Kuinka kauvan tyttö ja poika menevät samassa huoneessa? Miten teidän kohdalla?
Meillä esikoinen (tyttö) on n.1,5v pikkuveljen syntyessä. Mihinköhän ikään asti olis ootettavissa suunnilleen että menisivät samassa huoneessa?
Tässä olis vähän asuntojuttuja mietittävänä, niin siksi kyselen :) Kiitos vastauksista!
Kommentit (22)
voi hyvää päivää !! itse kokeneena sen että miten ahdistavaa on elää lapsuus liian ahtaassa kodissa, on hyvin ahdistavaa.. minusta jokainen lapsi tarvitsee oman huoneen minne saa rauhassa mennä. Pitääkö niitä lapsia tehdä jos ei pysty edes vähimmäistarpeita tyydyttämään ?? juu pienenä alle leikki-ikäisinä voi olla samassa huoneessa mutta kyllä sitten tarvitsee jo ihan oman tilan.
kun 3 v vanhempi veljeni muutti pois että laske siitä ;) Vakavasti puhuen, jos ei ole tilaa, sitä ei ole. Kirjahyllyllä jaettiin huone kummankin omaksi kopperoksi.
Ihan liian myöhään. Meillä oli hirveitä tappeluita ja "yhteiselo" hyvin ahdistavaa. Veli ja veljen kaverit nuuskivat tavaroitani, lukivat päiväkirjaani yms. Kummallakin jo murrosikä alkanut, ei ollut kauhean kiva kun omaa yksityisyyttä ei ollut. Edes vaatteita ei voinut rauhassa vaihtaa.
Tuntuu että aikuisuuden viileät välit juontuvat osittain tuolta ajalta.
itsellä on ollut aina oma huone, ja minusta se oli aika yksinäistä. Nykyään itsellä kolme lasta, ja jos saavat päättää niin kaikki nukkuvat samassa huoneessa vanhempien kanssa (lapset 1-9v), samoin kaikki aika vietetään valveilla olkkarissa... tai keittiössä, missä milloinkin eniten porukkaa. Makkarit on todellakin nukkumista varten vain ja niitäkin on kaksi liikaa.
kun olin n. 11 ja oli poissa, kun tuli takasin asuttiin pari vuotta samassa, minä 12-15 v suunnilleen ja veli päälle 20 v. Hyvin toimi.
samassa huoneessa. Olemme tähän asti asuneet 3h+k -asunnossa, joten omia huoneita ei ole ollut mahdollisuutta antaa. Kesällä muutamme isompaan, mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että menisivät vielä samaan huoneeseen ja toisen huoneen saisivat leikkihuoneeksi.
Vanhempi lapsista, syksyn eskari, kyllä on jo kysellyt oman huoneen perään, mutta minusta huoneen jakamisessa on niin paljon hyviä puolia sisarussuhteen kehittymiselle, etten vielä haluaisi lapsia erottaa toisistaan, ehkä vuoden tai kahden päästä sitten.
muuten pyöritään keittiö-olkkarilinjalla.
T: se tuossa yllä, joka laittaa lapset vielä samaan huoneeseen nukkumaan, vaikka isompaan asuntoon muutetaankin
samoin kaikki aika vietetään valveilla olkkarissa... tai keittiössä, missä milloinkin eniten porukkaa. Makkarit on todellakin nukkumista varten vain ja niitäkin on kaksi liikaa.
Sitten jarjesteltiin huoneita niin että lapset nukkuvat vanhassa työhuoneessa kerrossängyssä ja muuten huone on tytön oma. Eli veljellä ei ole sinne asiaa muuten kun nukkumaan ja veli sai eri tasossa olleen vanhan leikkihuoneen kononaan itselleen. 5v. on kuitenkin liian pieni nukkumaan ihan eri kerroksessa kun muu perhe, siksi siis tuo kerrossänky ratkaisu ainakin vielä jonkin aikaa...
voisi ajatella, että tuollainen 10-vuotias tyttö viimeistään kaipaa omaa tilaa, ja haluaa olla omien juttujensa ja kavereidensa kanssa rauhassa.
Mä asuin pikkuveljen kanssa samassa huoneessa ku olin 16-18 ja veli 9-11. Asuin siellä tosin vain viikonloput.
Meillä 6v ja 4,5v samassa - ainakin vielä pari vuotta. Omiin huoneisiin haluaisin mutten sukupuolen takia vaan muuten vain. Ehkä joskus jos on isompi koti. Riippuu varmaan myös lasten luonteista, miten tulevat toimeen keskenään?
muutti omaan huoneeseen, jossa kylläkin vielä mun työpöytä.
16v muutin pois kotoa ja huoneeseemme jäi 14 v yksinään.
kauvan ja kauvan. Oulusta ollaan niin onko ihimekkään jos ei kaikille kelepaa tää miten kirjotan! :D Sori vaan :)
kauvan ja kauvan. Oulusta ollaan niin onko ihimekkään jos ei kaikille kelepaa tää miten kirjotan! :D Sori vaan :)
ap kirjoitteli tätä
saatiin omat huoneet kun minä olin 7 ja veli 10
Omia huoneita ei tule ellemme voita lotossa ja saa remontoitua yläkertaa uusiksi. Tai sitten täytyy tehdä jossain vaiheessa joku kevyt seinärakennelma huoneen keskelle. Ehkä sitten vuoden päästä kun poikakin aloittaa koulun.
samaa huonetta asui 10-vuotias tyttö, 9-vuotias velipuoli, 8- ja 6-vuotiaat veljet. Hyvin sopivat samaan huoneeseen. Nyt kun tyttö on 13, ei takuulla huolisi ketään samaan huoneeseen majailemaan;-D! No jaa, vastahan tuon huoneen lattialla vuosi, toista sitten nukkui nuorempi veli..hän kun ei uskaltanut nukkua omassa huoneessaan yksin:-).