G: Luokkaretken rahankeruu: jätetäänkö osallistumattomat rannalle ruikuttamaan???
Vitosluokkalaisemme ovat keränneet rahaa leirikoulua varten kolmannelta asti; tarkoituksena on lähtä ensi vuonna leirikouluun.
Luokalla on 26 lasta. 16 oppilasta (vanhemmat) ovat keränneet tarvittavan rahasumman, myyntiprojekteja on siis ollut useampia. 10 lapselta puuttuu tuloja/tuottoa.
Mitä tehdä?
Osa on kerännyt kolme kertaa oman osansa, osa ei mitään. Rahaa puuttuu 1000 euroa (jos kaikki olisivat pitäneet keräyslupauksensa, rahat olisivat kasassa)
a) Mukaan lähtevät vain ne, jotka ovat osansa hoitaneet
b) Puuttuva osa jaetaan tasan kaikkien oppilaiden kesken, ja otetaan se riski, että osa ei maksa
c) järjestetään vielä jokin myynti, jossa ne samat taas myyvät ja samat jättävät myymättä...
Miksi kaikki eivät voi hoitaa osaansa? Ymmärrän, että rahaa ei kaikilla ole, mutta muutenkin olisi voinut asiaa hoitaa...
Itse kaikesta huolimatta kannatan vaihtoehtoa c, tai sitten sitä, että rahat kerätään kaikilta. Osa luokan vanhemmista on kuitenkin sitä mieltä, että vain osallistuneet palkitaan = pääsevät leirille, loput jätetään kotiin eli naapuriluokkaan tekemään hommia. Minusta tuo on väärin, sillä ei lapsia pidä laittaa kärsimään laiskojen vanhempiensa takia.
Mielipiteitä?
Kommentit (74)
saada, koska leirikoulu on kouluaikaa. Toki olet voinut anoa lapsellesi pari ylimääräistä vapaata. Mutta kyllä se on tainnut pikemminkin niin olla, että poikasi on ollut aika lailla ulkopuolinen kun muut ovat reissussa olleet, mutta ei uskalla sitä sinulle sanoa.
Sillä silloin olisitte voineet sopia, että mitään leirikoulua ei tulla järjestämään. Perheet olisivat saaneet olla viikonloppuja yhdessä eikä missään myyjäisissä tai talkoissa. Pari vuotta sitten ilmoitin, että en osallistu mihinkään rahankeruuseen tms. luokan hyväksi. Äänekkäimmät vanhemmat halusivat rahat kerätä, ja kun matkaan oli aikaa 1 kk, tuli meille 120 e:n maksulappu. Palautin sen vanhempaintoimikunnan rahastonhoitajalle ilmoittaen, että edelleenkään poika ei leirille lähde. Kun muut menivät leirille, lähti poika parhaan kaverinsa kanssa laskettelemaan. Leiriläisillä ei ollut ollenkaan niin kivaa kuin etukäteen oli mainostettu, mutta omalla lapsella oli kerrankin aikaa hyvällä omallatunnolla harrastaa. Ei poikaa kukaan tästä syystä kiusannut, enemmän oli kateellisia. Muillekin olisi pari vapaapäivää varsin hyvin sopinut.
joka sekin lähti leirikouluun. Vaihtoehtona oli todellakin jääminen koululle, mutta opettaja ei sitä suositellut ja myönsi vapaat mukisematta.
Leirikoulussa nukkuivat kylmissä aitoissa, kävivät ulkovessassa ja kokivat kaikenlaista muutakin eksoottista. Varmasti se oli kokemus, jonka halusivat jakaa, koska kolme oppilasta jätti leikin kesken yhden yön jälkeen :-).
Ei leirikoulu ole pakollinen, eikä välttämättä edes hauska kokemus. Siihen uhrattu aika olisi varmasti tarpeen ihan tavallisina koulupäivinä.
viikonloppuna ja vapaaehtoinen. Lopulta sinne lähti 8 lasta ja 3 vanhempaa. Olisi hyvä systeemi muutenkin. Yhdessä koko luokka kävi Linnanmäellä ja se tuntui monesta olevan hauskempi vaihtoehto kuin leirikoulu.
Lasten on hyvä oppia jo pienenä, että on maksajia ja siipeilijöitä, jotka ovat osingoilla toisten tekemästä työstä. Niinhän se menee sitten myöhemminkin...
kyseinen luokka oli sitten käyttänyt jotain porsaanreikää ja käyttänyt rahat päiväretkeen, mihin ei ollut päässyt tämä maksamaton matkaan.
jos jaatte leirikoulua kerätyt rahat kekenänne eikä leirikoulua pidetäkkään.
Ihmiset jotka tätä on tukeneet eivät varmasti ole halunneet tukea sitä että rahat jaetaan vanhempien tileille.
On myös petos niitä yrityksiä kohtaan joilta olette ottanee keksejä, vessapaperita tms. koska niitä saa myydä AINOASTAAN leirikoulua tms. muuta tarkoitusta varten. Ei siksi että rahat menevät vanhemmille.
että on näitä siipeilijöitä. Olen ajatellut siipeillä itsekin nuorempien lasten kanssa.
Äiti, kenellä on jo 3 lasta käynyt leirikoulussa ja 3 on vielä jäljellä. Oman osuuteni olen jo tehnyt.
Meidän koululaisten piti viedä tänä vuonna 2 e kouluun uimahallissa käyntiä varten. Opet uhkaili niitä jotka eivät rahaa meinanneet viedä, että se kuuluu opetussuunnitelmaan ja kaikkien pitää mennä ja viedä 2 e. Edellisinä vuonna maksu on ollut N 5 e/lapsi
Se siitä maksuttomuudesta ja tasa_arvosta. Ja tämä tapahtui kaupungissa missä on kylpylä, huvipuisto....
kyseinen luokka oli sitten käyttänyt jotain porsaanreikää ja käyttänyt rahat päiväretkeen, mihin ei ollut päässyt tämä maksamaton matkaan.
jos jaatte leirikoulua kerätyt rahat kekenänne eikä leirikoulua pidetäkkään.
Ihmiset jotka tätä on tukeneet eivät varmasti ole halunneet tukea sitä että rahat jaetaan vanhempien tileille.
On myös petos niitä yrityksiä kohtaan joilta olette ottanee keksejä, vessapaperita tms. koska niitä saa myydä AINOASTAAN leirikoulua tms. muuta tarkoitusta varten. Ei siksi että rahat menevät vanhemmille.
viikonloppuna. Tosin pitää sanoa että tuntuu nämä retket olevan jotain aikuisten hiekkalaatikkoleikkejä. Niillä annetaan hienoa esimerkkiä lapsille kuinka toisia sorsitaan keinolla millä hyvänsä.
Meidän koululaisten piti viedä tänä vuonna 2 e kouluun uimahallissa käyntiä varten. Opet uhkaili niitä jotka eivät rahaa meinanneet viedä, että se kuuluu opetussuunnitelmaan ja kaikkien pitää mennä ja viedä 2 e. Edellisinä vuonna maksu on ollut N 5 e/lapsi
Se siitä maksuttomuudesta ja tasa_arvosta. Ja tämä tapahtui kaupungissa missä on kylpylä, huvipuisto....
Meidän koululaisten piti viedä tänä vuonna 2 e kouluun uimahallissa käyntiä varten. Opet uhkaili niitä jotka eivät rahaa meinanneet viedä, että se kuuluu opetussuunnitelmaan ja kaikkien pitää mennä ja viedä 2 e.
Opetussuunnitelmaan kuuluvien asioiden on oltava peruskoulun oppilaille maksuttomia. Uintikertoja varten EI saa kerätä rahaa vanhemmilta edes kymmentä senttiä. Koulu vasta uintien ja kuljetusten kustannuksista, ne kuuluvat koulun budjettiin. Miksei johtokunnassa ole puututtu tuohon?
Leirikoulu ei ole perusopetusta, siksi siihen sovelletaan eri säädöksiä.
Vitosluokkalaisemme ovat keränneet rahaa leirikoulua varten kolmannelta asti; tarkoituksena on lähtä ensi vuonna leirikouluun.
Luokalla on 26 lasta. 16 oppilasta (vanhemmat) ovat keränneet tarvittavan rahasumman, myyntiprojekteja on siis ollut useampia. 10 lapselta puuttuu tuloja/tuottoa.
Mitä tehdä?
Osa on kerännyt kolme kertaa oman osansa, osa ei mitään. Rahaa puuttuu 1000 euroa (jos kaikki olisivat pitäneet keräyslupauksensa, rahat olisivat kasassa)
a) Mukaan lähtevät vain ne, jotka ovat osansa hoitaneet
b) Puuttuva osa jaetaan tasan kaikkien oppilaiden kesken, ja otetaan se riski, että osa ei maksa
c) järjestetään vielä jokin myynti, jossa ne samat taas myyvät ja samat jättävät myymättä...
Miksi kaikki eivät voi hoitaa osaansa? Ymmärrän, että rahaa ei kaikilla ole, mutta muutenkin olisi voinut asiaa hoitaa...
Itse kaikesta huolimatta kannatan vaihtoehtoa c, tai sitten sitä, että rahat kerätään kaikilta. Osa luokan vanhemmista on kuitenkin sitä mieltä, että vain osallistuneet palkitaan = pääsevät leirille, loput jätetään kotiin eli naapuriluokkaan tekemään hommia. Minusta tuo on väärin, sillä ei lapsia pidä laittaa kärsimään laiskojen vanhempiensa takia.
Mielipiteitä?
alun alkaen kysytty kaikilta vanhemmilta että haluaako osallistua tälläiseen keräykseen? mun mielestä jos yksikin jo sitä mieltä ettei halua niin luokan nimissä ei saisi kerätä centtiäkään. perustaisi sitten ne aktiiviset oman ryhmäkeruunsa jos vielä huvittaisi..
on sovittu, että kaikki osallistuvat myynteihin. Tällaista ei siis kannata sopia, muille tiedoksi...
Ihmeellisiä nihilistivanhempia meidän luokan lapsilla, toisaalta ihmeellisiä laiskureita myös
:((
Itse olen kuullut pelkkää positiivista. http://www.sponssiboxi.fi/ Eli marssia, snickersiä ja twixiä myymään menevät helposti kaupaksi kuuleemma todella nopeasti kaupaksi.Tässä ratkaisu "kaikkiin ongelmiin" :)
Myyjätunnus/kampanjakoodi kohtaan kannattaa muuten täydentää: 030 ihan näin vinkkinä ;)
mielestäni olisi paras että koko leirikouluideaa ei edes esitetä koska se aiheuttaa erittäin paljon hankalia tilanteita ja molemminsuuntaista työtä ja sumplimista.
opettajien ei kannata edes ottaa ideaa esille missään vaiheessa.
jos jaatte leirikoulua kerätyt rahat kekenänne eikä leirikoulua pidetäkkään.
Ihmiset jotka tätä on tukeneet eivät varmasti ole halunneet tukea sitä että rahat jaetaan vanhempien tileille.
On myös petos niitä yrityksiä kohtaan joilta olette ottanee keksejä, vessapaperita tms. koska niitä saa myydä AINOASTAAN leirikoulua tms. muuta tarkoitusta varten. Ei siksi että rahat menevät vanhemmille.