Onko kukaan pakkoruotsin poistamista vaativa miettinyt
että jos pakkoruotsi poistetaan, pitäisi myös manner-Suomessa asuvilta ruotsinkielisiltä poistaa ns. pakkosuomi? Ahvenanmaalaisethan ovat sitten asia erikseen (virallisesti YKSIkielinen alue, kielisäädökset eivät siellä päde), niin kauan kun viihtyvät siellä saaristossa, ei heidän asiat minua kiinnosta.
Mutta siis, niin kauan kuin olemme Suomessa kaksikielisellä alueella, pitää kaikkien suomalaisten opiskella myös toista kotimaista. Siis myös näiden ruotsinkielisten pitää opisekella suomea. Olen sitä mieltä, että jos haetaan tässä maassa tasa-arvoa, se saadaan mahdollisen pakkoruotsin poistamisessa vain siten, että ei vähemmistönkään tarvitse sitten opiskella meidän kieltä. Tasapeli minun mielestä.
Ja ei, en ole ruotsinkielinen, ihan olen täysin yksinkielinen suomalainen, jota ei ole koskaan haitannut ruotsin kielen opiskelu koulussa. Enkä nyt puolusta ruotsin kielen asemaa niinkään, vaan enemmänkin sitä, että saadaan nämä ruotsinkieliset puhumaan myös suomea, ettemme aivan jakaannu kahtia kansakuntana, vaan ymmärtäisimme myös tarpeen tullen toisiamme.
Kommentit (53)
Jos kieltenopiskelu ylipäätään tuntuu vaikealta, ja sitä pakkopullaa joutuu opiskelemaan jossakin Savossa, niin en ihmettele että aiheuttaa vastustusta.
pakkoruotsin poisto ei helpota tätä tuskaa yhtään :DDDD. Kieleksi vain vaihtuu esim. venäjä, joka on noin sata kertaa vaikeampi kieli kuin ruotsi :D. Lisäksi englannin opettelu helpottaa ruotsinkin tajuamista kielijärjestelmänä, mutta venäjän opiskelu on vähän niikuin vieraalle planeetalle muuttaisi. Pitää aloittaa niin kuin ekaluokalta sillä että opetellaan kirjaimet ensin.
Olen sitä mieltä, että on hyvä, että koulussa opetetaan jotain muutakin vieresta kieltä kuin englantia. Siitä onko sen oltava ruotsi, minulla ei oikeastaan ole kantaa.
TItse olen suorittanut korkeakouluasetuksen mukaisen virkamiesruotsin tukinnon arvosanalla kaksi. Pärjäisin nippa nappa kuunteluoppilaana kahvipöytäkeskustelussa. En ole tuota kieltä toistaiseksi tarvinnut, mutta uskoakseni tarvittaessa voisin opetella käyttämään sitä.
Ei silti, että minulle olisi ollut hurjasti hyötyä venäjästäkään.
Luulenpa, että sillä ei ole väliä onko ruotsinkielisillä pakkosuomea vai ei. Ruotsinkielisillä on kuitenkin käytännön pakko oppia suomea, jos eivät halua eristäytyä entisestään. Joten sopii minulle ;)
Vai onko ruotsin oltava pakollista juuri sen takia, että käytännössä ruotsinkielisten on opeteltava suomea?
Ei silti, että minulle olisi ollut hurjasti hyötyä venäjästäkään.
Ihan käytännön kokemuksella ainakaan länsisuomessa ei kyllä venäjällä tee yhtään mitään pieni ihminen ainakaan jos ei ole töissä kaupan alalla. Enemmän ruotsista on ollut hyötyä.
tässä nyt menossa siihen, ettei koulussa opiskella kieli lainkaan? Käsitykseni mukaan kun vanhempani kävivät koulua, oli pakko opiskella kolmea kieltä (ainakin lukiossa). Nykyisin purnataan näistä kahdesta pakollisesta. Lopulta valitetaan siitä viimeisestäkin. Mitä järkeä on ylläpitää koulujärjetelmää, kun kaiki hyödyllinen pitää siitä poistaa?
Pointtina ei ole se, että kielien opiskelu lopetettaisiin vaan ruotsin tilalle tulisi pakollinen vapaavalintainen kieli (järjestelmä 1+2).
Ennen koulussa opiskeltiin useampaa kieltä, mutta nykyään voi suuntautua omien kiinnostusten mukaan ja valinnaisten oppiaineiden määrä on lisääntynyt huomattavasti. Jos haluat lukea lukiossa vaikka pitkää matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa, niin muiden kielien kuin englannin ja ruotsin opiskelu ei oikeastaan tällä hetkellä onnistu.
En joudu niiden kanssa juuri lainkaan tekemisiin.
Ai et Suomi-nimisessä maassa jossa asukkaista vielä toistaiseksi 99% (mamuja lukuunottamatta) puhuu jotenkin ymmärrettävä suomea, ei pitäis opiskella suomenkieltä?
Todella hieno ja loppuunajateltu malli sulla:)
Eli on erikseen ainakin kolttasaame ja inarinsaame, ja onko siitä saamenkielestä muitakin variaatioita.
Saamea äidinkielenään puhuvia on jotain 1800.
Poistettiin pakkoruotsi tai ei, pidän huolen siitä, että lapseni hankkivat itselleen hyvän ruotsinkielentaidon. Jos pakkoruotsi poistetaan, ne menestyvät, jotka opiskelevat sitä kaikesta huolimatta. Yksinkertaiset ihmiset kaivavat kiivaasti omaa hautaansa.
venäjästä tulee koululaisten inhokki nro 1 tai ainakin top kolmosessa. Olen lukenut myös esim. italiaa ja siinä olisi esimerkki kivasta kielestä joka lisäksi antaa oivalluksia ihan arkielämään kun monilla sanoilla on alkujuuri latinassa.
Miten ruotsinkielinen on paremassa kilpailuasemassa saksankielentaistoiseen nähden? Tai venäjän? Tai ranskan? jne.
Olettaen, että pakkoruotsi on poistettu kokonaisuudessaan.
vaikka toinen vanhempi puhuisikin suomea ja lapset myös.
"Suomenruotsalaisia on noin 290 000. "
Kummaksi luulet RKPn Wallinin merkinneen lapsensa, kun hän puhuu ruotsia ja vaimo ja lapset suomea?