Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herätykset 22,24,02,03,04,06 ja ylös 07.

Vierailija
05.04.2011 |

Tätä takana useampi viikko, jesssss. Viimeyönä poikkeuksellisesti herätti myös esikoinen, nuo 24 ja 03 herätykset. Muista vastuussa pian 5kk poika. Löytyykö tähän konsteja vai auttaako vain aika? Täysimetetty on tähän asti.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ehkä piili totuuttakin monen lapsen äidin puheissa, kuules. :) Mietin illalla, että tuskinpa tämä tilanne tästä mihinkään äkisti muuttuu vaikka päällään seisoisi. Eli parempi lakata vinkumasta ja tehdä olosta tilanteen mukaisesti mahdollisimman mukava.

Koitin sitten yöllä olla kurkkimatta kelloa ja vain asennoitua lepäämään, kun uni ei jossain välissä tullut otin vaan lepäilyn kannalta muuten sitten. Ja paremmalla mielellä heräsin ainakin, en tiedä jos enemmän levänneenä, mutta en ainakaan kiukkuisena. :)

Ehkä se pidemmällä tähtäimellä auttaa sen nukahtamisenkin kiinnisaamisessa taas.

ap

Vierailija
2/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan puuroa sitten suoraan, kun sinne asti pääsette. Velli on ns ihan turha välivaiheruoka, ja siihen jää helposti koukkuun. Puuro ajaa saman asia, ja suurin osa vauvoista osaa puuroa jo syödä, kun sinne asti tosiaan pääsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paremmalla mielellä heräsin ainakin. ap

T:tuolla ylempänä sinua tsempannut!

Vierailija
4/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellasta se on imetettävän kanssa. mulla oli tollasta lähes 8 kk, kun täysimetin niin pitkään.

Vierailija
5/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinenkin kyllä herätteli. :) Olen kyllä ihan asennoitunut vaan odottelemaan, toki ihan tumput suorina ei välttämättä kannata seistä vaan kokeilla aina välillä jotakin.

ap

Vierailija
6/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kuopus vähän samanlainen tapaus. Mutta olen pitänyt sitä asiaan kuuluvana (ja hyvin nukkunutta esikoista positiivisena poikkeuksena). Toisaalta mulla ei olekaan ollut ongelmaa pitää vauvaa vieressä ja imettää nukkuessa. Vaikka joku täällä sitä tylysti kommentoi, mun itseni kohdella avain todellakin on ollut se, että olen opetellut imettämään nukkuessani. En edes kunnolla havahdu vauvan syömiseen, välillä vain yritän muistaa vaihtaa kylkeä.

Toisaalta jos sun jaksaminen käy vähi, toki asialla kannattaa yrittää tehdä jotain. Itse en vain tiedä, että mitä, jos turhan analysoinnin poisjättäminen, selkeä päivärytmi jne eivät auta. Joku ehdotti tutin antamista, mutta omasta mielestä se on helpommin sanottu kuin tehty. Itse yritin tälle kuopukselle tyrkyttää tuttia (ja pulloa) kuukausien ajan, tuloksetta. Kaikki vauvat eivät tuttia huoli, kuten ap taitaa tietääkin.

Vellejä en itse lähtisi kokeilemaan. Ravintoarvoltaanhan ne ei taida olla äidinmaidon veroisia. Ne toki ovat huonommin sulavaa ravintoa kuin äidinmaito ja saattavat siksi pitää vauvan kylläisenä pidempään. Siten aiheuttavat sen, että vauvan saama ravintomäärä jää pienemmäksi. Jos vauvan ravinnonsaanti huolettaa, ovat siis huono vaihtoehto.

Mieluummin suoraan kiinteitä, jos jotain haluaa antaa. Ja jos kiinteitä päätyy antamaan (sehän ap:lla joka tapauksessa on kohta edessä), aloittaisin ihan normaalisti kasvissoseilla. Puuroa/viljat ekana kiinteänä saattaa aiheuttaa vatsavaivoja. Itse tein niin, että aika nopeasti annoin kiinteitä kaksi kertaa päivässä, joista toinen kerta oli illalla. Puurot sitten vähän myöhemmin.

Tosin epäilen vähän noiden kiinteidenkään automaattisesti tuovan hyviä yöunia. Itsellä kuopus on jo 8 kk ja edelleen heräilee yöllä syömään, vaikka kiinteitä on jo 2 kk syöty ja aika pitkään 5 ateriaa päivässä. Enemmän uskon olevan kyse temperamentista ja tottumisesta. Meillä kuopus piti mua ainakin alkuun ihan tuttina. Nälästä ei ollut kyse, vaan nukahtamiseen tarvitsi rintaa. Eikä sekään mielestäni pidä paikkaansa, että imetettyjen vauvojen kanssa tämä olisi aina tällaista. Esikoinen oli myös täysimetetty ja nukkui täydet yöt 2 kk ikäisestä.

Meillä tilanne on koko ajan helpottanut. Viime aikoina olen alkanut opettaa lasta nukahtamaan omaan sänkyynsä (iltasyötöllä annan lähes nukahtaa rinnalle ja nostan sitten sänkyyn) ja nukkumaan ensimmäisen unipätkän siellä. Kun herää, otan viereen. Vieressä ollessa en ole rajoittanut yösyömisiä, mutta nekin ovat vähentyneet pariin kertaan yössä. Tavoitteena on se, että tuo eka unipätkä pikku hiljaa pitenisi ja kestäisi lopulta koko yön ja sitä myöten yösyönti loppuisi. Toivon ratkaisun löytyvän tätä kautta, huudatusunikouluja tms. en ainakaan ole suunnitellut aloittavani.

Vierailija
7/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se olen sitten minä!!

Tunnin pätkät on vielä ihan normaalia, mutta toki raskaita. Suosittelen itse perhepetiä, jolloin saat helpommin ruoan lapsen suuhun ja itse voit samalla jatkaa unia.

Voit myös koettaa illalla lypsää ensin sokeripitoiset etumaidot pois ja antaa vauvalle sitten sitä "jälkimaitoa" jossa on enemmän rasvaa ja pitää siten nälän paremmin poissa. Voit myös koettaa pimennysverhoja tai vaihtoehtoisesti vaikka yövaloja. (jotkut vauvat tykkää pimeästä, toiset valoisasta)

Omalla kohdallani oli kuitenkin niin, että vauvalle rinta oli huvitutti ja olisi halunnut pitää tutin suussaan koko yön :D Helpotuksen toi vasta imetyksen totaalinen lopettaminen. Aluksi kokeilimme myös sitä, että yömaito lopetettiin, mutta siihen oli helppo lipsua takaisin aina kun lapsi esim sairasti :-(

Vierailija
8/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies nukkui välillä vauvan kanssa ja minä vierashuoneessa korvatulpat korvissa. Mies toi sitten vauvan imetettäväksi ja vei syömisen jälkeen taas pois. Siinä tepsi kaksi asiaa: ensinnäkin minä sain nukuttua paremmin kun en vahdannut koko ajan vauvaa ja jännännyt milloin se herää ja toisekseen mies ei todellakaan herännyt joka ähinään ja inahdukseen vaan vasta kun vauva selvästi tarvitsi imetystä.

Kun sain edes silloin tällöin melkein normaalit yöunet, jaksoi ihmeen paljon paremmin,,,

Vierailija
9/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin pätkät on vielä ihan normaalia, mutta toki raskaita. Suosittelen itse perhepetiä, jolloin saat helpommin ruoan lapsen suuhun ja itse voit samalla jatkaa unia.

Voit myös koettaa illalla lypsää ensin sokeripitoiset etumaidot pois ja antaa vauvalle sitten sitä "jälkimaitoa" jossa on enemmän rasvaa ja pitää siten nälän paremmin poissa. Voit myös koettaa pimennysverhoja tai vaihtoehtoisesti vaikka yövaloja. (jotkut vauvat tykkää pimeästä, toiset valoisasta)

että nykyään eivät kuulemma puhu etu- ja takamaidoista eriarvoisina, vaan kaikki maito on yhtä hyvää ja arvokasta ja etumaidon poislypsäminen saattaa kuulemma haitatakin kun vauva turhautuu joutuessaan tekemään niin paljon töitä maitonsa eteen. Sanoivat näin kättärillä.

Pimennysverhot ja kaihtimet on käytössä, auttaa vähän.

Perhepedissä jo nukutaan, mutta en osaa enää nukahtaa imettäessä. Aiemmin se kyllä onnistui.

Pumpulle en kovin heru, en siis sitä ala koittamaan.

ap

Vierailija
10/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin vauvat lähempänä puolen vuoden ikää heräsivät useamman kerran yössä syömään. Mutta kun nukuttiin vierekkäin, heräsin vain minuutkiksi törkkäämään tissin suuhun ja jatkoin unia. Ei siinä loppujen lopuksi paljon yöuni ehtinyt häiriintyä.

Vierailija
11/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...työstressi, helvetinmoinen tilanne työpaikalla jatkunut jo 2,5v. Koko työpaikka menettänyt unensa eikä loppua narsistisen ihmisen terrorisoinnille näy muuta kuin työpaikan vaihdolla.

Ja aamulla lähden töihin, illat hoidan perheen arkirumbaa.

Vierailija
12/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mitään tuttia ota kun sä olet tissituttina vieressä. Paras helpotus olisi imetyksen lopettaminen ja vesipullo tilalle... yllättävän harva jaksaa sen vesipullon takia herätä öisin ;)

Mutta jos olet päättänyt imettää niin siinä sitten imettelet. Oman valintasi mukaan.

Terveisin 2 lasta sekaruokittu, koska en halunnut ryhtyä täysipäiväiseksi tutiksi. Molemmat nukkuneet aina omassa sängyssä ja 4kk iästä alkaen myös omassa huoneessa. Ei uniongelmia. Jep, tämä on se toinen tapa tehdä asioita ;)

Vierailija
13/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

;)

Ettei tule väärä käsitys

T. 39

Vierailija
14/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erilaiset koostumukset niissä kuitenkin on.

Etumaito on huomattavasti kevyempää ja sokerisempaa. Esim itse luovutin maitoa ja kun oli 2 pulloa rinnakkain, toisessa vasemmasta rinnasta lypsettyä etumaitoa ja toisessa oikeasta rinnasta lapsen imetyksen jälkeen lypsettyä jälkimaitoa, niin ero oli silminnähtävä. Toinen oli sinertävää ja vetistä, toinen oli kuin kermaa. Tunnin päästä kun siirsin jäähtyneet maidot samaan pulloon, ero korostui vielä enemmän. Toiseen oli noussut sentin paksu kermakerros pintaan, toiseen ei.

Etumaidon juottaminen aiheuttaa monella vauvalla vatsavaivoja ja ulosteen värjäytymistä vihreäksi.

että nykyään eivät kuulemma puhu etu- ja takamaidoista eriarvoisina, vaan kaikki maito on yhtä hyvää ja arvokasta ja etumaidon poislypsäminen saattaa kuulemma haitatakin kun vauva turhautuu joutuessaan tekemään niin paljon töitä maitonsa eteen. Sanoivat näin kättärillä.

Pimennysverhot ja kaihtimet on käytössä, auttaa vähän.

Perhepedissä jo nukutaan, mutta en osaa enää nukahtaa imettäessä. Aiemmin se kyllä onnistui.

Pumpulle en kovin heru, en siis sitä ala koittamaan.

ap

Vierailija
15/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te teette sen imetyksen niin vaikeaksi? Kyllä meilläkin vauvat lähempänä puolen vuoden ikää heräsivät useamman kerran yössä syömään. Mutta kun nukuttiin vierekkäin, heräsin vain minuutkiksi törkkäämään tissin suuhun ja jatkoin unia. Ei siinä loppujen lopuksi paljon yöuni ehtinyt häiriintyä.

Aina näissä keskusteluissa tulee tämä viisasteleva heitto. Ja aina sellaisilta, jotka ovat hyviä nukkumaan muutenkin.

Itse olen teini-iästä asti kärsinyt jonkin asteisesta unettomuudesta. Kaikki elämänmuutokset jne. heijastuvat minulla siten, että alan kärsiä unettomuudesta. Joku stressaa mahallaan, joku päällään, minä nukkumattomuudella.

Eli vaikka kuinka vieressä nukuttaa, niin ei se takaa sitä, että saisi itse nukuttua. Jotkut eivät osaa nukkua imetyksen aikana vaikka kuinka haluaisivat. Minä olen sellainen. Ja toisekseen kun pitkin yötä herätellään kesken oman luonnollisen unirytmin, on siitä ainakin minulla saman tien seurauksena se, että en saa enää nukuttua silloin kun olisi mahdollisuus.

Meillä esikoinen huoli pulloa joten teimme välillä sitä, että mies nukkui koko yö vauvan kanssa ja ruokki pullolla. Siten sain itse nukuttua välillä kokonaisia öitä. Nyt tämän toisen kanssa sama tilanne kuin ap:lla. Pulloa ja tuttia ei huoli millään. Olen siis ainoa ruokkija ja tilanne alkaa olla sietämätön, sillä en saa enää edes nukuttua niitä vähäisikään unipätkiä mihin on mahdollisuus. Viime yönä taisin nukkua yhteensä 2,5 tuntia pätkissä.

Vierailija
16/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

herättelee ihan samoin, joten ehkä se aika sitten tekee tehtävänsä... joskus.

Vierailija
17/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli alku ihan samaa. Syynä oli loppujen lopuksi allergia. Maito- ja soija-allergia. Enää heräillään vain noin kaksi kertaa yössä. Voimia!

Vierailija
18/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla kestää aina nukahtaa, vaikka miten olisi väsynyt. Samoin äsken yritin nukahtaa kun molemmat nukkuu yhtäaikaa päiväunia, mutta ei onnistunut. Sitten teki enemmän mieli tulla juomaan kahvia ja olemaan hetki itsekseen.

Tuttia tuo poika vain yökkii. Yöllä se ei imeskele nänniä muuten kuin ruokaillakseen, laskee sitten irti ja käy nukkumaan. On silti mahdollista, että haluaa imaista sapuskaa havahtuessaan vaikkei kunolla nälkä olisikaan, että siinä mielssä tuttiteoria on mahdollinen. Samaan tapaan esikoinenkin heräili tosin, vaikka olikin tuttia käyttävä pullovauva.

Ennen lapsia olen ollut hyvä nukkumaan, mutta nyt se ei noin vain onnistukaan.

Niin ja sitä etu-takamaidosta vielä, että erilaisiahan ne on, mutta kättärillä ainkin "käskivät" antamaan ihan vain tissiä eikä miettimään millaista kulloinkin tulee, että vauva ottaa kyllä minkä tarvitsee. Minulla muutenkin maitomäärät lisääntyvät tosi hitaasti, että jos pumppaisin etumaidot pois ei vauva taatusti saisi viikkoon iltaisin mahaansa täyteen.

ap

Vierailija
19/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukahtamaan noin nopeasti ja helposti et heräät joka kerta???Mä oon kateellinen,mulla toi tarkoittaa et puolen yön jälkeen nukahdan ehkä kello neljän herätyksen jälkeen kunnes kello 6 ylös.Mut toi tietohan ei sua lohduta.Et sä kuole =)

Vierailija
20/53 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän toki etten kuole. ap