Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä somen tilalle ?

Vierailija
18.11.2023 |

Olen kesästä saakka miettinyt näiden palstojen, sosiaalisen median ja youtuben koukuttavuutta. Eilen taisi ilmestyä Ylen verkkosivuilla artikkeli joka käsitteli samaa asiaa. Eli nettiriippuvuus on myös aikuisten ongelma, aikarosvouksen lisäksi se aiheuttaa liikumattomuutta, keskittymiskyvyn häiriöitä ja elämän elämistä "kelaamalla".

Nyt esim tälle palstalle on pesiytynyt myös ääriliikkeen äänitorvia, jotka pilaavat tason keskusteluista. Miten tämä vaikuttaa kansalaisiin. Väsymmekö noihin sivistymättömiin räyhääjiin? Miten seuraavissa vaaleissa? Olen todella huolissani. Tämä päivä poikkeaa tavallisesta lauantaista siinä, että otin kännykän käteen vasta klo 16 jälkeen. Pitää todellakin rajoittaa omaa tekemistään. Itsekuria. Oletko itse huomannut sosiaalisen median vaikutuksia toimintaasi?

Ylen artikkeli ja luento keskittymiskyvyn puutteesta: https://areena.yle.fi/1-61690732

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo pitkään ollut muitakin harrastuksia, joten some ei ole se elämäni pääsisältö.

Vierailija
2/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jo pitkään ollut muitakin harrastuksia, joten some ei ole se elämäni pääsisältö.

Sepä se. Kannattaa olla myös se kuuluisa elämä. Ei ota nettiäkään noin vakavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pitkittynyt flunssaoireisto ei kannata pahentaa sitä täällä Siperian kylmässä ilmassa. Samoin jos on kuumaa kesällä, huono ilmanlaatu ulkona, tai uv-säteilyä. Entä sateella. Ulkomailla kyllä on parempi ilma, jos haluatte ihmiset ulos.

Vierailija
4/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä?

Vierailija
5/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun päivääni on tänään mahtunut somen, netin ja keskustelupalstojen lisäksi 23.000 askelta kävelyä raittiissa ulkoilmassa ja shoppailua. Samalla kun kirjoitan tätä, katselen telkkarista taitoluistelua.

En ymmärrä, miten tämä häiritsisi muuta elämääni. Ei tämä ole elämänsisältö vaan vain mauste sille. Sitä paitsi tämä on vastavuoroisempaa kuin telkkarin tuijottaminen tai iltapäivälehtien lukeminen. En minä ennen nettiäkään itseäni viikonloppuisin sivistänyt.

Vierailija
6/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toisinaan kännykkä ja tietokone kiinni puolipäivää. Keskityn muihin asioihin. Kun lähden kävelylle saatan laittaa kännykän pois päältä, että saan rauhassa kävellä, niin ettei joku soita minulle.

Vierailija
7/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole somessa, vai onko tämä palsta somea, en tiedä. Mutta tämä palstakin alkaa olla liikaa. Täällä on niin paljon ilkeyttä ja pahantahtoisuutta. Jos tänne jää lueskelemaan pitemmäksi aikaa, tulee ankea olo.

Sitä palstan tunnelmaa ei yhtään paranna mielivaltainen moderaattori, jonka työskentelystä tulee vähän "vainoharhainen" olo. Epämiellyttävää, että asiallisetkin tekstit poistetaan ja jotkut vihatekstit saa rehottaa. Myös peukutusmahdollisuus lisää vastakkainasettelua. Ihme että sitä ei poistettu uudistuksessa.

Vierailija
8/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on ihan ok, kunhan ei anna sen ottaa valtaa. Itse käytän somea maksimissaan 2h per päivä, useina päivinä en ollenkaan. Helpottaa kummasti elämää, kun on elämää muuallakin kuin somessa. 

Vierailija
9/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut katsoa enemmän tv:tä ja suoratoistopalveluita (aiemmin katsoin vain muutaman tunnin viikossa). Osittain ihan simienkin takia, tuntuu paremmalta kuin kännykän lähituijotus.

Tosin muistan, miten lapsuudessa tv oli se iso pahis, joka lukemisen ohella tuhosi silmät.

Vierailija
10/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle kannustaa ihmisiä kuolemaan koppeihinsa ilman kontaktia ulkomaailmaan. Hienoa yle.

Vierailija
11/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some on ihan ok, kunhan ei anna sen ottaa valtaa. Itse käytän somea maksimissaan 2h per päivä, useina päivinä en ollenkaan. Helpottaa kummasti elämää, kun on elämää muuallakin kuin somessa. 

Se riippuu mahdollisuuksista. Tuskin köyhillä, autottomilla ja perheettömillä on samoja mahdollisuksia pakkasella. Vain on neukkukuutio.

Vierailija
12/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä menee viikko ilman nettiä.  Nyt toinen päivä peräkkäin netissä notkumassa kun liikkumis vaikeuksia terveys syistä.

Vierailija
13/13 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu mahdollisuuksista. Tuskin köyhillä, autottomilla ja perheettömillä on samoja mahdollisuksia pakkasella. Vain on neukkukuutio.

Ihmisten tapaaminen kasvotusten ei maksa yhtään mitään, jos asiat järjestää niin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi