taaperon kanssa ulkoilu on tylsää!
taidan olla aivan paskamutsi. ei kiinnosta ptkääkään ulkoilla tuon taaperon kanssa. siis käydäänhän me rattaiden kanssa lenkeillä yms, mutta siis tuohon talon pihaan ei kiinnosta mennä seisoskelemaan.
taapero lähinnä taapertaa ja seisoskelee. ei se osaa leikkiä lapioilla tms, paksut rukkaset ei oikein anna myöden, ja peukalot karkaa ana muutenkin. lisäksi tuossa pihassa tuulee aina. niin ankeaa keskellä jäisiä lumimkasoja seisoa! en tajua miten naapurit viitsivät jokapäivä seistä jököttää lastensa kanssa tuolla jäätiköllä!
olenko ainoa paska äiti? jääkö taaperoni nyt jälkeen kehityksestä?
Kommentit (32)
siksi koordinoin puistoajat parhaani mukaan niin että tiesin siellä olevan myös seuraa. Ihan siis sovittiin että moneltako mennään.
Ja minä taidan olla paska äiti, sillä mulla ei hermot meinaa kestää koko päivää sisällä kökkimistä. Taapero vaatii sen verran huomiota, että kotitöiden ym. teko on melko vaikeaa.
Helpommalla pääsee kun lähtee ulos, niin sisään tultua lapsi viihtyy sisäleikkienkin parissa taas hetken.
Nyt ajatuskin tuon pienemmän kanssa ulkona kökkimisestä tylsistyttää. Kesällä on tilanne taas toinen, kun ei tarvi pukea niin paljon ja lapsikin pystyy jotain oikeasti tekemään, kun ei tarvi hanskoja ym.
Nykyään en kärsi enää huonosta omastatunnosta asian suhteen. Esikoinen ulkoilee onneksi naapureitten lasten kanssa.
älä seiso siellä pihalla, jos on tylsää! Menkää vaikka retkelle jonnekin, kävelkää kirjastoon, käykää leikkipuistossa, katsomassa naapurin hevosta/koiraa... ihan mitä siellä teidän lähellä nyt sattuu olemaan.
Ei se pihapönötys ole mikään hyvän vanhemmuuden mittari ja kohta tulee onneksi kevät ja voit siirtyä sujuvasti vaikka terassille juomaan kahvia siksi aikaa kun taapero kaivaa hiekkalaatikossa.
Meillä 1v 4kk eikä ole edes tullut mieleen mennä tohon pihaan tököttämään. Kaupoissa saatamme päivisin käydä ja silloin poika saa kävellä jos haluaa. Ens talvena poika täyttää 2v enkä varmasti vielä silloinkaan aio mennä loskaan tai jäähän tönöttämään. Ulkoilaan vaan silloin kun on hyvä kaunis sää eikä tarvii palella ja niistellä nenää kuravaatteet päällä. Ihan on tyytyväinen taapero meillä. Syö ja nukkuu hyvin.
Eihän siellä auringossa kylmä tule. Istuskele itse vaikka portailla ja ota kuppi kahvia, kyllä se melkovarmasti tekemistä löytää. Ja anna vaikka ämpäri ja lapio, sulatelkoon luta taikka anna sille vähän vettä, ihan varmana kiinnostaa. Eikä siellä tartte kauaa jököttää, vähän happihyppeöya kun saa niin uni ja ruokakin maistuu paremmin.
juttu, jota en tajua. Silloin, kun ulos kerran lähdetään, niin olemme siellä vähintään tunnin, useimmiten lähemmäs 2 h.
En käsitän, miten joku haluaa pukea jopa useamman lapsensa talvitällinkeihin (tai kesätällinkeihin, ihan miten vaan) 10-15 min ulkoilua varten. Mitä siinä ajassa ehtii edes ulkona tekemään? Laskemaan pari kertaa liukumäestä?
Eikä siellä tartte kauaa jököttää, vähän happihyppeöya kun saa niin uni ja ruokakin maistuu paremmin.
Ulos mentiin joka päivä vaikka sitten vain hetkeksi aikaa.
Kura- ja sadesäät oli ihan parhaita, sillon lasta ei tarvinnu edes viihdyttää mitenkään kun päästi irti vaan lätäkköön leikkimään.
Minulla 3 v ja 1 v ja joka päivä käymme läheisessä puistossa leikkimässä pari tuntia aamupäivällä. Mutta siellä onkin aina juttuseuraa ja aika kuluu siivillä. Jos seuraa ei olisi niin kyllä olisi oikeesti tylsää. Tekisin sen silti mutta tylsää se olisi. Meillä oli pari päivää viikonloppuna kun lapsi ei päässyt ulkona leikkimään. Tehtiin kyllä muuta, käytiin kaupassa, mummin luona jossa leikki paljon sisällä yms. mutta ei vaan toiminta riittänyt vaan tyttö oli niin pahan tuulinen ja kinusi koko ajan ulos. Emme vaan kerenneet menemään ja tyttö raivosi ja kiukutteli joten tästä taas oppineena jaksan ne tylsätkin hetket ulkona kun silloin molemmat lapset ovat hyvällä tuulella koko päivän.
Mä vietän lumiset ajat taaperoiden kanssa perhepuistoissa (sisällä) leikkien. Käydään myös perhekahviloissa, kaupungilla jne. Ja ellei keli ole satumaisen hyvä (ei pakkasta, sadetta, pimeää jne) niin todennäköisesti suristelen sinne autolla (joskus tosin oon menny bussillakin, jos en jaksa kolata pihaa :D )
Laiska! Laiska! Laiska! :D
Mut vaihtoehtona ois sitten kyhjöttää kotona, koska into loppuu melko äkkiä, kun tuolla kurassa "leikkii" lapsen kanssa.
Kesällä aika usein kuuntelen audiokirjaa napeilla tai radiota. Harvoin jaksan mitään hiekkalaatikkokeskustelua virittää. Ja koska en myöskään jaksa leikittää lasta itse, niin hankkiudun paikkoihin joissa on muita samanikäisiä, niin voivat leikkiä keskenään.
Mutta tottakai itsekin leikin joitain kehittäviä leikkejä, näytän uusia juttuja jne.
Kun olen puolitoistavuotiaan kanssa välillä käynyt läheisessä leikkipuistossa niin yleensä siellä ei ole ketään muita, joskus saattaa yksi tai kaksi äitiä lapsineen olla paikalla. En tiedä sitten käynkö jotenkin vääriin aikoihin. Eihän se nyt sinänsä haittaa kun ei tuo taapero vielä erityisemmin osaa muiden kanssa leikkiä, mutta välillä on kyllä vähän ankeaa pönöttää isossa leikkipuistossa yksin.
Minäkin olen ollut tähän saakka aika laiska ulkoilemaan lapsen kanssa, ja silloin kun lunta alkoi tulemaan niin lapsi ei edes tykännyt olla ulkona, ihan kuin olisi "pelännyt" lunta. Mutta nyt on ollut pakkko vähän ryhdistäytyä kun taapero melkein joka aamu/aamupäivä hakee pipon ja laittaa kengät jalkaan ja selvästi haluaa ulos.:)
juttu, jota en tajua. Silloin, kun ulos kerran lähdetään, niin olemme siellä vähintään tunnin, useimmiten lähemmäs 2 h.
En käsitän, miten joku haluaa pukea jopa useamman lapsensa talvitällinkeihin (tai kesätällinkeihin, ihan miten vaan) 10-15 min ulkoilua varten. Mitä siinä ajassa ehtii edes ulkona tekemään? Laskemaan pari kertaa liukumäestä?
Eikä siellä tartte kauaa jököttää, vähän happihyppeöya kun saa niin uni ja ruokakin maistuu paremmin.
Mä en käsitä miksi siellä ulkona pitää olla AINA 1-2h?? Siis tottakai välillä tulee ulkoiltua pidempään (kaupungilla, tavataan ystäväperhettä tms.) mutta kyllä mä tuon lapsen vien joka aamu ja ultapäivä edes tohon parkkipaikalle vartiksi, jos ei muuta olla ehditty. Ihan vain sen takia, että sen jälkeen hän nukkuu, syö ja käyttäytyy paremmin. En tiedä miksi. Ja otan sen pukemisen ihan kasvatustyönä: nyt laitetaan lapasen, näin! ja peukalo vielä paikalleen... Sitten nostetaan lahje YLÖS pistetään saapas jalkaan ja lahje ALAS jne. Elätän toivoa, että lapsi oppii joskus tämän itse. Vanhemmat lapset pukevat jo itse ja jäävät usein pihalle leikkimään itsekseen vaikka minä ja taapero mentäiskin sisälle.
juttu, jota en tajua. Silloin, kun ulos kerran lähdetään, niin olemme siellä vähintään tunnin, useimmiten lähemmäs 2 h. En käsitän, miten joku haluaa pukea jopa useamman lapsensa talvitällinkeihin (tai kesätällinkeihin, ihan miten vaan) 10-15 min ulkoilua varten. Mitä siinä ajassa ehtii edes ulkona tekemään? Laskemaan pari kertaa liukumäestä? #4
että parempi edes vartti taikka puoli tuntia kun ei mitään. Mikä ihmeen vaiva on pukemisessa ja riisumisessa, ihan normaalia toimintaa. Ei siitä mitään souvia tartte tehdä, puen taaperon tarvittaessa vaikka 10 kertaa päivässä ja kyllä se hanttiin laittaa mutta kun puetaan niin puetaan. Minä meillä määrään. ja puettavia on kaksi, yksi pukee itse. :D
Juu, me ulkoillaan kyllä tunti taikka kaksikin kerrallaan, kesällä koko päivä jos siltä tuntuu ja yleensä katselen ihan vaan ikkunasta mitä touhuuvat. Ihme mussutusta.
lasten kanssa n.9-11.30, ei aina koko aikaa mut tuolta väliltä. Ja koskaan ei vielä ole tarvinut ilman juttuseuraa olla. Ja oikeestaan joskus kun olen ollut 12 jälkeen niin harvoinpa siellä sitten enään ketään on ollut.
ei mekään nyt aina ulkoilla 1-2 h, mutta yleensä ainakin tunti kuluu, jos johonkin suuntaan lähtee taaperon vauhdilla kävelemään ja takaisinkin aikoo samaa vauhtia tulla.
Pukeminen ja riisuminen ei ole mielestäni mitenkään ylivoimaista, mutta koska minäkin otan ne "opetustuokiona" (= lapsi saa osallistua kykyjensä mukaan, vaikka sukkien pukemiseen menisi 15 min), siihen menee helposti aikaa sen verran paljon, että mun mielestä on järkevämpää ulkoilla kerran päivässä kunnolla kuin tehdä monta kertaa päivässä lyhyitä pyrähdyksiä ulkona.
että monesti ei ehditä aamupäivällä lähteä ulkoilemaan. Lapsi herää 8-8.30 välillä ja köllötellään vielä sängyssä hetki ennen kun noustaan, sitten aamupesut ja aamupala, päivävaatteet päälle yms. Sitten kello onkin pian jo niin paljon että alkaa Pieni talo preerialla joka mun on pakko nähdä!:D Ja sen jälkeen onkin pian lounas ja päikkärit. Joskus saatetaan lähteä ulos sitten koko perhe kun mies on tullut töistä. Mutta yleensä meen lapsen kans leikkipuistoon vaan sillon jos se herää sen verran aikasin että ehditään kotiin ennen ku Pieni talo preerialla alkaa.
siitä lähtien kun se on oppinut kävelemään (1v). Jos oli kovia pakkasia tai nyt kovin jäistä, menimme avoimeen päiväkotiin sisälle leikkimään.
Se on vain pakko, mutten poju kiipeää seinille. Jos 9 mennessä ei ala tapahtua, se tuo kengät, pipon tai haalarin mulle, että nyt lähetään.
Ei se aina herkkua ole, välillä leikin hänen kanssaan, mutta useimmin touhuaa itse. Ja jos käy säännöllisesti samassa puistossa, kohta alkaa olla aikuisia juttukavereita.
Me olemme ulkona kerralla n. 1,5 t. Mä inhoan lapsen pukemista.
Muut on kato siel jäätiköllä värjöttelemässä justiinsa.
joka jaksaa seistä / istua hikkiksen laidalla puistossa lapsen kanssa. Vaan toisin kävi.
Nyt 1v 3kk ikäinen poika on ulkoillut siitä asti, kun jätti aamupäivän unet pois eli 11kk iässä. Ulos mennään lähes säällä kuin säällä, vain pahimmat pakkaset ja kova vesisade ovat estäneet.
Poika tykkää tosi paljon olla ulkona. Huutaa jo "haa-i" (=haalari) kun alan puhua ulos lähdöstä, ja taapertaa eteiseen. Puistossa sitten keinutaan, ollaan pienessä mökissä tai liukumäessä. Saan suunnatonta nautintoa kun näen että lapsi nauttii ulkoilusta. Nyt odotan vain että lumet sula ja päästään hiekkalaatikolle.
No, myönnetään että jos puistossa ei satu olemaan muita lapsia ja aikuisia voi olla vähän tylsääkin. Mutta meidän lähipuistossa on onneksi yleensä aina joku juttuseuraksi äidillekin.