosoitumatta ilkiöiden jutusta!!
Huhhuh.