Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

yksi näkökulma pakkoruotsiin

Vierailija
03.04.2011 |

Olen kotoisin rannikolta suomenkielisestä perheestä. Minulla on ain ollut sekä suomen- että ruotsinkielisiä leikkikavereita, ja kuullessani kuunnon suomenruotsia tuntuu lämpimältä ja kotoisalta. Oma ruotsintaitoni on kielikokeen mukaan täydellinen, luen ruotsinkieliset kirjat alkukielellä ja vien täysin suomenkielisiä lapsiani myös ruotsinkielisiin harrastuksiin kuten teatteriin ja jumppaan. Sanalla sanoen, ruotsi on minunkin kieleni, vaikkei äidinkieleni olekaan. Tyttöni on jo ilmoittanut valitsevansa ruotsin ensimmäiseksi kielekseen, koska niin paljon kivaa on ruotsiksi.

Tästä huolimatta vastustan pakkoruotsia peruskoulussa. Jokaisen tulee saada valita opiskelemansa itselle vieras kieli tai kielet. Yksi tai useampi. Kaikkien rahkeet EIVÄT riitä kahtee vieraaseen kieleen. Tätähän ei saisi sanoa ääneen, niin sosiaalidemokraattinen on koululaitoksemme tänäkkin päiväbä.

Mutta muistan ne ruotsintunnit yläasteella ikuisesti -eikö joku TODELLA muista, oj då...vaikka porukka oli jaettu tasoryhmiin, epätoivoisia tankkaajia riitti. Olen ihan varma että osasta niistä jannuista ja jaanoista olisi tullut parempia kansalaisia jos olisivat opiskelleet ruotsin asemesta joko tupla-annoksen englantia jolloin päähän olisi tarttunut edes jotain tai sitte vaikka jotain kädentaitoja. Muutama masentunut vähemmän, hieman lisää käytännön ihmisiä Suomen työmarkkinoille.

Tai jos ollaan köyhtyvässä Itä-Suomessa , voii koko englanninkin jättää suosiolla väliin ja opiskella VAIKKA sitä venäjää jos sillä keinoin voisi työllistää itsensä paremmin.

Olen pahoillani mutta työ ja toimeentulo on mielestäni VIELÄ tärkeämpää kuin kaunis ajatus pohjoismaisesta yhteisymmärryksestä. Joka on hienoa.

Ja olen aivan äärettömän pahoillani ja pettynyt jos nyt aletaan käyttää tällaisia kielteisiä, harhaanjohtavia ja leimaavia kielikuvia kuin nyt ministerin kerrotaan tehneen. Ei varmasti edistä asiaa eikä yhteisymmärrystä millään tavoin.

Lukio on sitten eri juttu, ja siellä toisen kotimaisen tulee mielestäni jossain laajuudessa olla perusedellytys kaikille. Muttei peruskoulusssa.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla