Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ero ammatilla ja tutkinnolla? ov

Vierailija
05.04.2011 |

Esim mitä eroa on merkonomi tutkinnolla ja merkonomi ammattitutkinnolla?

-Hämmentynyt-

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkinto koulun penkillä lusimalla :)

Vierailija
2/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan "normaaleja" ammatteja molemmat. Voin siis sanoa, että minulla on kaksi eri ammattia jos suoritan ammattitutkinnon... Ja joo joo, todistan tyhmyyttäni :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myynnin ammattitutkinnon, en ole kuullut sellaisesta kuin merkonomin ammattitutkinto.

Vierailija
4/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne nyt oli vaan heitettyjä esimerkkejä :P Pointti kysymyksessä kuitenkin se että ne siis on yhtä lailla ammatteja molemmat?

Vierailija
5/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voi olla esim. maisterin tutkinto, sen sijaan maisteri ei ole mikään ammatti. Maisterin ammatti voi olla vaikkapa opettaja (tai vaikka mitä muuta).

Vierailija
6/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatiltaan myyntiassistentti. Onko tarpeeksi selvää??

Vierailija
7/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voit suorittaa vaikkapa filosofian maisterin tutkinnon ja olla ammatiltasi kääntäjä, kirjailija, tutkija, aineenopettaja tai arkeologi - ja muutamia satoja muitakin ammetteja löytynee...

Vierailija
8/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekaan keskustelua... Mites tuo Myynnin ammattitutkinto, siitä siis saa ammatin? No miten se sit sanotaan ammatiltani olen...?? Myynnin ammattilainen??

ei ap

Vierailija
9/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne nyt oli vaan heitettyjä esimerkkejä :P Pointti kysymyksessä kuitenkin se että ne siis on yhtä lailla ammatteja molemmat?

Ammatti on se mitä tekee työkseen, tutkinto on se minkä saa koulusta (tai yliopistosta jne.)

Ammatilla ei välttämättä ole mitään tekemistä tutkinnon kanssa, jos tekee työkseen jotain ihan muuta kuin mitä on opiskellut.

Vierailija
10/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatillinen koulutus on jaettu ammatilliseen perustutkintoon, ammattitutkintoon sekä erikoisammattitutkintoon. Ammatillisen perustutkinnon voi suorittaa ammattikoulussa tai oppisopimuskoulutuksessa. Aikuiset voivat suorittaa perustutkinnon ammatillisessa aikuiskoulutuksessa tai näyttötutkintoperustaisena, mikäli he ovat hankkineet tutkintoa vastaavan ammattitaidon itsenäisesti. Ammatillisen perustutkinnon suorittaneet voivat osoittaa kehittymistään ammatissaan suorittamalla näyttötutkintona oman alansa ammattitutkinnon ja erikoisammattitutkinnon. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnon voi suorittaa näyttötutkintona myös kuka hyvänsä, joka on hankkinut itsenäisesti työssään vastaavan ammattitaidon.

Vierailija
11/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myynnin ammattitutkinto on tutkinto. Yleensä sen suorittanut työskentelee myyjänä, eli ammatti on myyjä.

Sekaan keskustelua... Mites tuo Myynnin ammattitutkinto, siitä siis saa ammatin? No miten se sit sanotaan ammatiltani olen...?? Myynnin ammattilainen?? ei ap

Vierailija
12/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymystään. Eli jos suoritan myynnin ammattitutkinnon ja olen kaupassa töissä niin koulutukseltani olen... mikä...? ja ammatiltani myyjä... eli miten lause loppuisi...

Vierailija
13/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatti-kohtaan sen maisterin, eikös vain?

Vierailija
14/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymystään. Eli jos suoritan myynnin ammattitutkinnon ja olen kaupassa töissä niin koulutukseltani olen... mikä...? ja ammatiltani myyjä... eli miten lause loppuisi...

Työkaveri on koulutukseltaan lähihoitaja, mutta ammatiltaan myyjä :)

Vierailija
15/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos kuitenkin suoritan sen myynnin ammattitutkinnon mikä silloin olen koulutukseltani?

Vierailija
16/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatillinen koulutus on jaettu ammatilliseen perustutkintoon, ammattitutkintoon sekä erikoisammattitutkintoon. Ammatillisen perustutkinnon voi suorittaa ammattikoulussa tai oppisopimuskoulutuksessa. Aikuiset voivat suorittaa perustutkinnon ammatillisessa aikuiskoulutuksessa tai näyttötutkintoperustaisena, mikäli he ovat hankkineet tutkintoa vastaavan ammattitaidon itsenäisesti. Ammatillisen perustutkinnon suorittaneet voivat osoittaa kehittymistään ammatissaan suorittamalla näyttötutkintona oman alansa ammattitutkinnon ja erikoisammattitutkinnon. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnon voi suorittaa näyttötutkintona myös kuka hyvänsä, joka on hankkinut itsenäisesti työssään vastaavan ammattitaidon.

Tuo viimeinen kohta ei siis päde. Eikä ollut edes työpaikkaa silloin.

Vierailija
17/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos kuitenkin suoritan sen myynnin ammattitutkinnon mikä silloin olen koulutukseltani?

Vierailija
18/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulutus myynnin ammattitutkinto.

Ihan samoin, kuin tuo jonkun mainitsema esimerkki:

Ammatti myyjä, koulutus lähihoitaja

Maisterit laittaa "maisteria" ammattikohtaan paremman puutteessa tai kun eivät halua kertoa työskentelevänsä siivoojana... No, eihän me aina haluta kaikkea kertoa, joten lomakkeia voi tulkita oman halunsa mukaan.

Vierailija
19/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleissivistävien aineiden määrä. Perustutkinnoissa on kieliä, matikkaa ym. niin paljon että ne antavat jatko-opintokelpoisuuden, eli vastaavat lukiota korkeakouluihin hakiessa. Laajuus on 120ov ja opiskelu kestää yleensä 3v jos ei ole korvattavia opintoja. Ammattitutkinnossa on "pelkkää" ammattiasiaa 40ov (1v), ei yleissivistystä, eli sopii hyvin täydennyskoulutukseen tai kun on jo käynyt lukion tai perustutkinnon. Monissa vaaditaankin alan aikaisempia opintoja, mutta ei kaikissa.

Vierailija
20/21 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän maisteritkin kirjoittavat kaikenmaailmalomakkeisiin ammatti-kohtaan sen maisterin, eikös vain?

Hopo hopo.

Maisteri ei ole ammatti, vaan tutkinto. Maisterin tutkinnon suorittanut voi olla ammatiltaan esimerkiksi aineenopettaja, proviisori, kemisti, yhteiskuntatieteilija, ...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme